buizenbart Posted 17 maart 2011 Report Share Posted 17 maart 2011 Ging ook nog mijn E-choke kapot..... Heb ik ook een keer gehad (door een kortsluiting natuurlijk), en van Guido nieuwe onderdeeltjes ontvangen (weerstandjes, z.diode, FET) Als je de waarden wilt weten kan ik je die wel geven. Cool, dank je, maar ik heb al met MvdV afgesproken dat ik hem naar hem opstuur, dan meet ie hem door. Hij was verbaasd trouwens. Kortsluiting lijkt me onwaarschijnlijk trouwens, maar die gegevens mag je me wel sturen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 (...) Maar over 2e en 3e harmonische vervorming zoals genoemd op de B&W website. Kennelijk vinden zij het belangrijk. Ik vond en vind het opmerkelijk. (...) Beste Tubejack, Dat onderzoek is vermoedelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 (...) Kortsluiting lijkt me onwaarschijnlijk trouwens, maar die gegevens mag je me wel sturen Kortsluiting wordt, net als bijvoorbeeld verschijnselen als aardbeving en tzunami, gewoonlijk onwaarschijnlijk geacht. En het is altijd nogal verrassend wanneer zij dan tòch plaatsvinden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 (...) Maar over 2e en 3e harmonische vervorming zoals genoemd op de B&W website. Kennelijk vinden zij het belangrijk. Ik vond en vind het opmerkelijk. (...) Beste Tubejack, Dat onderzoek is vermoedelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Jack je begint wat vaag te worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Maar het klopt wel M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Jack je begint wat vaag te worden Vind je? Hmm ik probeer juist duidelijk dingen aan te roeren, waar je bijna nooit wat van hoort. Maar het is mij duidelijk, dat het niet helemaal duidelijk is, voor wat luidsprekers betreft. Ik ben weer een stapje verder Een mens raak nooit uitgeleerd ..... gelukkig maar Groet, Jack P.s. mijn squeeze box begint mooi fiel te klinken ..... carbon he Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2011 Author Report Share Posted 18 maart 2011 Stereobeeld is breder dan ooit. Pas je op dat het niet buiten de speakers komt? Dan zit je opgescheept met fasefouten en zo. En dat mag niet. M rc Je kunt het verhaal natuurlijk ook omdraaien... maar zo is het niet natuurlijk. In de opname zit vaak geluid wat buiten de speakers uitkomt. Maar dit geluid is dan wel uit fase. N.l. Wanneer maar een speaker speelt hoor je alleen het geluid uit die speaker komen. Zet je er een aan de andere kant neer en zet je die alleen aan, het zelfde. Wanneer je ze allebei voorziet van hetzelfde signaal (in fase) staat het geluid precies is het midden. gaat de eneluidspreker nu wat harder dan de andere met hetzelfde fasereine geluid, gaat het geluid van het midden richting de speaker die het hardst staat. Wanneer je het geluid uit fase zet, komt het plotseling overal vandaan. Door een faserein stereosignaal op de luidsprekers te zetten krijg je dus een stereobeeld tussen de luidsprekers. In opnamen zit vaak een uit fase signaal om de ruimtelijke ervaring groter te maken. Op m'n oude TV zat ook zo'n knopje "Spatial stereo" stond daarbij. Het enige wat er gebeurde was een uit fase signaal er overheen te zetten. Op sommige opname is er ook mee gespeeld, Q-sound is zo'n truuk. Roger Waters heeft daarmee een paar albums uitgebracht (oa amused to death). Maaaaaaaaaaaar.... wanneer een stereobeeld buiten de luidsprekers klinkt terwijl dat op een andere set niet gebeurt, is er toch echt wat met de fasereinheid aan de hand. Dit komt dan vaak door een niet symetrische kamer of electronica die het niet zo nauw neemt met de fase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Als de boxen al een of meer procent harmonische vervorming hebben. Waarom zou ik me dan druk maken over een paar tiende % harmonische vervorming uit een apparaat. 'k weet het niet Jack, hoe 'tellen' de vervormingen in de verschillende componenten op? Is 0,1% in de bron plus 1 % speaker samen 1,1%? Of meer, of minder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Stereobeeld is breder dan ooit. Pas je op dat het niet buiten de speakers komt? Dan zit je opgescheept met fasefouten en zo. En dat mag niet. M rc Je kunt het verhaal natuurlijk ook omdraaien... maar zo is het niet natuurlijk. In de opname zit vaak geluid wat buiten de speakers uitkomt. Maar dit geluid is dan wel uit fase. N.l. Wanneer maar een speaker speelt hoor je alleen het geluid uit die speaker komen. Zet je er een aan de andere kant neer en zet je die alleen aan, het zelfde. Wanneer je ze allebei voorziet van hetzelfde signaal (in fase) staat het geluid precies is het midden. gaat de eneluidspreker nu wat harder dan de andere met hetzelfde fasereine geluid, gaat het geluid van het midden richting de speaker die het hardst staat. Wanneer je het geluid uit fase zet, komt het plotseling overal vandaan. Door een faserein stereosignaal op de luidsprekers te zetten krijg je dus een stereobeeld tussen de luidsprekers. In opnamen zit vaak een uit fase signaal om de ruimtelijke ervaring groter te maken. Op m'n oude TV zat ook zo'n knopje "Spatial stereo" stond daarbij. Het enige wat er gebeurde was een uit fase signaal er overheen te zetten. Op sommige opname is er ook mee gespeeld, Q-sound is zo'n truuk. Roger Waters heeft daarmee een paar albums uitgebracht (oa amused to death). Maaaaaaaaaaaar.... wanneer een stereobeeld buiten de luidsprekers klinkt terwijl dat op een andere set niet gebeurt, is er toch echt wat met de fasereinheid aan de hand. Dit komt dan vaak door een niet symetrische kamer of electronica die het niet zo nauw neemt met de fase. Dan moet ik nodig mijn DAC eens laten nakijken. Als ik de interne speelgoeddac van de streamer erop loslaat, blijft alles keurig tussen de luidsprekers (zelden beluisterd, dat wel), maar met de losse dac komt het er flink buiten, en heb ik zelfs de sterke sugegstie dat er naast me wat te horen valt, bij sommige opnames. Vind ik eigenlijk wel knap van die onreine vieze fases. O ja, ik durf er wel wat om te verwedden dat diezelfde opnames in andere sets weer netjes tussen de luidsprekers floepen. Bv beneden in de huiskamer. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Maaaaaaaaaaaar.... wanneer een stereobeeld buiten de luidsprekers klinkt terwijl dat op een andere set niet gebeurt, is er toch echt wat met de fasereinheid aan de hand. Dit komt dan vaak door een niet symetrische kamer of electronica die het niet zo nauw neemt met de fase. In een dergelijk vergelijk zou ik dan gaan twijfelen aan de set waar het geluid niet buiten de speakers treed. Deze laat dan wat steekjes liggen die de andere set wel goed doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2011 Author Report Share Posted 18 maart 2011 Maaaaaaaaaaaar.... wanneer een stereobeeld buiten de luidsprekers klinkt terwijl dat op een andere set niet gebeurt, is er toch echt wat met de fasereinheid aan de hand. Dit komt dan vaak door een niet symetrische kamer of electronica die het niet zo nauw neemt met de fase. In een dergelijk vergelijk zou ik dan gaan twijfelen aan de set waar het geluid niet buiten de speakers treed. Deze laat dan wat steekjes liggen die de andere set wel goed doet. Tja... en dan is het cirkeltje weer rond... Wanneer het in de opname zit, moet het natuurlijk buiten de speakers klinken, maar wanneer dat niet zo is (bij de meeste opnamen) moet het er dus niet buiten gaan klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Wanneer het in de opname zit, moet het natuurlijk buiten de speakers klinken, maar wanneer dat niet zo is (bij de meeste opnamen) moet het er dus niet buiten gaan klinken. ... en hoe weet je dat? Dat het al dan niet in de opname zit? M'n huidige set heb ik door omstandigheden in diverse ruimten opgesteld gehad, telkens voor langere tijd. In alle ruimten was de afbeelding identiek binnen de begrenzingen van de ruimte, bij een gelijksoortige opstelling. Geluidsbeeld op een lijn achter de speakers, iets dichter bij de speakers dan de halve afstand tussen speaker en achterwand. Breedte van wand tot wand. Breedte definieer ik als de subjectieve indruk van de opnameruimte, dat wil dus niet zeggen dat de meest rechtse gitarist dus rechts tegen de muur geplakt staat. De opname maakt daarbij niet eens zoveel verschil, uitzonderingen, mono, q-sound manipulaties, ping-pong stereo waarbij alles aan de speaker plakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2011 Author Report Share Posted 18 maart 2011 . vielen me dit jaar wat tegen. Op instrumentaal niveau klonk het natuurlijk, maar ik vond het stereobeeld wolkig. Het leek wel of de boel uit fase stond, de solisten buiten de speakers en zo. Ik heb het hier nog met Rick over gehad en die vond het juist een erg natuurlijke stage. Breed was het in ieder geval wel. . . . Dat ideale stereobeeld ziet er kennelijk voor iedereen anders uit. Ik houd van een beeld tussen de speakers en wat sterk gefocuseerd is. Een mooie 3D presentatie van wat er in werkelijkheid afspeelde. Monomuziek b.v. hoort gewoon in het midden tussen de speakers te staan. Anderen houden meer van een stereobeeld wat de hele kamer vult. Het kan niet anders dan dat de fucusering hier onder lijdt. Het is in mijn oren dan net, alsof je een digitale foto te ver uit elkaar trekt. . . . Laten we niet vergeten dat dit de aanleiding was. Solisten buiten de speakers dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Tsja, nou weet ik het ook niet meer hoor Laten we zeggen dat het geluid meer om de speakers heen hangt, in alle richtingen. Het heeft zeker met de opname te maken, fasegefrutsel maar ook gebruik van galm. Zonet the Police, een bepaald ride bekken komt enorm naar voren, alsof je het zou kunnen vastpakken. Is een heel 'droog' geluid zo te horen, daar is weinig aan geprutst. carbon he Ik heb het nu eens goed kunnen vergelijken. Ik had de anodeweerstand (metaalfilm) nogal krap qua vermogen gekozen, maar ik kwam nog twee carbon-knotsen van bijna dezelfde waarde tegen, die erin gezet. Om te beginnen over het inspelen van weerstanden: toen ik hem daarna aanzette dacht ik dat er iets kapot was gegaan, klonk echt vreselijk Een dagje spelen en het is prachtig Heel naturel, helder maar absoluut niet scherp.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Als de boxen al een of meer procent harmonische vervorming hebben. Waarom zou ik me dan druk maken over een paar tiende % harmonische vervorming uit een apparaat. 'k weet het niet Jack, hoe 'tellen' de vervormingen in de verschillende componenten op? Is 0,1% in de bron plus 1 % speaker samen 1,1%? Of meer, of minder? Dat is een leuke maar eerlijk gezegd geloof ik niet, dat het bij zulke geringe verschillen nog iets uitmaakt. Uitgaande van: weergave via normale speakers. Zelfs al zou die 0,1% als het ware " iets oplossen" het verschil tussen 1 of 1,1% Of 0,9 dat laatste zou natuurlijk mooi zijn. Maar het lijkt me logisch dat je e.e.a. gewoon kunt optellen dus b.v. 1,1 % 1e harmonische. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Ik heb het nu eens goed kunnen vergelijken. Ik had de anodeweerstand (metaalfilm) nogal krap qua vermogen gekozen, maar ik kwam nog twee carbon-knotsen van bijna dezelfde waarde tegen, die erin gezet. Om te beginnen over het inspelen van weerstanden: toen ik hem daarna aanzette dacht ik dat er iets kapot was gegaan, klonk echt vreselijk Een dagje spelen en het is prachtig Heel naturel, helder maar absoluut niet scherp.. Mooi he carbon is m.i. m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2011 Report Share Posted 19 maart 2011 (...) Als de boxen al een of meer procent harmonische vervorming hebben. Waarom zou ik me dan druk maken over een paar tiende % harmonische vervorming uit een apparaat. Niet dus.... (...) Beste Tubejack, ...omdat die niet-perfecte luidsprekers, aangestuurd door een goede versterker (weinig vervorming, goede demping, enz.), toch duidelijk hoorbaar b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 maart 2011 Report Share Posted 19 maart 2011 (...) Als de boxen al een of meer procent harmonische vervorming hebben. Waarom zou ik me dan druk maken over een paar tiende % harmonische vervorming uit een apparaat. Niet dus.... (...) Beste Tubejack, ...omdat die niet-perfecte luidsprekers, aangestuurd door een goede versterker (weinig vervorming, goede demping, enz.), toch duidelijk hoorbaar b Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 19 maart 2011 Report Share Posted 19 maart 2011 .Maaaaaaaaaaaar.... wanneer een stereobeeld buiten de luidsprekers klinkt terwijl dat op een andere set niet gebeurt, is er toch echt wat met de fasereinheid aan de hand. Dit komt dan vaak door een niet symetrische kamer of electronica die het niet zo nauw neemt met de fase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 maart 2011 Report Share Posted 19 maart 2011 Vandaag maar eens met aluminium hoekprofiel aan de slag gegaan. Ik ben al jaren van plan om een Ladegaard-achtige tangentiale arm te maken. De profielen slingeren ook al lang rond, vrees dat ze niet meer zo recht zijn als zou moeten. Maar ik wilde toch eens ervaren hoe zo'n luchtlager werkt. Zo krom was het profiel niet, het werkt behoorlijk goed. Maar nog niet goed genoeg naar mijn idee- vooral als er nog een arm/element/tegengewicht bij moet. Toch al wat nuttige ervaring opgedaan voor een volgende versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 maart 2011 Report Share Posted 19 maart 2011 Vandaag maar eens met aluminium hoekprofiel aan de slag gegaan. Ik ben al jaren van plan om een Ladegaard-achtige tangentiale arm te maken. De profielen slingeren ook al lang rond, vrees dat ze niet meer zo recht zijn als zou moeten. Maar ik wilde toch eens ervaren hoe zo'n luchtlager werkt. Zo krom was het profiel niet, het werkt behoorlijk goed. Maar nog niet goed genoeg naar mijn idee- vooral als er nog een arm/element/tegengewicht bij moet. Toch al wat nuttige ervaring opgedaan voor een volgende versie. Zo Bart je bent wel met heel veel dingen tegelijk bezig. Wel heel leuk om te doen allemaal. Mocht je willen zien hoe ik het gemaakt heb gemaakt ben je van harte welkom natuurlijk. Ook had ik wat extra onderdelen gemaakt die mag je van mij hebben als je daar belangstelling in hebt tenminste. Natuurlijk verwacht ik nog wel veel foto's als je klaar bent he. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 maart 2011 Report Share Posted 19 maart 2011 Zo Bart je bent wel met heel veel dingen tegelijk bezig. Ja, zeker de lente? Veel energie enzo.. Ik ging net Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 19 maart 2011 Report Share Posted 19 maart 2011 Vandaag een lezing bijgewoond van Bruno Putzeys (Hypex) Wat me al duidelijk was en nu alleen maar bevestigd is is dat deze man een genie is. Erg mooie techniek, dat UcD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Vandaag een lezing bijgewoond van Bruno Putzeys (Hypex) Wat me al duidelijk was en nu alleen maar bevestigd is is dat deze man een genie is. Erg mooie techniek, dat UcD. Beste Goodtube, Heb je ook zijn luidsprekers (op de markt als Grimm Audio LS1) gehoord? Die klinken fantastisch! Er wordt veel elektronica gebruikt (geheel actief systeem met DSP), maar dan heb je ook een heel recht systeem met weinig vervorming en een puike step-response - ook bij hoge belastingen. Helaas zijn ze erg duur. Ze zijn ook eigenlijk voor professioneel gebruik bedoeld. (Gelukkig klinken jouw "goedkope", "simpele" luidsprekertjes ongeveer nèt zo goed als die van Bruno. Want wat zou er nou nog beter kùnnen zijn?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts