Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Je gaat toch niet kabeltjes vlechten, hoop ik?? :o

Nee dat is hier niet nodig Spido, ik heb weinig of geen last van hoog frequente straling.

Bovendien zou ik ze anders vlechten als die van Hans b.v. net als een CAT 5 netwerkkabel.

:)

Buizen referentie

Transistoren referentie

Dat is denk ik te veel eer voor beide, door jou bedoelde, versterkers die Jack heeft opgesteld of je moet bedoelen Jack's huidige referentie ;)

Ruud ik bedoel idd wat Jack vr zichzelf als referentie ziet momenteel

Dat wist ik helemaal niet Jack, vertel je maakt me benieuwd :)

Ik was laatst niet aardig tegen je en dat escaleerde zo

dat de moderator zelfs stukken uit dat topic verwijderde en ik terecht

van hem even met mijn neus op de feiten werd gedrukt.

Dat is het nadeel ook van geschreven tekst, het komt soms anders

aan dan bedoelt. Iedereen kan er uithalen wat hij zelf denkt of voelt

Nog sorry daarvoor.

Maar het ging over versterkers en nadat de moderator het topic

had geschoond heb ik het nog eens nagelezen en werd getriggert

om me eens verder te verdiepen in Array.

En het toeval wil, dat het gegund werd door een klant van mij

om een week lang zonder verplichtingen naar zo'n set te luisteren.

Ik geloof niet meer in toeval.....

Zo nu ben ik weer even uitgepraat over versterkers, voor een week of 3.

Vriendelijke groet,

Jack

Ik heb mij toen ook niet van mijn beste kant laten zien Jack!

In wezen ben ik helemaal zo geen harde met gif doordrongen man, ook mijn excuses Jack.

Moest je zondag in Caf

Wat is er mis met gevlochte kabels?

Waar wil een elektrisch signaal heen? Wil dat graag een bocht om?

Nee, dat wil heel graag rechtdoor. Wanneer dat een bocht om gaat treed er verlies op, vooral in de hogere frequenties (ja, ook al in de hogere frequenties die wij kunnen horen).

Hoeveel verlies denk je dat er ontstaat als dat signaal enkele honderden keren de bocht om moet, zoals in een gevlochten kabel?

Heb ik het nog niet over de weerstand die ontstaat doordat het signaal elkaar iedere keer kruist.

Mvg. Miracle

@Stefk

Een koppelcondensator: Ik probeer het in Jip & Janneke taal (dat is de enige taal die ik kan volgen):

Deze condensator heet zo omdat die verschillende versterkingstrappen aan elkaar koppelt. De verschillende trappen werken -altijd- op een gelijkspanning. Op de gelijkstroom die door de schakeling loopt wordt het audiosignaal (wisselstroom) gesuperponeerd, dus erbij opgezet als het ware.

Dat audiosignaal wil je in de volgende versterkingstrap verder versterken. De gelijkstroom echter, wil je in die trap niet hebben. Die moet je blokkeren. Je filtert het audiosignaal eruit door de gelijkstroom tegen te houden.

De eigenschap van een condensator is dat het gelijkstroom niet doorlaat, en wisselstroom wel.

Afhankelijk van de grootte van de te verwachten gelijkstroom en de door te laten wisselstroom heb je dan te maken met de maximale spanningen die de condensator aan kan en de capaciteit, uitgedrukt in eenheid Farrad is van invloed op de doorlaat frequenties.

Wat je natuurlijk uit dit verhaaltje kunt afleiden is dat zo'n koppel C in de signaalweg staat. Keihard. Al je muziek moet er door. Dus je kunt je dan ook voorstellen dat er met verschillende typen C's veschillende klankresultaten zullen onstaan.

Een transformator heeft ook van nature de eigenschap om geen gelijkstroom te kunnen doorlaten. De trafo bestaat uit een primaire en een secundaire spoel. Deze zijn 'magnetisch' gekoppeld. Inductief dus. Electrisch zien ze elkaar niet.

Als door de primaire spoel een wisselstroom (muzieksignaal) loopt dan zorgt deze wisselstroom ervoor dat er een wisselend magnetisch veld ontstaat. In de secundaire spoel ontstaat daardoor ook een wisselend magnetisch veld en dus ook een wisselstroom.

Als je een 1:1 trafo hebt (het aantal wikkelingen van beide spoelen zijn hetzelfde) is het signaal aan de 'uitgang' van de trafo evengroot als aan de ingang.

Omdat een gelijkstroom geen wisselend magnetisch veld kan opwekking, kan een gelijkstoom ook nooit door een transformator vloeien.

Met een 1:1 trafo kun je dus ook de functie van de koppelcondensator vervullen. Ze noemen dit een Interstage trafo.

Poeh, je gaat weer in op iets wat ik niet bedoel :o

Sorry voor mijn onduidelijkheid Bart, maar ok ik haak af.

Geen probleem Jack. Ik wilde dat ook al voorstellen, maar toen ik het schreef was ik nogal kribbig en het leek me beter verder niets te schrijven.

Maar draai die knop nu eens om. Denk eens out of the box" of je nu met een transistor versterker speelt of buizen of hybride, vierkanten boxen hebt of ronde....

Dat is niet eens interessant. Het gaat om het eindresultaat.

De toegepaste elektronica is hooguit interessant.

Techniek is een hulpmiddel nooit een doel.

Met de juiste transistor/klasse D spullen zou ik gelukkig kunnen zijn, het is alleen zo dat ik het ook zelf wil kunnen (ontwerpen en)bouwen. Op dit moment kan ik alleen goede resultaten halen met buizen, aan de studie van die andere spulletjes moet ik nog beginnen :o

Nee, dat wil heel graag rechtdoor. Wanneer dat een bocht om gaat treed er verlies op, vooral in de hogere frequenties (ja, ook al in de hogere frequenties die wij kunnen horen).

Hoeveel verlies denk je dat er ontstaat als dat signaal enkele honderden keren de bocht om moet, zoals in een gevlochten kabel?

Heb ik het nog niet over de weerstand die ontstaat doordat het signaal elkaar iedere keer kruist.

Mvg. Miracle

Ik heb alleen maar gevlochten kabels

Kimber en de zelfbouw HvL.

Nooit iets gemerkt bij het omwisselen van verlies van hoge frequenties.Ik geloof je verhaal dan ook niet. Juist het hoog is met de HvL zelf gevlochten kabels kabels meer aanwezig en dat in combinatie met een hogere resolutie een uitstekende en goedkope downgrade.

Guest tubejack

[....] maar toen ik het schreef was ik nogal kribbig [.... ]

Daar heb ik ook wel eens last van....kan soms wonderlijke positieve gevolgen hebben ;)

Peter,

Jij hebt Ziggo of een andere provider digitaal nietwaar?

Ik heb analoog UPC.

Het verschil in tijd, tussen Radio 4 uit de lucht en Radio 4 vanaf de kabel is nihil.

Het verschil in tijd, tussen Radio 4 uit de lucht en Radio 4 van het WWW 192kbits is precies 16 seconden.

Wat is het verschil in tijd bij jouw provider? Als het goed is ietsje langer bij 268kbits

Klopt dat?

Vriendelijke groet,

Jack

Mvg. Miracle

Hi Miracle,

Het is niet voor het eerst dat je hierover schrijft, dus je vindt het al een tijd, en zul je ook wel praktische oplossingen hebben. Immers, daarmee kan een mens uit de voeten en zelf nagaan of het klopt. Want altijd recht kan in de praktijk niet, en hoe leg je dan de onvermijdelijke bochten? Zo flauw mogelijk, zodat de hoge tonen niet de bocht uitvliegen? Zijn er soms audiofiele kabelbochten in de handel? (Nooit gezien, en dat maakt jouw opmerking wel suspect, immers, voor elk vermeend audiofiel probleem is wel een audiofiele oplossing voorhanden in de handel.)

En dan h

Peter,

Jij hebt Ziggo of een andere provider digitaal nietwaar?

Ik heb analoog UPC.

Het verschil in tijd, tussen Radio 4 uit de lucht en Radio 4 vanaf de kabel is nihil.

Het verschil in tijd, tussen Radio 4 uit de lucht en Radio 4 van het WWW 192kbits is precies 16 seconden.

Wat is het verschil in tijd bij jouw provider? Als het goed is ietsje langer bij 268kbits

Klopt dat?

Vriendelijke groet,

Jack

Hoi Jack,

Ik heb Ziggo, digitaal via de kabel heb ik even getimed in vergelijk met een DCF klokje. Het nieuws op R2 begint i.i.g. binnen 1 seconde nauwkeurig. Nauwkeuriger is moeilijk te zien.

Als ik het digitale signaal van de kabel vergelijk met internet zit er bij mij 14 seconde vertraging in via het internet. Een analoge FM tuner voor het signaal uit de lucht heb ik even niet bij de hand.

Via het www wordt het signaal meerdere keren gebufferd, zowel op de diverse servers als in je eigen player. Dus die vertraging is niet zo vreemd.

;)

Misschien klinkt het door al die bochten en bochtjes wel beter. De elektronen moeten harder werken en dat veroorzaakt een betere dynamiek.

Dus daarom klinken buizen versterkers ook zo dynamisch: In de uitgangstraformator loopt het signaal duizenden rondjes.

:D;)

Dat speelt mee, maar dat is geen 14 of 16 seconden :rolleyes:

;)

[Edit]

Dat is grappig: Heb op de PC net even de player 2x opgestart (met een identieke buffer van 0,5 seconde) en beide op de R4 stream. Tussen beide players die tegelijk lopen zit 6 seconde verschil :D

Guest tubejack

Hoi Jack,

Ik heb Ziggo, digitaal via de kabel heb ik even getimed in vergelijk met een DCF klokje. Het nieuws op R2 begint i.i.g. binnen 1 seconde nauwkeurig. Nauwkeuriger is moeilijk te zien.

Ok dat is mooi Peter, en het nieuws is i.d.d een mooi ijkpunt, dus geen of nauwelijks vertraging bij Ziggo digitaal :)

Je gaat toch niet kabeltjes vlechten, hoop ik?? :o

Nee dat is hier niet nodig Spido, ik heb weinig of geen last van hoog frequente straling.

Bovendien zou ik ze anders vlechten als die van Hans b.v. net als een CAT 5 netwerkkabel.

Een Cat5 kabel met strengen vlechten..?? dat heeft toch geen enkele zin.. De lussen zijn veel te lang om ook maar iets "te doen".

Guest tubejack

Een Cat5 kabel met strengen vlechten..?? dat heeft toch geen enkele zin.. De lussen zijn veel te lang om ook maar iets "te doen".

Nee dat bedoel ik niet. In een Cat 5 kabel zitten 4 ader paren bifilair gewikkeld.

Dat is bewust zo gedaan want eventuele stoorsignalen op die kabel staan zo in tegen fase en heffen elkaar op.

Zo zou ik mijn kabel maken, dus met net zo dun draad als die 8 adertjes in de Cat 5 kabel.

Maar waarschijnlijk kun je zo Cat 5 kabel gebruiken, uiteindes in elkaar draaien en klaar.

De ohmse weerstand van 3 of 4 meter van die kabel lijkt me laag genoeg.

Of desnoods pak je 2 kabels een voor de + en een voor de - aansluiting op je versterker

en de boxen.

Scheelt een hoop getwist..... :o Maar ik hou het bij standaard OFC, Heb bij het aansluiten van de Array's

een stukje van mijn huidige LS kabel af geknipt en het even opnieuw aangesneden en een likje

vasoline gegeven.

Nee dat bedoel ik niet. In een Cat 5 kabel zitten 4 ader paren bifilair gewikkeld.

Dat is bewust zo gedaan want eventuele stoorsignalen op die kabel staan zo in tegen fase en heffen elkaar op.

Zo zou ik mijn kabel maken, dus met net zo dun draad als die 8 adertjes in de Cat 5 kabel.

Maar waarschijnlijk kun je zo Cat 5 kabel gebruiken, uiteindes in elkaar draaien en klaar.

De ohmse weerstand van 3 of 4 meter van die kabel lijkt me laag genoeg.

Of desnoods pak je 2 kabels een voor de + en een voor de - aansluiting op je versterker

en de boxen.

Scheelt een hoop getwist..... :o Maar ik hou het bij standaard OFC, Heb bij het aansluiten van de Array's

een stukje van mijn huidige LS kabel af geknipt en het even opnieuw aangesneden en een likje

vasoline gegeven.

Volgens mij heeft Cat5 kabel, 8 draadjes van 0,2 mm2. Bij elkaar dus 1,6 mm2. Of beter.. 2x 0,8 mm2 Een beetje weinig dus. Dubbel gebruiken heeft geen zin wanneer je een Cat5 kabel voor de plus en eenzelfde voor de min gebruikt. Het voordeel van Cat5 is wel, dat de aders massief zijn en ieder appart geisoleerd.

Guest tubejack

Volgens mij heeft Cat5 kabel, 8 draadjes van 0,2 mm2. Bij elkaar dus 1,6 mm2. Of beter.. 2x 0,8 mm2 Een beetje weinig dus. Dubbel gebruiken heeft geen zin wanneer je een Cat5 kabel voor de plus en eenzelfde voor de min gebruikt. Het voordeel van Cat5 is wel, dat de aders massief zijn en ieder appart geisoleerd.

Ok 2x 0,8mm is i.d.d. een beetje dun... Doe je het anders 2 Cat 5 kabels.

1 voor de plus en een voor de min.

Alleen draai je

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...