Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Marc ,ik weet het ,jullie zijn niet de enigste :D

Maar ik werk in een wereldje waar luisteren moeilijk is daarom die prikkel :D

Marc ,maakt die Cat 5 kabel volgen het principe van Jack en vertel je belevenissen en je definitieve keuze :)

Ik wacht :)

Hier luistert men alleen maar naar argumenten. Gedegen verhalen doen het hier goed, vage en z

Ok, WOL, maar hoe bepaal je dat dan, de juiste kabel? Zo'n kabel heeft toch "maar" 3 meetbare eenheden, die ik nu even kwijt ben... Inductie, capaciteit, impedantie of iets dergelijks. Met daarnaast nog de "oren-factor" op het gehoor beter of slechter.

Maar misschien kun je wel een allrounder maken, in de zin van 60% van de systemen een succes.

Guest tubejack

Nee zwakte, van mij.

Kijk verschil van mening, inzicht etc is alleen maar goed.

Maar geef dan aan waarom je iets vind, of probeer het tenminste, fouten maken is niet erg.

Ik heb het geprobeerd met argumenten, maar dat heeft geen ènkel effect bij Wol.

Ik heb er geen zin meer in, doodmoe word ik van hem :(

Pure zelfbescherming dus.

Jack

Ik denk dat het wel meenvalt met die bochten als de gebruikte geleider maar relatief zacht is.

Bij het (een aantal keer) buigen van "hard" metaal zie je inderdaad kreukels ontstaan en als je daarmee doorgaat heb je twee draadjes in je hand.

Actueel onderwerp trouwens "metaalmoeheid"

Maar misschien kun je wel een allrounder maken, in de zin van 60% van de systemen een succes.

Er is i.i.g wel een voor gehakte sets, en die heb ik.

Omdat andere sets compensatie nodig hebben is die kabel-warboel onstaan,

Beetje kort door de bocht, maar zo denk ik erover.

M :ph34r: rc

Het zou voor een Hear-dag wel leuk zijn. Je neemt een bestaande stereo-set. En dan moet er met de aanwezige kabels en interlinks tot een juiste synergie van het systeem komen. Met andere woorden: Hoe doe je dat, waar let je op?

Iemand de Array interlink al eens geprobeerd:

http://www.arrayaudio.nl/opal.htm

Ja.... :rolleyes:

In mijn luidsprekerkabels (hebben iets te maken met de Arraykabels) zitten minimaal 8500 bochtjes per draad. Er zijn 40 draadjes, dus het signaal moet door zo'n 340.000 bochtjes.. als dat maar goed gaat...??

Wanneer je koper (of de meeste andere metalen) gaat buigen krijg je kleinere kristallen. Hierdoor wordt het metaal sterker. Daarom is het zo lastig een draad met je handen te breken. Het punt waar hij het eerst buigt wordt n.l. sterker door de kleinere kristallen en de draad buigt bij de volgende keer buigen daar precies naast. Bij koperslagers is het al niet veel anders. Wanneer die een kommetje maken, moeten ze tussentijds regelmatig de boel heet stoken om de kristallen weer groter te krijgen en het koper daarmee zachter. Wanneer het koper zou scheuren is het kommetje n.l. waardeloos.

Wanneer je heel lang wacht, worden de kristallen ook weer groter. Dit heet verouderen. Misschien is dat wel een oorzaak van de klankverschillen in oude en nieuwe kabels.

Maar wanner ik tijd heb, zal ik eens een gbogen stukje draad onder de microscoop leggen, Misschien hangt het zilver wel in de vorm van schilfers aan het koper... Maar ik denk het niet (mits ik de buigradius niet te klein maak).

Maar hebben jullie je wel eens gerealiseerd hoe draad gemaakt wordt. Dit wordt getrokken. Men begint met een dikke draad, die door steeds kleiner gaatjes in trekstenen getrokken wordt. Hierbij zouden ook scheuren in het materiaal moeten ontstaan. Draadjes van 0,2 mm dik waren oorspronkelijk n.l. ook 20 mm dike en veeeeeeel korter.

:)

Maar hebben jullie je wel eens gerealiseerd hoe draad gemaakt wordt. Dit wordt getrokken.

Ja, dat was toch iets met een cent, een paar Hollanders en een Deux Chevaux?

Zou het koperdraad uit een oude guldencent beter hebben geklonken dan het koperdraad uit een eurocent?

;)

En ik wil weten wat het hoorbare effect is van jitter, dat interesseert me op het ogenblik meer.

M :ph34r: rc

Een beetje jitter klinkt best goed, echt waar dat is geen grapje.

Het zorgt voor een beetje meer analoge klank en haalt het digitale strakke er een beetje af.

weing jitter klinkt technisch beter maar wat minder muziekaal.

Het zorgt voor een beetje meer analoge klank en haalt het digitale strakke er een beetje af.

Daar zit die Tent nou met zijn kampeerklokjes :unsure:

Ik ben het overigens niet met je eens.

;)

;)

Dat hoeft ook niet Pjotr, het is iets wat ik zelf ervaar en dat post ik hier

als we het allemaal met elkaar eens waren hadden we ook geen Hear forum :)

;)

Dat hoeft ook niet Pjotr, het is iets wat ik zelf ervaar en dat post ik hier

als we het allemaal met elkaar eens waren hadden we ook geen Hear forum :)

Vreemd... hoe mensen anders luisteren... voor mij klinkt minder jitter juist analoger.

:huh:

Guest tubejack

Misschien gebruiken jullie dan een Tent klokje? daar krijg je n.l meer jitter door

dat zou het verklaren :-)

Ja die gebruik ik. Werk prima, maar analoger? neuh ik heb het idee dat het laag

strakker is, meer diepte en meer dingen onderling te kunnen onderscheiden.

Analoger kan wel, ik had maar één enkel opampje in de uitganvan mijn cd-speler en

daar heb ik een Burson module ingestopt.... :o Werkt echt super B)

Guest tubejack

Met zulke mensen kan ik ook niks, ik luister en verwacht van de ander hetzelfde. :rolleyes:

Moet morgen vanwege die vermoeiheid nuchter bloed prikken :( Zal wel niks zijn.

Audiofiel virusje te mooie installatie, veel mooie muziek en te weinig slapen of zo :)

Bij het luisteren vandaag dacht ik nog aan je Bart. Ik verwacht dat je van je stoel af rolt

zodra je dc-gekoppelde EL84 versterker klaar is. Zoveel hele kleine subtiele details :)

FF wat anders ik heb voor de gein eens 24 uur de cd-speler aan laten staan , dat

was ooit een tip van Guido en ik heb het idee dat het echt helpt.

:)

Guest tubejack

Wat is daar dan analoger aan geworden??

Discreter okee..

Analoger geluid Bart.

De cd-speler kan zich moeiteloos staande houden, tegen een fatsoenlijke

draaitafel en Array phonopre.

Lijkt me toch niet slecht, vandaar dat ik ook niet nog weer

een medium erbij wil, het is zo wel even goed.

Edited by tubejack

Wat is daar dan analoger aan geworden??

Discreter okee..

Analoger geluid Bart.

De cd-speler kan zich moeiteloos staande houden, tegen een fatsoenlijke

draaitafel en Array phonopre.

Lijkt me toch niet slecht :)

Ahh okee, da's een maatstaf waar ik me in kan vinden ;):D

Voor de duidelijkheid: ik heb de neiging de dingen die ik lees nogal letterlijk te nemen, kan soms raar overkomen..

Stel je een vraag, krijg je duizend verschillende antwoorden. Dat schiet niet op. Trouwens, Burson is al helemaal geen jitterfactor.

Als iemand de Audiophillio oid heeft, wil ik graag zelf komen luisteren

Marc

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...