Ivan10 Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Per trein met mijn vader naar Zwolle, naar HanzeHifi met tussen ons in een bananendoos, dat 1 van mijn favoriete spelers bevat, een Thorens TD125 Mk 1. Het deed me zeer aan het hart om hem weg te brengen. Eigenlijk vreemd want het is maar een apparaat. Maar er was nu eindelijk tijd om deze klassieke platenspeler na 40 jaar een servicebeurt te geven. Ik weet de speler is in goede handen, dus dat is een geruststelling. Het zal me benieuwen wat de Analoge Hanze-dokter zegt. Duimen maar. Thorens TD1253-Speed Belt-Drive Suspended Chassis turntable with electronic speed control available in mkI form (1968-1971) and mkII (1972-1975). http://www.vinylengine.com/library/thorens/td125.shtml Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Beste Ivan10, Van zoiets moois zullen ze vast iets nòg mooiers kunnen maken! Bij HanzeHifi kùnnen ze d'r wat van, is me verteld. Welke arm heb op je TD 125? Je ziet ze veel met SME 3009, maar er is ook een super-de-super uitvoering (voor USA) geweest met een Ortofon AS 212 arm. Ik heb zelf ook nog een TD 125 staan, met de originele TP 25 arm. (Ontworpen voor EMT, als ik me goed herinner.) Dit type, dus: Al tijden ben ik van plan om die arm opnieuw te bedraden, want de originele armdraden zijn afgeschermd (coaxiaal) en dus veel te stug bij het draaipunt. Mooie, dunne, soepele draadjes (van Tonar) heb ik al jaren voor hem in huis. Maar wanneer je altijd veel te doen hebt, en er staat steeds een heel mooie TD126 voor je speelklaar, dan kan het helaas héél lang bij een mooi voornemen blijven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 Beste Spido, ik heb precies hetzelfde model en arm. Van de interne bedrading van de toonarm wist ik niet. Weer wat geleerd! Het lijkt me een moeilijk werkje deze te vervangen. Een klassieke Ortofon arm er op was zeker mooi geweest. Ik heb ooit een bord gekocht met een SME uitsparing voor de TD125, maar ik denk niet dat ik deze ga gebruiken. Het model origineel laten is leuker. Er staat nog wel een andere arm-loze platenspeler te wachten op een SME-arm. Maar eerst is de TD125 aan de beurt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 Voor wie er nog eens wil stoeien met een gebalanceerde ingang voor zijn (MC) element, hier een voorzetje: FET is een 2SK389V, nog wel verkrijgbaar. Afsluitweerstand tussen de 2 gates zetten. Wil je ongebalanceerd naar buiten, dan van 1 van de drains een elco of mooie cap met weerstandje naar ground en zo je ongebalanceerde trapje (buis!) in. Wil je ongebalanceerd naar binnen: 1 gate aan ground leggen. C'est simple! Naar goeddunken te verbeteren met stroomspiegeluitgang, stroombron onderin, DC servo enz. enz. Maar leuk om eens mee te stoeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 september 2010 Report Share Posted 12 september 2010 Voor wie er nog eens wil stoeien met een gebalanceerde ingang voor zijn (MC) element, hier een voorzetje: FET is een 2SK389V, nog wel verkrijgbaar. Afsluitweerstand tussen de 2 gates zetten. Wil je ongebalanceerd naar buiten, dan van 1 van de drains een elco of mooie cap met weerstandje naar ground en zo je ongebalanceerde trapje (buis!) in. Wil je ongebalanceerd naar binnen: 1 gate aan ground leggen. C'est simple! Naar goeddunken te verbeteren met stroomspiegeluitgang, stroombron onderin, DC servo enz. enz. Maar leuk om eens mee te stoeien. Top die ga ik bewaren mocht ik eens een low MC naaldje krijgen (kopen) Ik heb je buizen phono pre ontwerp weer gevonden. Eerst eens kijken of ik de Riaa correctie kan aanpassen (jack bedankt voor dat schema) van de phono dude en later eens dit schema na bouwen. Dan heb ik daar rustig de tijd voor. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 september 2010 Report Share Posted 16 september 2010 morgen is heel fiel, gezellig weer de eindversterker te logeren brengen. en er wordt nagezien of de VV - ondanks de aanwezige uitgangscondensator - DC op de uitgang heeft (wat gezien het schema zou kunnen). de eindversterker geeft aanwijzingen dat ie dc binnen krijgt, en dat zou niet moeten kunnen. ik kijk uit naar een weer werkende set. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 september 2010 Report Share Posted 16 september 2010 Goed plan, George! Ik gebruik die RIAA al jaren, en ben er nog steeds h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 september 2010 Report Share Posted 16 september 2010 Mooi he zlvermica Een van de beste zo niet dè beste tweak in mijn riaa Ik had laatst weer een "discussie" met iemand over zilver ..... probleem is gewoon dat veel mensen niet goed met dat materiaal om gaan. Een zilver interlink moet je b.v. NOOIT scherp buigen vastzetten met tyreps en dat soort ellende, daarmee maak je de kristalstructuur stuk en dan kan je zo' n kabel zo weggooien hij is waardeloos. Voor fijn OFC geldt m.i. trouwens hetzelfde ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 morgen is heel fiel, gezellig weer de eindversterker te logeren brengen. en er wordt nagezien of de VV - ondanks de aanwezige uitgangscondensator - DC op de uitgang heeft (wat gezien het schema zou kunnen). de eindversterker geeft aanwijzingen dat ie dc binnen krijgt, en dat zou niet moeten kunnen. ik kijk uit naar een weer werkende set. groet Jee, dat zal tijd worden. Al die tijd naar de keukenradio geluisterd zeker? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 Goed plan, George! Ik gebruik die RIAA al jaren, en ben er nog steeds h Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 het werkt weer. en weer zelfde probleem en oorzaak (isolatie tussen transistoren en koellichamen). leeftijd, warmte en hoge spanning doen veel blijkbaar. dus hier gaan maatregelen tegen genomen worden (keramische plaatjes onder de torren ipv die dunne lapjes en nylon boutjes waar het relevant is). afijn inspelen weer .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 zoo wat lekker weer. ik was vergeten hoe mooi het is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 Dat is wel heel snel ingespeeld Rob..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 dat gaat zo snel niet, moet je nagaan wat er nog komt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 Daar heb ik al meer goede verhalen van gehoord en wil toch wel zlvermica gaan gebruiken. Is er nog een bepaald merk / type dat je moet hebben of is alle zilvermica goed? Ik zat zelf aan deze te denken. Is dat wat?? Groetjes George Machmat is een prima adres George daar heb ik ook mijn zilvermica vandaan. Maar de Audiofabriek heeft het ook, of nog voordeliger Tubeworks http://www.tubeworks.nl/subpage6.html Let even op de werkspanning 500v is meestal goed. Groet, Jack P.s. maar als het het persé wilt kun je het bij grote elektronica leveranciers nieuw kopen. (helaas meestal niet als particulier....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 dat gaat zo snel niet, moet je nagaan wat er nog komt Mooi dat het weer werkt Rob Ga even de plaat omdraaien. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 Daar heb ik al meer goede verhalen van gehoord en wil toch wel zlvermica gaan gebruiken. Is er nog een bepaald merk / type dat je moet hebben of is alle zilvermica goed? Ik zat zelf aan deze te denken. Is dat wat?? Groetjes George Machmat is een prima adres George daar heb ik ook mijn zilvermica vandaan. Maar de Audiofabriek heeft het ook, of nog voordeliger Tubeworks http://www.tubeworks.nl/subpage6.html Let even op de werkspanning 500v is meestal goed. Groet, Jack P.s. maar als het het pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 dat gaat zo snel niet, moet je nagaan wat er nog komt Gefeliciteerd! Scheelt weer een hoop gedoe. En dan komt er nog eens wat van, ik bedoel... M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 Toch niet zo' n digitaal ding he Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 haha dat zal blijken als we ze vergelijken. even zien of het blijft leven, het komt wel verbazend snel op klank. morgen even op zoek naar nylon boutjes dan kan de eindversterker definitief in elkaar en dicht (en dan later nog wat verdere maatregelen tegen ongelukjes). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 Als Marc nu geweest is met zijn Olive zou je voor de gein eens met jouw SACD speler hier komen vergelijken met analoog. Die streamer van Marc samen met zijn DAC klinkt heel erg goed.... Maar ik denk dat het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 ja leuk actie-plan. dan weet ik hoe ik sta op de ladder van audio-genot de speler is nog enigszins te verbeteren (zware bodemplaat, loopwerk steviger in de kast vastzetten, en hier en daar zie ik nog wat voedingen die wellicht graag nog wat kleinere waarden ontkoppeling-c's willen hebben) maar dan is de grens bereikt. los van wilde dingen als buizen of uitgangstrafo's erin. maar het is dan ook een mooie en leerzame zoektocht geweest. nu snel weer radio luisteren. zo mooi. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 september 2010 Report Share Posted 18 september 2010 ja leuk actie-plan. dan weet ik hoe ik sta op de ladder van audio-genot de speler is nog enigszins te verbeteren (zware bodemplaat, loopwerk steviger in de kast vastzetten, en hier en daar zie ik nog wat voedingen die wellicht graag nog wat kleinere waarden ontkoppeling-c's willen hebben) maar dan is de grens bereikt. los van wilde dingen als buizen of uitgangstrafo's erin. [...] groet Het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 september 2010 Report Share Posted 18 september 2010 neee ik was niet van plan dat eerst te doen, heb nog een projectje voor iemand anders af te ronden (een kopie van mijn tuner). leuk idee eerst even in jouw omgeving te horen, mail volgt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 19 september 2010 Report Share Posted 19 september 2010 Nadat ik een jaar of wat geleden een klein brandje heb gehad in mijn Sonneteer versterker, heb ik het ding in de kast gelegd en er niet meer naar om gekeken. Dankzij een mailtje van Conqubite een paar weken geleden het ding naar Lippenhuizen gebracht. Daar is hij weer in orde gemaakt. Nadat ik in eerste instantie behoorlijk teleurgesteld was in de sound, heb ik het ding vanmiddag op de tuner en via de Sonneteer phono versterker op vinyl aangesloten. Daar viel e.e.a. weer op zijn plek, net als een paar jaar geleden. Ik ga de komende tijd eens een afgewogen oordeel proberen te vormen over deze set. Audiofiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts