Paulebappie Posted 23 februari 2011 Report Share Posted 23 februari 2011 Kabel besteld. Ietsje langer dan standaard, en met 1 ferrietmanteltje. We'll see. M rc Bravo! Ik ben benieuwd of je verschil hoort met de NFO. Hou ons op de hoogte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 (...) Ik ben benieuwd of je verschil hoort met de NFO. Hou ons op de hoogte. Beste Paulebappie, Waarom ben je daar benieuwd naar? Wat is NFO? Welke (door Mumsoft gehoorde) verschillen kunnen/moeten naar jouw mening worden beoordeeld als verbeteringen? Met de ferrietmantel maak je een spoel en daarmee een hoog-af filter "Een spoel"? Wàt voor spoel? Welke zelfinductie (Farad) en bij welke Q-factor? En waarom? Vanaf welke frequentie (- 3dB) wil je àffilteren? En met welke steilheid / dB/oct (orde)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 (...) Ik ben benieuwd of je verschil hoort met de NFO. Hou ons op de hoogte. Beste Paulebappie, Waarom ben je daar benieuwd naar? Wat is NFO? Welke (door Mumsoft gehoorde) verschillen kunnen/moeten naar jouw mening worden beoordeeld als verbeteringen? Met de ferrietmantel maak je een spoel en daarmee een hoog-af filter "Een spoel"? Wàt voor spoel? Welke zelfinductie (Farad) en bij welke Q-factor? En waarom? Vanaf welke frequentie (- 3dB) wil je àffilteren? En met welke steilheid / dB/oct (orde)? Heb jij je medicijnen wel gehad vandaag? Of heb je ze vannacht allemaal tegelijk ingenomen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 (...) Ik ben benieuwd of je verschil hoort met de NFO. Hou ons op de hoogte. Beste Paulebappie, Waarom ben je daar benieuwd naar? Wat is NFO? Welke (door Mumsoft gehoorde) verschillen kunnen/moeten naar jouw mening worden beoordeeld als verbeteringen? Met de ferrietmantel maak je een spoel en daarmee een hoog-af filter "Een spoel"? W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 (...) Ik ben benieuwd of je verschil hoort met de NFO. Hou ons op de hoogte. Beste Paulebappie, Waarom ben je daar benieuwd naar? Wat is NFO? Welke (door Mumsoft gehoorde) verschillen kunnen/moeten naar jouw mening worden beoordeeld als verbeteringen? Met de ferrietmantel maak je een spoel en daarmee een hoog-af filter "Een spoel"? Wàt voor spoel? Welke zelfinductie (Farad) en bij welke Q-factor? En waarom? Vanaf welke frequentie (- 3dB) wil je àffilteren? En met welke steilheid / dB/oct (orde)? Heb jij je medicijnen wel gehad vandaag? Of heb je ze vannacht allemaal tegelijk ingenomen? Beste Paulebappie, Terechte vragen van Spido. Zo'n, antwoordt geeft geen blijk van inzicht in de materie. Neem me niet kwalijk, maar ik heb het idee dat Spido de meeste antwoorden al weet. Als in: vragen naar de bekende weg. Het is ook mijn idee dat Spido's vragen mede gezien het tijdstip onder invloed van alcohol/drugs tot stand zijn gekomen. Misschien zit ik er naast dan heeft Spido het voordeel van de twijfel. Maar vooruit, een paar antwoorden. Een spoel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoel Wat voor spoel: Een spoel met ferrietmantel. Zelfinductie: Hangt af van de gebruikte kabel & ferrietmantel. Vanaf welke frequentie: zo om en nabij de 100MHz? Steilheid: Enkele spoel dus 6db/okt. In samenwerking met de kabel capaciteit kunnen andere steilheden optreden. Beter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 'K heb toch eerst nog even gezocht naar wat gebruikerservaring met deze kabel, voor ik de stoute schoenen aantrok. Een beetje meer inzicht in deze materie kan geen kwaad, nietwaar. Hier worden wat audiofiele dagjes beschreven: http://www.audioreview.com/mfr/canare/speaker-cables/digiflex-gold/PRD_116407_1584crx.aspx M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 Welke zelfinductie (Farad) Inzicht in de materie, of onder invloed? De eenheid voor inductie is Henry, die van capaciteit Farad.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 De eenheid voor inductie is Henry, die van capaciteit Farad.. Je hebt hem door Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Okay, heren, welbedankt voor de correctie! Ik verhaspelde Farad met Henry. Sorry, hoor. Maar waar het me om ging, hebben jullie kennelijk niet begrepen. Ik bedoelde te vragen: "Wordt er zomaar een willekeurige inductie (spoel) aangebracht als hoog-àffilter? Als je dan al meent dat zo'n hoogfilter nodig is, moet dat niet een beetje kritisch worden afgestemd (inzetpunt, steilheid) op de eigenschappen van de kabel?" Natuurlijk kun je een hoog-àffilter in je kabel inbouwen, als je denkt dat 't nodig is.* Maar welke faserotatie in het hoog neem je daarbij dan voor lief? Kun je dan maar niet beter een plukje watten in je oren stoppen? * Ik vermoed dat mensen die zoiets nodig vinden, de oorzaak van het euvel - en dus ook de remedie - elders in hun hifi-systeem zouden moeten zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Kan iemand mij vertellen wat een hoog-af filter doet met het hoog dat door een digitale s/pdif-kabel wordt gestuurd? Gaat daar wel hoog doorheen? Zijn het niet gewoon wat bitjes met vaste snelheid? Ik kan alleen bedenken dat er officieel 44,1 KHz tot 96KHz signaal doorheen gaat. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Kan iemand mij vertellen wat een hoog-af filter doet met het hoog dat door een digitale s/pdif-kabel wordt gestuurd? Gaat daar wel hoog doorheen? Zijn het niet gewoon wat bitjes met vaste snelheid? Ik kan alleen bedenken dat er officieel 44,1 KHz tot 96KHz signaal doorheen gaat. M rc Je hebt gelijk Marc, met je eigen digitale signaal heeft het niet te maken, maar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Informatieve site gevonden over dit onderwerp: http://www.antennex.com/shack/Dec99/beads.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Kan iemand mij vertellen wat een hoog-af filter doet met het hoog dat door een digitale s/pdif-kabel wordt gestuurd? Gaat daar wel hoog doorheen? Zijn het niet gewoon wat bitjes met vaste snelheid? Ik kan alleen bedenken dat er officieel 44,1 KHz tot 96KHz signaal doorheen gaat. M rc Als ik het goed begrijp heeft het geen invloed op het digitale signaal in een coax kabel. 1 geleider loopt in het midden en is afgeschermd, de andere geleider is de huls en die zit aan de buitenkant. Dus de ferrietmantel heeft alleen invloed op de buitenhuls. De binnenkabel is helemaal afgeschermd. Maar deze buitenhuls is net zo goed een antenne, net als elke andere kabel. De ferrietmantel zal er voor zorgen dat de hf stoorsignalen van (radio, digitenne, gsm, dect, 2 mc, etc. etc.) worden gefilterd. Dus een ferrietmantel kan ook op je (coax) antennekabel, je blijft toch signaal ontvagen. Het zorgt er alleen voor dat stoorsignalen niet door de buitengeleider worden doorgegeven. Ik lees ook net dat ze prima op de luidsprekerkabels hun werk doen, heb helaas platte kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Kan iemand mij vertellen wat een hoog-af filter doet met het hoog dat door een digitale s/pdif-kabel wordt gestuurd? Gaat daar wel hoog doorheen? Zijn het niet gewoon wat bitjes met vaste snelheid? Ik kan alleen bedenken dat er officieel 44,1 KHz tot 96KHz signaal doorheen gaat. M rc Ook jij Marc snapt als de beste dat elk digitaal signaal analoog is opgebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Vandaag, een vooral duurzame tuner gemaakt. Er zit een 8SN7 buis in van Sylvania die is gemaakt rond 1960, dus bijna net zo oud als ik ben. Klinkt bijzonder mooi via mijn transistor versterker Het 1e apparaat met mijn merknaam voorop Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Het 1e apparaat met mijn merknaam voorop Leuk hè? Foto's van de tuner zelf?? De 2e versterker waar mijn merknaam op komt: (Even voor het idee hoor) -ik schat dat die trafo's nog ouder zijn dan ik.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Kan iemand mij vertellen wat een hoog-af filter doet met het hoog dat door een digitale s/pdif-kabel wordt gestuurd? Gaat daar wel hoog doorheen? Zijn het niet gewoon wat bitjes met vaste snelheid? Ik kan alleen bedenken dat er officieel 44,1 KHz tot 96KHz signaal doorheen gaat. M rc Als ik het goed begrijp heeft het geen invloed op het digitale signaal in een coax kabel. 1 geleider loopt in het midden en is afgeschermd, de andere geleider is de huls en die zit aan de buitenkant. Dus de ferrietmantel heeft alleen invloed op de buitenhuls. De binnenkabel is helemaal afgeschermd. Maar deze buitenhuls is net zo goed een antenne, net als elke andere kabel. De ferrietmantel zal er voor zorgen dat de hf stoorsignalen van (radio, digitenne, gsm, dect, 2 mc, etc. etc.) worden gefilterd. Dus een ferrietmantel kan ook op je (coax) antennekabel, je blijft toch signaal ontvagen. Het zorgt er alleen voor dat stoorsignalen niet door de buitengeleider worden doorgegeven. Ik lees ook net dat ze prima op de luidsprekerkabels hun werk doen, heb helaas platte kabels Nou, de kanarie is ingevlogen. Nu nog inspelen, schijnt het. Ik kan me Tube 300's aanbeveling wel voorstellen, met de aantekening dat het ruimtelijk nog niet net zo goed is, maar dat ik daar wel mogelijkheden voor ontwaar. Wat een groot pluspunt is, is dat deze kabel totaal niet gevoelig is voor schakelklikken van apparaten hier (maar dat geldt vast voor elke coax-kabel.) En het hoog... toch wel opmerkelijk. Rustiger, misschien te rustig. Maarrrr... veel te vroeg voor een conclusie. De ferrietmantel kan ik er gelukkig ook afhalen. Eerste indruk is dus positief. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Leuk hè? Foto's van de tuner zelf?? Komt nog als het kasje dicht zit, maar het is niet zo spectaculair, het geluid echter wel. Het is een doorontwikkeling van deze. Langzaam snap ik ook waarom je dit soort apparatuur zo goed klinkend kunt krijgen. Ik heb gister een transistor versterker ook erg goed klinkend gekregen. Lekker bezig.... ziet er mooi uit je versterker Bart Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 Okay, heren, welbedankt voor de correctie! Ik verhaspelde Farad met Henry. Sorry, hoor. Maar waar het me om ging, hebben jullie kennelijk niet begrepen. Ik bedoelde te vragen: "Wordt er zomaar een willekeurige inductie (spoel) aangebracht als hoog- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 @ Mumsoft Ingevlogen kanaries! Driewerf hoera, ben wel benieuwd of het hoog zonder ferriet nog steeds zo rustig is. Ga nu zelf ook eens wat experimenteren met en zonder. Fijne hobby toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 Okay, heren, welbedankt voor de correctie! Ik verhaspelde Farad met Henry. Sorry, hoor. Maar waar het me om ging, hebben jullie kennelijk niet begrepen. Ik bedoelde te vragen: "Wordt er zomaar een willekeurige inductie (spoel) aangebracht als hoog- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 Gelukkig heeft goede apparatuur geen kraaltjes nodig. Mag ik een 3 meter (FM)(Frequentiemodulatie)(ofwel radio/standaard tuner) zender, met een 1Kw (buizen-)uitgang binnen 1 kilometer van jouw installatie gaan laten uitzenden? (Over AM, USB (Upper Side Band) en LSB (Lower Side Band) maar te zwijgen.) Met de lengte aan speakerkabels die jij gebruikt zal dat rond de 94-95Khz voldoende zijn om hoorbaar te zijn uit de speakers, zonder dat de versterker aan staat. Magnetrons, PC's en dimmers zal ik maar helemaal niet over beginnen hear. Hierop kunnen ferrietkraaltjes een heel gunstige invloed hebben, maar dat kunnen we jou uiteraard niet aan het verstand brengen (verstand is immers een groot goed wat niet iedereen gegeven is). Ook ik weet dat ferrietkralen niet de heilige graal is, en al helemaal niet in kabels bedoeld voor audio doeleinden. Wat de ferrietkraal aan de buitenkant wegneemt doet die dat op de zelfde manier aan de binnenkant. Het is een magneet voor bepaalde signalen, en dus ook voor signalen die door de kabel heen gaan, en dus ook het eind van die kabel behoren te bereiken...... Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 Gelukkig heeft goede apparatuur geen kraaltjes nodig. A. Mag ik een 3 meter (FM)(Frequentiemodulatie)(ofwel radio/standaard tuner) zender, met een 1Kw (buizen-)uitgang binnen 1 kilometer van jouw installatie gaan laten uitzenden? (Over AM, USB (Upper Side Band) en LSB (Lower Side Band) maar te zwijgen.) B. Met de lengte aan speakerkabels die jij gebruikt zal dat rond de 94-95Khz voldoende zijn om hoorbaar te zijn uit de speakers, zonder dat de versterker aan staat. Magnetrons, PC's en dimmers zal ik maar helemaal niet over beginnen hear. C. Hierop kunnen ferrietkraaltjes een heel gunstige invloed hebben, maar dat kunnen we jou uiteraard niet aan het verstand brengen (verstand is immers een groot goed wat niet iedereen gegeven is). Ook ik weet dat ferrietkralen niet de heilige graal is, en al helemaal niet in kabels bedoeld voor audio doeleinden. D. Wat de ferrietkraal aan de buitenkant wegneemt doet die dat op de zelfde manier aan de binnenkant. Het is een magneet voor bepaalde signalen, en dus ook voor signalen die door de kabel heen gaan, en dus ook het eind van die kabel behoren te bereiken...... Mvg. Miracle. Beste Miracle, Ad A: Lijkt me nergens voor nodig. Ad B: Lijkt me ook nergens voor nodig. Ad C: Verstand is een begrip dat we wellicht aan verstandiger mensen moeten overlaten. Ad D: "Binnenkant?" "Buitenkant?" L*lkoek! Uiteindelijk gaat het alleen maar om frequentie en amplitude, beide op het juiste moment (fase). Daar zijn geen kraaltjes voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 Dan gebruik jij ze niet, klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 Komt nog als het kasje dicht zit, maar het is niet zo spectaculair, het geluid echter wel. Het is een doorontwikkeling van deze. Langzaam snap ik ook waarom je dit soort apparatuur zo goed klinkend kunt krijgen. Ik heb gister een transistor versterker ook erg goed klinkend gekregen. Lekker bezig.... ziet er mooi uit je versterker Bart Jack Ben jaloers op je hobby ruimte. Die Fluke MM heb ik ook. Fijn ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts