Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

of jij zou NIN hier eens moeten horen B)

Daar ben ik wel benieuwd naar ;)

De cd-speler is iig hetzelfde, op de KT88-kieteling na B)

die kietelings is een kleine boterhamzak vol aan vervangen onderdelen. :rolleyes:

dus flink gekieteld zeg maar

@George: PP heb ik toch niet echt nodig, en ik wil niet inleveren in mijn stereobeeld. Ik heb een paar PP-versterkers gehoord, en het verschil is toch vrij groot. Eigenlijk zou ik er eens een hier op mijn set moeten horen voor een eerlijk vergelijk, maar het is hier zo 3D, dàt vind ik het mooiste.. :wub:

Als ik 'alles voor elkaar heb' zal het wel weer gaan kriebelen en komt er wellicht een, maar dat geld hou ik liever nog even in mijn zak ;)

Als je de verhalen mag geloven, is het ultieme toch wel dat Single Ended. Maar dergelijke verhalen gelden vooral, of pas, wanneer er een échte triode wordt gebruikt. Dat geloof ik ook nog wel. Zo vind ik die versterker The General II een mooi apparaat, simpel, weinig onderdelen en waarschijnlijk een hele goede klank. Zie 'jouw' Elektor audiospecial dec 2009.

(die ik gisteren weer even van zolder heb gepakt, en waarbij me, nu ik steeds beter in de materie zit, direct een paar storende fouten opvielen in fig 1 op pag 5, de nummering van de EL34 buizen klopt voor geen meter :( )

Guest tubejack

Verhalen zijn mooi :rolleyes: Zo' n SE ook, maar onze UL-40S2 -met alle toeters en bellen- doet weinig onder ;)

Hier een foto van de SE versterker die ik vele jaren terug heb gebouwd (en nog steeds heb)

oliver.jpg

Groet,

Jack

Hier een foto van de SE versterker die ik vele jaren terug heb gebouwd (en nog steeds heb)

oliver.jpg

Groet,

Jack

Mooi ding Jack, zuinig op wezen ;) Met die versterker heb ik immers je PP's destijds gehoord, toen ik ze zelf nog niet had. Vond het laaggedrag heel mooi. Lekker vol. Hoe het bij jou klinkt met de UL40 kan ik niet beoordelen. Weet wel, hoe het bij mij klinkt in die setup, maar dat is een duidelijk andere ruimte-akoestiek.

In Tetrode mode met ietsje local feedback is het aangenaam luisteren.

mijj audiofiele dag bestond uit het aanpakken van de meterkast en lekker muziek luisteren.

geinspireerd door bart NIN maar weer eens opgezet. een live cd. klinkt wel ruimtelijk en natuurlijk maar de gitaar zit veeuuuls te ver weg in de mix. klinkt dun, plat.

ik vind dat bij veel live opnames van rock, de gitaar word zelden goed gedaan.

Of dat een rustig stuk piano net zo hard moet klinken als de hele band tegelijk. dan krijg je een enorme piano in je geluidsbeeld en zodra de band dan begint, schuiven ze piano terug en de band ook zachter.

zucht

waarschijnlijk allemaal om de oppervlakkige luisteraars tevreden te houden zodat ze niet aan hun volume knop hoeven zitten. alles even hard

natuurlijke opnames maken zijn een kunst. zeker bij moderne muziek. bij klassiek snapt men tenminste dat het ene stuk veel harder mag klinken dan het andere stuk.

mijj audiofiele dag bestond uit het aanpakken van de meterkast[...] bij klassiek snapt men tenminste dat het ene stuk veel harder mag klinken dan het andere stuk.

Wat moest dat bij de meterkast? Toch niet knoeien met TS, h

mijj audiofiele dag bestond uit het aanpakken van de meterkast[...] bij klassiek snapt men tenminste dat het ene stuk veel harder mag klinken dan het andere stuk.

Wat moest dat bij de meterkast? Toch niet knoeien met TS, h

Guest tubejack

Mooi ding Jack, zuinig op wezen ;) Met die versterker heb ik immers je PP's destijds gehoord, toen ik ze zelf nog niet had. Vond het laaggedrag heel mooi. Lekker vol. Hoe het bij jou klinkt met de UL40 kan ik niet beoordelen. Weet wel, hoe het bij mij klinkt in die setup, maar dat is een duidelijk andere ruimte-akoestiek.

In Tetrode mode met ietsje local feedback is het aangenaam luisteren.

Ik zal hem binnenkort weer eens neerzetten, wat ik me nog kan herinneren dat ik het wat té warm vond klinken.

Mijn audiofiele dag is prutsen aan een AT-2200 dat is de kleinste uit een reeks 2200...2400..2600 uit een ver verleden.

Het is niet zo moeilijk om de AT-2400 en AT-2600 te voorzien van een buizentrap. Eens kijken of het met deze benjamin

ook kan. Het exemplaar dat ik heb is behoorlijk "uitgewoond" en eigenlijk rijp voor de kliko. :blink:

Ik heb de voeding veranderd ala de 2 duurdere broers, e.e.a. schoongemaakt en vernieuwd.

De ontvangst is niet geweldig, maar voor de kabel maakt dat niets uit. Er zitten zò weinig onderdelen in

dat verandering van 2 of 3 componenten direct hoorbaar is.

Voor de gein heb ik er vergulde voetjes ingezet waardoor ik zo verschillende 10,7mhz keramische filters kan proberen.

Er zitten nu mooie fase lineaire types in. Ook het uitgangstrapje is super simpel met slechts één transistor nu een BC-550C

en mooie condensatoren rondom.

Wordt een leuk ding :)

Groet,

Jack

Guest tubejack

Lekker aan het matchen? dhfreakie :)

Vanavond poging 1 om een leuk Mullard buisje makkelijk in een AT-2200 te lepelen is mislukt.

Gloeispanning gaat prima, mijn spanningverdubelaar stort in elkaar, als ik "stroom" ga trekken.

Het bestaande trapje met een 12SX7, wat ik gebruik voor de AT-2400 en AT-2600 kan zonder problemen en zal

goede resultaten geven ..... maar ja d

Guest tubejack

Vandaag nog wat onderdelen vervangen en de tuner eens goed afgeregeld.

De specificaties die Akai opgaf voor dit tunertje zijn bescheiden echter de meting van b.v. de kanaalscheiding is dat niet!

Meer dan 50dB bij 1khz :) Dat is beter dan zijn grotere broers de AT-2400 en AT-2600 Om een idee te geven je draaidt

je versterker open op alleen het kanaal waar geen testtoon is en je hoort wat ruis :cool2:

Toeval? nee, in dit goedkope tunertje moest ergens op bespaart worden dus i.p.v. een lowpass filter hebben ze

simpel één niet regelbaar smoorspoeltje gebruikt, e.e.a. lijkt zeer op de schakeling zoals altijd bij de datasheets staat

van Sanyo. Het frequentiebereik zal daardoor wellicht niet superstrak doorlopen tot 15khz maar de 19khz en 38khz resten

worden evengoed effectief omzeep geholpen.

Voordeel is wel hoe minder filters, hoe minder kans op faze verschuivingen.

Lang verhaal kort, hij klinkt nu zo goed, dat ik er geen buis in ga zetten.

Die "sappige" analoge uitgangs trapjes met ruisarme BC550C en Elna simic in de uitgang hebben geen

enkel probleem om muziek te maken. B)

Na een stevige "sopbeurt" is hij weer redelijk netjes, wat gaan sommige mensen slecht met hun spullen om zeg :(

Toch verraden wat krasjes verraden dat hij niet nieuw meer is, het geluid is dat zeer zeker wel.

Klein maar fijn zo'n AT-2200.

Jack

Jack zo,n element moet je thuis uitproberen

dat is de enigste juiste keus, dan pas kan je dat heel goed beoordelen,

doe je dat niet dan is het natte vingerwerk ;) kan ,kat in de zak kopen

en nog iets je had toch een v/d Hull of een Ortofoon element als ik me niet vergist

wat is daarmee aan de hand! ;)

Ik zou ook zeker de goedkopere Soundsmith elementen niet voorbij lopen, scheelt weer een trapje in de voorversterking "less is more" en ze kllinken ook nog eens verbazend goed.

Sneek, voor velen "the place to be" zit er om uiteenlopende redenen niet meer voor mij in, "een ezel stoot zijn hoofd" je kent het spreekwoord?

Guest tubejack

Jack zo,n element moet je thuis uitproberen

dat is de enigste juiste keus, dan pas kan je dat heel goed beoordelen,

doe je dat niet dan is het natte vingerwerk ;) kan ,kat in de zak kopen

en nog iets je had toch een v/d Hull of een Ortofoon element als ik me niet vergist

wat is daarmee aan de hand! ;)

Beste Wol, onlangs noemde iemand mij (te) "serieus" Neem van mij aan dàt ik nooit over één nacht ijs ga.

Van Den Hull is prachtig maar gaat niet goed met mijn arm, Ortofon ook al zo mooi, duurdere modellen op het randje.

De duurdere Grado' s gaat niet goed met mijn buizenpré. 47K 0,5mv kan ik niet instellen.....op het

randje met mijn TP90 arm. Sound Smith prachtig maar voor het mooie, m.i. eigenlijk een andere draaitafel/arm.

Benz Micro = mooi maar wil wel eens wat ànders..... etc.... high-output MC vind ik minder interessant...

Het is alleen al technisch gezien, niet altijd eenvoudig. Wat ik wel bijzonder vind dat diverse mensen mij -zonder wat op

te dringen- het e.e.a. hebben laten beluisteren. Dàt is gewoon klasse :)

Jack

P.s. Spido die 2 vallen buiten mijn budget. @Ruud te hoge compilance rond 12 = goed.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...