kappa7 Posted 31 januari 2011 Report Share Posted 31 januari 2011 Dat is niet zo mooi Jack. Weet je al waarom deze de geest gegeven heeft? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 januari 2011 Report Share Posted 31 januari 2011 Dat is niet zo mooi Jack. Weet je al waarom deze de geest gegeven heeft? Groetjes George Geen idee, ik heb e.e.a. zeker 3x gecheckt en kan geen fout vinden. Komt wel weer goed, ik kijk morgen nog een keer, dan maar even zonder autobias Net met veel geduld het frontend van mijn Grundig T9009 redelijk goed gekregen. Er zitten 4 nieuwe teflon trimmers in, 2 keramische kerntjes en een compleet nieuwe spoel omdat daar de kern stuk van was en niet meer te vervangen. Heel lastig dit apparaat, om e.e.a. zo breedbandig mogelijk te krijgen, zodat hij goed ontvangt in het lage gedeelte 87,5 mhz en het hoge 108mhz. Maar radio4 komt nu mooi ruisvrij met 80db binnen... Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 januari 2011 Report Share Posted 31 januari 2011 Stukgaan is niet zo moeilijk, maar omgekeerd... Enfin, vandaag mijn vervangende modem binnengekregen (daarvoor werd er vorige week wel eerst nog een fout - want analoog- modem geleverd, en moest er zelfs een mannetje langskomen om de verbindingen te checken), en nu doet alles het weer. Inclusief de internetverbinding van mijn Olive, die niet met proxies kan omgaan. En de smb-importfunctie, die god-weet-waarom niet wilde werken. Und jetzt, Musik! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 1 februari 2011 Report Share Posted 1 februari 2011 Geen idee, ik heb e.e.a. zeker 3x gecheckt en kan geen fout vinden. Komt wel weer goed, ik kijk morgen nog een keer, dan maar even zonder autobias Zelf had ik de fout gemaakt om de GND aansluiting van de Autobias print aan te zien voor V. Ik had de draden dus op de beide buitenste aansluitingen van het phoenix blokje aangesloten. Een regelrechte kortsluiting zodra de hoogspanning werd aangezet. Wat sneuvelde was de E-choke en wat diodes. En de zekering. De defecte onderdelen van de E-choke heeft Guido me destijds toegestuurd. Trouwens, als je Autobias echt kapot is: er is nu een verbeterde versie van ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2011 Report Share Posted 1 februari 2011 Ik heb het al gevonden, omdat de autobias module naar een andere plek moest verhuizen, had ik voor de veiligheid met een flinke dot montage kit een mooi kunststof isolatie plaatje onderop gelijmd. Had daar al bewust geen waterhoudende lijm voor gebruikt ..... maar toch... Ik heb gisteravond een mailtje naar Guido Tent gestuurd en vanochtend al een reactie gekregen. Prima service, ik kon hem zo opsturen.... misschien is hij nog te redden Vandaag ook even met Amplimo gemaild voor een nieuwe print en wat klein spul dan bouw ik hem waarschijnlijk om naar de UL-40S2P en ga mijn MCML05 meer gebruiken. E.e.a. was ik toch al min of meer van plan, nu is het alleen maar in een stroomversnelling gekomen. Komt goed Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 1 februari 2011 Report Share Posted 1 februari 2011 Ik heb het al gevonden, omdat de autobias module naar een andere plek moest verhuizen, had ik voor de veiligheid met een flinke dot montage kit een mooi kunststof isolatie plaatje onderop gelijmd. Had daar al bewust geen waterhoudende lijm voor gebruikt ..... maar toch... Niet alleen water, maar alle vocht geleid stroom, zoals je nu ook wel ondervonden hebt. Voortaan dus toch maar weer gewoon afstandbusjes gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 1 februari 2011 Report Share Posted 1 februari 2011 ok wij wachten op je bevindingen. Ben benieuwd naar die CAPS. Heb je hem ook direct in ST gezet of doe je dat later om de verschillen te beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 februari 2011 Report Share Posted 1 februari 2011 Had daar al bewust geen waterhoudende lijm voor gebruikt ..... maar toch... Niet alleen water, maar alle vocht geleid stroom, zoals je nu ook wel ondervonden hebt. Voortaan dus toch maar weer gewoon afstandbusjes gebruiken. Ik heb er onlangs nog over gedacht om soldeersteuntjes met kit vast te zetten, voelde toch niet goed aan. Terecht, blijkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 (...) Niet alleen water, maar alle vocht geleidt stroom(...) Maar... in welke mate? (...) Als we door water een elektrische stroom willen laten lopen dan moet er sprake zijn van transport van elektronen. Er is dus alleen geleiding als er genoeg elektronen in het water aanwezig zijn om een elektrische stroom te laten lopen. In puur gedestilleerd water zijn erg weinig vrije elektronen aanwezig. Puur water heeft dus een zeer slechte geleiding. Het heeft een hoge elektrische weerstand. (...) http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/chemie/geleiding.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Voortaan dus toch maar weer gewoon afstandbusjes gebruiken. Ik heb ze liggen in diverse maten, maar op die plek boven 2 schakelaars kan ik niets kwijt. Bij het ombouwen van mijn UL-40S2 naar UL-40S2P vervalt de volumeregelaar en de ingangkeuze schakelaar en komt er een "zee" van ruimte beschikbaar om die module netjes tegen de voorkant van binnen op voetjes te zetten. Ik wil van deze 2e hands versterker iets speciaals maken, eerst maar onderdelen sparen. Het heeft geen haast, versterkers genoeg Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ik heb ze liggen in diverse maten, maar op die plek boven 2 schakelaars kan ik niets kwijt. Je kunt er 3 afstandsbusjes kwijt. Net tussen de printbaantjes door wil wel. Zo heb ik het althans gedaan. Dubbele hoogte door busjes in elkaar te draaien. Alleen de balanspot is niet goed bereikbaar meer omdat de bias print erboven zit maar dat is dan ook een kwestie van even de print los. Hier nog een 'oude' foto van mijn bakkie maar die brug met Jensen's is inmiddels niet meer de Jensen's zaten te dicht bij de eindbuizen. klik op de foto. de 'linkerbovenhoek' van de print heeft geen afstandbusje. Is ook niet nodig zit vast genoeg met 3 schroefjes. Niet zichtbaar want de C's zitten er boven PS ombouw naar 'eindversterker' geeft wel mooi wat mogelijkheden voor plaatsen van C's als die ALPS en die stang er niet meer zitten ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Nog meer ruimte is te winnen door de koppel C's kleiner te maken, 0,22 Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Nog meer ruimte is te winnen door de koppel C's kleiner te maken, 0,22 Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ik weet niet of dat een goed idee is Jitze, de kwantiteit van het laag neemt volgens mij dan af. Volgens Jitze niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ik weet niet of dat een goed idee is Jitze, de kwantiteit van het laag neemt volgens mij dan af. Ik vind het wel een goed/slim idee, als je bang bent voor te weinig laag neem je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ik weet niet of dat een goed idee is Jitze, de kwantiteit van het laag neemt volgens mij dan af. Volgens Jitze niet Inderdaad, geen enkel probleem eerder het tegendeel, hoog en midden hebben minder te lijden van de koppel C zoals gezegd blijf je met 0,1µ nog onder de 20 Hz, over laag zou ik me dus maar geen zorgen maken. Detail in het laag speelt zich op een hoger niveau af dan je denkt............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Nu kan ik het helemaal mis hebben maar gaat door het verkleinen van de C ook niet iets met de fase gebeuren? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Om hetzelfde fs -3 db punt te krijgen kan men de roosterlek weerstand evenredig verhogen met het verkleinen van de capaciteit ,klinkt ook vaak nog beter. @ george de fase maakt niets uit in een versterker wisselt en draait deze wel een paar keer zowiezo draait elke trap de fase 180 graden Het gaat erom dat rechts en links gelijk zijn op het einde van de keten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 (...) @ george de fase maakt niets uit in een versterker wisselt en draait deze wel een paar keer zowiezo draait elke trap de fase 180 graden Het gaat erom dat rechts en links gelijk zijn op het einde van de keten. Beste tube 300, Het maakt inderdaad niets uit, wat er allemaal in een versterker wordt gedraaid... als uiteindelijk het signaal in elk kanaal maar dezelfde faseverhoudingen heeft als het origineel. Met blokgolven kun je controleren of de versterker dat klaarspeelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Om hetzelfde fs -3 db punt te krijgen kan men de roosterlek weerstand evenredig verhogen met het verkleinen van de capaciteit ,klinkt ook vaak nog beter. Meestal goed... Bij voortrappen en voorversterkers etc kun je dit inderdaad gemakkelijk doen. Grid weerstanden van 1Mohm of zelfs nog iets hoger zijn vaak geen probleem. Echter bij de drivertrappen voor b.v. een KT88 buis moet je goed opletten daar zijn maximum waardes voor de grid weerstand, soort bias en maximum anode dissipatie. Mooi voorbeeld vind je hier bij een Genalex KT88 buis. http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/086/k/KT88.pdf Degene die de sheet leest, weet nu dat 220Kohm goed gekozen is voor de UL-40S2 Als je van mening bent dat je eindbuizen wel heel snel "opgebrand" zijn moet even kijken hoe groot die weerstand is.... @ george de fase maakt niets uit in een versterker wisselt en draait deze wel een paar keer zowiezo draait elke trap de fase 180 graden Het gaat erom dat rechts en links gelijk zijn op het einde van de keten. Verder draait m.i. de fase sowieso bij een filter en ik meen ooit van Spido gelezen te hebben bij een betoog waarom zijn de in de SS30 aan de zijkant zitten dat het in het laag sowieso niks uitmaakt. Maar al zal dat wel iets uitmaken het is beide kanalen gelijk enne laten we eerlijk zijn laag is sowieso lastig met een buizen versterker en vaak heb je meer dan je lief is vanwege de lage dempingsfactor van zo'n buizenamp.... Dus lekker mee experimenteren zou ik zeggen. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Ik weet niet of dat een goed idee is Jitze, de kwantiteit van het laag neemt volgens mij dan af. Ik vind het wel een goed/slim idee, als je bang bent voor te weinig veel laag neem je één maatje kleiner even gecorrigeerd hierboven PS Teveel aan bas beperken door verkleinen van de koppel C's vind ik symptoombestrijding. Die dingen bereken je gewoon en als je begrensd op ongeveer 20 Hz dan betekent het dat de de laagste frequenties al eerder afvallen en in kwantiteit beperkt worden. Minder volle bas maar strakker is het gevolg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 (...) Verder draait m.i. de fase sowieso bij een filter en ik meen ooit van Spido gelezen te hebben bij een betoog waarom zijn de in de SS30 aan de zijkant zitten dat het in het laag sowieso niks uitmaakt. (...) Beste Tubejack, Als het voor de fase van de lage frequenties (lange golven) w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 PS Teveel aan bas beperken door verkleinen van de koppel C's vind ik symptoombestrijding. Die dingen bereken je gewoon en als je begrensd op ongeveer 20 Hz dan betekent het dat de de laagste frequenties al eerder afvallen en in kwantiteit beperkt worden. Minder volle bas maar strakker is het gevolg. Het is m.i. het Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Ik weet niet of dat een goed idee is Jitze, de kwantiteit van het laag neemt volgens mij dan af. Ik vind het wel een goed/slim idee, als je bang bent voor te weinig veel laag neem je Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Jack, een versterker moet over hebben. Die moet een groter bereik hebben dan de weergevers. Ook aan de onderkant. Met 0,47 uF loopt ie tot 3 Hz of zoiets. 30 Hz wordt dan beter weergegeven dan wanneer je de versterker precies begrensd tot die 30 Hz. Hij valt dan al eerder af. Je hebt gewoon minder bas met een te kleine koppel C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts