Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

[......] die andere koppel C (tussen stuurtrap en fasedraaier, C3) is de K42Y geworden. Voor 2 van deze K42Y Mill stuff Russen betaalde ik bij AE slechts 7 euro. Dat vond ik een koopje en de verbetering in combinatie met de Jensen's (40 euro ex p/s) was nou net dat beetje extra waardoor het geheel nog meer begon te zingen. Daarnaast is dat een lekkere smalle C die dus mooi aan de andere kant van de print paste. En dat voor 4 euro's meer dan de standaard MKP's !

Let wel; de K42Y's zijn in een later stadium toegevoegd, en ik ben overtuigd dat ze beter klinken dan de MKP die er standaard zat.

Beste Goodtube,

"Beter klinken" is subjectief, het lijkt me juist in zoiets belangrijks als een fase draaier

dat je een zo stabiel mogelijke condensator zet, met zo min mogelijk "eigen" klankkleur.

Die Russische Pio's, kleuren vind ik. Maar als jij dat mooier vind klinken. Prima toch.

Ik zou daar eerder iets van een Auricap (super saai neutraal) of een Audyn Cap MKP PLUS of

als de winstregeling binnen is een Aura-Teflon.... In dat opzicht zijn misschien die grote Russische

teflon C's interessant .... maar ik schat dat een Audyn Cap MKP PLUS misschien ietsje ....

Maar ik ga je niet over halen hoor :P

Nee, d

Guest tubejack

Marc, zo uit het blote hoofd, voor het A/B vergelijk van tuners.

Ik dacht dat je had afgesproken niets elektrisch doen, een kabel is dat wel!

En dan ook nog een: "extern iets..."

Voor de A/B dus gewoon een dropveter, jij met "gehakt" in je tuner en ik techniek.

Groet,

Jack

Kom op zeg, een koolstofkabel van een tientje is dropveter genoeg.

Hallo Marc,

Dan had je d

Dag Jack,

Ik zie het absoluut niet als een race, een wedstrijd of een contest.

Het gaat mij er alleen hier om: als ik mijn tuner op mijn eigen eenvoudige manier aanpas aan de rest van de set, levert dat dan een geluid op dat kan meekomen met het beste wat een technisch (bijna) perfecte tuner levert? Hoe kan ik daar beter achter komen dan jou te vragen met een TJ-tuner te komen?

Ik heb geen vooropgezet idee wat er beter zal klinken, en de aanpassingen zijn zodanig anders van aard, dat het sowieso een beetje appels met peren vergelijken wordt. Hoogstwaarschijnlijk let jij ook weer op andere dingen dan ik.

Verder is het gewoon de lol om eens zoiets te doen, waar we beiden wellicht nog wat van kunnen leren.

Maar als ik mijn tuner gehakt-voorbereid dan mag ik natuurlijk wel de omstandigheden optimaal maken daarvoor. Daarom moest er ook een andere kabel komen, en ik zie dat niet als het wijzigen van de opzet.

Ik vind ook niet dat een kabel-effect net zo goed door een technische wijziging in een apparaat is te ondervangen. It takes two to tango.

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Ik vind ook niet dat een kabel-effect net zo goed door een technische wijziging in een apparaat is te ondervangen. It takes two to tango.

Het leuke is het kan w

"Beter klinken" is subjectief, het lijkt me juist in zoiets belangrijks als een fase draaier

dat je een zo stabiel mogelijke condensator zet, met zo min mogelijk "eigen" klankkleur.

Die Russische Pio's, kleuren vind ik. Maar als jij dat mooier vind klinken. Prima toch.

Jack, jij denkt dat als een C het hele freq. spectrum doorlaat, zoals jij hebt kunnen beoordelen op een versterker met zilvertrafo of kopertrafo, dat de C dan goed genoeg is. Maar je vergeet de structuur en de lineariteit. Denk maar eens aan die paar koolweerstanden in de voortrap ten opzichte van de Beyslag weerstanden. Terwijl die metaalfilm ook het hele bereik zouden moeten doorlaten. Toch leverde een goede koolweerstand op die plek een significant verschil.

Het verschil in geluid heeft niets met freq. spectrum van het component te maken.

Wat mij opvalt is dat PIO's de lagere frequenties veel beter doorlaten dan MKP's en hetzelfde geldt voor het hoog. Ik wil dat geen kleuring noemen, maar meer de werkelijkheid.

En die 2 Russen, ach ja, ze kostten praktisch niets, hadden een handig formaat, zijn gebouwd als een tank en voor het leven en het experiment was geslaagd want ik vond ze een verbetering. Dat is subjectief, dat klopt, maar het bewijs staat hier in huis. Na al dat gefreubel in die versterker kon ik de verschillende modificaties aardig beoordelen. Dus kan ik het iedereen aanraden, net zoals jij iedereen de "blauwe" en "rode" kunt aanraden ;)

(en dit was het laatste woord hierover B) )

Er bestaan geen super condensatoren of kabels en enz ,dat maken jullie zelf ervan :D :D :lol:

en zo krijg je het geroddel over de componenten :D

Elke condensator of kabel of .... maakt niks uit, elke klinkt goed maar pas wel de juiste toe. ;)

Al die condensatortroep eruit en DC koppelen met een servolusje! :D

En als dat niet lukt (bij buizen): transformatorkoppeling.

Condensatoren versmeren de boel in de tijd en hebben last van storage-effecten. Tenminste, ik denk dat daar het probleem ligt.

Hoe je dat effectief kunt meten in een audiosituatie ben ik nog niet achter maar het is wel te horen.

En dan te bedenken dat bijna alles wat jullie qua audio te horen krijgen werd opgenomen met microfoons die eigenlijk condensatoren zijn... :o

(...) Een condensatormicrofoon is een microfoon waarvan het omzettingsmechanisme berust op capaciteitsveranderingen ten gevolge van luchtdrukveranderingen van een condensator. Om deze capaciteitsverandering vervolgens te kunnen gebruiken moet deze worden omgezet in een spanningsverandering. (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormicrofoon

De Quad II gebruikte ook PIO in de voeding, 2x 16 uF.

Zal destijds wel voordeliger zijn geweest dan elco's.

Hoe het met ome Harold zat weet ik niet, maar als opper-centenschraper Peter Walker de beschikking had gehad over goedkope Chinese elco's en silicium-dioden had hij die zeker gebruikt (en in het proces die nare dure smoorspoel ook meteen weggelaten.....)

Dat is geen pio maar een dubbele elco rau en glatt in 1 behuizing

het eenvoudig weghalen van de uitgangscondensator uit CD speler en tuner (wat in mijn set geen kwaad kan ...) was inderdaad een grote stap in de weergave.

groet

Dat is bij mijn DAC ook als eerste gedaan door Machmat

M :ph34r: rc

Ah, kijk eens aan, dat wist ik niet.

Verklaart dus wel de keuze van Ome Peter. :D

Ah, kijk eens aan, dat wist ik niet.

Verklaart dus wel de keuze van Ome Peter. :D

Heb nou niet de indruk dat men zich in die tijd daar m.b.t. elco's mee bezig hield voor versterkervoedingen... :unsure:

het eenvoudig weghalen van de uitgangscondensator uit CD speler en tuner (wat in mijn set geen kwaad kan ...) was inderdaad een grote stap in de weergave.

Bij mijn CD speler heb ik dat ook gedaan.

Maar dan een buizenversterker: DC gekoppeld is niet eenvoudig, en maakt de versterker ook complexer. Interstage lijkt mij een goed alternatief. In een stereo balansversterker heb je dan 4 interstage trafo's nodig (exclusief de voortrap)

Nou ik kan je vertellen dit pas nie op de UL40 behuizing :o

Dan krijg je weer geneuzel over de draden van de trafo: koper of zilver.

C's zijn niet optimaal in de geluidsweg. Wel handig. En gelukkig zijn er tegenwoordig goede, hele goede en supergoede B)

Guest tubejack

De Lyra Delos begint lekker ingespeeld te raken :)

Je druk maken, over een buisje, condensatortje, kabeltje of hoogte van je boxen....pfffff :wacko:

Je druk maken, over een buisje, condensatortje, kabeltje of hoogte van je boxen....

.....Allemaal van belang als je een werkelijkheidsweergave nastreeft.

Wanneer je echter enkel een geluid nastreeft wat jou lekker in de oren ligt is dat uiteraard minder van belang, en kun je af met waar je tevreden mee bent.

Sommige mensen zijn dat al met een Bose 321 setje. ;)

Ik heb gisteravond nog een Kenwood KRF-A4030 Receiver ingeruild.

Deze klinkt, op zo'n 1,5 meter afstand van een setje Tannoy S6LCR monitoren (met aangepast filter) als je met een klein budget (dat van een student in Belgi

Guest tubejack

Je druk maken, over een buisje, condensatortje, kabeltje of hoogte van je boxen....

.....Allemaal van belang als je een werkelijkheidsweergave nastreeft.

Dàt proberen ze al vanaf de jaren 30 ;) Ik vrees dat het bij een illusie blijft .... wèl een mooie :rolleyes:

Wanneer je echter enkel een geluid nastreeft wat jou lekker in de oren ligt is dat uiteraard minder van belang, en kun je af met waar je tevreden mee bent.

Thuis klinken CD/LP de studio opnames en live concerten via de radio meestal beter dan een gemiddeld optreden.

Het is zo wel goed, ik ben dik tevreden.

Sommige mensen zijn dat al met een Bose 321 setje. ;)

Ken ook iemand die van zijn vrouw niets anders mocht kopen :(

Jack :)

De Lyra Delos begint lekker ingespeeld te raken :)

Je druk maken, over een buisje, condensatortje, kabeltje of hoogte van je boxen....pfffff :wacko:

Guest tubejack

kastjes en snoertjes?

zoals wat Jack?

Meetsnoertjes. En bij mijn buizenversterker beneden en boven heb

ik net even te weinig RCA/tulp/cinch aansluitingen om te kunnen

schakelen tussen mijn referentie apparatuur en spullen die ik reviseer.

Nu heb ik van die handige kastjes gemaakt met een schakelaar

waardoor ik 2 extra cinch aansluitingen heb.

Harstikke handig.... en kostte niks, alle spullen had ik al liggen.

Enne dit is fiel :rolleyes:

Ik ga nog een paar van die doosjes maken, zodat ik kan schakelen

tussen de kabel en eigen antenne... en voor mijn nieuwe PC waar

ik straks mee ga meten.

Zal wel FF een fototje maken....

Groet,

Jack :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...