Guest tubejack Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 Dat denk ik ook, het staat waardeloos op de cd. Bij Adele 18 vond ik de cd ook slecht. Ik heb hem lange tijd geboycot, maar hem uiteindelijk toch gekocht Beetje jammer want de muziek vind ik goed. @Goodtube ook zonder scope kun je de UL-40 op gehoor goed afregelen. Ik heb niet eens de scope gebruikt Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 Ik hoor bij de song i'll be waiting een flard Herman Brood (RnR junkie), jullie ook? Zal eens letten op de S-klanken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 @Goodtube ook zonder scope kun je de UL-40 op gehoor goed afregelen. Ik heb niet eens de scope gebruikt Jack Maar Jack, jij hebt dan ook gouden oortjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 Beste Tubejack, Dat opvallend (en kennelijk licht hinderlijk) analytische karakter... hoor je dat bij alle soorten opnamen? Bij studio-opnamen (met kunstmatige, toegevoegde galm), maar ook bij direct-opgenomen live concerten? Bij pop net als bij klassiek? Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen, wanneer jouw irritatie eerder de opnametechniek zou betreffen dan je versterking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 april 2011 Author Report Share Posted 25 april 2011 Na een tijd met Array gespeeld te hebben. Vandaag weer eens mijn Pioneer SA-7800 in het rek gezet en een TX-9800 aangesloten. De Array is in alles gewoon beter, details, laag, hoog etc. Het gekke is echter, dat het wel lijkt of ik bij de de Array naar details zit te luisteren en bij de Pioneer naar muziek. Minder (in mijn oren) opgenomen CD's zoals Adele 21 klinken via de Pioneer nog aardig en speel je helemaal af. Via Array deels echt niet om aan te horen en zet ik maar uit. Met LP' s is het verschijnsel nog niet opgevallen, klinkt over het algemeen prima. Wat doe ik fout Jack Is het niet hetzelfde als met een nieuw fototoestel, in het begin verwonder je je over de kwaliteit van de foto's, later gaat het toch weer om wat er op staat. Helaas worden slechte opnamen door een goede set ook slecht weergegeven. Volgens mij moet dat ook. Die scherpe S-en en ander gekrijs is meestal oversturing op de cd. Veel te hard opgenomen dus. De nieuwe Array's doen alleen nog beter wat ze vroeger ook deden. Met zo weinig mogelijk vervorming versterken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 Volgens mij moet dat ook. Die scherpe S-en en ander gekrijs is meestal oversturing op de cd. Veel te hard opgenomen dus. Wat is dan het verschil met de lp versie van NU opgenomen muziek? Als het te hard opgenomen is, blijft het toch te hard (dacht ik) Wordt de CDvesie ingezongen en daarna de lpversie, nee toch Of bedoel je hetgeen op CD gezet wordt, gebeurt veel harder dan op lp, zelfde opname ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 Volgens mij moet dat ook. Die scherpe S-en en ander gekrijs is meestal oversturing op de cd. Veel te hard opgenomen dus. Wat is dan het verschil met de lp versie van NU opgenomen muziek? Als het te hard opgenomen is, blijft het toch te hard (dacht ik) Wordt de CDvesie ingezongen en daarna de lpversie, nee toch Of bedoel je hetgeen op CD gezet wordt, gebeurt veel harder dan op lp, zelfde opname ... Heel vaak loopt er voor LP een analoge band en voor de CD word het digitaal op HD gezet. Gewoon dubbele opnames dus. Bij analoge opnames heb je veel minder mogelijkheden om het te verzieken dan bij digitaal. Daarbij heeft digitaal ook veel sneller zijn plafond bereikt. Bij een analoge opname is het niet zo heel erg als je een beetje boven de 0Db komt. Bij digitaal is dat direct desastreus. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 Zal allemaal best. Het lijkt mij sterk dat bij een Artiest als Ad Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 @Goodtube ook zonder scope kun je de UL-40 op gehoor goed afregelen. Ik heb niet eens de scope gebruikt Jack Brommen van de UGT's bedoel je. Maar dan heb je nog wel een blokgolf nodig en ook die heb ik niet. Dus of de versterker optimaal staat afgeregeld: niet helemaal. Of dat ook hoorbaar is: dat is de vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 Beste Tubejack, Dat opvallend (en kennelijk licht hinderlijk) analytische karakter... hoor je dat bij alle soorten opnamen? Bij studio-opnamen (met kunstmatige, toegevoegde galm), maar ook bij direct-opgenomen live concerten? Bij pop net als bij klassiek? Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen, wanneer jouw irritatie eerder de opnametechniek zou betreffen dan je versterking. Het betreft de opname, maar ook de versterker. Als de opname perfect is, hoor je het via de Array. B.v. de laatste eerste cd van Rumer zitten juweeltjes in met als absolute top nummer 7 "Thankful" Echter bij minder goed opgenomen cd's zoals Adele 21 klinkt het gewoon vervormd in mijn oren met name bij drukke nummers, net of die cd continu staat te klippen. De Pioneer is v Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 jack, ik zie bij ' http://www.hificollective.co.uk/components/resistors.html' Audio Note koperfolie papier in olie, maar is dat niet die serie die kortsluiting vertoont soms (auw met mijn DC gekoppelde eindversterkert) ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 jack, ik zie bij ' http://www.hificollective.co.uk/components/resistors.html' Audio Note koperfolie papier in olie, maar is dat niet die serie die kortsluiting vertoont soms (auw met mijn DC gekoppelde eindversterkert) ? groet Hallo Rob, Van de oude gele en blauwe papier in olie, weet ik dat sommige exemplaren gingen lekken. Dat heb ik zélf meegemaakt, met blauwe en dat waren aluminium folie in olie. Ik zou zelf dus nooit NOS kopen, maar die nieuwe http://www.hificolle...pper_foils.html die kosten £78.75 per stuk. De isolatie is tot 300volt. Dat lijkt me ruim voldoende in een transistor versterker. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 april 2011 Report Share Posted 25 april 2011 Beste Tubejack, Dat opvallend (en kennelijk licht hinderlijk) analytische karakter... hoor je dat bij alle soorten opnamen? Bij studio-opnamen (met kunstmatige, toegevoegde galm), maar ook bij direct-opgenomen live concerten? Bij pop net als bij klassiek? Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen, wanneer jouw irritatie eerder de opnametechniek zou betreffen dan je versterking. Het betreft de opname, maar ook de versterker. Als de opname perfect is, hoor je het via de Array. B.v. de laatste eerste cd van Rumer zitten juweeltjes in met als absolute top nummer 7 "Thankful" Echter bij minder goed opgenomen cd's zoals Adele 21 klinkt het gewoon vervormd in mijn oren met name bij drukke nummers, net of die cd continu staat te klippen. De Pioneer is véél vriendelijker. Rumer klinkt nog steeds fenomenaal mooi, echter Adele valt af te draaien zonder je gaat gillen Ik wijt e.e.a. aan de zeer mooie FET ingang van de Pioneer die geeft buizen gevoel. Details zijn minder door o.a. een koppel condensator, irritaties zijn daardoor ook minder. Soms heeft een nadeel ook een voordeel. (...) Beste Tubejack, Het valt me op dat je aan slechts twee opnamen refereert, en dat het in beide gevallen studio-opnamen van popmuziek betreft. Juist zulke opnamen zijn dikwijls bar slecht (bij nadere, kritische beluistering!), door oversturing van microfoontrappen en/of too-close miking, en door toegevoegde (synthetische) galm die in looptijd conflicteert met het (vocale) hoofdsignaal. Het zijn helaas de beste installaties (zoals die van jou), die meedogenloos laten horen hoe beroerd zulke opnamen zijn. Minder goede installaties, en ook akoestisch tè levendige ruimtes, "versmeren" het geluid zodat de fouten van zulke opnamen - voor de minder kritische oren - worden vergoelijkt. Voor de méér kritische oren ligt dat echter anders... Ik raad je aan om de beoordeling opnieuw te doen, maar nu met van opnamen die vrij zijn van kunstmatige galm, zoals Belafonte at Carnegie Hall (1959), Cleo Laine "Live!" at Carnegie Hall (1974), en/of Concert in Central Park (Simon & Garfunkel, 1981). (...) Soms heeft een nadeel ook een voordeel.(...) Mogen wij hierover van mening verschillen? High Fidelity is m.i. single-ended. Compromisloos. En dus ook smaakloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 april 2011 Report Share Posted 26 april 2011 (...) Ik zou zelf dus nooit geen NOS kopen, maar die nieuwe http://www.hificollective.co.uk/components/copper_foils.html die kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 april 2011 Report Share Posted 26 april 2011 (...) Ik zou zelf dus nooit geen NOS kopen, maar die nieuwe http://www.hificolle...pper_foils.html die kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 april 2011 Report Share Posted 26 april 2011 Beste Tubejack, Dat opvallend (en kennelijk licht hinderlijk) analytische karakter... hoor je dat bij alle soorten opnamen? Bij studio-opnamen (met kunstmatige, toegevoegde galm), maar ook bij direct-opgenomen live concerten? Bij pop net als bij klassiek? Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen, wanneer jouw irritatie eerder de opnametechniek zou betreffen dan je versterking. Het betreft de opname, maar ook de versterker. Als de opname perfect is, hoor je het via de Array. B.v. de laatste eerste cd van Rumer zitten juweeltjes in met als absolute top nummer 7 "Thankful" Echter bij minder goed opgenomen cd's zoals Adele 21 klinkt het gewoon vervormd in mijn oren met name bij drukke nummers, net of die cd continu staat te klippen. De Pioneer is v Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 april 2011 Report Share Posted 26 april 2011 dank je wel Jack. dan ga ik daar eens mee spelen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 april 2011 Author Report Share Posted 26 april 2011 P.s. merk op, dat zowel bij radio als LP weergave mijn huidige Array set over het algemeen goed klinkt. Alleen cd' s is soms hopeloos. kijk maar eens op turnmeup.org Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 april 2011 Report Share Posted 26 april 2011 P.s. merk op, dat zowel bij radio als LP weergave mijn huidige Array set over het algemeen goed klinkt. Alleen cd' s is soms hopeloos. kijk maar eens op turnmeup.org Ik weet het Hans, ik weet ook wel een oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 mei 2011 Report Share Posted 1 mei 2011 Nog vergeten.... Ik heb een per ongeluk een ongedocumenteerde feature op mijn cd-speler ontdekt, die niet op de standaard op mijn Rotel AB zit, Zat met de afstandsbediening van mijn Array set te spelen en wat blijkt ook de cd-speler kan net als de set in een z.g.n. stand-by mode Waarbij de elektronica deels of voor een groter deel onder spanning blijft en optimaal ingesteld. Zo gaat nu het display van de cd-speler uit (kan dus niet inbranden of stuk gaan) en blijft de rest onder stroom. Zo staat hij al een paar dagen Net als mijn versterkers, laat ik die vanaf nu gewoon in standby aanstaan. Ik geloof dat het eerder genoemde "cd probleem" ook uit de wereld is. Het klinkt in ieder geval veel beter Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 mei 2011 Report Share Posted 3 mei 2011 yup ... vooral bronnen en voorversterker klinken duidelijk beter als je ze niet telkens uit zet. het effect met de eindversterker is subtiel te noemen groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 mei 2011 Report Share Posted 3 mei 2011 mag ik iedereen erop wijzen dat ene Dik de Wit uit groningen die zich op marktplaats anjo noemt...niet helemaal te vertrouwen is. ga verder niet in op details Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 mei 2011 Report Share Posted 3 mei 2011 yup ... vooral bronnen en voorversterker klinken duidelijk beter als je ze niet telkens uit zet. het effect met de eindversterker is subtiel te noemen Rob, Dat komt volgens mij omdat er door een eindversterker relatief veel stroom loopt en dus sneller warm wordt. Bij cd-spelers en pre amps etc. zijn die stroompjes veelal niet meer dan een paar miliampere . Affijn speelt heel fijn nu Wat audiofiele dingetjes . Om op die cd van Adele 21 terug te komen, ik heb uitgebreid met de jongste geluisterd. Mijn dochter zegt: "pap het is net of de muziek belangrijker is als haar stem" "Doodmoe wordt je er van.... " Slimme dochter niet, klopt precies bij veel van de nummers is de muziek veel te veel aanwezig en niet ondersteunend zoals het m.i. hoort. Het is net of Adele daar probeert overheen te zingen en vice versa. Op Sky radio klinken diezelfde nummers véél beter omdat daar een limiter/compressor tussen de zender zit en haalt net even haar stem naar voren op, of je kunt zeggen dimt de muziek tot achtergrond muziek.... zoals het m.i. hoort. Verder vond ik vandaag een Telefunken ECC83 met ruit een van de meest gewilde stuurbuisjes. Ooit voor niks gekregen, zat in een oude jaren 50/60 versterker. Eind buisjes Philips EL84 NOS gekregen voor mijn verjaardag. Komt in mijn nieuwe 2x 3 watt versterker die er aan de buitenkant zo uit ziet ...... van buiten. Als koppel C' s van die enorme Russische teflon condensatoren als ze passen of Pio's ( beide gekregen) Voedings C' s BC ..... gekregen.... Ik wil aan de hele versterker zo min mogelijk geld uitgeven, met een max resultaat. Dus ik moet nog even verder sparen bietsen. Zoek nog een knappe Alps potmeter 100K log en wat koolstof composiet weerstanden.... van 1k, 220k, 1m 0,25/0,5, en 150ohm 1watt. Dus...... Neem ik hem de volgende Hear dag mee. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 mei 2011 Report Share Posted 4 mei 2011 Verder vond ik vandaag een Telefunken ECC83 met ruit een van de meest gewilde stuurbuisjes. Ooit voor niks gekregen, zat in een oude jaren 50/60 versterker. Zo'n mazzeltje heb ik ook eens gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 4 mei 2011 Report Share Posted 4 mei 2011 Verder vond ik vandaag een Telefunken ECC83 met ruit een van de meest gewilde stuurbuisjes. Ooit voor niks gekregen, zat in een oude jaren 50/60 versterker. Zo'n mazzeltje heb ik ook eens gehad Zo was ik een paar weken terug op een rommelmarkt daar stond een bananen doos met buisjes en daar haalde ik 3 stuks Telefunken ecc 802s uit ze kosten hij wilde 1 euro per stuk ach doe maar 2 zei hij. Thuis op de Avo IV meten er 2 ook nog als nieuw. kijk wat ze daar voor durven te vragen http://www.hifiaudio.cn/en/result.jsp?id=98 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts