Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Mijn audiofiele dag.

Heerlijk CD's gedraaid, klinkt super mooi met die Pioneer,

Nu hoor je pas goed wat condensatoren doen of juist niet doen :blink:

De 1e versterker fet/transistor versterker die ik in huis heb, die ik mooier vind klinken dan mijn van der Veen UL-40S2 special :o

Ik heb het "probleem" gemeld, bij de ontwerper. :rolleyes:

Alleen met LP's zit ik nog niet op het niveau van CD weergave met deze Pioneer.

Zit in dubio of ik een pre-pre ga maken of 2 step-up trafo's in een kastje schroef.

Luxe problemen.

Groet,

Jack

Zit in dubio of ik een pre-pre ga maken of 2 step-up trafo's in een kastje schroef.

Luxe problemen.

Groet,

Jack

Als je toch gaat bouwen zou ik gelijk een complete phono pre maken met line out niveau, alhoewel een pre-pre wel minder werk is.

;)

Het lijkt me interessant, wat de eigenaar van de stelling zelf vind.

Waarom vind je of denk je dat GoodTube ?

Ik vermoed dat vanwege de totaal verschillende principes van versterken de DF bij de buizenversterker een lager getal moet hebben dan bij de solid state versterker om een beetje met elkaar vergeleken te kunnen worden en dat heeft te maken met de terugkoppeling. Teveel terugkoppeling heeft bij de buizenversterker een hoorbaar effect op de kwaliteit. Omdat het zonder terugkoppeling kan is het met een buizenversterker mogelijk om een DF van < 1 te hebben. Bij een SS versterker lukt dat helemaal niet want die werkt met (veel meer) terugkoppeling en kan niet eens functioneren zonder.

Het is buikgevoel, maar ik denk dat de getallen niet met elkaar te vergelijken zijn en dat de DF dus eigenlijk niet zoveel zegt als je niet weet wat voor een versterker het is.

Bij een versterker met 2 < DF < 4 weet je al gauw dat dit ongeveer een buizenversterker moet zijn met weinig terugkoppeling. (UL)

Bij een DF van 10-100 heb je wellicht een redelijke vergelijkbare versterker maar dan Solid State.

Een DF van 1000 is geloof ik mogelijk met klasse D UCD.

Oftewel de DF zegt pas iets als je weet wat voor versterker het is. Een SS versterker met DF 20 betreft een transistorversterker met weinig terugkoppeling. Maar mocht het een buizenversterker zijn, dan is er (te) veel terugkoppeling toegepast.

Ik denk ik gooi een balletje op met de stelling. Volgens mij is de waarde van de DF, dus het getal ansich, pas interessant om te weten als je ook weet welk type versterker wordt toegepast.

Als je dus luidsprekers hebt die een versterker eisen die de woofer goed in bedwang moeten houden dan kan dat heus bereikt worden met een goede buizenversterker met bijvoorbeeld DF is ergens tussen 2 en 5 terwijl je met een SS versterker dat niet gaat redden voor dergelijke waarden.

De 1e versterker fet/transistor versterker die ik in huis heb, die ik mooier vind klinken dan mijn van der Veen UL-40S2 special :o

Ik heb het "probleem" gemeld, bij de ontwerper. :rolleyes:

Van mij mag het, maar eerlijk is het nog niet want je hebt die VDV nog niet gehoord met echt goede C's in combinatie met de ST mod ;)

Guest tubejack

Als je toch gaat bouwen zou ik gelijk een complete phono pre maken met line out niveau, alhoewel een pre-pre wel minder werk is.

Daar heb ik er al een paar van Peter.

Voordeel van een pre-pre dat je hem voor bijna voor

Ja, daar heb je wel een punt Jack. Met een 2SK369 (of 2 parallel) bouw je een schitterende prepre met iets van 20 dB versterking. Of meer of minder al naar behoefte. Je hebt dan wel een top ruisarme voeding nodig, daar gaan dan nog de meeste componenten inzitten.

;)

Guest tubejack

Van mij mag het, maar eerlijk is het nog niet want je hebt die VDV nog niet gehoord met echt goede C's in combinatie met de ST mod ;)

Wat is er eerlijker, dan vergelijken met je eigen spullen GoodTube ?

Die van der Veen van mij heeft zelfs nog hele fraaie trafo's met Siltech zilver secundair.

Ook mijn UL-40S2 krijgt t.z.t. een flinke upgrade, want natuurlijk heb je gelijk .... dit kan echt niet :o

Maar eerlijk = eerlijk ook Solid State kan erg mooi klinken.

Volkomen logisch ook de Pioneer heeft g

Guest tubejack

Jack,die antwoord had ik je ook kunnen geven,

Natuurlijk Wol, het is namelijk een waarheid als een koe,

Dat is hetzelfde als ik ga verkondigen bij HS dat cd beter klinkt als de platenspeler :D

Hangt van de installatie af. momenteel vind ik thuis cd beter klinken als lp.

Dat is tijden andersom geweest.... ook nog een tijd onbeslist.

Goodtube ,ik loop altijd achter :D

Ik kan na 35 jaren nog niet oordelen wat beter is op audio gebied :D, omdat helemaal niet kan en niet bestaat en de mensen die dat wel zeker weten die hebben inbeelding :D

Paulebappie, het is heel simpel of je nou over Buis,Transistor,J- Fet ,V- Fet ,Mosfet .PWM ampli het heeft zijn voordeel en nadelen,

en ook over tegenkoppeling,stroomtegenkoppeling ,demping,cd en platen spelers elk heeft zijn voor en nadeel,

dat de ene meer van buis houdt en ook omgekeerd van transistor, dat zit gewoon in het kopke-in je hoofd- :)

momenteel vind ik thuis cd beter klinken als lp.

Ik heb een tijd lang gedacht "die Marantz CD 85 is goed zeg, klinkt even goed als de DT!"

Een tijdje geleden "Hmmm, deze cd is niet echt geweldig opgenomen.." en toen kwam ik erachter dat dat bij

Guest tubejack

momenteel vind ik thuis cd beter klinken als lp.

Ik heb een tijd lang gedacht "die Marantz CD 85 is goed zeg, klinkt even goed als de DT!"

Een tijdje geleden "Hmmm, deze cd is niet echt geweldig opgenomen.." en toen kwam ik erachter dat dat bij

Guest tubejack

Ik vind combinaties van oude en nieuwe technieken de meest verrassende resultaten opleveren in Audioland e.o.

Ik ook GoodTube en dat geldt bijna altijd, niet alleen met audio :)

Ik vind combinaties van oude en nieuwe technieken de meest verrassende resultaten opleveren in Audioland e.o.

Ik ook GoodTube en dat geldt bijna altijd, niet alleen met audio :)

Zeggen we niet beter "verfijning van oude technieken", dr het inzicht in nieuwe technieken :)

Guest tubejack

Zeggen we niet beter "verfijning van oude technieken", dr het inzicht in nieuwe technieken :)

Vind ik moeilijk.

Ik denk dat in de loop der jaren ook weer een hoop oude kennis verloren gaat.

Nieuwe mensen hebben toch vaak weer eigen idee

Ik denk dat in de loop der jaren ook weer een hoop oude kennis verloren gaat.

Toch is dat niet zo. Nieuwe technieken gaan voort op oude kennis en bevatten die ook. Het is alleen niet meer zo zichtbaar aan de buitenkant.

Wat wel zo is is dat aan oude basis kennis steeds minder aandacht wordt geschonken in het moderne onderwijs. Daar is geen tijd meer voor (lees: Men heeft daar geen geld meer voor over). En dat frustreert goede ontwikkeling. Jonge mensen moeten steeds meer zelf het wiel opnieuw uitvinden terwijl dat eeuwen geleden al gedaan is door anderen. Dat is tijd en energieverspilling.

;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...