Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ja Ruud ,een Aitos pre-pre ik heb een aantal pre pre gebouwd maar Aitos pre pre staat mee boven aan op het lijstje :)

Jack,OTL voor het mid-hoog is top en er zijn mooie ontwerpen die je kunt zelf bouwen,maar ik hoor graag de Futtermann maar ook de de Linsly Hood in een andere combinatie,elke versterker heeft zijn charme daar moet jij toch onder tussen toch zijn achtergekomen of niet :)

Guest tubejack

[...]elke versterker heeft zijn charme daar moet jij toch onder tussen toch zijn achtergekomen of niet :)

Jazeker, al was het maar het bedrag wat je meer moet uitgeven voor een "beter" geluid.

Voor 30 euro en een paar avonden prutsen kun je iets bovengemiddeld maken.

Bij 3000 euro (en dan moet je het nog steeds zelf in elkaar zetten) klinkt het anders.

Maar niet 100x beter... echt niet ...

Dus mocht ik door onvoorziene omstandigheden geen buizen meer kunnen kopen

dan zet ik net zo makkelijk een transistor versterker neer.

Jack

Jack ,wat is een beter geluid,dat licht aan de combinatie wat je hebt, zo simpel is dat,

Wat kost een gainclone zelfbouw ,peanuts in een leuke combinatie klinkt het voortreffelijk :D

Waar jouw voorkeur ligt voor een bepaald type versterker is, naast de eisen die jouw speakers stellen, vooral bepaald door de persoonlijke smaak, dit lastige - subjectieve - onderdeel van de manier waarop we luisteren is ongrijpbaar.

Zoals een ieder zal moeten toegeven is de weergave die je van een SET versterker kunt verwachten beslist prachtig te noemen, zijdezacht is een kreet die je regelmatig langs ziet komen, maar als je met regelmaat naar muziek in het wild luistert zul je ontdekken dat in werkelijkheid die zijdeglans niet aanwezig is, koper en ook snaarinstrumenten kunnen vreselijk scheuren, bijten, krijsen.........

Een PP doet dit beslist beter en natuurlijk elke vorm van versterking brengt je minder gewenste verschijnselen, probeer het zo simpel mogelijk te houden, valt dat in de praktijk best mee, in elke geval wegen de nadelen van een PP wat mij betreft dik op tegen die van een SE , die zijden deken kan mij gestolen worden............

cool.gif

Guest tubejack

Jack ,wat is een beter geluid,dat licht aan de combinatie wat je hebt, zo simpel is dat,

Wat kost een gainclone zelfbouw ,peanuts in een leuke combinatie klinkt het voortreffelijk :D

Er is een verschil tussen een lekker klinkende set en een die daarnaast in staat is om ook kleine

subtiele details neer te zetten. Dat laatste heeft gewoon meer aandacht nodig.

Jitze SE kan ook beuken... geen probleem, ik kan zelfs schokgolven

produceren. Het is maar net hoe je het bouwt.

Edited by tubejack

Een zijden glans die beukt ?

we hebben het niet over hetzelfde, laagproblemen met een SE duiden inderdaad veelal op een slechte koppeling aan de speaker, is een compleet ander verhaal.

huh.gif

Er is een verschil tussen een lekker klinkende set en een die daarnaast in staat is om ook kleine

subtiele details neer te zetten. Dat laatste heeft gewoon meer aandacht nodig.Jitze SE kan ook beuken... geen probleem, ik kan zelfs schokgolvenproduceren. Het is maar net hoe je het bouwt.

Geef mij maar een set die subtiele details neerzet Jack ;)

Dan mag jij luisteren naar een lekker klinkende set. :P:lol:;)

Trouwens wat versta jij onder een lekker klinkende set?

Guest tubejack

Een zijden glans die beukt ?

we hebben het niet over hetzelfde...

Een aantal jaar terug heb ik een SE gebouwd waarbij de randvoorwaarden waren dat het

ook stevig moest kunnen klinken. Niet alleen lief en zacht...

Er zijn custom trafo's gemaakt door AE met 2, 3x zo grote bandkernen.

Ook de voeding is royaal overgedimensioneerd met maar liefst 2x GZ37/CV378.

Er kunnen triodes op tot 40watt... dat wil echt wel.,,,

trafo005.jpg

@fmj een set, waar je na het einde van de muziek denkt.... n

We blijven langs elkaar heen praten, maar dat gebeurt hier wel vaker, geloof ik dry.gif, juist lief en zacht zijn, in elk geval wat mij betreft, de grote problemen met een SE versterker, de even harmonischen, die in een PP trafo worden uitgefilterd, maken deel uit van het signaal dat aan de speaker wordt gevoerd, gevolg hiervan is een mooimakend waas over de muziek, waardoor er weinig realisme overblijft.

Dat een SE in staat is passende speakers aan te zetten tot enig geweld heeft hiermee niets uitstaande.......

unsure.gif

Jitze

Ik weet echt niet waar je het over hebt :confused:

dat herken ik echt niet in een mooie se

oke het kan zijn dat een bepaalde versterker zo klinkt maar het is zeker niet standaard.

Hoeveel SE versterkers heb je al gehoord en op welke luidsprekers?

rendement zegt ook niet altijd alles ik heb Klipschhorn's gehad en zelfbouw la Scala's daar doet een pp

het inderdaad beter op als een SE

2a3 pp dat is een mooie combinatie met Klipsch.

Guest tubejack

We blijven langs elkaar heen praten, maar dat gebeurt hier wel vaker, geloof ik dry.gif, juist lief en zacht zijn, in elk geval wat mij betreft, de grote problemen met een SE versterker, de even harmonischen, die in een PP trafo worden uitgefilterd, maken deel uit van het signaal dat aan de speaker wordt gevoerd, gevolg hiervan is een mooimakend waas over de muziek, waardoor er weinig realisme overblijft.

Dat een SE in staat is passende speakers aan te zetten tot enig geweld heeft hiermee niets uitstaande.......

unsure.gif

Het klopt dat een triode voornamelijk even harmonische geeft maar juist ervaart het menselijk oor dit

als niet storend. Het klopt ook, dat bij triode PP die even harmonischen elkaar opheffen.

Naar micro-details is onderzoek gedaan en wat blijkt juist een SE trafo is vanwege zijn constante

zelfinductie meer instaat deze details weer te geven. Maar nu komt het, Bij PP kun je ook microdetails

weergeven maar dan moet continu door beide buizen exact evenveel stroom lopen.

Doe je dat niet dan raken toch kleine gebiedjes in de kern gemagnetiseerd dit noemen ze wise gebiedtjes

en dàt kost microdetails!.

Met een simpel instelpotmetertje om het negatief en daarmee de ruststroom door de buis te regelen zoals op de meeste versterkers red je dàt echt niet, met moderne elektronica zoals die van Tentlabs wel.

Even uit mijn hoofd is de stroom bij mijn eindbuizen binnen 0,05 ma constant en dat ik dacht 50x

per seconde...

Welke nu de mééste microdetails kunnen weergeven PP + elektronica of SE zoals Tube300 heeft weet

ik niet, want zoiets heb ik nog nooit naast elkaar gehoord.

Wat ik wel weet, dat die autobias elektronica van Tent erg goed werkt, zelfs mijn PP 6550 versterker

in UL is m.i. in staat om ragfijne details weer te geven.

Jack

Ja Jack qua gedetaileerdheid zou ik het zo net nog niet weten

PP kan hierin ook erg goed zijn net als SE

ik denk dat dat nog niet eens zo'n verschil hoeft te zijn

het is meer de manier zoals de ruimte aangesproken word het "ontstaan" van muziek in je kamer inplaats van in de kamer gepompt worden.

SE kan ook meer inkijk en ruimte in de muziek geven ik bedoel niet de plaatsing van de muzikanten en instrumenten maar die zelf ook apart een driedimensionaal lichaam geven.

dat is iets dat ik alleen bij een directverhite triode in single ended instelling hoor.

Naar micro-details is onderzoek gedaan en wat blijkt juist een SE trafo is vanwege zijn constante

zelfinductie meer instaat deze details weer te geven. Maar nu komt het, Bij PP kun je ook microdetails

weergeven maar dan moet continu door beide buizen exact evenveel stroom lopen.

Doe je dat niet dan raken toch kleine gebiedjes in de kern gemagnetiseerd dit noemen ze wise gebiedtjes

en d

Is het mogelijk, dat de buizenjongens even naar hun eigen weissgebiedje gaan? :lol:

Ofwel start eens een eigen thread! :D

Mijn audiofiele dag... Veel nadenken over platenspelers... :huh:

Inderdaad Ivan, het is de laatste tijd wel erg welles-nietes geworden. Waar blijven de "ik heb de voeding extra ontkoppeld met condensatortje huppeldepup"- verhalen?

Is het mogelijk, dat de buizenjongens even naar hun eigen weissgebiedje gaan? :lol:

Inderdaad Ivan, het is de laatste tijd wel erg welles-nietes geworden. Waar blijven de "ik heb de voeding extra ontkoppeld met condensatortje huppeldepup"- verhalen?

Dat is bijzaak :)

Deze tread is goed het is nl. weer een audiofiele dag buizen geneuzel

je raakt er nooit meer over uitgepraat als je de buis eenmaal gehoord hebt :lol:

De ware evangelist kent idd geen grenzen :D Maarreh dit was eigenlijk Hans van Liempd zijn draadje en die heeft op zich toch weinig met buizen dacht ik.

Maakt verder ook niet uit hoor, op dit forum post iedereen maar lukraak overal en nergens over van alles en nog wat :D

Ja, sinds die liberalen aan de macht zijn is niets meer hetzelfde... :D

Guest tubejack

Dankje Bart het is i.d.d. weiss .... ach, ik maak wel eens een typfoutje. Het effect is aangetoond met een Textronix spectrum analyser en daarmee voor mij afdoende bewezen.

Maar nu weer een condensator huppelepup verhaal, vandaag kwam TNT-pos met een mooie doos met

mijn geliefde Vishay elco's o.a. "dikke" 10.000uF voor mijn Optonica SM-3000

elcosoptonica.jpg

Die hebben net de 35 jaar oude Nichicon elco's vervangen, je ziet dat de nieuwe Vishay's een stuk

kleiner zijn. Dat heb ik opgelost door een extra klem ringetje van een stukje PVC pijp te maken.

Waarmee e.e.a. weer precies in de orginele beugels past.

Maar wat veel belangrijker is deze Vishay's zijn zoveel beter als de oude. De Sharp klinkt erg

goed .... Het is bijna niet te geloven dat het een transistor versterker is.

En de komende weken, maanden wordt het alleen maar mooier... :)

Het enige dat ik nog moet verzinnen is een pre-pre voor mijn MC element maar

ook dat kan voorlopig met een paar transitortjes.

Groet,

Jack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...