Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

laatste reactie op dit punt: ik heb al herhaaldelijk gezegd dat ik vele spelers hetzelfde heb horen doen met de genoemde behandeling. dus je kan het niet op mijn cd speler afschuiven. die Tentlabs gaat hetzelfde laten horen en legt naar mijn bescheiden mening het zonder nadere maatregelen ook af tegen de harddisk-dac combi van Marc. gewoon vanwege de inherente tekortkoming van de optische uitlezing.

groet

laatste reactie op dit punt: ik heb al herhaaldelijk gezegd dat ik vele spelers hetzelfde heb horen doen met de genoemde behandeling. dus je kan het niet op mijn cd speler afschuiven. die Tentlabs gaat hetzelfde laten horen en legt naar mijn bescheiden mening het zonder nadere maatregelen ook af tegen de harddisk-dac combi van Marc. gewoon vanwege de inherente tekortkoming van de optische uitlezing.

groet

ook mijn laatste reactie op dit punt...

Hoe komt die muziek van Marc op z'n harddisk? Via optische uitlezing! Dat is dan ook niet het probleem. Het gaat erom wat er met die 1-en en 0-en nadien wordt gedaan.

Guest tubejack

Een van de weinige verschillen die ik zo kan verzinnen tussen een CD en een HD dat je die laatste NIET met groene stiften kan bewerken .... en beter ook niet kan demagnetiseren :lol:

Ik vind dat hele HD gebeuren maar een beetje marketing prietpraat. Alsof een laser niet in staat

zou zijn om die 16 bitjes uit te lezen :o Heren mag ik u wijzen op DVD's en Blue ray disks waar

op ongeveer eenzelfde manier vele megabits van de schijf worden afgesleurd ... ik bedoel maar ;)

Dan "ruimte en diepte in het geluid" ik noem het al jaren de muziek in of achter de muziek, hoor

je dat, kun je bij wijze van spreken een "scheet" in de studioruimte horen ... dan is m.i. pas iets

goed genoeg voor een ander. Dat kan met een "gewoon" Akai tunertje hoor...

Ik ga ook zeker g

Ik vind dat hele HD gebeuren maar een beetje marketing prietpraat.............

Waar slaat dat nou op? Is gewoon een ander opslagmedium voor hetzelfde digitale muziekspul.

Als je niet van boterhammen houdt en liever muesli eet is een brood toch ook nog geen marketing prietpraat?

;)

(...) Waar slaat dat nou op? Is gewoon een ander opslagmedium voor hetzelfde digitale muziekspul.(...)

Beste Pjotr,

Voordat ik koning was te Jeruzalem en zweefde boven de volkeren, was ik een eenvoudige hifi-auteur die met betrekking tot magnetische opslagmedia voor analoog signaal altijd rekening moest houden met MOL (Maximum Output Level) en SL (Saturation Level): twee dingen die nauwelijks in m

Guest tubejack

Ik vind dat hele HD gebeuren maar een beetje marketing prietpraat.............

Waar slaat dat nou op? Is gewoon een ander opslagmedium voor hetzelfde digitale muziekspul.

De "spijker op zijn kop"! En dan m.i. ook nog een heel beperkt medium, hoelang gaat een HD mee? met

5 ...6 jaar heb je het wel gehad. En wees is eerlijk wie maakt er nu backup's ? Dat zullen

er niet zoveel zijn. Met een PC nog wel te doen, maar met zoiets als een Olive? :wacko:

Als je niet van boterhammen houdt en liever muesli eet is een brood toch ook nog geen marketing prietpraat?

Daar gaat het niet om, in dit topic wordt een HD afgeschilderd als "het medium" dat nog beter

is als een CD of een LP, alleen al qua houdbaarheid m.i. klinkklare onzin.

Mijn CD uit 1985 zijn nog goed, een paar LP's uit de 60 en 70e jaren ook....

Daarnaast de bedragen die voor dergelijke apparatuur gevraagd worden 3000euro is niets, daar koop

je ook 3 meer dan fatsoenlijke CD-spelers voor... waarbij het medium zelf de CD dus niet slijt.

Wordt eens wakker!

Jack

Beste Jack,

Zo'n sektarisch ongenuanceerd antwoord verwacht ik niet van jou. Je hebt volgens mij voldoende kennis om beter te weten.

Dat 3000 euries er aan uitgeven overdreven is ben ik met je eens, dat gaat voor meer audiofiel spul op. Maar wie dat wil en daarvan gelukkig wordt moet dat toch zelf weten?

;)

En wees is eerlijk wie maakt er nu backup's ? Dat zullen

er niet zoveel zijn. Met een PC nog wel te doen, maar met zoiets als een Olive?

in dit topic wordt een HD afgeschilderd als "het medium" dat nog beter

is als een CD of een LP, alleen al qua houdbaarheid m.i. klinkklare onzin.

Dat moet zijn: alleen al qua houdbaarheid m.i. klinkklare onzin

Correct dat een Hard Disk minder lang meegaat dan een CD of LP. M

(...) Waar slaat dat nou op? Is gewoon een ander opslagmedium voor hetzelfde digitale muziekspul.(...)

Beste Pjotr,

Voordat ik koning was te Jeruzalem en zweefde boven de volkeren, was ik een eenvoudige hifi-auteur die met betrekking tot magnetische opslagmedia voor analoog signaal altijd rekening moest houden met MOL (Maximum Output Level) en SL (Saturation Level): twee dingen die nauwelijks in méér dan in naam verschillen. Boven MOL c.q. SL trad vervorming door magnetische (over)verzadiging op.

Bij digitale opslag op/in een magnetisch medium zijn beide niet meer van belang, nietwaar? Het éne eentje is immers net zo sterk als het andere nulletje?

Volgens mij is digitaal clippen ("overflow") juist een nadeel van digitaal (pcm) opnemen. Niet om aan te horen,

Raid-5 heeft voor thuis geen zin (en voor het bedrijf waar Hans werkt kennelijk ook niet :D). Raid-1 is meer dan voldoende, back-ups moet je toch maken.

Overigens niet alleen HDD hebben niet het eeuwige leven, het servertje/nasje waar ze inzitten ook niet.

;)

Guest tubejack

Beste Jack,

Zo'n sektarisch ongenuanceerd antwoord verwacht ik niet van jou. Je hebt volgens mij voldoende kennis om beter te weten.

Ik ben niet àltijd in een jubelstemming Peter, zeker niet, zodra je weer even met je neus op de feiten wordt gedrukt na 3 pc 's die achterelkaar in 2 dagen tijd stuk gaan. 2 daarvan met harddisk problemen en nummer 3 met een bug in de software notabene in Ubuntu door een Nvidia driver :(

Gelukkig heb ik de back-up partitie op mijn grote pc kunnen redden en daarmee ook al mijn software en documenten. Hetzelfde kan je dus overkomen met je muziekcollectie als je die op één harddisk hebt.

Wat ik dus met andere woorden jammer vind dat dit soort zaken vaak onderbelicht blijven. Je hoort alleen de positieve kant terwijl élk medium ook nadelen kent. LP's ook al zal het alleen maar de ruimte die een verzameling in beslag neemt.

Natuurlijk zie ik ook de voordelen van muziek vanaf een harddisk, ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dat handig vinden. Sterker nog ik heb net een vriend geadviseerd die zo iets wilde, maar het draaidt wel op een NAS.

Zélf heb ik er nog niet zo 'n behoefte aan, ik vind het prettig op een LP vast te houden, of eens een boekje uit een CD hoesje te halen.

@ Mumsoft voor structuur informatie maakt m.i.het medium op zich niet zoveel uit, of die nullen en enen nu van de HD of van een laser komen... pas na de DAC dus waar het analoog wordt gebeurt het... En twee CD's zijn van polycarbonaat gemaakt, m.i. geen verkeerd medium, ikzelf gebruik graag dit materiaal met mate in mijn bouwsels omdat het zo'n lage verliesfactor heeft.

@Goodtube/Hans eva Raid kan een oplossing zijn, jaren met raid 1 gewerkt en daar heb goede ervaring mee, alleen moet schijf 2 ook niet defect raken :rolleyes:

Vriendelijke groet,

Jack

Dat 3000 euries er aan uitgeven overdreven is ben ik met je eens, dat gaat voor meer audiofiel spul op. Maar wie dat wil en daarvan gelukkig wordt moet dat toch zelf weten?

Dat moeten mensen inderdaad zelf weten, maar wat me stoort is dat een CD-speler als "oudbollig"

wordt afgeschilderd terwijl als je in zo'n harddisk speler gaat kijken meer het idee hebt dat

het gewoon een PC is met een mooi kastje er omheen .... zo bijzonder vind ik het niet.

Eenmaal digitaal, is het eenvoudig te verveelvoudigen zonder verlies. Dus backuppen maar.

Trouwens, wat ben je kwijt als er iets crashed ? Eigenlijk niets dat uniek is, dus zo erg is dat niet. Het is veel erger om je eigen foto's en video's kwijt te raken. Of je geschreven teksten.

Toen de cd kwam vonden we dat geweldig. Vooral de afstandsbediening. Daarna volgde de versterker met afstandsbediening en toen kwam surround en dvd. Toen werd het teveel.

Terug bij af genieten we ervan om een plaat op te zetten en de volumeknop te bedienen.

Dat gezegd hebbende neemt het niet weg dat music-on-command natuurlijk ook een waanzinnige luxe is, wat de komende jaren de huis-, studeer- en slaapkamers zal veroveren.

De nostalgische CD en ouderwetse LP zullen daar gewoon een bestaandsrecht naast kunnen hebben. Mooi toch?

@ Mumsoft voor structuur informatie maakt m.i.het medium op zich niet zoveel uit, of die nullen en enen nu van de HD of van een laser komen... pas na de DAC dus waar het analoog wordt gebeurt het...

Je vergist je, Jack,

Het medium is wezenlijk. Materiaal is wezenlijk.

M :ph34r: rc

Guest tubejack

@ Mumsoft voor structuur informatie maakt m.i.het medium op zich niet zoveel uit, of die nullen en enen nu van de HD of van een laser komen... pas na de DAC dus waar het analoog wordt gebeurt het...

Je vergist je, Jack,

Zou kunnen Marc. Maar ik vind e.e.a. een beetje t

Je vergist je, Jack,

Zou kunnen Marc. Maar ik vind e.e.a. een beetje t

Guest tubejack

intussen zit ik alleen nog maar te genieten. als alle wifi zenders uit zijn maakt het niet uit op er CD of FM op staat (de tuner heeft er wat meer last van dan de CD speler als alle zenders aan staan).

groet

Niet zo mooi Rob, tegenwoordig heeft zowat

Guest tubejack

Ik houd me liever bij muziek.

Wie niet?

[....] Die duiden m.i. op kennis die we nog onvoldoende hebben.

Kennis die we nog onvoldoende hebben? Daar kun je alle kanten mee op .... een heel leven op wachten...

Ik vind het normaal om verder te kijken dan simpel elektronica aan elkaar plakken.

Het gaat om de chemie van het geheel... dat bepaald of iets muziek maakt of slechts geluid geeft.

Daar komt geen zweverigheid bij kijken, soms een beetje vreemd, maar altijd met reden.

Verder zijn we vanaf kind, v

@jack: ja ik weet niet hoeveel invloed de pc en dect van de buren nog heeft, en gsm. maar met mijn zenders uit is de weergave geheel naar mijn smaak. goed is genoeg he.

en door wat maatregeltjes (r/c dingetjes achter de trafo, aanpassingen ontkoppeling voeding van opamps) is de invloed al veel kleiner. het is niet onaanhoorbaar met de zenders aan, maar als je echt wil genieten gaat de boel uit. moet nog even de pc aan een draad leggen, ben ik totnutoe te lui voor geweest.

de versterkers en tuner zijn allemaal oude spullen, 'vroeger' was de aandacht voor HF denk ik minder. maar ik ga geen nieuwe versterkers of tuner (!!) kopen voor iets dat opgelost is als ik een paar dingen uitzet.

groet

Guest tubejack

Niet audiofiel maar het gedoe met pc's en laptops hebben weer gehad, een voordelige Toshiba gekocht Ubuntu 10.10 erop en het werkt fantastisch B) Tussendoor de jongste voor de 3e keer in een jaar verhuisd :wacko:

Maar nu, rust in de tent!

Ben de hele avond al platen aan het draaien, het maakt niet uit of het nu zacht staat

of flink harder voor een meer live ervaring, het klinkt echt geweldig sinds de komst

van de Lyra Delos. Bekkens b.v. worden zo realistisch weergegeven er is een zee van geluid in

mijn kamer en ook het laag van een LP is veel en veel mooier dan van eenz

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...