tube 300 Posted 3 april 2011 Report Share Posted 3 april 2011 Wat is er mis met gevlochte kabels? Waar wil een elektrisch signaal heen? Wil dat graag een bocht om? Nee, dat wil heel graag rechtdoor. Wanneer dat een bocht om gaat treed er verlies op, vooral in de hogere frequenties (ja, ook al in de hogere frequenties die wij kunnen horen). Hoeveel verlies denk je dat er ontstaat als dat signaal enkele honderden keren de bocht om moet, zoals in een gevlochten kabel? Heb ik het nog niet over de weerstand die ontstaat doordat het signaal elkaar iedere keer kruist. Mvg. Miracle Ik kom niet meer bij! jij bent een echte stand up comedian Miracle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2011 Report Share Posted 3 april 2011 Ja, dan ook nog in de reprise want volgens mij hebben we dit hele verhaal al eens gehad. N.B. Zou zijn kalender 2 dagen achter lopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 april 2011 Report Share Posted 3 april 2011 In een audiofiel draadje als dit, moet je gewoon kunnen zeggen wat je denkt. Zo krijg je de meest bijzondere, prachtige, creatief gevonden gedachtes. De jus van dit forum, de cr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 (edited) Ik laat me graag weerhouden M rc Edited 4 april 2011 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Wat is er mis met gevlochte kabels? Waar wil een elektrisch signaal heen? Wil dat graag een bocht om? Nee, dat wil heel graag rechtdoor. Wanneer dat een bocht om gaat treed er verlies op, vooral in de hogere frequenties (ja, ook al in de hogere frequenties die wij kunnen horen). Hoeveel verlies denk je dat er ontstaat als dat signaal enkele honderden keren de bocht om moet, zoals in een gevlochten kabel? Heb ik het nog niet over de weerstand die ontstaat doordat het signaal elkaar iedere keer kruist. Mvg. Miracle Ik heb mijn gevlochten kabels nadat ik dit gelezen heb maar gelijk in de prullebak gegooid. Vervangen door recht toe recht aan kabels wat een teleurstelling. Het schijnt dat in mijn set die bochten toch iets doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Wat is er mis met gevlochte kabels? Waar wil een elektrisch signaal heen? Wil dat graag een bocht om? Nee, dat wil heel graag rechtdoor. Wanneer dat een bocht om gaat treed er verlies op, vooral in de hogere frequenties (ja, ook al in de hogere frequenties die wij kunnen horen). Hoeveel verlies denk je dat er ontstaat als dat signaal enkele honderden keren de bocht om moet, zoals in een gevlochten kabel? Heb ik het nog niet over de weerstand die ontstaat doordat het signaal elkaar iedere keer kruist. Mvg. Miracle Ik heb mijn gevlochten kabels nadat ik dit gelezen heb maar gelijk in de prullebak gegooid. Vervangen door recht toe recht aan kabels wat een teleurstelling. Het schijnt dat in mijn set die bochten toch iets doen? Nu wordt het hier wel in het belachelijke getrokken maar dat is mijns inzien niet terecht. Ik heb een aantal jaren in de CAI techniek gewerkt en daar toch al enige malen mogen vaststellen dat deze stelling wel klopt. We hebben het dan wel over veel hogere frequenties als die in de audio band voorkomen maar bij het buigen van kabel is wel degelijk een vermindering te meten van het signaal. Je kunt dus vast stellen dat een signaal standaard rechtdoor wil. Natuurlijk is dit in de audio band veel minder van toepassing maar als audiofiel wil je alle omstandigheden optimaal maken om de verbindingen tussen de componenten zo optimaal mogelijk te maken. Het twisten van kabel is dan niet echt optimaal te noemen. Voor mijn kabels probeer ik dus een zo zuiver mogelijk zilver te gebruiken zonder extra bochten. Hierbij heb ik tot nu toe toch het beste resultaat behaald. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Mijn bijdrage, waarmee dit allemaal begon, was overigens wel sceptisch, maar niet grappig bedoeld. Hoe je bochten vermijdt is me nu nog niet duidelijk. Wellicht gaat het om rechte stukken en haakse bochten., zoals ik die in mijn streamer zie. Groet, M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Een bocht is geen probleem maar maak ze zo ruim mogelijk. Ga je haaks om zo als bij het vlechten gebeurd dan wordt de bocht wel te krap voor het goede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 We hebben het dan wel over veel hogere frequenties als die in de audio band voorkomen maar bij het buigen van kabel is wel degelijk een vermindering te meten van het signaal.Je kunt dus vast stellen dat een signaal standaard rechtdoor wil. Hallo, Beetje voorbarige conclusie George. Het zou ook kunnen zijn dat je door het buigen de kristalstructuur van het koper aangetast hebt of zelfs kleine breukjes hebt gemaakt. Ik kan mij voorstellen dat kleine breukjes wel invloed hebben, maar bochten....??? Na het buigen misschien even uitgloeien, of cryogeen behandelen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Ik denk dat jullie beide gelijk hebben. In coax kabels moet je inderdaad geen scherpe bochten maken anders gaat de eigenschappen van het dialectrum, die de massieve binnenkern en de afscherming scheid verloren dit geeft ongewenste demping. Bij audiokabels en dan vooral die met een fijne kristalstructuur zoals OFC en Siltech zilver. Moet je nooit zomaar dubbel buigen, in de kristalstructuur komen dan haarscheurtjes die halfgeleider eigenschappen gaan vertonen. Dit is volgens mij ook een van de redenen waarom soms mensen zilveren kabels scherp vinden klinken..... er is niet goed mee omgegaan. De structuur is vernaggeld Dus pas op met je mooie high-end kabels één keer opvouwen en in je broekzak steken en in feite is de kabel waardeloos geworden en kun je na 1x dubbel buigen direct weggooien. Bij installeren van beide altijd flauwe bochten maken en nooit stevig vastzetten met tyreps of zo.... beter is klittenband of buiten speciale coax geleiders. Met vriendelijke grroet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat bij die ene les van MvdV waar ik bij was in 2009, betoogd en aangetoond werd dat scheurtjes door bv het trekken van een draad vs het duwen daarvan, niet veel invloed kon hebben. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat bij die ene les van MvdV waar ik bij was in 2009, betoogd en aangetoond werd dat scheurtjes door bv het trekken van een draad vs het duwen daarvan, niet veel invloed kon hebben. M rc Je bent abuis, ik was daar ook bij en hij beweerde het tegenovergestelde Heb er vast nog wel ergens een aantekening van liggen. Maar eigenlijk is het vrij logisch .... Daarom zal een audio winkel ook niet gauw zomaar dure interlinks uitlenen om te luisteren aan een klant die niet bekent is met dit fenomeen. Je kunt het ook even navragen b.v. bij Audio selectief of een andere speciaal zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Kappa ,ik kan me goed voorstellen dat je met zo,n hoge snelheid de bocht uit vliegt Jack,zilver hoe wordt aangeleverd ,was het niet op rol Jack je moet je meer verdiepen in het zilver Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 Jack je moet je meer verdiepen in het zilver Ik heb al verschillende soorten gebruikt Siltech 0,4mm vind ik het mooiste Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 (...) Alleen draai je één van de kabels om, (gedrukte tekst andersom) dan liggen ze ook nog in tegen fase ten op zichten van elkaar. Zou toch een kans van slagen moeten hebben .... niet.. Beste Tubejack, Dan moeten we maar hopen dat de elektronen hun leesbrilletjes op hebben, zodat ze het pijltje of de tekst op de kabel goed kunnen zien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 april 2011 Report Share Posted 4 april 2011 (...) Alleen draai je één van de kabels om, (gedrukte tekst andersom) dan liggen ze ook nog in tegen fase ten op zichten van elkaar. Zou toch een kans van slagen moeten hebben .... niet.. Beste Tubejack, Dan moeten we maar hopen dat de elektronen hun leesbrilletjes op hebben, zodat ze het pijltje of de tekst op de kabel goed kunnen zien... Beste Spido, Vanavond zeker naar Radar gekeken De goedkope leesbrilletjes van het Kruidvat en de Action zorgen alleen maar voor extra vermoeidheid. Voor een goede moet je toch bij de opticien zijn. Opticiens voor elektronen zijn mij echter (nog) niet bekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Ik denk eerder dat de installatie van Spido dit verschil niet laat horen,dus afgekeurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Ik denk eerder, dat Spido niet precies weet hoe een Cat 5 kabel werkt.. Er zitten 4x2 aders in die zitten in tegenovergestelde richting ten opzichte van elkaar in elkaar zijn gedraaid. Eventuele stoorsignalen van buitenaf staan daardoor in tegenfase en heffen elkaar op. Zo kan je met simpele koper draadjes toch een computernetwerk maken waar je op relatief hoge snelheid data kunt versturen. De draadjes/aders zijn weer niet zo klein, dat je daar gauw een leesbril bij nodig hebt. Maar ik hou het bij "gewoon OFC" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Jack ,dit is de grote onzin ,Cat 5 materie gaat niet voor elke installatie op. En als er ongelovige zijn op dit form wil ik dat ook wel aantonen ,no problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Jack ,dit is de grote onzin ,Cat 5 materie gaat niet voor elke installatie op. En als er ongelovige zijn op dit form wil ik dat ook wel aantonen ,no problem. Hoe bedoel je Wol dat het principe van tegenfase niet werkt ? Gelukkig wel, het internet is vergeven van UTP. Als projectleider heb ik aardig wat netwerken met deze kabel laten aanleggen. Werkt perfect over afstanden tot 100meter. En we praten hier over 2x 3.... 2x5? meter .... peanuts. Maar als jij kan aantonen dat het niet werkt, ben ik benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Maar ik hou het bij "gewoon OFC" Ik houd het gewoon bij simpel vdHul SKYLINE HYBRID. O, verrek, die heb jij ook. M rc @WOL: schrap eens het woord onzin uit je vocabulaire . Dan zeg je bv: Jack, het zit iets anders, Cat 5 materie gaat niet voor elke installatie op. Klinkt zoooooveel vriendelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Nuances zijn niet Wol's sterkste punt zo te lezen , maar ok hij gaat dit keer zijn visie uitleggen. Prima toch. Doe het daarna gelijk ook voor alle andere keren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Marc ,ik weet het ,jullie zijn niet de enigste Maar ik werk in een wereldje waar luisteren moeilijk is daarom die prikkel Marc ,maakt die Cat 5 kabel volgen het principe van Jack en vertel je belevenissen en je definitieve keuze Ik wacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Marc ,ik weet het ,jullie zijn niet de enigste Maar ik werk in een wereldje waar luisteren moeilijk is daarom die prikkel Marc ,maakt die Cat 5 kabel volgen het principe van Jack en vertel je belevenissen en je definitieve keuze Ik wacht Dan kan je lang wachten Wol, bovendien jij zou toch het e.e.a. aantonen. Over "onzin" gesproken Maar goed dit is een audiofiel draadje.... Ik heb je voorlopig in mijn negeer lijstje gezet..... had ik v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Jack,geen een kabel is slecht maar je moet de juiste kabel bij de juiste installatie aansluiten ,en er bestaan honderden kabels , je moet je niet op een kabel pinnen ,daarom gaat het grapje van jou niet op Er bestaat geen perfecte universele kabel,Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts