Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Nou Ivan10 de Sharp = fiel.

Dat was hij al, Optonica was/is de high-end lijn van dit merk. :)

Maar hij was een beetje "uitgeblust" na meer dan 25 jaar trouwe dienst.

Vandaag heeft hij net als gister de hele dag staan in te spelen en vanavond eens serieus naar geluisterd.

De eindtrappen worden nauwelijks warm, de pre-amp ietsje e.e.a. trekt haast geen stroom.

Niks geen "korreligheid" "hardheid" wat die silicium bakken nog wel eens hebben... maar gewoon

heel veel muziek met een hoge resolutie en een "strakke bas" CD 's klinken prachtig.

Er zit ook een fraaie phono-trap in met een schakelbare ingangsimpedantie, g

Guest tubejack

Balen, te vroeg gejuicht :(

Na 2 dagen goed functioneren krijgt de Sharp kuren, geluid valt weg 1 kanaal.

Met een beetje pech, kan ik >10 schakelaars uitsolderen en ultrasone laten reinigen... Bah! :(

Met een beetje pech, kan ik >10 schakelaars uitsolderen en ultrasoon laten reinigen... :(

Laten reinigen?

Zo'n ultrasoon reinigingsbakkie kost regelmatig twee tientjes bij de Aldi/Lidl.

Of doen die de truuk niet?

By the way: met welke vloeistof vul je zo'n bakkie dan?

Guest tubejack

Ach Rob, dàt heb je met die oude rommel he :D

Je krijgt het maar op ééń manier goed en dat is helemaal strippen en drastisch restaureren.

Deze versterker is zo mooi, dat zelfs het verchromen van het chassis de moeite waard is.

Dan gaat er helemaal veel tijd in zitten.... economisch is het allang niet meer verantwoord...

Maar ja ik heb een hekel aan de weggooi maatschappij ;)

Komt goed, het is ook leerzaam.... maar af en toe.... :blink:

Groet,

Jack

P.s. met een beetje mazzel is het probleem het uitgangsrelais.

Balen, te vroeg gejuicht :(

Na 2 dagen goed functioneren krijgt de Sharp kuren, geluid valt weg 1 kanaal.

Met een beetje pech, kan ik >10 schakelaars uitsolderen en ultrasone laten reinigen... Bah! :(

Beste Tubejack,

Ik weet het... 't is je te min... je vindt het maar niks... en toch: contactspray!!

Contactspray? :blink:

Ja! Contactspray! :)

Reinigt...

Guest tubejack

Hallo Spido,

Ik ben geen fan van contact spray, mijn ervaring is dat de werking slechts van korte

duur is waarna met een beetje pech een vieze drap in de schakelaar overhoud.

Maar als "paardenmiddel" via truukjes soms bruikbaar, liever gebruik ik IPA :)

Afijn radio 4 staat aan via een Sansui TU-X711 die ik ontdaan heb van maar liefst 4!

mute transistors en een aantal elco's ... :wacko:

Maartjes stem alleen al, klinkt prachtig dit is sowieso een wonderschone tuner die zo te

zien z

Maartjes stem alleen al, klinkt prachtig dit is sowieso een wonderschone tuner die zo te

zien zélfs verzilverde printbanen heeft in de muziek weg....

Jack, ik moest echt wennen aan hoe spraak klinkt op onze luidsprekers. Daar waar je in de auto of vroeger op je stereo gewend was aan zwaar aangedikte stemmen van DJ's is dat nu helemaal niet zo.

Komt dit

a] door de toegepaste tuner (Tubejack AT-2600)

b] onze luidsprekers

c] de versterking

Muziek klinkt dan echter gewoon vol wanneer het vol moet zijn. Ook op Radio 4. Persoonlijk denk ik dat het allemaal zo klinkt zoals het hoort te klinken en dat je in verhouding een dunne, maar wel echte, menselijke stem hoort (bij spraak).

Andere apparatuur maakt de stem wellicht te donker. Hoe ervaar jij dit.

Guest tubejack

Tubke ,schaf je eens een buizen tuner aan, dan ben je op analoog FM gebied sprakeloos :)

Die heb ik al wol, een FM13

Het is leuk maar modernere tuners vind ik beter, ruis en vervorming armer, muziekaler en veel selectiever.

Het is m.i. v

Jack,geef mij maar een buizen tuner, de rest mag je houden :D

Zet maar eens een Linsly Hood versterker op 2A ,heel simpel en kan geweldig goed uit de bus komen ;)

Guest tubejack

Jack,geef mij maar een buizen tuner, de rest mag je houden :D

Zet maar eens een Linsly Hood versterker op 2A ,heel simpel en kan geweldig goed uit de bus komen ;)

W

Jack,ik heb 2 verschillende gebouwd met de 2n3055 een met elko uitgang en een symmetrische, dus zonder elko uitgang ;)

Voor weinig geld een goed klinkende versterker heel muzikaal.

Guest tubejack

Jack,ik heb 2 verschillende gebouwd met de 2n3055 een met elko uitgang en een symmetrische, dus zonder elko uitgang ;)

Voor weinig geld een goed klinkende versterker heel muzikaal.

Maar w

Jack ,ruw gezegd,met Elco, mid -hoog beter,zonder Elco ,de bas zuiverder en strakker :)

begin heel simpel met Elco in de uitgang en de rust stroom op 900 ma en pak gewoon tip 3055, hou het de eerste keer simpel kijk gewoon wat je thuis hebt liggen ;)

Guest tubejack

Jack ,ruw gezegd,met Elco, mid -hoog beter,zonder Elco ,de bas zuiverder en strakker :)

begin heel simpel met Elco in de uitgang en de rust stroom op 900 ma en pak gewoon tip 3055, hou het de eerste keer simpel kijk gewoon wat je thuis hebt liggen ;)

Gekregen....

Een koelplaat met o.a. 4x 2N3055 en een Delta voeding min 5amp plus en - 24 volt.

Rest heb ik vast ook liggen...

Mooi project, voor rond de kerstdagen i.p.v. hangen op de bank. :)

Jack ,Linsly Hood heb je ongeveer 10 tot 20 versies van, de eerste simple versie met elko in de uigang klinkt al geweldig snel en moeiteloos, past uiteraard bij glasfaser speakers. ;)

Guest tubejack

Een waar dilemma vandaag :wacko:

CD's vind ik erg goed klinken via een gerestaureerde Optonica vintage transistor versterker.

LP klinken weer magisch via mijn van der Veen buizenversterker.

Eigenlijk wil ik

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...