goodtube Posted 13 augustus 2010 Report Share Posted 13 augustus 2010 Buizenbart -> zelfs in penthode danwel tetrode niet genoeg ballen, monteer dan maar eens zo'n C over die 1k3! Lijkt me een goed idee ja, ware het niet dat ik nèt de hele stuurtrap eruit heb gegooid.. Zeg jij hebt toch de TS opleiding gedaan? 'k wil niet veel zeggen maar ik denk niet dat dit goed gaat werken, met de voorversterker als stuurtrap. Lijkt me een te grote stap voor de eindbuizen. Lijkt me immers niet dat je voorversterker factor 15x versterkt ofwel ? PS mij valt op dat de bypass cap in de stuurtrap het geheel lineair moet maken. Zonder die C krijgen de lage en het lage mid te weinig gain, verhoudingsgewijs. Is dat niet een beetje achterhaald met moderne C's? Ik weet dat Robx er gek op is, maar.. Ja daar google ik me ook suf op. Voorlopig geloof ik nog dat minstens twee verschillende bypass C's in het uF / pF bereik wel degelijk een toevoeging zijn, ook als de moeder C van hoogwaardige kwaliteit is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 augustus 2010 Report Share Posted 13 augustus 2010 Laat ik het een ànders stellen Goodtube een Black Gate elco overbruggen ze toch ook niet Mooi voorbeeld http://www.platenspeler.com/diy/amps/ul40s2/uk_ul40_2.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 augustus 2010 Report Share Posted 13 augustus 2010 Laat ik het een ànders stellen Goodtube een Black Gate elco overbruggen ze toch ook niet Klopt, TJ, maar hebben ze wel gelijk ? Het blijft een elco. Wel eentje met lage ESR maar toch. Die Sanyo's blijken ook erg goed voor ontkoppeling. Is een audio grade dingetje. (maar geen enkele elco is natuurlijk goed genoeg als koppel-C ) Dat voorbeeld ken ik, al heel lang. Maar dat wil niet zeggen dat TD daar gelijk in heeft ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 augustus 2010 Report Share Posted 13 augustus 2010 hangt er denk ik ook van af of de te voeden componenten gevoelig zijn voor heel hoge HF rommel in de voeding. opampjes hebben wat dat betreft een minder goede naam. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 augustus 2010 Report Share Posted 13 augustus 2010 in een digitale of FM omgeving zegt mijn gevoel dat ik hogere frequenties te lijf moet dan 100khz. nog even los van wat er allemaal aan rommel in de lucht zit. nog steeds hoor ik het als ik de wlan zenders uit zet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 augustus 2010 Report Share Posted 13 augustus 2010 In de PDF's van Sanyo OS-CON staat ook zoiet zoiets. Even een willekeurige http://www.edc.sanyo.com/pdf/e056.pdf Als ik e.e.a. nog een keer overdenk lijkt me die OS-CON geen verstandige keus in warme buizenversterkers. Voor de meelezers, niet zomaar toepassen, vooral in NOS apparatuur kunnen ze een regelrechte kortsluiting veroorzaken door hun lage inwendige weerstand. Groet, Jack Het gaat om de Oscon uit de SH series. Bij 85 graden een lifetime van 50 duizend uurtjes..... http://www.edc.sanyo.com/pdf/e_oscon/E_oscon_appli.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2010 Report Share Posted 13 augustus 2010 Als op zijn eigen plekkie hè Ultra lage ESR komt van pas in voedingen van digitale schakelingen, daar zijn die Oscons voor bedoeld. Het gaat om de waarde van die ESR. In buizenapperatuur zijn de impedanties relatief hoog en heeft zo'n lage ESR helemaal geen nut en voldoet een gewone meer dan uitstekend. Die kan zelfs beter klinken. Gewoon goede kwaliteit BC's gebruiken en in buizenapparatuur kunnen 105C elco's een voordeel zijn m.b.t. levensduur als ze op een plek zitten waar ze tamelijk warm worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 augustus 2010 Report Share Posted 13 augustus 2010 ok dank voor info. Ik zal die Oscons, niet gaan bypassen. Pjotr, de SP's hebben ultra low ESR. Special for audio. Die zijn met name geschikt voor digitale schakelingen, lijkt me. Ik heb de SH's besteld, long life en een hogere ESR. Lijkt me wel goed toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 De "spijker op zijn kop Goodtube" .... lekker eigenwijs..... met name geschikt voor digitale schakelingen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 De "spijker op zijn kop Goodtube" .... lekker eigenwijs..... met name geschikt voor digitale schakelingen.... 't is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt Jack..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 Buizenbart -> zelfs in penthode danwel tetrode niet genoeg ballen, monteer dan maar eens zo'n C over die 1k3! Lijkt me een goed idee ja, ware het niet dat ik n Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 Bart, gefeliciteerd ! Als je nog helemaal wild bent, zeg ik kalm aan, en rap een beetje ! (H.Finkers) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 Dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 De "spijker op zijn kop Goodtube" .... lekker eigenwijs..... met name geschikt voor digitale schakelingen.... 't is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt Jack..... De schakeling = analoog, de onderdelen zijn optimaal voor digitaal. Verder mensen als TD hebben m.i. hun sporen wel verdient, net alle andere mensen zoals BuizenBart die hun schakeling mogen publiceren in een Audio Special van de Elektor Lekker eigenwijs is ook helemaal geen slechte eigenschap, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 Bart leuk dat je versterker het nu zo goed doet, een EL84 is een leuke buis Veel luisterplezier, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 Lekker eigenwijs is ook helemaal geen slechte eigenschap, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 augustus 2010 Report Share Posted 14 augustus 2010 Die gitaarverstekert is me niet ontgaan, vond ik een leuk artikel! Trouwens, best leuk leesvoer die Elektor Audiospecial, zal hem weer eens opzoeken. 't is immers weekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 augustus 2010 Report Share Posted 15 augustus 2010 Goedemorgen, mijn audiofiele dag.... Sinds gisteravond, is de Nakamichi 430 een referentie tuner. Ik heb er gister nog 2 koppel condensatoren vervangen die iets te grote capaciteit hadden (en voor subsonisch laag gerommel zorgden) Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 augustus 2010 Report Share Posted 15 augustus 2010 T Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 augustus 2010 Report Share Posted 15 augustus 2010 Goed bezig Bart. Maar waarom geen PP versterker juist als je wat meer sap nodig hebt zou dat goed werken. Helemaal met de huidige auto bias modules gaat PP prima. Nadeel is wel dat je dan een set andere transformatoren nodig hebt. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 augustus 2010 Report Share Posted 15 augustus 2010 Ik zit nu weer te kijken naar een single ended versterker met een KT88 of een 6550 ofzo, ik wil toch niet naar push-pull Als je genoeg hebt aan 10watt of zo, is zoiets met weinig middelen te maken Kun je intussen sparen voor PP trafo' s Ik ga zo mijn Menno bak weer een mooie plek beneden geven in mijn soldeerhok en de V-Fet boven aansluiten op een stel Mission 760 boxen Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 augustus 2010 Report Share Posted 15 augustus 2010 complimenten hoor Bart. je laat een stukje doorzettingsvemogen zien wat bij mij (op dat vlak) echt ontbreekt. echt heel goed dat je met de materie werkt en dingen "durft" te proberen. i take my hat off Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 augustus 2010 Report Share Posted 15 augustus 2010 Wauw, dankjewel Robin! Grappig, zo zie ik het zelf helemaal niet.. Al heb ik in de afgelopen maand meer gedaan dan in mijn eerste jaren als zelfbouwert bij elkaar. Het enige waar ik doorzettingsvermogen voor nodig heb is telkens alle aansluitingen losmaken, maar dat valt ook best mee. Als er zo een beloning op je wacht kost het weinig moeite.. Je zou NIN hier eens moeten horen joh @Jack: denk om je rug @George: PP heb ik toch niet echt nodig, en ik wil niet inleveren in mijn stereobeeld. Ik heb een paar PP-versterkers gehoord, en het verschil is toch vrij groot. Eigenlijk zou ik er eens een hier op mijn set moeten horen voor een eerlijk vergelijk, maar het is hier zo 3D, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 augustus 2010 Report Share Posted 15 augustus 2010 of jij zou NIN hier eens moeten horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 augustus 2010 Report Share Posted 15 augustus 2010 of jij zou NIN hier eens moeten horen Daar ben ik wel benieuwd naar De cd-speler is iig hetzelfde, op de KT88-kieteling na Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts