Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Oh, THOSE were the days, my friend(s)...

Dat werd alleen maar bereikt met veel terugkoppeling en dat is ook niet ideaal.

De UL-40S2 buizenversterker die Goodtube en ik gebruiken zijn niet perfect, maar spelen wel heel goed

samen met onze Perfect Performers 2x 16,5.

Beter is verwacht ik het ontwerp van Wim de Haan met 2 triode push pull die heeft een

dempingsfactor van 17. Zonder globale terugkoppeling.

Deze lage waarde wordt m.i. puur door de lage interne weerstand bereikt .

Overgens in de jaren 70 begin 80 nog (voor de management versterkers :rolleyes:) was een dempingsfactor van 20....30 heel normaal. Ik heb er hier een aantal staan.....

Kennelijk, konden ze toen wél goede boxen bouwen. :rolleyes:

Het beste is inderdaad geweest.....

Groet,

Jack

Ik heb mijn (ene) ferrietkraal moeten bedwingen. die dingen hinderen niet alleen HF-rommel, maar ook de muziek zelf in ernstige mate.

Wat heb jij toch een bijzondere oren. Of ik heb slechte oren, kan ook natuurlijk.

Nee, valt mee. Dat verschil had jij ook kunnen horen. Die ferrietkraal zit bij mij over de voedingskabel, dat werkt wellicht anders dan bij een phonokabel. Maar je zou voor de grap eens moeten kijken of het met en zonder kraal niet anders klinkt, afgezien van de radio-storingen die je ermee opheft.

M :ph34r: rc

Ik had vroeger een klant die had last van een zendamateur ,gewoon een pi filter met kraaltje, met of en on schakelaar gebouwd want met pi filter klonk het slechter <_<

Goodtube ,je hebt gelijkt is helaas geen klant meer van mij,maar wel een goede kennis die een van wollie versterkers heeft staan :D en die met regelmaat belt of er nog verbeteringen zijn :lol: en over de rest van de apparatuur zal ik maar niks vertellen . <_<

Ps ,Wollie is niet meer zakelijk op audio bezig, alleen maar als hobby :)

Ik heb mijn (ene) ferrietkraal moeten bedwingen. die dingen hinderen niet alleen HF-rommel, maar ook de muziek zelf in ernstige mate.

Wat heb jij toch een bijzondere oren. Of ik heb slechte oren, kan ook natuurlijk.

Nee, valt mee. Dat verschil had jij ook kunnen horen. Die ferrietkraal zit bij mij over de voedingskabel, dat werkt wellicht anders dan bij een phonokabel. Maar je zou voor de grap eens moeten kijken of het met en zonder kraal niet anders klinkt, afgezien van de radio-storingen die je ermee opheft.

M :ph34r: rc

Dat heb ik natuurlijk gedaan en hoor geen enkel verschil.

Guest tubejack

Vandaag weer eens een "ouderwetse" audiofiele dag.

Het muurwratje van mijn Logitech Duet vervangen door een heel fiel zelf gebouwd voedingkje.

Met schottky diodes, mooie Panasonic en Sanyo elco's .

Leuke upgrade, fotootje van het prototype. :)

voedingduet.jpg

Verder kwamen vandaag de bestelde tin folie condensatoren binnen.

Deze hebben een ongelofelijk lage verliesfactor van 0.00002 at 1kHz/20

(...) Dankzij de dempings factor van 25, heeft deze versterker stevig grip op mijn speakers, maar ook weer niet te veel zodat

het geluid snel en levendig blijft. (...)

Beste Tubejack,

Ken je http://nl.wikipedia.org/wiki/Dempingsfactor_(luidspreker) ?

Ik vind het een heel nozel verhaaltje!

Maar of een dempingsfactor van 100 echt nodig is, vraag ik me - net als jij - af.

Al eerder wees ik er op, dat het in toom houden van een spreekspoel + conus veel gemakkelijker is dan het (indirect) dempen van paneelresonanties.

Jouw stijve (vrijwel trilloze) spekstenen systemen zijn dus veel gemakkelijker (directer) door de versterkeruitgang te beheersen dan slappe (na-trillende) houten systemen.

Toch denk ik dat, op zichzelf beschouwd, een hoge dempingsfactor (net als een groot uitgangsvermogen) altijd alleen maar voordeel biedt.

Dat een versterker met een hoge dempingsfactor niet levendig en fris zou kunnen klinken, ben ik dus niet met je eens.

De dempingsfactor wordt overigens standaard bepaald bij 1 kHz (in het qua impedantie rustige "resistieve gebied" van de speaker), wat dus helemaal niets zegt over de werkelijke demping in het basgebied: het gebied waarin de impedantiekarakteristiek van de speaker (en ook de fasekarakteristiek) grillig is door resonanties.

Guest tubejack

Beste Spido,

Ik heb het al een paar keer uitgelegd waarom ik geen voorstander ben

van: "de meeste versterkers met een hoge dempings factor."

Prima als iemand daar een eigen visie op heeft, dan heeft hij of zij er over nagedacht.

Voor "verhaaltjes" zijn we te oud .... niet :rolleyes:

Feit is dat ze in de jaren 70 al luidsprekers maakte die met een dergelijke lage dempingsfactor uit de voeten konden.

Met mijn nieuwe weergevers gaat het ook meer dan voortreffelijk.

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. De bewuste Pioneer heeft een dempingsfactor van 55 bij 8Ω over het héle audiobereik

dus van 20hertz tot 20khz. Omdat mijn boxen 4Ω zijn halveert dat

Guest tubejack

Kun je, je stelling ook onderbouwen Good Tube :rolleyes:

Anders is het alleen maar een aanname....

Op zich zijn "aannames" helemaal niet slecht, immers als je

iets niet zeker weet dan moet je toch ergens houvast aan hebben.

Ik doe ook vaak aannames, gewoon omdat ik het dan nog niet

weet of dingen zelf wil uitzoeken.

Dus wat heb je onderzocht? en hoe?

Verder kwamen vandaag de bestelde tin folie condensatoren binnen.

Deze hebben een ongelofelijk lage verliesfactor van 0.00002 at 1kHz/20°C .

Dat zijn waardes die je m.i. mag verwaarlozen.

Ze passen heel mooi in mijn Pioneer SA-7800.

Jacksa7800.jpg

Wat een schattige voorjaarsfoto Jack: Twee tin-condensatoren bouwen een nestje in de SA-7800-tuin :)

Ach dat hele begrip dempingsfactor is nogal onnozel. Strikt genomen naar de definitie (8 ohm gedeeld door uitgangsimpedantie van de versterker) is een waarde van zeg boven de 50 - 100 gemier in de marge.

Bij buizen zegt het al helemaal niets verder. Daar is veel meer de hoeveelheid feedback relevant: Bij meer dan 12 - 20 dB NFB slaat zo'n versterker dan "dicht", zoals dat genoemd wordt. Dat heeft alles te maken met stabiliteit t.g.v. het beperkte frequentiebereik van de OT.

;)

Guest tubejack

Wat een schattige voorjaarsfoto Jack: Twee tin-condensatoren bouwen een nestje in de SA-7800-tuin :)

Het lijkt wel een buizen versterker zo mooi, alleen dan met een net iets meer gecontroleerd laag.

Kan ook door het voorjaar komen :D

Ach dat hele begrip dempingsfactor is nogal onnozel.

Je kunt er inderdaad lang over praten, ik heb zoiets van "overdaad schaad"

Iets goeds, heeft helemaal geen of weinig controle nodig.

Bij buizen zegt het al helemaal niets verder. Daar is veel meer de hoeveelheid feedback relevant: Bij meer dan 12 - 20 dB NFB slaat zo'n versterker dan "dicht", zoals dat genoemd wordt. Dat heeft alles te maken met stabiliteit t.g.v. het beperkte frequentiebereik van de OT.

Het zijn keuzes, er zijn anno 2011 trafo's die tot 100khz en verder gaan.

Maar inderdaad zo'n stevig teruggekoppelde buizenversterker vind ik saai en plat klinken.

Dan maar iets minder perfect.... ;)

Het is een stelling. Dus u mag zeggen eens of oneens.

Het is een stelling. Dus u mag zeggen eens of oneens.

Jack heeft gelijk. Als je een stelling niet onderbouwt of kunt onderbouwen is het geen stelling meer maar een aanname/bewering in het positieve geval en een loze kreet in het negatieve geval.

;)

Een stelling hoeft niet bewezen te zijn om een stelling te heten.

Dat klopt. Als een stelling bewezen wordt is het geen stelling meer maar een feit. Dat neemt nog niet weg dat men wel de verplichting heeft om een stelling te onderbouwen/verdedigen als men een stelling poneert.

(Onderbouwen is niet hetzelfde als bewijzen.)

;)

Guest tubejack

Het lijkt me interessant, wat de eigenaar van de stelling zelf vind.

Waarom vind je of denk je dat GoodTube ?

Uit eigen ervaring:

Buizenversterkers eens.

Solid State weet ik het niet zeker.

Ik was vanmiddag even bij de Stemvork binnen gelopen om een paar stekkertjes voor m'n nieuw te maken korte luidsprekerkabels te halen. Bleek dat Frans een nieuwe serie luidsprekers op touw heeft gezet. Een nieuwe topserie eigenlijk.

Ik hoorde de "Legend" ca 1,25 m hoog, twee 22 cm woofers een 13 cm alu mid en een bandje voor het hoog. Dat klonk inderdaad bijzonder goed. Een enorm strak en krachtig laag gecombineerd met zijdezacht hoog en een helder middengebied. Zo worden ze zelden gemaakt...

Volgende week te horen in Edechem bij Antwerpen op deze show..

LINK

:)

Ik was vanmiddag even bij de Stemvork binnen gelopen om een paar stekkertjes voor m'n nieuw te maken korte luidsprekerkabels te halen. Bleek dat Frans een nieuwe serie luidsprekers op touw heeft gezet. Een nieuwe topserie eigenlijk.

Ik hoorde de "Legend" ca 1,25 m hoog, twee 22 cm woofers een 13 cm alu mid en een bandje voor het hoog. Dat klonk inderdaad bijzonder goed. Een enorm strak en krachtig laag gecombineerd met zijdezacht hoog en een helder middengebied. Zo worden ze zelden gemaakt...

Volgende week te horen in Edechem bij Antwerpen op deze show..

LINK

:)

Jammer dat ik dat weekeind geen tijd heb om te gaan, maar het lijken mij interessante speakers.

De combinatie, wanneer goed gefilterd, in een kast met de juiste verhoudingen, en goede units, wat ik wel zou verwachten van hun, zou heel goed kunnen klinken.

Ik heb een aantal jaar geleden eens zo'n combinatie gebouwd voor iemand, met Audio Technology en RAAL Ribbons, aan een filter met enkel Mundorf onderdelen, in een HDF/Berken multiplex/polymeer kast, en dat klonk absoluut boven verwachting.

Jammer dat er nog niets op de site van de Stemvork over deze speakers te lezen is, maar ik denk dat ik ze binnenkort wel eens bij ze ga beluisteren, als ik toch bij mijn broertje in Haren ben, dat is in 10-15 minuten te rijden.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...