Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hi Jack,

Als er nog ruimte is voor een versterkertje, dan wil ik de mijne wel meenemen bij het aankomende bezoek.

Als die Arrays beter klinken, eet ik mijn hoed op.

M :ph34r: rc

Sinds wanneer heb jij een hoed... :huh:

:D

Ik heb een hoed gehad, and wherever I layed my hat was my home....

Die heb ik dus in de trein laten liggen :angry:

Nou is zo'n aanbod een beetje nutteloos, want, zie boven, wie bepaalt wat beter klinkt h

Beste Tubejack,

Jij schreef ondermeer:

(...) Kort samengevat, de Array is in alles beter: details, diepte, plaats, veel realistischer laag etc.

Maar in één ding niet, en dat zijn stemmen, het geluid van de SE triode versterker is in het midden

gebied gewoon net even natuurlijker, het streelt je oren nét even méér. (...)

Daarop vroeg ik jou:

Beste Tubejack,

Is het wel mogelijk om "het middengebied" apart van hoog en laag gehoormatig te beoordelen?

Is het niet zo dat de harmonie van midden met laag en hoog stemmen natuurlijk maakt?

Als je alleen maar naar het middengebied luistert (via een equalizer of andere filters), kun je dan echt kwaliteitsverschil horen?

Jij antwoordde hierop:

(Posted Today, 15:33 PM, #6792)

Beste Spido.

Met, of juist dankzij 3 of meer vrouwen om mijn heen.

Heb ik met het beoordelen van vrouwen stemmen weinig moeite.

Kennelijk is mijn gehoor daar gevoelig voor.

Zodra het "niet echt is " hoor ik het meteen

Maar we praten hier slechts over nuances en dan àlleen nog

in het midden gebied.

2:0 voor Array.

En nee, ik heb geen aandelen of andere belangen.

Soms moet je gewoon durven toegeven dat iets waarvan je dacht

dat het heel goed was..... gewoon nóg beter kan.

Dat noemen ze ook wel vooruitgang, progressie of leer momentje....

Of jij de natuurlijkheid van de klank van stemmen, en met name van vrouwenstemmen, goed kunt beoordelen, heb ik niet ter discussie gesteld.

Ik weet dat jij een uitstekend gehoor hebt, dat je gewend bent aan lieflijke vrouwenstemmen in je huis, en dat je nog naar ze luistert ook, zo nu en dan.

Het ging mij alleen om de vraag of het wel mogelijk om "het middengebied" apart van hoog en laag gehoormatig te beoordelen. (Zie boven.)

Ik heb het idee, dat dit absoluut onmogelijk is. De kwaliteit van de totale weergave van de stem wordt bepaald door de juiste samenhang van laag, midden en hoog. Stemmen waarvan alleen het middengebied worden weergegeven, klinken namelijk nooit "echt", maar zo ongeveer als ouderwetse telefoonstemmen.

Ik zou zeggen: douw eens wat blokgolven (50 Hz, 500 Hz, 1 kHz, bijv.) door die beide versterkers. Met diverse signaalspanningen (output generator) en met diverse versterkingsfactoren (output versterkers). Dat zou je een beeld kunnen geven van de faserechtheid (c.q. fasevervorming) en het flankengedrag (stijgtijd / daaltijd, overshoot / undershoot, demping e.d.) onder dynamische condities.

Buizenversterkers zouden van nature gevoeliger zijn voor luidsprekerimpedantie dan transistorversterkers. Kan dat ook nog een rol spelen? Theoretisch zou daarom juist de Array beter moeten scoren, nietwaar?

Guest tubejack

Ik heb het idee, dat dit absoluut onmogelijk is. De kwaliteit van de totale weergave van de stem wordt bepaald door de juiste samenhang van laag, midden en hoog. Stemmen waarvan alleen het middengebied worden weergegeven, klinken namelijk nooit "echt", maar zo ongeveer als ouderwetse telefoonstemmen.

Ok Spido goed punt, maar hoe laag en hoog zou een vrouwenstem komen?

En waarom klinkt de Single Ended versterker van mij in dat gebied blijkbaar juist heel goed.

Array geeft gewoon eerlijk toe dat buizen versterkers hier beter in zijn.

En heeft zelfs zijn ontwerp hierop aangepast.

Ik zou zeggen: douw eens wat blokgolven [......]

Komende maanden, helaas nog chronisch ruimte gebrek, dus dat gaat niet lukken.

Buizenversterkers zouden van nature gevoeliger zijn voor luidsprekerimpedantie dan transistorversterkers. Kan dat ook nog een rol spelen? Theoretisch zou daarom juist de Array beter moeten scoren, nietwaar?

Daar zijn de meningen over verdeeld, Juist een goede buizen versterker geeft geen krimp en buizen gaan niet zo gauw kapot als de belasting af en toe heftig en laag is. Transistoren kunnen dan allang al in rook opgegaan zijn.

Niet voor niets zie je bij transistoren uitgebreide beveiliging schakelingen ....

Maar het versterker principe van beide is ook anders transistoren versterken stroom en hebben van nature een lage inwendige weerstand. Een buis spanning.... Verder vind ik het opmerkelijk dat "liefhebbers" van het een of ander vaak alleen de positieve dingen naar voren brengen...

Net of je niet aan hun "speeltje" mag komen :rolleyes:

Terwijl buizen en transistoren ook nadelen kennen.

Mijn huidige Array set is (verwacht ik) lang niet het eindpunt, maar juist weer een stap verder....

Een nieuwe referentie.

En of het nu buizen, (mos) fets, transistoren of een combinatie van die drie wordt.

Ik weet het nog niet. Wat ik wel weet dat het experimenteren met het e.e.a. en

eens om je heen kijken nieuwe inzichten geeft.

:)

Simplificeren we hier niet t

Hoe je het wendt of keert, het blijft altijd een imitatie van de werkelijkheid.

Kinderen vanaf een jaar of acht zijn in een fase dat wat ze knutselen en tekenen zo goed mogelijk op de werkelijkheid moet lijken en focussen daarop. Na de pubertijd gaat dat meestal over. Maar sommigen blijven hun leven lang bezig.... :rolleyes:

;)

Nog wat 3D en het is net echt.

Maar Peter heeft een punt. Jij was een half jaar geleden al klaar met je set,

Maar Peter heeft ook geen punt, want hij is een van de oudstgedienden hier.

Tenslotte: soms is imitatie niet van echt te onderscheiden.

Nog wat 3D en het is net echt.

Dan loeit het nog steeds niet, ruikt het niet naar een mengsel van gras, koeienpoep en meibloesem en 's-avonds komt er geen melk uit...

Om een imitatie echt te ervaren is ook fantasie en verbeeldingskracht nodig. Wat wel zo is is dat dat bij de ene imitatie beter gestimuleerd wordt dan bij de andere imitatie. En zoiets is ook erg persoonlijk.

Maar ik vind het wel zo prettig dat als ik thuis muziek opzet mij de geur van pepermuntjes, eau cologne en slechte parfum dan wel verschaald bier, bespaard blijft

Simplificeren we hier niet téveel ?

Vergeten we niet alle harmonischen die een rol spelen, tabelletjes zijn natuurlijk wel aardig om een idee te krijgen, maar de werkelijkheid is vaak meestal, eigenlijk altijd - zo ook in dit geval - veel gecompliceerder..................

cool.gif

Beste Jitze,

Àls er een testsignaal is, dat kan aantonen of een apparaat in staat is grondfrequenties en de bijbehorende overige formanten (harmonische boventonen, differentiaaltonen, etc.) weer te geven in de juiste samenhang van luidheid (amplitude) en tijd (fase), dan is dat wel: de blokgolf!

Wat de frequentie-omvang van de menselijke stem betreft, bestaat er geen duidelijkheid. De ene bas is bijvoorbeeld de andere niet. En de ene sopraan is ook niet de andere.

Ik vond een tabel, waarin de laagste grondtoonfrequenties per stemtype werden gegeven. Maar dit zijn grove gemiddelden:

bas: 87 Hz, bariton: 98 Hz, tenor: 128 Hz, alt: 160 Hz, sopraan: 240 Hz. Maar sommige sopranen hebben bijvoorbeeld een aardig contra-bereik (naar het laag toe), en andere hebben dat niét.

Verder zijn er lichaamsresonanties (borst, hoofd) die aanmerkelijk lager liggen. En afgezien van de vele hogere (al dan niet harmonische) boventonen kunnen er ook nog ondertonen en verschiltonen optreden, die onder de "grondtonen" liggen.

Naar het hoog toe is er eigenlijk geen begrenzing: afgezien van de harmonischen is er ook nog geruis (al dan niet met "stem"), zoals medeklinkers s/z, f/v/w, t/d, k/g, b/p, en ademruis.

Aardige stukjes over de structuur van gezongen klanken, met tal van interessante verwijzingen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Formant

http://www.med.rug.nl/pas/Conf_contrib/Stark/Stark_keynote.htm

https://gilbert.med.kuleuven.be/~koen/reports/zangstemanalyse2.pdf

(...) Om een imitatie echt te ervaren is ook fantasie en verbeeldingskracht nodig.(...)

Beste Pjotr,

Wat fijn voor jou dan, dat je zo veel verbeelding hebt! :lol:

Dat maak jij toch helemaal niet uit :lol: Maar goed, zal je in de waan laten... :P

Simplificeren we hier niet t

Guest tubejack

Leuke foto niet :rolleyes: Je kunt er àlle kanten mee op :D

Wat Peter stelt, is natuurlijk waarheid als een koe.

Het blijft een imitatie van de werkelijkheid, te beginnen bij de opname.

Je kunt het ook "oude koeien uit de sloot" halen noemen of de

"koe bij de horens vatten"

Maar ik vind het gewoon leuk, om de lat steeds hoger te leggen.

Lekker audiofiel prutsen, boy's with toys .... nou en ;)

Leuke foto niet :rolleyes: Je kunt er àlle kanten mee op :D

Wat Peter stelt, is natuurlijk waarheid als een koe.

Het blijft een imitatie van de werkelijkheid, te beginnen bij de opname.

Wat Peter stelt is een dooddoener, als in Peter en de Dooddoeners.

Ja hoor eens, we kunnen natuurlijk niet allemaal zo kletsnat worden van die waterdrummers als jij :P:D

;)

Alles wat in 1e instantie, indrukwekkend of opvallend is kan zomaar na verloop van tijd knap irritant worden.

Zet rustig, nog een of 2x keer je eigen apparaat neer ..... dus ABAB . Iets nieuws is lang niet altijd "beter"

ABAB is niet de methode. Dit is de methode: AABBA

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...