Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

:confused: Ik snap je gedachtengang niet. Hoe kan bast strakker worden omdat er minder van is?

Simpel, kijk eens naar je buik :lol:

Mijn benadering: als de allerlaagste frequenties zorgen voor de grootste uitslag van de conus dan moet je een aardige dempingsfactor hebben om dat in de toom te houden. Als die DF laag is dan zal een strakkere bas ook verkregen worden door de allerlaagste frequenties gewoon niet teveel te versterken.

Tevens: als je lage frequenties buiten de deur houdt door ze weg te filteren door de koppel C een kleinere waarde te geven, dan beperk je m.i. ook de harmonischen van deze lage frequenties.

Tevens: als je lage frequenties buiten de deur houdt door ze weg te filteren door de koppel C een kleinere waarde te geven, dan beperk je m.i. ook de harmonischen van deze lage frequenties.

Hmm, interessant. Maar die harmonischen staan toch (ook) gewoon op de plaat/cd etc?

Natuurlijk anders herken je de instrumenten niet aan hun klank.

Ik ben hier niet zeker van (vandaar 'm.i.'). Een eindbuis voegt afhankelijk van hoe die ingesteld is zelf harmonischen toe, toch ? Maar als de grondtoon er niet is dan kan er niets worden bijverzonnen, lijkt me.

huh.gif - 0,25 dB onder de 20 Hz ?

Hoezo wegfilteren, welke speaker doet daar nog iets zinnigs ? huh.gif

Guest tubejack

Dat kan heel erg meevallen, Jack, kijk maar eens naar dit schema : http://members.home.nl/triode.dick/opwaardering_ul40_6b4gpp.html

blink.gif

Hoi Jitze,

Dat is i.d.d. een upgrade maar ik hou liever mijn UL-40S2 origineel :)

Verder heb ik met deze versterker nooit het idee, dat ik vermogen te kort kom

samen met mijn PP's.

Ik heb nog wel spullen om een 6AS7 PP triode versterker te maken, ik schat dat

dit ongeveer gelijk is met het schema van TD.

Ik weet het nog niet,

Vriendelijke groet,

Jack

Dat kan heel erg meevallen, Jack, kijk maar eens naar dit schema : http://members.home.nl/triode.dick/opwaardering_ul40_6b4gpp.html

blink.gif

Hoi Jitze,

Dat is i.d.d. een upgrade maar ik hou liever mijn UL-40S2 origineel :)

Die pagina van Dick is een oude op z'n @home site. Die staat al jaren stil. Dat het nog bestaat...volgens mij vergeet Dick die data eraf te halen sinds hij een eigen domein heeft.

Dit artikel gaat over de UL40. Die is niet zoveel verkocht. De UL40-S2 heeft overigens een 50K ALPS ipv 10K.

PS die opmerking over de bypass-techniek uit de jaren '80. Zelf heb ik het geprobeerd met een uitstekende C en heb de bypass uiteindelijk gewoon teruggeplaatst want dat klonk beter. (UL40-S2)

Kortom niet blind varen op dat artikel.

Guest tubejack

Kijk nog eens goed, Goodtube ..... het gaat m.i. v.n.l. om de uitgangstrafo's :rolleyes:

@Jitze

Dit ontwerp spreekt me meer aan. (GT let even op de koppel Cś :rolleyes: )

6336cirgroot.jpg

Nog meer fiels vandaag de Grundig T9009 is uit haar as verrezen en steekt de kroon

naar mijn huidige referentie de Rotel RTH-10 :o Die laatste heeft wel een betere

ontvangst .... d

@Jack: als ik het goed begrijp zijn de laatste 2 njm 4560's de audiotrap, die 4 opamps ervoor (njm4200) doen inderdaad wat anders.

Wat me wel bezighoudt: een NJM4560 eet max 6mA, die Bursons veel meer. Diodes en condensatoren in de voeding trekken dat allemaal best, geen probleem voor de Trafo ?

groet

Guest tubejack

Wat me wel bezighoudt: een NJM4560 eet max 6mA, die Bursons veel meer. Diodes en condensatoren in de voeding trekken dat allemaal best, geen probleem voor de Trafo ?

groet

Nee ik verwacht van niet, er al helemaal niet als de trafo en diodes nu ook niet warm worden.

Zal zo even een foto plaatsen...

Guest tubejack

Rotel cd-speler.

burson.jpg

Grundig T9009.

t9009.jpg

Best moeilijk om deze te repareren.

Er zat een constructiefout in de voeding.

En het front end heeft wat hoofdbrekens gekost (blikje rechts)

Kerntjes van de spoelen waren poreus, 2 kon ik er voorzichtig uitdraaien en vervangen

eentje niet en heb ik een nieuwe spoel moeten maken.

Voor de rest zo'n 50 elco's en andere condensatoren vervangen sommige MKT's waren

door de hitte zelfs gebarsten.

Het is aardig gelukt, Wima MKP en Black Gate in de uitgang, klinkt fijn :)

Ben nu weer even met buisjes bezig en weer eens zo'n Akai AT-2600 aan het maken.

Lekker bezig...

Groet,

Jack

Dit ontwerp spreekt me meer aan. (GT let even op de koppel Cś :rolleyes: )

6336cirgroot.jpg

Ha, Wim de haan weer, herkenbaar B)

Dadelijk nog wat verder solderen aan zijn andere ontwerp. Het gaat niet snel, dit moet mijn netste versterker worden qua layout e.d., met als gevolg dat ik uren zit te turen en piekeren wat waar moet komen. Ik zal binnenkort toch echt de trafo's moeten monteren, maar die moeten nog een laatste laagje verf krijgen, en er wachten nog wat andere cosmetische werkzaamheden..

Guest tubejack

Ha, Wim de haan weer, herkenbaar B)

Ben benieuwd Bart :rolleyes:

Tja die Wim kan er wat van, ik heb ook nog zoiets ontwerp maar dan met 6AS7

in de eindtrap..... kan het niet 1-2-3 vinden..

leuk om te zien.

in de Rotel zie ik op de inkomende 220v een ferrietring he ? haal die maar eens weg, en vervang door een RF onderdrukking met een condensator. Die ferrietring op de netspanning tast de prestaties van de speler goed hoorbaar aan - althans dat is mijn ervaring met al mijn cd spelers tot nog toe geweest.

groet

Guest tubejack

Zal ik doen Rob, alleen niet in deze, dit is mijn referentie speler.

De volgende update, is een Tent-clock.

Maar eerst een poos genieten :)

Jack

Maar eens maar eens genieten :)

Jack

Ja, eens wordt het genieten, en dan hebben we een echte audiofiele dag. <_<

Is het geen idee een apart draadje voor zelfbouw te maken? Straks kom ik nog in de verleiding te beschrijven hoe ik de harde schijf van mijn Olive heb gekloond. is ook zo reuze audiofiel! :angry:

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Is het geen idee een apart draadje voor zelfbouw te maken? Straks kom ik nog in de verleiding te beschrijven hoe ik de harde schijf van mijn Olive heb gekloond. is ook zo reuze audiofiel! :angry:

Marc een audiofiele dag heb ik sowieso élke dag dàt is al gewoontjes :D

Maar waarom boos?

In dit topic niet alleen zelfbouw, maar ook reparatie, modificatie, revisie en zélfs restauratie.

Bovendien het is toch hartstikke leuk om zélf b.v. zo´ n Burson module in te bouwen.

Bijzonder effectief en audiofiel bovendien. :)

Solderen kun je leren en als ik me niet vergis zwerf Hear nog ergens een handleiding op dit forum.

Maar info over hoe je, je HD van je Olive hebt gekloond lijkt me ook interessant.

Raden .... iets van dd if=/dev/sda1 of=/dev/sda2

http://www.linuxquestions.org/linux/answers/Applications_GUI_Multimedia/How_To_Do_Eveything_With_DD

Groet,

Jack

Zal ik doen Rob, alleen niet in deze, dit is mijn referentie speler.

De volgende update, is een Tent-clock.

Maar eerst een poos genieten :)

Jack

Dit genieten kan ook vergalt worden door zo'n Tent clock .

Het is niet altijd een verbetering, vaker niet dan wel zelfs is mijn ervaring.

Marc een audiofiele dag heb ik sowieso

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...