Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Met veel plezier gelezen maar ik mis eigenlijk de JJ buisjes in je vergelijk.

Groetjes George

Daar is er helaas 1 spontaan van overleden een maand ofzo geleden. :mad2:

Het rechter kanaal stopte er spontaan mee, dus ik meten. Buisje met sluiting.

Die kon dus geklikoneerd worden.

Met veel plezier gelezen maar ik mis eigenlijk de JJ buisjes in je vergelijk.

Groetjes George

Daar is er helaas 1 spontaan van overleden een maand ofzo geleden. :mad2:

Het rechter kanaal stopte er spontaan mee, dus ik meten. Buisje met sluiting.

Die kon dus geklikoneerd worden.

Balen zeg dat buisje deed het ook bijzonder goed in de P11.

Ik zat er juist aan te denken om daar een paartje van aan te schaffen.

In de P11 staat ie in srpp toch?

Klopt, ik kan je wel het schema toe sturen via Pm

Ik weet namelijk niet of John het wel zo leuk vind om zijn schema hier zo te plaatsen.

Groetjes George

Balen zeg dat buisje deed het ook bijzonder goed in de P11.

Ik zat er juist aan te denken om daar een paartje van aan te schaffen.

De klank was idd niet verkeerd, alleen de levensduur wat kort. :blink:

Ook over de KT88's van JJ hoor ik steeds meer mensen klagen, en laatst had ik ook een EL84M van JJ die na een uur of 50 al de geest gaf.

Ik houd het wel op Tesla ecc88's.

Die koop je vaak al voor zo'n €20,- per stuk, en dat is goedkoper als wat een JJ Balanced Goldpinn kost.

Ik heb er een voorraadje van 8 stuks van ingeslagen.

Zitten er nu 4 in de P11 + SDS Tube DAC en nog zo'n stel in reserve.

Moet onder normale omstandigheden genoeg zijn voor zo'n jaar of 10 dacht ik. :)

In de P11 staat ie in srpp toch?

Klopt, ik kan je wel het schema toe sturen via Pm

Ik weet namelijk niet of John het wel zo leuk vind om zijn schema hier zo te plaatsen.

Groetjes George

O nee hoor, zo belangrijk is het niet, ik vond trouwens al een schema van de opvolger van de P11 ;)

Sovtek, komt dat niet uit de zelfde fabriek als Electro Harmonix?

Guest tubejack

Als je dat schema van de P12 t.z.t deze kant op wil sturen dan maak je mij er blij mee :)

Ik heb nog zo'n preamp werkeloos staan....

Groet,

Jack

Foei Spido ,God schiep het licht, kijk maar naar die mooie buizen in de buizen versterker,

jij zoekt heil in die niet lichtgevende transistor,is dit eigenlijk geen godslastering !

Dat wordt over veertig jaar de hel in,maar je heb wel geluk daar hebben vrouwen en tapkasten en maar hopen dat het gat op de juiste plaats is Spido :D

Foei Spido ,God schiep het licht, kijk maar naar die mooie buizen in de buizen versterker,

jij zoekt heil in die niet lichtgevende transistor,is dit eigenlijk geen godslastering !

Dat wordt over veertig jaar de hel in,maar je heb wel geluk daar hebben vrouwen en tapkasten en maar hopen dat het gat op de juiste plaats is Spido :D

Waar sl

Heel iets anders, ik had ineens een radiozender op de platenspeleringang. :o:blink::angry: Alsof ik Kadhaffi in de verte hoorde praten :D De gsm van de buren tot daar aan toe.. <_<

Even het schema checken, en er zitten helemaal geen gridstoppers in de phonopr

Ik denk nu dat je een redenatiefout maakt. De sensors op de luidsprekers van Infinity en Philips waren niet bedoeld om te dempen, maar om het membraan dezelfde beweging te laten maken dan wat de versterkers als signaal afgeeft. De beweging te controleren en bij te regelen dus.

Dat IS dempen Hans. Een speaker is een massa-veer systeem dat ongedempt eindeloos blijft natrillen. Bij een MFB systeem dempt de versterker de speaker uiteindelijk door tegen energie te geven. I.p.v. in de speaker wordt de niet gewenste trillingsenergie dan in de versterker "verstookt". Zie het handboek regeltechniek.

;)

'N spraakverwarring dus..

Dempen is voor mij, het altijd aanwezig zijn van demping.

Controleren en regelen is voor mij alleen de ongewenste effecten corrigeren.

:)

Ik vind 'de nieuwe typen' van huidige productie van hele goede kwaliteit.

Okee, genoteerd ;)

Eigenlijk is het met tube rolling zo dat je de verschillen voornamelijk zult waarnemen door andere instellingen.

:confused:

Als je een nieuwe productie buis instelt op z'n eigen grafiek bereik je uitmuntende kwaliteiten.

Dat vind ik niet kloppen. Een ECC88-grafiek uit 1960 moet hetzelfde zijn als die van nieuwe produktie. Anders is het gewoon een andere buis. Zo las ik een commentaar van iemand op de 5751 van Sovtek, dat had volgens die persoon niks meer met een 5751 te maken.

De E88CC/6922 is gewoon een van de meest lineaire buisjes en daarmee geschikt voor high-end toepassingen.

Ja mooi :)

Nog even over de radio-ontvangst: zit ik hier in stilte wat te intertutten, hoor ik ineens een stem uit de rechter speaker "Ja, test." T

Munsoft,Spido had het over demping uiteraard met transistor,

maar Spido moet toch eens leren live music te luisteren en dan pas een vergelijking trekken ,

demping moet je toepassen waar het nodig is,demping is niet heilig, :)

Ik heb mijn (ene) ferrietkraal moeten bedwingen. die dingen hinderen niet alleen HF-rommel, maar ook de muziek zelf in ernstige mate. Nu heb ik zo'n ding aan het einde van de voeding voor de dacmagic zitten, en oorspronkelijk was het plan deze te vervangen door een snubbertje in de DAC. Wel, dat had gekund, maar als je op een andere manier de muziek kunt doorlaten, en dan niet in de DAC hoeft te grutten, is dat wel zo aardig.

Dus werd het een typische structuur-oplossing. Het gaat hier om het achterste touwtje. Een zelfgebreid spoeltje van koperdraad vanaf de kraal naar de stekker, en die beide met wat TS behandeld, deed weer eens wat wonderen in huize Mumsoft. En wat k

Waar sl

Munsoft,Spido had het over demping uiteraard met transistor,

maar Spido moet toch eens leren live music te luisteren en dan pas een vergelijking trekken ,

demping moet je toepassen waar het nodig is,demping is niet heilig, :)

Goede demping is essentieel voor een precieze weergave.

Dit betreft zowel elektrische als akoestische demping.

Maar soms kan zelfs de beste elektrische demping nauwelijks uitkomst geven.

Dat is het geval wanneer er mechanische resonanties (paneeltrillingen e.d.) "meespelen".

Sommige befaamde grote houten luidsprekers hebben zelfs aan topklasse-eindversterkers - met dempingsfactoren van ettelijke honderden (aan 8Ω) - daardoor een smerige, rommelige basweergave.

Wanneer de behuizing vrijwel eindeloos stijf is en dus alleen de luidspreker "cone & coil" demping behoeven, grijpt de elektrische demping veel sneller en directer aan, en is dan veel effectiever.

(Dit verklaart waarom bijvoorbeeld onze Goodtube en Tubejack, met de vrij geringe elektrische demping van hun buizenversterkers, toch een heel precieze basweergave kunnen realiseren.)

Demping is van belang voor àlle versterkers, dus ook voor buizenversterkers.

Bij buizenversterkers is daarom de kwaliteit van de (helaas onvermijdelijke, bij laag-ohmige speakers) uitgangstransformatoren van eminent belang. De Q-factor wordt niet bij toeval bepaald door de inwendige weerstand van de wikkeling.

(...) Een transistorversterker kan lage frequenties (tot nagenoeg gelijkstroom) met zeer weinig vervorming tussen ingang en uitgang versterken - zij het alleen met forse tegenkoppeling. Een buizenversterker kan dat alleen als er speciale hoogohmige luidsprekers worden gebruikt, anders moet er een uitgangstransformator worden toegepast. Door het ontbreken van een uitgangstransformator hebben transistorversterkers in het lage en sublage deel van het frequentiespectrum een groot voordeel. In dit gebied moeten luidsprekers door de versterker 'onder controle' worden gehouden. Met een bijzonder geringe uitgangsimpedantie van de eindtrap bij lage frequenties zorgt de tegen-EMK in de luidsprekerspoel voor demping. Doordat die demping door de uitgangstransformator van een buizenversterker enigszins beperkt wordt, zal de ene luidspreker slechter gaan klinken, maar kan het geluid van een andere luidspreker in de oren van een luisteraar beter overkomen. In principe zouden ook transistorversterkers met een lage luidsprekerdemping kunnen worden ontworpen. Dit gebeurt echter (vrijwel) nooit, omdat een hoge dempingsfactor als beter wordt beschouwd (en dus ook vaak in de specificaties wordt vermeld). (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker

Dat ook met een buizenversterker een behoorlijke dempingsfactor kan worden bereikt, werd al in 1946 door (wie ànders dan??!) Harold Joseph Leak aangetoond:

(...) The 1946 Wireless World advertisement announces the arrival of a product that appears forgotten these days - it was the "Type 15" audio power amplifier. The amplifier's* claim to fame was the then astonishingly low total harmonic distortion - at just 0.1 per cent for 15 Watts output. Other interesting details were:

a flat frequency response within* 0.25dB from 20Hz to 20kHz

distortion of 0.2% for 15 Watts at 60Hz

a damping factor of 20

Class-A triode output stage (presumably a pair of KT-66 valves)

a four-stage circuit (not the later three-stage circuit of subsequent amplifiers).

The "Type 15" preceeded the well-known TL/12, but it was the amplifier that set the performance standard adopted by Leak for all its amplifiers, and also initiated a famous trade mark - the "Point One" range of amplifiers, so named of course for the low distortion figures achieved. The company's* own advertising material makes mention of these performance standards being achieved in June 1945 by the designing of the original "Point One" series - presumably this is also referring to the "Type 15".

Circuit details of the Type 15 are not available, but would be of much interest, and would be included on this page if they become available. The amplifier had 2xKT66's output valves, three octal-based signal valves (possibly Osram single triode L63's), an octal-based pentode for the first stage, and one rectifier.

The Leak Type 15 amplifer preceeded the Williamson, which was first published in Wireless World in April and May 1947. The Williamson was capable of very similar technical performance to the Leak Type 15, but as many manufacturers made the Williamson available as a kit, it meant that many audio enthusiasts could afford such superlative performance. The Williamson amplifier, like the Leak Type 15 is a four-stage circuit. (...)

(* corr. Spido)

http://www.44bx.com/leak/leak_bkgnd.html

Oh, THOSE were the days, my friend(s)...

Ik heb mijn (ene) ferrietkraal moeten bedwingen. die dingen hinderen niet alleen HF-rommel, maar ook de muziek zelf in ernstige mate.

Wat heb jij toch een bijzondere oren. Of ik heb slechte oren, kan ook natuurlijk.

Spido, je moet eerst eens live leren luisteren en bij opnames aanwezig zijn en dan pas oordelen ,

Spido ik wel eens aantonen dat demping--te veel - averechts kan werken en dat wil ik op een meting wel doen, wel met jou er bij en dan wil ik je mening horen wel zonder uitvluchten :D

Wie moet ik meenemen de Psychotherapeut Psycholoog of de Psychiater het zijn allemaal muiziek liefhebbers :D :D :lol:

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...