Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

@ Henrie:

Hier staat een verhaaltje over hoe een tuner globaal werkt, dan worden de termen misschien ook wat duidelijker.

Zonder kennis liever niet aan kerntjes gaan draaien.

Ik zal dat verhaal t.z.t. eens doorlezen. Eens zien of ik er wat mee kan. Die 'FM Tuned' aanpassen lijkt inderdaad een beetje een lapmiddel. Aan de andere kant, als ie net op het 'randje' zit, kan het wel helpen natuurlijk. Hij zat in ieder geval altijd een tijd lang te 'hikken' tussen stereo en mono. Ik zal morgen eens afwachten hoe hij het volhoudt...

(...) eigenlijk moet je de discriminatorspoel goed in het midden afregelen.

Ik heb je verhaal gelezen. Ik zie daarin deze tekst staan: "Hierbij hoort de zgn. S-kromme, op het middelpunt van de afstemming geeft deze detector een gelijkspanning 0 af, kom je ernaast dan geeft hij een negatieve dan wel positieve DC spanning af."

Genoemde S-kromme, is dat de discriminatiekromme in dat plaatje? En die stem ik dan af met die discriminatorspoel? Waar moet ik dan 0V meten? Ja, op de uitgang van de detector, maar is dat over die spoel of ergens anders? Nou ja, eerst maar eens slapen... sleepey.gif

Hier en verder staat exact beschreven hoe de Foster-Seeley discriminator werkt.

Even verder trouwens ook de ratio-detector.

Die gelijkspanning staat gewoon op het audio-signaal gesuperponeerd (of eigenlijk andersom), dus voor de koppel-C kun je dat hoogohmig meten.

Meestal zit er wel een testpunt waar je dat kunt meten en anders heeft het MF/Detector IC wel een pin waar die gelijkspanning op staat.

Even de datasheet van het betreffende IC erbij pakken.

Dat spoelkernen zomaar aan de wandel gaan en een tuner ontregelen lijkt mij sterk. Dat instel potmetertertjes door oxidatie/stof/vuil op den duur slecht contact gaan maken is waarschijnlijker.

Overigens kan dat MS postmetertje best het trip level zijn waarbij ie omschakelt tussen mono-stereo en kan draaien daar aan het probleem al verholpen hebben.

;)

Guest tubejack
(...) eigenlijk moet je de discriminatorspoel goed in het midden afregelen.

Klopt, staat meestal in de service manual.

Maar zonder dat, passende kunstsof trimsleutels en een beetje feeling met het apparaat, zou ik erzelf vanaf blijven. ;)

hm ja streamer. de SA11 gaat worden vergeleken met een schijfspelert (die van Marc). nog even een gaatje vinden in de vakantiedrukte. ben erg benieuwd. wellicht iets lastig om te onderscheiden wat het effect is van de schijfopslag en wat van het gehakt, maar ik denk dat we daar wel doorheen kunnen luisteren.

groet

Dat spoelkernen zomaar aan de wandel gaan en een tuner ontregelen lijkt mij sterk. Dat instel potmetertertjes door oxidatie/stof/vuil op den duur slecht contact gaan maken is waarschijnlijker.

Ja, dat zou wel kunnen, maar dat zou toch niet verklaren waarom hij eerst wel in stereo speelt en na een tijdje niet meer? Dat een spoel zomaar verloopt, lijkt mij ook niet. Maar ik weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft... Een condensator zou wel kunnen veranderen natuurlijk...

Nou ja, ik zit voorlopig even nergens meer aan. Ik ga eerst eens kijken of het geholpen heeft, wat ik nu heb gedaan en of het blijvend is. Zo niet, dan kan ik altijd nog andere dingen proberen. Of hem gewoon naar Jack brengen... ;) Al weet ik niet of ie dat doet eigenlijk. Maar dure (fabrieks)reparaties heb ik weinig zin in, want het ding heeft mij geloof ik

Een slechte of matige trafo wordt hiermee niet ineens een erg goede, zoals Pjotr al zei.

Je hebt wel een heel klein beetje DC-cancelling in de wikkelingen zodat de kern iets meer ruimte heeft.

Ik heb dit principe vaak toegepast in Kontakt KT-7 versterkertjes en die knapten er echt wel van op (maar daar zit ook nog wat loop tegenkoppeling in).

Recentelijk in een Melody SE EL34 versterkertje ook gedaan, daar zat een goede trafo in want dat was zelfs in staat mijn Maggies in toom te houden.

Niet luid, natuurlijk niet, maar wel strak.

Gisteren een antwoord getypt, knalt internet er ineens uit..

Het is er zeker van opgeknapt, bovendien heb ik wat meer vermogen omdat ie nu in pentode staat ;)

Maar het blijft (te) bescheiden.. Ik weet niet hoe die trafo's meten maar m.i. zijn ze behoorlijk goed (afkomstig van een Aurexx Crystal I) het zijn echt flinke knotsen, ik heb v

Guest tubejack

Ja, dat zou wel kunnen, maar dat zou toch niet verklaren waarom hij eerst wel in stereo speelt en na een tijdje niet meer? Dat een spoel zomaar verloopt

Je had toch een veel mooiere tuner? een Rotel RT-935 :wub:

Zo niet, als deze stuk is of gaat zoiets voor die 50€ kopen.

Groet,

Jack

P.s. en naar je tuner kijken is geen probleem.

Ja, dat zou wel kunnen, maar dat zou toch niet verklaren waarom hij eerst wel in stereo speelt en na een tijdje niet meer? Dat een spoel zomaar verloopt

Je had toch een veel mooiere tuner? een Rotel RT-935 :wub:

Zo niet, als deze stuk is of gaat zoiets voor die 50

Heel weinig audiofiele dagen gehad de laatste 4 weken. Meer ergelijke audiofiele dagen.:mad2:

Een autoradio/cd speler in de Peugeot die er standaard inzit is echt niet om aan te horen. De gehele vakantie dan ook heel weinig muziek geluisterd tijdens het autorijden.

Maar elk nadeel heeft ook weer een voordeel zou mijn grote vriend JC zeggen.:)

Zo was het luisteren naar het gesnor van de motor van de Peugeot een genot.

Bij goed luisteren kon je de 4 cylinders goed volgen en waren zelfs de cylinders aanwijsbaar.;)

Een ander genot waren de geluiden uit de natuur ;

Krekels, Buizerd, Uilen, Boomklevers, Kraaien, Spechten en nog vele andere vogels (en waar ik de namen niet van weet).

De enige vogel waar ik soms moe van werd was de Kiviet.:D

En na 2 weken avonds bij de bar van de rustige camping kunnen genieten van een 3in1 setje en wat kennelijk geen naam mag hebben (kon het niet ontdekken erop) en daar heb ik nog vrolijk mee geswingd op de diversen muziekstukken die eruit kwamen.

Komende week zijn er ook nog weinig audiofiele dagen, want de set moet eerst terug gehaald worden bij goede audiovriend Ron en dan hier weer worden opgebouwd.

Vandaag de print van de versterker helemaal los gehaald. Wel een klusje zeg!

Reden: ik wilde er een stel staande elco's uithalen en dat moest van onderen af.

De boel weer in elkaar gezet en nu speelt het zonder kathode condensator in de voortrap.

Dat wilde ik ook wel eens ervaren. Het effect ervan is precies zoals voorspelt en volgens de boekjes.

Veel minder versterking (echt veel minder!) en dus ook veel minder laag. Maar volop details.

Buizenbart -> zelfs in penthode danwel tetrode niet genoeg ballen, monteer dan maar eens zo'n C over die 1k3!

Het wachten is nu op Sanyo Os-con C'tjes... (Organic SemiCONductor)

Wat zijn jullie ervaringen of deze hoogwaardige C nog weer gebypassed moet worden met kleine MKP tjes ?

ja heel gek biggrin.gif

in de cd spelert was de voedingsontkoppeling van de opamps een 10uF panasonic FC en een wima mks2 100nF. daar heb ik een ceramisch 100nF en een 10Nf overheen gezet. dus niet uF erbij plakken, maar kleiner en vooral ceramisch. ruimt rommel met hogere frequenties op en dat deed een wondertje (ik heb dat natuurlijk niet zelf bedacht, heb wel een leuk artikeltje hierover, stuur me een pb met je mailadres en ik stuur het toe).

de voedingsontkoppeling van de digitale chips heb ik met oscons uitgebreid, was meteen een groot verschil. gezien mijn ervaring met de toevoeging van kleine ceramisch c's overweeg ik die daar nog toe te voegen. maar eerst helemaal laten inspelen nu, anders hoor je niet goed wat je aanricht.

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...