Paulebappie Posted 5 februari 2011 Report Share Posted 5 februari 2011 Is het geen idee een apart draadje voor zelfbouw te maken? Straks kom ik nog in de verleiding te beschrijven hoe ik de harde schijf van mijn Olive heb gekloond. is ook zo reuze audiofiel! Marc een audiofiele dag heb ik sowieso Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 februari 2011 Report Share Posted 5 februari 2011 Okay, laat maar. Blijkbaar ben ik de enige die er niet zoveel aan vind, aan al dat 'gepruts'. Zeg eens eerlijk.... misschien omdat jij niet kunt "prutsen"? dan is het gewoon de kift Elke keer, wanneer zo'n vintage apparaat weer tot leven komt, -een Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 februari 2011 Report Share Posted 5 februari 2011 Okay, laat maar. Blijkbaar ben ik de enige die er niet zoveel aan vind, aan al dat 'gepruts'. Maar dan l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 februari 2011 Report Share Posted 5 februari 2011 Dit genieten kan ook vergalt worden door zo'n Tent clock . Het is niet altijd een verbetering, vaker niet dan wel zelfs is mijn ervaring. Elke ervaring, ook een slechte, lijkt me een aanwinst. Dus vertel wanneer niet? en wanneer wel? nu blijft het vaag Mijn ervaring met Tent, is in het algemeen positief, ook qua service en support. Je moet alleen geen "l*lverhaal" ophangen als je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 februari 2011 Report Share Posted 5 februari 2011 Eigenlijk meer een audiofiele week, met de SDS Tube DAC: Afgelopen week verschillende buisjes uitgeprobeerd in de DAC. Begonnen met JJ Goldpinn Balanced E88CC, daarna Philips Miniwatt E288CC SQ Goldpinn, dan Pope ECC88, 2 verschillende naamloze Russische varianten (6922 & 6DJ8), en als laatste een set 6DJ8 buisjes van Tubeaudiostore.com. Die laatsten zijn door hen gematchte en op kwaliteit uitgezochte NOS buisjes uit Joegoslavi Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 februari 2011 Report Share Posted 5 februari 2011 Daar ben je wel weer even zoet mee geweest voor dat je alles goed heb ingespeeld ben je wel weer een aantal uur verder. Heb of ga je deze buisjes ook nog in de P11 testen? Ik ben benieuwd naar je bevindingen, welke buis daar uitkomt als topper. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 februari 2011 Report Share Posted 5 februari 2011 Wat indrukken: Stemmen zijn beter te verstaan. Ook zo'n 2e ondersteunende stem is veel beter te volgen. Er zijn meer "laagjes muziek" Het geluid sterft langer uit. Er zijn duidelijk meer verfijnde details. Het laag is minder versmeert. Transients zijn op merkelijk fraai. Kortom een upgrade die echt werkt en ik van harte kan aanbevelen. Dank je wel, Jitze Jack Geen dank Jack, ook mijn DACje vertoont dit soort gedrag en doet in niets onder voor m'n CD speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Daar ben je wel weer even zoet mee geweest voor dat je alles goed heb ingespeeld ben je wel weer een aantal uur verder. Heb of ga je deze buisjes ook nog in de P11 testen? Ik ben benieuwd naar je bevindingen, welke buis daar uitkomt als topper. Groetjes George Hoi George, In de P11, zoals deze nu bij mij is, doen de Philips E288CC buisjes het het best, gevolgd door de JJ E88CC Balanced Goldpinn (waar ik mee speelde toen jij deze set beluisterde, en ik meestal speel, zo ook in dit vergelijk). Daarna de naamloze 6922 Russische buisjes en daarna de RAM buisjes. Voor de P11 ben ik dus nog op zoek naar een stel Philips of Siemens E288CC buisjes, waarbij de Siemens (bijna) identiek (en volgens sommigen zelfs uit de zelfde fabriek en batch) zijn, maar toch net even anders klinken. Nadeel van die buisjes is dat ze zeldzaam zijn, en daardoor ook navenant geprijsd. De Philips buisjes had ik werkelijk voor een vriendenprijsje (€50,-p.st.), maar verwacht ze voor die prijs nooit meer te vinden, aangezien de oplage daarvan zéér beperkt was. Ook de Siemens uitvoering daarvan doet een veelvoud daarvan, dus ik houd het voorlopig bij de JJ Goldpinn Balanced's, en alleen wanneer ik een bijzondere opname wil beluisteren gaan de Philips 288's er in, totdat ik daar een extra set van gevonden heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Hoi Miracle, De JJ is dan zeker een goede tip zeker gezien de prijs. Als de C's vervangen zijn dan ga ik wel eens wat wisselen met buisjes. Tot die tijd doen de Softecs het eigenlijk nog niet eens zo gek. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Hoi Miracle, De JJ is dan zeker een goede tip zeker gezien de prijs. Als de C's vervangen zijn dan ga ik wel eens wat wisselen met buisjes. Tot die tijd doen de Softecs het eigenlijk nog niet eens zo gek. Groetjes George Die zaten "origineel", zoals ik hem kocht, ook in mijn P11, en doen het idd geheel niet slecht. De JJ's geven een wat breder en dieper stereobeeld, wat meer definitie in het laag en wat meer detail in het hoog. In het middengebied ben ik het er nog niet helemaal over eens welke beter is. Daar ontlopen de Softec en JJ's elkaar niet heel erg veel. Wat mij betreft is de JJ Goldpinn balanced in deze versterker de winnaar in prijs/kwaliteit verhouding, ondanks dat de Softec's de helft kosten van de JJ's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Zeg eens eerlijk.... misschien omdat jij niet kunt "prutsen"? dan is het gewoon de kift Ja, eerlijk, ik kan niet prutsen. En ik wil niet prutsen. Het interesseert me gewoon niets, is dat soms de kift? Jammer... mijn activiteiten op andere fora zijn bijna nul gewoon omdat ik me daar geen tijd meer voor gun. Gelukkig is niet iedereen zoals jij, dankzij dit forum heb ik aardig wat kennis opgedaan en hopelijk ook weer terug gegeven.... zeg maar het open source idee. Verder veel leuke mensen ontmoet .... pure winst Jack Hallo? Ik besteed meer tijd aan die andere fora en dat is kennelijk niet goed? Ik publiceer wat ik doe met de Olive op de plek waar de meeste Olive-bezitters het kunnen lezen, en dan deugt dat niet? Op dit forum ken ik geen enkele andere Olive-gebruiker, dus wat zou het boeien als ik die info hier drop. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 (edited) Marc, ik heb geen zin in deze "discussie" Als je een bepaald topic niet interessant vind reageer dan gewoon niet. Ga dan niet op slinkse wijze proberen dit topic om zeep te helpen. Hou je a.u.b. aan de forum regels. Met vriendelijke groet, Jack Edited 6 februari 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Hoi Miracle, De JJ is dan zeker een goede tip zeker gezien de prijs. Als de C's vervangen zijn dan ga ik wel eens wat wisselen met buisjes. Tot die tijd doen de Softecs het eigenlijk nog niet eens zo gek. Groetjes George EH 6922 goldpin vind ik beter. Zelfde prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Hoi Miracle, De JJ is dan zeker een goede tip zeker gezien de prijs. Als de C's vervangen zijn dan ga ik wel eens wat wisselen met buisjes. Tot die tijd doen de Softecs het eigenlijk nog niet eens zo gek. Groetjes George EH 6922 goldpin vind ik beter. Zelfde prijs. Heb je die dan ook uitgeprobeerd in een Hawk Audio/Audio & Techniek P11 voorversterker? En waren ze daarin ook beter dan de JJ's? Bij mij komen de EH's iig niet in de P11, en ook niet in de SDS DAC. Hier klinkt het gewoon niet met de EH's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 [....] Hier klinkt het gewoon niet met de EH's. Kan heel goed afhankelijk zijn in/op w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 [....] Hier klinkt het gewoon niet met de EH's. Kan heel goed afhankelijk zijn in/op w Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Vandaag is me gelukt wat me al meer dan een jaar voor ogen stond: het vervangen van de harde schijf van mijn Olive Opus 4. Dat bleek uiteindelijk niet anders te zijn dan het vervangen van een harde schijf van een pc, maar het leek er eerst toch erg op dat Olive hier wat digitale stokjes voor had gestoken. Het lukte me in eerste instantie echt niet, hoe netjes de kopie ook was. Omdat ik deze pogingen ook op het Amerikaanse AVS-forum heb gepubliceerd, en veel gebruikers er erg ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Dus en paar buisjes proberen is m.i. de moeite waard en nieuwe buizen zijn veelal heel betaalbaar. Jack Verschillende buisjes uitproberen blijft voor mij ook zeker de moeite waard, en wat mij betreft: Blijf niet alleen bij de nieuwe buisjes steken! Sommige oude(re) buisjes kunnen het in sommige schakelingen ook heel goed doen, en soms (zelfs veel) beter dan de nieuwere. Ook de EH's doen het in sommige schakelingen heel goed, maar mijn ervaring is, net als met andere merken, dat dat lang niet in iedere schakeling is. @Goodtube: Roep in het vervolg dus aub niet zomaar klakkeloos dat die of die buis beter is, of dat jij die beter vind. Het is nl (vaak) per schakeling verschillend. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Mijn audiofiele dag bestond uit het in elkaar knutselen van een powercord: (Ging nog niet heel handig met een nog steeds voor zo'n 90% onbruikbare linker vlerk, maar had toch niets anders te doen vandaag, waardoor ruim de tijd daarvoor.) Yarbo SP-7000PW met Furutech Fl-E11 gold (de contactdoos is ook verguld, dus zelfde materiaal) en Fl-25 Rhodium (de IEC ingang op de DAC is ook Rhodium, weer zelfde materiaal). Uiteraard alles zo veel mogelijk met krimpkous beveiligd, zodat er nergens een sluiting kan ontstaan, ook al mocht de boel op den duur los raken (koper wil nog wel eens gaan krimpen onder druk, waardoor het los zou kunnen raken). Veiligheid voor alles: Alleen aan de kant waar de stroom vandaan komt de mantel bevestigd, zodat de eventuele vervuiling die kant op af gevoerd kan worden: Deze is vanmiddag achter de SDS Tube DAC in de slaapkamer verdwenen, waar hij een niet afgeschermd computersnoer vervangt. Direct even een CD beluisterd, wat mij de eerste paar minuten erg vrolijk stemde. Daarna ging het behoorlijk slechter klinken. Die CD dus maar op repeat gezet en de ruimte verlaten, om 3 uur later terug te gaan, wat mij alweer niet heel vrolijk maakte. Heel snel weer weg daar dus. Vanavond, na zo'n 8 uur inspelen, weer even gaan luisteren, en het leek erop dat dat een stuk beter begon te worden. Straks voor het slapen gaan nog even luisteren en dan gaat het even uit tot morgenochtend. Morgnavond dus weer verder luisteren. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 (edited) Ziet er stevig uit, die 230V snoeren Miracle Mijn fiele dag was vandaag een nauwkeurig klokje inbouwen. Van KT88 ooit een mooi printje gehad een z.g.n. XO2.2. module en een Tenlabs XO module met de juiste frequentie had ik nog liggen. Een simpele actie in mijn Rotel speler, de benodigde gelijkspanning was mooi op de dac-print aanwezig. Verder 2 condensatortjes en 1 kristal verwijderen en 3 draadjes solderen.... en dàt was het... Vanwege een kapot usb kabeltje kan ik helaas geen foto uploaden, maar het e.e.a. past mooi in de speler. Opgelost... Hoe het klinkt? 1e indruk: ruimtelijk. Na wat langer luisteren: Het laag lijkt weer wat meer gecontroleerd en daardoor meer gedetailleerd. Het geluid komt in laagjes is nog minder versmeert. Ook met deze upgrade ben ik dik tevreden en het is zo makkelijk te doen. Voor wie twijfelt aan zijn of haar (soldeer)vaardigheden organiseert Tent Labs ook workshops zie: http://www.tentlabs.com/Workshops/Workshops.html Met vriendelijke groet, Jack Edited 7 februari 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Ik ben van plan om bij Tentlabs de X0 supply te bestellen. Want hoewel bij mijn cd speler de klokprint gevoed wordt vanuit een redelijk schoon punt, vermoed ik dat het terugdringen van S-klanken verder kan worden bereikt door de klokprint te voeden met een echt goede voeding. Een accu vind ik te onpraktisch en het loopwerk slaat op hol als de klok wegvalt, dus ik ga voor de X0 supply. Iets van 80 euries. @Miracle. Mijn intentie was niet geweest om te roepen dat een EH beter is dan een JJ, dat is immers zo subjectief als de pest. Maar objectief gezien is een EH beter gebouwd dan een JJ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Ziet er mooi uit Goodube, al vind ik 89 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 februari 2011 Report Share Posted 8 februari 2011 (...) Hoe het klinkt? 1e indruk: ruimtelijk. Na wat langer luisteren: Het laag lijkt weer wat meer gecontroleerd en daardoor meer gedetailleerd. Het geluid komt in laagjes is nog minder versmeert. Ook met deze upgrade ben ik dik tevreden en het is zo makkelijk te doen.(...) Beste Tubejack, Fijn dat je zo tevreden bent! Is het verschil zo groot dat je nu bijvoorbeeld "nieuwe stemmen" of "nieuwe instrumenten" ontdekt in bekende opnamen? Dat de verstaanbaarheid van stemmen (teksten) is verbeterd? Dat je bepaalde instrumenten nu beter kunt "volgen" door de muziek? Dat instrumenten en stemmen meer "body" hebben, fermer, steviger, meer present en meer natuurgetrouw klinken? Moeilijk vergelijken, hè, als je referentie er niet meer bij is... Zou je eigenlijk niet steeds twee (zoveel mogelijk) identieke apparaten moeten hebben, waarvan je er slechts één modificeert? Dan kan je pas ècht vergelijken, nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 februari 2011 Report Share Posted 8 februari 2011 (...) Hoe het klinkt? 1e indruk: ruimtelijk. Na wat langer luisteren: Het laag lijkt weer wat meer gecontroleerd en daardoor meer gedetailleerd. Het geluid komt in laagjes is nog minder versmeert. Ook met deze upgrade ben ik dik tevreden en het is zo makkelijk te doen.(...) Beste Tubejack, Fijn dat je zo tevreden bent! Is het verschil zo groot dat je nu bijvoorbeeld "nieuwe stemmen" of "nieuwe instrumenten" ontdekt in bekende opnamen? Dat de verstaanbaarheid van stemmen (teksten) is verbeterd? Dat je bepaalde instrumenten nu beter kunt "volgen" door de muziek? Dat instrumenten en stemmen meer "body" hebben, fermer, steviger, meer present en meer natuurgetrouw klinken? Moeilijk vergelijken, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 februari 2011 Report Share Posted 8 februari 2011 Ziet er mooi uit Goodube, al vind ik 89€ voor een voedingkje een behoorlijk bedrag Kijk eens bij het 5volt digitale gedeelte van je speler. Waarschijnlijk zit er iets van een 7805 regelaar met een gelijkrichter en dikke elco ervoor. Bij mij is die maar liefst 10.000uF! en er staat 9.65volt ... die gebruik ik als voedingspunt voor mijn XO2.2. gaat goed. De centjes die je dan overhoud kun je dan b.v. gebruiken voor die mooie Burson modules. Wil je persé een extra voeding dan zou ik iets van een 8 of 9 volt trafotje nemen een gelijkricht brug en 10.000uF er tegenaan zetten. Een mooie elco heb ik voor je liggen, diodes kun je gewoon 1N400X nemen. Groet, Jack Soms Jack, kijk ik even niet naar geld. Als Guido dit de beste oplossing vind, dan kan ik het alleen maar eens zijn. Namaken is meestal goedkoper Ik pak de voeding nu vanaf een speciaal voedingsbordje voor de servoregeling. Dit bordje is al een modificatie en beschikt ook over vele uF's volgens mij 4x4700 uF maar is niet gestabiliseerd. Eigenlijk is het niet meer dan een flinke supply AC in DC uit. Bovendien zit er nog wat rimpel AC op deze gelijkspanning, hoewel dit nooit nul zal kunnen zijn. Het klokje wil ik dus op een zo schoon mogelijke voeding, maar sla een 12 Volt accu liever over. Want die moet dan weer geladen worden enzo. Allemaal gedoe. Die 7815/7915 gaan er ook uit, daar komen shunt regelaars in. PS ik heb de eerste versie klokprint, X03. De X03.2 is een verbeterde versie met nog weer betere spec's. Idem voor X02.2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts