Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Juist !

Even harmonischen worden door veel - gelukkig niet alle - mensen als niet storend én zelfs als bijzonder prettig ervaren, ik gruw hiervan, net als van het begraven van vis in allerlei op zich zeer smakelijke saus, zelfs al smaakt het geheel best wel, je eet geen vis, zo luister je ook niet meer naar een instrument of het geheel muziek.......................

Een goede weergave gaat inderdaad over resolutie, dus over micro detail, vandaar dat ik voorstander ben van zo simpel mogelijke schakelingen, zowel in de versterking als in de speakers.

Echter overgiet al dit detail niet met een warme, lekker aanvoelende saus van harmonischen, je schiet je doel voorbij.

Ook PP laat muziek vloeien, tenminste als de speakers dit toelaten, bakken die enorme vermogens vragen, complexe filters met elco's en zo is er nog wel wat te bedenken, helpen hierbij bepaald niet.

dry.gif

hoho....

SE kan makkelijker gedetaileerder klinken dan pp

Ik zei alleen dat een goede pp qua detail niet onder hoeft te doen voor een SE

hoe kom jij toch bij die warme lekkere saus jij hebt nog nooit een goede SE versterker gehoord, blijkt.

Het impuls gedrag is ook beter dan van een pp

er is een veel betere transient response.

Natuurlijk moet de speaker meewerken maar dit is vanzelfprekend

het is niet alleen een versterker maar een systeem.

Een mooie SE is dynamischer dan een pp

Ja, sinds die liberalen aan de macht zijn is niets meer hetzelfde... :D

Binnenkort mogen er toch nog maar alleen "spaarlampenbuizen" verkocht worden. Of gaan de liberalen dat weer terugdraaien? :D

;)

my 2 cents

Dat een buis een laag rendement heeft is bekend. Maar mijn buizenversterker verbruikt nog geen 200 Watt continue.

Een flinke transistorversterker (ok, een 5.1 Receiver) met een vermogen van 100 Watt op de frontkanalen wordt ook warm en verbruikt eigenlijk hetzelfde. Zo'n apparaat kan zelfs niet zonder actieve ventilatie. Zo vol met spulleboel zit zo'n ding dat er voor natuurlijke ventilatie geen ruimte is.

Het aansluitvermogen is zomaar 300-500 Watt!

Transistorversterkers zijn alleen 'zuiniger' in verbruik als je genoegen neemt met een 2 x 40 Watt bakkie. En die trekt het niet. Een 2 x 30 Watt buizenversterker levert meer power dan een 2 x 40 Watt SS

Dus als de groenen ooit nog over het stroomverbruik van de electronenbuis gaan zeuren dan ken ik er ook nog wel een!

Dus als de groenen ooit nog over het stroomverbruik van de electronenbuis gaan zeuren dan ken ik er ook nog wel een!

??? Buizen gloeien toch rood? Als ze blauw staan is het meestal niet ok in een audio versterker, om over groen maar te zwijgen :lol:

hoho....

SE kan makkelijker gedetaileerder klinken dan pp

Ik zei alleen dat een goede pp qua detail niet onder hoeft te doen voor een SE

hoe kom jij toch bij die warme lekkere saus jij hebt nog nooit een goede SE versterker gehoord, blijkt.

Het impuls gedrag is ook beter dan van een pp

er is een veel betere transient response.

Natuurlijk moet de speaker meewerken maar dit is vanzelfprekend

het is niet alleen een versterker maar een systeem.

Een mooie SE is dynamischer dan een pp

Wat een flauwekul zeg. Als je het over SE hebt dan heb je het meestal ook over triode.

Dus moet je gaan vergelijken met Push-Pull in triode of beter: PP mét triodes.

Ik durf je nu al de winnaar te voorspellen.

Men vindt SE aantrekkelijk omdat het hele audiosignaal door 1 buis gaat en dat er niet geknipt en geplakt hoeft te worden zoals bij PP (balans-versterker). Maar de nadelen van de eisen die aan de uitgangstrafo worden gesteld bij de SE versterker vergeet men dan nogal gauw. Dus makkelijker gedetailleerd klinken ? Dan moet de uitgangstrafo van onbetwiste kwaliteit zijn. En dan krijg je zo´n groot blok koper die het eerste uur eerst moet opwarmen voordat het begint te klinken :(

Met zowel SE als PP zijn geweldige resultaten te bereiken. Punt.

Nederlands fabrikant Kanzy durft zelfs > 50 mille te vragen voor de versterker Kaam-1000 die met parallel push-pull in triode/ultra lineair mode werkt. En hier zitten gewoon de buisjes in die ook in de UL40-S2 zitten.

Precies je begrijpt het,

akoustische instrumenten en de menselijke stem zijn ook single ended

???????????? vooral die trafo op de menselijke stem doet wonderen.:lol: :lol: :(

Je gaat toch geen biologie verwarren met elektronica he?

denk maar eens na over het principe ;)

En zoek het niet in de biologie maar in de

natuurkunde .

En waarom zijn elektr(on)ische instrumenten dan niet single ended?

Nu is het mijn beurt om eens 'wat een onzin!' te roepen.. Het gaat om hoe een instrument klinkt, de versterker is ook een onderdeel van het instrument. Dat kun je helemaal niet single ended of pp noemen :blink:

MV is gewoon een handige zakenman anders niks,maar geen eerlijke zakenman :D

Was dat niet Tent -MV

Dat vind ik nogal een beschuldiging :unsure:

Menno is zeker handig, op het slinkse af misschien, maar oneerlijk vind ik hem zeker niet. <_<

Guest tubejack

Is het mogelijk, dat de buizenjongens even naar hun eigen weissgebiedje gaan? :lol:

Ofwel start eens een eigen thread! :D

Mijn audiofiele dag... Veel nadenken over platenspelers... :huh:

Inderdaad Ivan, het is de laatste tijd wel erg welles-nietes geworden. Waar blijven de "ik heb de voeding extra ontkoppeld met condensatortje huppeldepup"- verhalen?

Dat is bijzaak :)

Nee Tube300 een wereld van verschil, als er iets verbetert is de afgelopen 25 ...30 jaar zijn

het wel elektrolytische condensatoren. Goede exemplaren werken ook ver buiten het audiobereik.

Een

Ja, sinds die liberalen aan de macht zijn is niets meer hetzelfde... :D

Binnenkort mogen er toch nog maar alleen "spaarlampenbuizen" verkocht worden. Of gaan de liberalen dat weer terugdraaien? :D

;)

my 2 cents

Dat een buis een laag rendement heeft is bekend. Maar mijn buizenversterker verbruikt nog geen 200 Watt continue.

Een flinke transistorversterker (ok, een 5.1 Receiver) met een vermogen van 100 Watt op de frontkanalen wordt ook warm en verbruikt eigenlijk hetzelfde. Zo'n apparaat kan zelfs niet zonder actieve ventilatie. Zo vol met spulleboel zit zo'n ding dat er voor natuurlijke ventilatie geen ruimte is.

Het aansluitvermogen is zomaar 300-500 Watt!

Transistorversterkers zijn alleen 'zuiniger' in verbruik als je genoegen neemt met een 2 x 40 Watt bakkie. En die trekt het niet. Een 2 x 30 Watt buizenversterker levert meer power dan een 2 x 40 Watt SS

U komt nog eens naar mijn flee watt solide status versterker luisteren is het niet? Meer dan 15 Watt heb ik het ding nog niet zien snoepen. En of-ie het trekt mag u dan bepalen.

Ik ben zo groen als gras.

M :ph34r: rc

Natuurlijk heb ik nog nooit een goede SE versterker gehoord, alvorens voor een systeem te kiezen ben ik ongeveer twee jaar aan het rondkijken geweest, dit alles in gang gezet door de kennismaking met Triode Dick en zijn versterkers, een prototype van een versterker die op de Amplimo site te vinden is, Audio Note versterkers, diverse anderen uit de USA, Japan, Australi

Ach Jitze je weet hoe dat gaat he.

Die mensen hebben net een vermogen uitgegeven aan een bepaald systeem en nu krijgen ze uitgelegd dat zij niet het maximaal haalbare hebben.

Dat zal even zuur zijn denk ik dan maar.

En natuurlijk blijft het ook een vorm van smaak zo als je zelf al aangeeft als je meer van de sous houd dan de vis ja dat kan ook natuurlijk.

Verder kan ik wel wat met jou verhaal en denk zeker dat een PP systeem meer te bieden heeft dan een Se.

Ik kan dit allen nog niet staven met ervaringen al heb ik van beide systemen wel mooie dingen gehoord.

Groetjes George

Guest tubejack

Ik heb hier nu 5 verschillende versterkers staan en volgens mijn oren kun je met alle 5 een meer dan goed

resultaat halen. Je moet gewoon weten, wat de zwakke en sterke punten zijn en waar je het aandacht moet geven.... simpel ... Ik zal een tipje van de sluier oplichten, de ingang waar de signaaltjes nog klein

zijn is m.i. het meest belangrijk.

Er is m.i. niet één goed systeem, dàt zijn er veel meer :rolleyes: Echter niet één is perfect. ;)

Vanochtend vanaf 7:30 muziek geluisterd via mijn Optonica versterker, hoewel het e.e.a. nog

moet inspelen klinkt het erg fraai, veel details en ook deze versterker is instaat om de muziek

in laagjes boven elkaar door te geven. Het laag is het strakste van alle 5.... logisch ;)

Steeds minder, is bij mij heilig.... ik wil verder.... :)

Jack

Guest tubejack

Wol iets "verkondigen" is m.i. niet genoeg, daar bereik je niet zo veel mee, is mijn ervaring.

Gewoon "doen" is nog veel leuker ook, gooi je eigen dogma's, frustraties, heilige huisjes en andere obstakels eens overboord. En verbaas je :o

Het woord "slinks" geeft mij het gevoel met een louche figuur te maken te hebben.

En bij Menno van der Veen is dit niet het geval, ik ken hem persoonlijk. Hij is soms ook zakelijk

maar altijd fair. Verder is het iemand die de gave heeft om soms taaie audio kost voor vele begrijpelijk

en inzichtelijk te maken.

Een gave, die mij, maar zo te lezen jouw helaas niet toebedeelt is.

Flink oefenen dus ;)

Groet,

Jack

Verder is het iemand die de gave heeft om soms taaie audio kost voor vele begrijpelijk

Nou, als dat verhaal van die Weiss gebiedjes van hem afkomstig is heeft ie wel een rijke fantasie. Of hij moet toch nog maar eens wat doen aan zijn "gave" om taaie audio kost begrijpelijk te maken, dat lijkt mij meer waarschijnlijk.

;)

ik doe iig de laatste tijd niks meer met condensatortjes voor de ontkoppeling van de voeding. het staat inmiddels tegen de twee maanden in te spelen, en het is gewoon goed.

wat wil je nog meer. dat betekent dat langzamerhand die berg filteronderdelen eindelijk eens richting luidspreker kan :D

groet

Vroeger was Elektor boeiend,nieuwe frisse ideeën ,maar tegenwoordig is dat een reclame blad

Jah, i.d.d. toen publiceerden ze nog hoe je een zekeringtester kon bouwen: Een stekker met beide pootjes doorverbonden met een stukje 2,5mm2 koperdraad. I.d.d. een briljant fris idee :D Maar ik heb toch sterk het idee dat dat verzonnen was door een gehaaide stoppenhandelaar :unsure:

Het was overigens 1 van de weinige ontwerpen die echt werkte, het meeste wat ze publiceerden werkte helemaal niet of slecht.

;)

Guest tubejack

Verder is het iemand die de gave heeft om soms taaie audio kost voor vele begrijpelijk

Nou, als dat verhaal van die Weiss gebiedjes van hem afkomstig is heeft ie wel een rijke fantasie. Of hij moet toch nog maar eens wat doen aan zijn "gave" om taaie audio kost begrijpelijk te maken, dat lijkt mij meer waarschijnlijk.

;)

:lol:

Guest tubejack

Jack,als je dit form goed leest, ik zeg goed leest komt dat woord van een collega forumlid, :D

Zoiets was al jaren bekend als die gehaaide zakenman netjes was geweest had die dat verwekt in zijn lay -out, Jack :mad2:

We moeten eens af van dat negatieve gedoe... en andere ook wat gunnen.

Wat maakt het nu uit of iemand ergens geld aan verdient.

Als die persoon of firma in mijn ogen goede diensten of dingen verkoopt heb ik er geen enkel probleem mee...

Sterker nog ik hoop dat zijn of haar toko floreert.

Zelf ben ik er ook niet vies van .... kijk maar eens in mijn voetnoot.

Let op vrij zakelijke deelnemer!

Wie dat wel is, is of een heilige of een schijnheilige ;)

Jack

Guest tubejack

ik doe iig de laatste tijd niks meer met condensatortjes voor de ontkoppeling van de voeding. het staat inmiddels tegen de twee maanden in te spelen, en het is gewoon goed.

wat wil je nog meer. dat betekent dat langzamerhand die berg filteronderdelen eindelijk eens richting luidspreker kan :D

groet

Zat daar geen uiterste houdbaar datum op Rob :D

Groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...