Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Weer moet ik constateren dat een powercord toch wel verschil geeft, ondanks dat het uiteraard niet kan.....blabla.gif

Mvg. Miracle.

Maar natuurlijk wel. Als ik me bedenk hoeveel het scheelde toen ik wat TS op de stekkers had gedaan! :blink: Dat was een soortgelijke ervaring. Vermoedelijk ook een soortgelijke oorzaak.

M :) rc

Ik vermoed (ja, ik kan het mis hebben want ik heb het niet geprobeerd) dat "TrollenSnot" niet bepaald invloed heeft op de afscherming, en ook geen filterende werking heeft op de stroom.

Daar heeft een powercord wel invloed op.

Ik vermoed dus dat de oorzaak hier in heel verschillende dingen gezocht moet worden. ;)

Nee, TS doet niks met afscherming, die blijft even beroerd, en filtert niks, maar maakt schoon, houdt structuurvervuiling tegen, die ervoor zorgt dat je minder 3D en werkelijkheidsbeleving hebt (die vervuiling dus).

Nou zie ik alles tegenwoordig door een roze gehakte bril, dus gooi ik ook al die leuke ervaringen met stroomkabels daar op, voor het gemak. Tot het tegendeel blijkt, zeg maar.

Ik houd wel van een beetje voortschrijdend inzicht.

M :ph34r: rc

Guest tubejack
(...) Dus ik kan concluderen dat:

Voor wat vervorming betreft, niet is gemeten aan de PP's (...)

Beste Tubejack,

Jij kunt

Guest tubejack

Maar dit geeft toch m.i. een héél ànder gezicht op het fenomeen "vervorming"

1% vervorming uit speakers..... Hoeveel mensen zijn zich hier bewust van?

Niet veel, verwacht ik....

Heel veel Jack, heel veel. B.v. mensen die hoorns gebruiken, mensen die prat gaan op line-arrays, mensen die niks met kleine mid's en woofertjes hebben, de magneto- en electrostaticie etc. Alleen kleven aan het, met de huidige middelen, verlagen van de vervorming weer allerhande andere bezwaren.

Mooi dan heb ik het waarschijnlijk mis. Vind ik niet erg. Ik ga trouwens steeds minder ergens "prat" op.

Vind het alleen opmerkelijk en eigenlijk, hoor je hier zelden of nooit wat over.

Ik snap het wel, het is natuurlijk niet sexy als een paar speakers van 7000euro 2% vervormen als je er 1 watt in stopt....

Om het even bij normale luidsprekers te houden.....

Wat is er dan zo moeilijk om te vervorming kleiner dan 1% te maken?

Groet,

Jack

Om het lullige acronym maar eens te gebruiken, WAF.

De afgelopen drie decennia is de vervorming van de top-units[1] van ca. 3% naar ca. 1% gezakt, tegelijkertijd zijn echter de wensen van de consument veranderd, het moet allemaal (veel) kleiner en ook lager kunnen. Dit staat weer lijnrecht tegenover het verlagen van vervorming. Hoe minder een speaker hoeft te doen hoe minder vervorming (de vervorming neem exponentieel toe met de hoeveelheid werk die de speaker moet verzetten) dus bij een referentie geluidsdruk wil je zoveel mogelijk bewegend oppervlak hebben dat bijna niets hoeft te doen.

De voornaamste ontwikkelingen in de bouw van chassis zat in conusmateriaal (break-up, lineariteit), spiders en de geometrie van de 'motor' (magneet, magneetveld en spoel). De drijvende krachten achter de ontwikkelingen komen veelal uit de HT- en subwooferhoek (ongecomprimeerde audio op bluray waar 10Hz niet ongebruikelijk is) en de car-audio (waar het niet altijd alleen maar heel erg hard hoeft te gaan).

[1] opvallend daarbij is dat met name bij de tweeters de duursten en hoogst gewaardeerden in dit opzicht vaak niet de besten zijn.

Als de muziek niet goed klinkt, komt dat hoogst zelden door de CD-speler.

Want die CD-speler zou met goede opnamen, in een goede audioset, en in een goede akoestiek, veel beter presteren dan... bij jou thuis, waarschijnlijk.

Een goede set mag het bij mij ook goed doen. Ik ga er vanuit dat dat ook het doel van op z'n minst een paar ontwerpers zal zijn. Maar gaat het thuis niet goed, dan zijn de bestanddelen niet meteen absoluut goed of niet goed.

Apparaten of sets of ruimten bij voorbaat be - of veroordelen is daarom niet niet meer dan het betreden van een moeras om dat vervolgens steriel theoretisch te ontwijken. M'n adelijke typering van je opvatting blijft daarmee in stand.

en cash

http://www.audioheritage.org/html/projectmay/technology/1500al.htm

I want 2

Guest tubejack

en cash

http://www.audioheri...logy/1500al.htm

I want 2

Dank je Duck,

Inderdaad duur, voor zo'n 34.000euro heb je een set JBL K2 S9800SE met deze 1500AL woofers

Het ironische is, dat deze woofer uitgerekend door JBL wordt gemaakt.

Een merk dat door Spido zo verguisd is ..... "kermis boxen" noemde hij het ooit.

Blijkt dus kort door de bocht..... beetje jammer :(

k2s9800selrg.jpg

CD is niet excellent en plaat ook niet :D waar hebben jullie eigenlijk over :)

De een blijft bij plaat en de andere bij cd en de andere bij streaming ,houden zo :)

Guest tubejack

Ik wil het àlle drie excellent hebben Wol, welkom terug trouwens :)

Met platen lukt dat aardig, cd's ook, dus dat brengt me op mijn "audiofiele dag"

Ik heb mijn Logitech Duet geupgrade. En de SMD elco's achter die fijne

WM8501 DAC vervangen door folie condensatoren.

Het klonk al goed, maar ik heb het idee nog meer kleine details te horen.

Logisch ook, want de verliesfactor van een folie condensator is kleiner.

Ben nu een nieuwe voeding aan het maken ter vervanging voor het

muurwratje, dat er standaard bij zit.

Wie weet wat dat oplevert :)

Guest tubejack

Kwa laag zat 't best wel goed zijn, maar vervormen die hoorns ook maar 1%..??

En is in de vervorming ook het resoneren van de kast meegenomen..??

:)

Ik verwacht, dat de kast van een luidspreker van 90kilo weinig meer doet :rolleyes:

Het rendement is 92dB. Dus in principe kun je die nog wel met een 300B aansturen.

Zelfs al zouden de hoorns vervormen, dan lijkt me de kans, dan zeer klein dat zoiets storend

Doet u mij er maar 2 :wub: Je zou zoiets moois kunnen betalen....

Groet,

Jack

"1% vervorming" is lulkoek. Want over welk type vervorming wil je 't dan hebben?

Over de fasevervorming? Nou, een doorsnee (ook B&W) driewegger - tweede of orde gefliterd - gaat over de hele audioband wel vijf of zes keer 't klokkie rond.

Over compressievervorming bij hoorns? Waar dacht je dan dat de "hete" klank van die verfdozen vandaan kwam, als 't zo hard gaat dat hoorn en zien je vergaan?

Vervorming bestaat in vele verschijningsvormen en is afhankelijk van amplitude & duur van een bepaalde frequentie, maar ook van de samenhang (complexiteit) van frequenties (intermodulatie).

Maar hoe belangrijk de strijd tegen vervorming ook moge zijn: veel belangrijker is de strijd tegen na-ijling, vertraagde resonantie, en de modderigheid, smerigheid en kleuring die daarvan het gevolg zijn.

Liever nog een kleurende hoorn met een goede impulsverwerking, dan een (aan sinussweep kaarsrecht metende) trilkast die de grondtonen en hogere harmonischen uit fase draait en op eigen houtje naneuzelt wanneer-ie allang weer stil moet zijn of iets anders zou moeten doen.

en cash

http://www.audioheri...logy/1500al.htm

I want 2

Dank je Duck,

Inderdaad duur, voor zo'n 34.000euro heb je een set JBL K2 S9800SE met deze 1500AL woofers

Het ironische is, dat deze woofer uitgerekend door JBL wordt gemaakt.

Een merk dat door Spido zo verguisd is ..... "kermis boxen" noemde hij het ooit.

Blijkt dus kort door de bocht..... beetje jammer :(

k2s9800selrg.jpg

Beste Tubejack,

Wat is er dan zo goed aan die woefers?

't Zijn toch gewoon papieren toeters, zo te zien?

Dan weten we toch al bij voorbaat hoe (en hoe

Guest tubejack

"1% vervorming" is lulkoek. Want over welk type vervorming wil je 't dan hebben?

Beste Spido,

Niet, over fase vervorming.

Niet, over vervorming veroorzaakt door de behuizing.

Daar heb ik geen last van, met de weergevers die ik gebruik.

Maar over 2e en 3e harmonische vervorming zoals genoemd op de B&W website.

Kennelijk vinden zij het belangrijk. Ik vond en vind het opmerkelijk.

Wat de JBL 1500AL woofers betreft, heb je het bewuste stuk wel gelezen?

Merk ook op dat "het onderzoek gesponsord wordt door de leverancier zélf "

Tja .....

Groet,

Jack

Maar weer eens over mijn gepruts vertellen. De pushpullversterker staat even in de ijskast :rolleyes: want ik wilde eerst nog wat uitproberen met de bestaande set. Die ken ik van binnen en van buiten, dus veranderingen zijn goed te beoordelen.

Ik gebruikte dus mijn voorversterker als 'driver' voor mijn SE EL84 bakkie. Eerst met een SRPP 6SN7. Dat had ik toch niet helemaal begrepen, uiteindelijk kwam ik erachter dat die wat te zwak was. 6SL7 in de plaats, kijk, dat ging lekkâh.

De SRPP is niet populair op het moment, ik las over een versterker met een ECC88 anodevolger als driver, dat wilde ik ook eens proberen, al was het maar om te vergelijken.

NOS ECC88 is duur en schaars, maar ik heb ooit van iemand twee kartonnen dozen vol tv-buizen gekregen, daarin zaten een paar PC88. Zelfde als een halve ECC88 met 3.8V gloei. Resultaat?

Ik ben klaar :) Allemachtig wat klinkt dit goed B)

Dat buisje is héél lineair, en dat hoor je. Ik dacht dat ik een cleane set had, maar nu is er nog een hele schep 'buizensaus' afgehaald. En het gaat hàrd zonder vervorming. Héél zuiver en schoon, zonder mooimakende toevoegsels. Stereobeeld is breder dan ooit.

Ging ook nog mijn E-choke kapot, gelijk maar een nieuwe voeding met twee smoorspoelen en PIO en polypropyleencondensatoren gemaakt.

Natuurlijk heeft Tubejack mij niet gemist,Goodtube :D

Wollie wou even reageren op Manger speakers,en dat het niks uitmaakt of je nou cd ,plaat of streaming beluistert,als je maar happy bent, elk heeft zijn voor en nadeel Goodtube :D

Of moet ik jou de nadelen van de plaat vertellen :D ik wordt niet gesponsord door Spido

Natuurlijk heeft Tubejack mij niet gemist,Goodtube :D

Wollie wou even reageren op Manger speakers,en dat het niks uitmaakt of je nou cd ,plaat of streaming beluistert,als je maar happy bent, elk heeft zijn voor en nadeel Goodtube :D

Of moet ik jou de nadelen van de plaat vertellen :D ik wordt niet gesponsord door Spido

Je lijkt als herboren Wol, met die grijns op je smoel ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...