kappa7 Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Nog wat zitten kloten met de phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 http://www.positive-feedback.com/Issue53/ultrabit.htm gebruik al 20 jaar de eerste generatie, deze is onderweg. als het TNT ooit lukt het fatsoenlijk bij me af te leveren ( ) groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Nog wat zitten kloten met de phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Dat is goed nieuws Bart . Bij mijn PD zit er ook 0.47uF in de uitgang en daar heb ik ooit een 1uF Wima overheen gezet daarbij was wel mijn probleem met de Phono Dude op gelost, ook die had te weinig laag. Dit was nog wel op mijn oude versterker en is nu misschien overbodig. Het gevolg van de Wima was inderdaad dat de precisie in de plaatsing afnam ik heb dit maar even voor lief genomen. Ik zal morgen eens de 1uF er uit de PD solderen en eens horen wat dat doet. Misschien dan ook eens de 1uF verkleinen in de KT88 phono tot 0,47uF misschien is dat al ruim voldoende. 0,22uF was in ieder geval bij mij nog te kort. Met wat voor volume regelaar speel jij nu eigenlijk? In mijn Hawk voor versterker zit nu een 50K alps maar daar zou volgens de documentatie een 100K pot moeten zitten. Ik vermoed dat als die is aangepast het nog weer beter zal gaan. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Met een doodordinaire 100 K pot.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Er gaat niets boven de Gezonde Hollandse (100 K) Pot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 In mijn Hawk voor versterker zit nu een 50K alps maar daar zou volgens de documentatie een 100K pot moeten zitten. Ik vermoed dat als die is aangepast het nog weer beter zal gaan. Nee dat hoeft helemaal niet, die Alps is prima net als de waarde, 50K is mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Op zich gaat het met die 50K prima zolang je maar de cd speler gebruikt. Ook met de Phono Dude gaat het ook goed maar wil ik de Phono van KT88 gebruiken dan is dat dus te laag en gaat het met een 100K pot beter. Wel gaat het al een stuk beter als met de Linn Wakonda aangezien zijn ingang impedantie op 10K zit. Ook geeft de documentatie van de Hawk P11 aan dat er een 100K pot voor hoort dus dat lijkt mij dan ook het beste. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Op zich gaat het met die 50K prima zolang je maar de cd speler gebruikt. Ook met de Phono Dude gaat het ook goed maar wil ik de Phono van KT88 gebruiken dan is dat dus te laag en gaat het met een 100K pot beter. Wel gaat het al een stuk beter als met de Linn Wakonda aangezien zijn ingang impedantie op 10K zit. Ook geeft de documentatie van de Hawk P11 aan dat er een 100K pot voor hoort dus dat lijkt mij dan ook het beste. Groetjes George Beste George, Het heeft àlles te maken met de uitgangsimpedantie van je phono-trap en de ingangsimpedantie van je versterker. Die van de PhonoDude is laag vanwege de mu-follower. Het riaa-filter is passief zit tussen de twee buizen in en de uitgang van de laatste mu-follower heeft daar geen invloed op. Bij de phono-trap van KT88 of andere types met een actieve riaa, zit een terugkoppel lus tussen de 1e en uitgang van de 2e buis. Sluit je die aan op een versterker dan heeft die belasting direct invloed op de werking van riaa-filter. Een te lage ingangs impedantie zorgt zoals je gemerkt hebt op een te kort aan laag. Nu kun je dat wel oplossen door een grotere koppel condensator maar dat zijn m.i. lapmiddelen. Wil je het écht goed laten spelen dan is 100K nog te lage waarde en een te zware belasting voor je riaa filter. Ik zou 220K nemen en als 1e test een goedkoop Philler potmetertje van 3 euro of zo. Als dat goed bevalt zou ik een 250K Alps potmeter nemen want ja er is verschil in kwaliteit. Het e.e.a. maakt voor je Hawk P11 geef fluit uit of daar nu 100K zit of 250K, met een hogere ingangs impedantie is e.e.a. wel iets gevoeliger voor storing van buiten af. Hoe belangrijk impedanties en matching is daar had ik vandaag weer een sterkt staaltje van. Ik heb een paar Sharp Optonica versterkers gerestaureerd, bij de slechtste waren ook de eindtorren vervangen door iets "wat het deed" kennelijk door e.e.a. handige Harrie in elkaar geknutseld. Afijn er klopte geen r**t van de originele transistoren zijn al lang niet meer leverbaar naar mijn weten. Gelukkig had ik een setje andere die m.i. voor 95% de goede spec's hadden, zélfs iets betere versterking (HFE voor de kenners) Vandaag naar 2 dezelfde versterkers geluisterd 1 met originele transistoren en die klinkt prachtig met een standaard Rotel RCD-975 de andere die alleen geen orginele eindtransistoren heeft klinkt met dezelfde cd-speler lang niet zo mooi en dan niet constant maar bij keihard opgenomen CD's waarbij je speler 2volt in je versterker "ramt" Ik heb al een paar jaar geleden een Pioneer alles speler met Sowter DAC-trafo's omgebouwd. Samen met mijn buizenversterker klinkt het hoog en midden wel mooi het laag is dun en wat sloom. Maar samen met die SM-3000 met niet orginele eindtransistoren klinkt het magisch mooi.... precies goed SACD's klinken helemaal top. Hoe komt het? simpel uit de DAC-trafo's komt veel minder spanning iets van 600...800mv daarmee wordt de versterker niet overstuurd en de ingangsimpedantie is 50K en laten nu die Sowter trafoś daar exact voor gemaakt zijn.... Omdat de totale versterking van die 2e SM-3000 toegenomen is, kan ook zo mijn MC element aansluiten op de Phono-trap van deze versterker. De impedantie aanpassing is nog niet 100% goed maar ook nu klinkt Toots Thielemans prachtig... Deze heeft ook actieve riaa staat 100% in klasse A maar heeft een extra emmiter volger. Het is de combinatie die het doet Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Het heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 100K te weinig? Ja ik denk het wel, voor "buizen begrippen" is 100K nog niet zo heel veel. Ik heb deze versterker staan: http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstaerker/Vorverst-RIAA.htm Als je in het schema kijkt dan zie je een 220K log potmeter in combinatie met een 470k grid weerstand en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 Ben een arm wezen halen voor de armloze bandiet de TD126. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 Beste George, Het heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2011 Report Share Posted 4 januari 2011 Ben een arm wezen halen voor de armloze bandiet de TD126. Beste Ivan10, Welke arm? Wat voor arm? Kun je ons vertellen welk merk? En welk type? Waarom? En waarom geen andere? Kortom: vertel ons m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 januari 2011 Report Share Posted 4 januari 2011 Hoi Spido. Dank voor je interesse. De armloze TD126 kwam met een SME armboard. Dus ik heb nu een SME 3009, die bij Transrotor geweest is voor cinch/tulp aansluiting. Dus daar kan ik gemakkelijk zelf een kabel op aansluiten. Het ziet er mooi uit. Ach, als audiofiel moet je toch 1x in je leven een SME arm gehad hebben. Ik vind het jammer dat de 1e eigenaar de originele Thorens arm er af heeft gehaald. Maar het is roeien met de riemen die ik heb. Een tweedehands Linn arm was ook een optie geweest of een mooie Jelco arm, maar met mijn 2 linkerhanden toch weer geen optie. Zo'n SME arm is nog hartstikke degelijk gemaakt, nu ik hem in mijn handen heb gehad. Ik zoek alleen nog naar de aardlijn aan de arm of zit deze er niet op? Misschien ga ik ook even naar de vinylengine.com om te kijken of er informatie te vinden is over de arm en installatie. Tja en element daar zeg je zo wat. Aan het counter-gewicht te zien, zal het geen leuke stevige kunnen worden. Dus een Ortofon SPU zit er niet in Eerst maar eens kijken hoe het functioneert en werkt. Er zit een Shure V15 elementje op zonder naald. Alleen die naalden zijn duur. Ook al moet ik nog een oude direct drive hebben met zo'n element erop. Maar die hou ik daar liever. Een Goldring lijkt me wel wat. In ieder geval ben ik er dus nog niet uit. Eerst aan een kabel zien te komen en de arm installeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 januari 2011 Report Share Posted 5 januari 2011 ja leuk heb ook een TD126 mkII niks audiofiels meer hier, alles staat op een hoopje omdat er geverfd en behangen wordt. kan ik wel weer eens alle contacten schoonmaken. grote stilte dus groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 januari 2011 Report Share Posted 5 januari 2011 Als ik de volume pot nu eens achter de voor trap zet dan ziet de phono trap alleen de ingang van de Hawk deze meet 475K zou dat dan niet een prettigere belasting vormen voor deze trap? Of zijn er dan weer ander bezwaren waar ik nog niet aan gedacht heb? Wat vindt de Hawk van die belasting? En je eindversterker? Altijd doemt er weer een nieuw probleem op Mijn 'audiofiele dag': Bocama trafo's van een mooi nieuw verflaagje voorzien. Net de kappen eraf gehaald en de kern afschuren bah wat een smerig stof komt daar af. Maar ach, het zal mooier worden, en met een lekker muziekje erbij (Ik zal het maar verklappen: ik ga Wim de Haan's dc gekoppelde EL84 PP bouwen. Jack's aanrader om de verschillende types versterkers te beluisteren heeft daarin bijgedragen. En ik had toch een Bocama liggen..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 januari 2011 Report Share Posted 5 januari 2011 D Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 januari 2011 Report Share Posted 5 januari 2011 Als ik de volume pot nu eens achter de voor trap zet dan ziet de phono trap alleen de ingang van de Hawk deze meet 475K zou dat dan niet een prettigere belasting vormen voor deze trap? Of zijn er dan weer ander bezwaren waar ik nog niet aan gedacht heb? Wat vindt de Hawk van die belasting? En je eindversterker? Altijd doemt er weer een nieuw probleem op Mijn 'audiofiele dag': Bocama trafo's van een mooi nieuw verflaagje voorzien. Net de kappen eraf gehaald en de kern afschuren bah wat een smerig stof komt daar af. Maar ach, het zal mooier worden, en met een lekker muziekje erbij (Ik zal het maar verklappen: ik ga Wim de Haan's dc gekoppelde EL84 PP bouwen. Jack's aanrader om de verschillende types versterkers te beluisteren heeft daarin bijgedragen. En ik had toch een Bocama liggen..) Aha deze ga je bouwen dus. Ziet er niet al te ingewikkeld uit. Welke buisjes wil je gaan gebruiken de Ecc85/Ecc88 of ga je toch voor de EF86? Lijkt me wel een mooi ontwerp aangezien je geen koppel C nodig hebt. Ik denk dat ik de pot toch maar even voor de Hawk hou. Zaterdag eens een paar verschillende waardes halen om te experimenteren wat het beste resultaat geeft. Overigens ligt de Hawk nu volledig uit elkaar en staat zijn nieuwe tijdelijke huisje al op hem te wachten. Nu nog weer tijd vinden om het weer in elkaar te zetten. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 januari 2011 Report Share Posted 5 januari 2011 D Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 januari 2011 Report Share Posted 5 januari 2011 Uitdaging om te restaureren ..... Wat grotere is, is dit apparaat Revox B-760 Mooooi Daar ga je een hoop lol aan beleven als die klaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 januari 2011 Report Share Posted 5 januari 2011 Aha deze ga je bouwen dus. Ziet er niet al te ingewikkeld uit. Welke buisjes wil je gaan gebruiken de Ecc85/Ecc88 of ga je toch voor de EF86? Lijkt me wel een mooi ontwerp aangezien je geen koppel C nodig hebt. De laatste versie in het artikel, met de ecc85 en 88. 3 x EF86 per kanaal vind ik een beetje teveel van het goede Zijn ook niet makkelijk goedkoop te krijgen, al zijn er wel equivalenten.. Ik zit nu al met 9 buisvoeten.. Maar idd niet te moeilijk, al schiet het niet zo op als ik zou willen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 januari 2011 Report Share Posted 6 januari 2011 benieuwd hoe je die gaat vinden Jack. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 januari 2011 Report Share Posted 6 januari 2011 benieuwd hoe je die gaat vinden Jack. groet Die Revox B-760? die vind ik momenteel voornamelijk retro Wel een opmerkelijk goede ontvangst, maar d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 januari 2011 Report Share Posted 6 januari 2011 ja leuk heb ook een TD126 mkII Hoi Robx, in mijn geval de minder versie de Mk III. Desalniettemin ben ik benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts