Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Het maar net wat de gek er voor wil geven ;)

Ik heb een paar jaar terug heb ik samen met een vriend een ECC83 testje

gedaan in mijn toenmalige phonotrap de "scratch' van Triode Dick.

Keuze uit nieuwe JJ 's ECC83S en een berg ECC83 achtig NOS spul van Mullard, Telefunken, Philips e.v..a.

En eigenlijk vonden we die JJ'' s wel zo fijn klinken, geen schokkende verschillen.

Wat ik ook een leuk nieuwbuisje vind, is de JJ ECC803S kost bijna niks en klinkt fijn.

Goldpins en zo is allemaal maar gerommel in de marge en voegt m.i. weinig tot niets toe.

Ok

Goldpins en zo is allemaal maar gerommel in de marge en voegt m.i. weinig tot niets toe.

Wanneer de buisjes nieuw zijn, en de pootjes dus nog geen oxide hebben, is het verschil idd nauwelijks hoorbaar, maar wanneer de pootjes gaan oxideren...... :blink:

De goldpin buisjes oxideren de pootjes niet van.

Als je geen goldpin voetjes gebruikt maakt het verschil al helemaal niet uit volgens mij.

Guest tubejack

Hoi Miracle,

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit geoxideerde pootjes gehad, misschien ooit 1 of 2 buizen met vieze pennen.

Heb hier zelfs jaren 40 triodes liggen zoals de 1G6GT en die pennetjes glimmen nog.

Soms is wel het soldeer waarmee de draden van de buis zijn vastgezet niet helemaal goed meer nu 70 jaar

later. Even opnieuw door solderen. Zo gebeurt.

Vieze pootjes (contacten) kun je makkelijk met een (potlood) gum schoonmaken.

%21Bt7lzb%21%21Wk%7E$%28KGrHqQH-CgEvpZvB8fHBL-JDJLJJQ%7E%7E_35.JPG

Dat het inderdaad geen zin heeft om buizen met vergulde pennen te nemen als je niet vergulde buisvoeten

gebruikt heb ik i.d.d. ook ergens gelezen.

Ja dat heb ik ook wel eens gehoord van het zelfde kontaktmateriaal.

Ik vind trouwens dat ze het wel gek maken bij JJ met verschillende ecc83 types, 'special quality' met of zonder vergulde pootjes enz enz. :rolleyes:

Op het moment gebruik ik de '83 alleen in mijn phonotrap waar ik Philips in heb zitten, al jaren. Op het moment heb ik geen behoefte om te rollen, ben tevreden :)

Guest tubejack

Mijn "audiofiele dag" :blink: Komt de oudste op visite om te helpen in de tuin.

Tijdens een pauze ook even muziek draaien.

Zeg ze: " Pap je kan beter, bij je buizen blijven :o "

Met andere woorden: "Dit is brandhout .... goedemiddag"

Lekker weer..... :D

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack

Omdat mijn buizen versterker nog steeds op onderdelen wacht

Heb ik deze maar even neergezet een gerestaureerde Sharp Optonica SM-3000

sm-3000.01_blog.jpg

Dit is high-end uit de jaren 70. Ontworpen voor 4ohm luidsprekers, maar geeft ook geen krimp als de impedantie wat

hoger over lager is. Volgens mijn dochter klinkt het stukken beter .....

Vriendelijke groet,

Jack

Vieze pootjes (contacten) kun je makkelijk met een (potlood) gum schoonmaken.

Alleen zo jammer dat je met dat gummetje niet overal bij komt.

Even een paar seconden onderdompelen in Brasso en dan met warm water afspoelen doet ook wonderen. ;)

Mvg. Miracle.

P.S. Je dochter heeft wel goede oren.

Guest tubejack

Nee, dat is te simpel. Ik denk er wel eens aan om àlle high-end buizen en transistoren versterkers op te doeken.

Het is heel erg mooi, maar op de een af andere manier, nèt niet. Aan de andere kant heb je m.i. ook referenties

nodig om iets te kunnen beoordelen. Iemand napraten of iets toespelen vind ik te makkelijk.

Ik denk er hard over om mijn eigen spulletjes neer te zetten. Deze Optonica is zo te horen een iets betere match

met mijn boxen dan de Pioneer.

Er kwam gister een buurman langs met een defecte Marantz PM80. Hij was zelf al wezen kijken en luisteren naar nieuw

Marantz spul in ongeveer dezelfde prijsklasse zoals de PM-8003 maar vond dat niet zo goed als zijn oude versterker.

Spido heeft wel eens gezegd "dat het beste allang geweest is" en dat sloeg dacht ik alleen op weergevers.

Of het zo met versterkers ook zo is, durf ik niet te beweren, wel dat ze in de 70e jaren goede versterkers konden

maken en als je ze aandacht geeft worden ze nog veel mooier. ;)

Met vriendelijke groet,

Jack

Omdat mijn buizen versterker nog steeds op onderdelen wacht

Heb ik deze maar even neergezet een gerestaureerde Sharp Optonica SM-3000

sm-3000.01_blog.jpg

Dit is high-end uit de jaren 70. Ontworpen voor 4ohm luidsprekers, maar geeft ook geen krimp als de impedantie wat

hoger over lager is. Volgens mijn dochter klinkt het stukken beter .....

Heeft er nog iemand interesse, in een mooie als nieuwe uitziende Array set

Ik weet er een te koop. :rolleyes:

Vriendelijke groet,

Jack

Een mooie amp en ik weet niet hoe ie van binnen eruit ziet of klinkt, maar high end status heeft Sharp volgens mij nog nooit bereikt (althans in NL).

Heb je wel eens de array eindversterker met een mooie buizen pre geprobeerd?

Spido heeft wel eens gezegd "dat het beste allang geweest is" en dat sloeg dacht ik alleen op weergevers.

Dat sloeg juist op electronica. Op het gebied van de weergevers vindt juist wel enorme verbetering plaats.

Lees ook het stukje van Ruud Jonker "On Emotion deel 5".

Guest tubejack

Een mooie amp en ik weet niet hoe ie van binnen eruit ziet of klinkt, maar high end status heeft Sharp volgens mij nog nooit bereikt (althans in NL).

Hallo Duck,

Ik kwam dit een tijd terug tegen http://en.wikipedia.org/wiki/Optonica

The Optonica brand was created and first launched by Sharp in 1976 as a separate high-end brand to imitate quality with Technics (Panasonic), Fisher (Sanyo), Nakamichi, Sansui, and Sony. It released a second line of high-end devices in 1979, and a final line with already declining quality in 1980. The last product released under the Optonica brand name was the DAT recorder, RX-100. The Optonica brand was used once again in 1988 for higher-end CRT TVs and VHS VCRs until 1991 when it was phased out completely.

Heb je wel eens de array eindversterker met een mooie buizen pre geprobeerd?

Nee nog niet en volgens mij en de leverancier ligt het niet aan de voorversterker maar

aan de eindtrap vandaar dat ze nu de S-10 en M-10 maken.

Overgens wil ik met klem benadrukken dat dit slechts de puntjes op de I zijn.

Ook mijn huidige S-1 is gewoon een zeer goede versterker.

Met buizen heb ik weer een ander probleem, daar is de dempingsfactor eigenlijk te laag.

Rond de 20 is al goed, maar dat haal ik bij lange na niet met mijn Ul-40S2.

En ook dit zijn de puntjes op de I.

De Optonica heeft een dempingfactor van 30 of zo bij 4ohm en dat geeft een prettig laag, strak genoeg

Het is het m.i. weldegelijk high-end, dikke zwaar verzilverde schakelaars, alle trapjes staan in klasse A

behalve de eindtrap die staat in A/B.

Ik heb er 3 gereviseerd en die nu staat te spelen, was eigenlijk kliko-rijp. Zo slecht deze nummer 4.

Deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald, tot de printen, knoppen, en eindtransistoren aan toe was het stuk en vuil.

Gekkenwerk eigenlijk, maar de moeite waard, de kap moet nog gespoten, de houtenzijkanten nog gelakt

en er moet nog een nieuw uitgangsrelais in.

Maar staat nu te spelen, als een zonnetje zonnetje.gif

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack

Dat sloeg juist op electronica. Op het gebied van de weergevers vindt juist wel enorme verbetering plaats.

Lees ook het stukje van Ruud Jonker "On Emotion deel 5".

Hoi Goodtube,

Mooi dan heeft Spido een punt.

Het blad waar Ruud Jonker in schrijft lees ik helaas niet.

Met vriendelijke groet,

Jack

umme, wel eens aan eh, gut, hoe heet het ook alweer, gedacht?

Daar gaat die Array lekker van opknappen, zodat je dochter hem gaat verkiezen.

Imho liggen alle verschillen in versterkergeluid aan... , he, ik kom maar niet op de naam!

Marc

Guest tubejack

umme, wel eens aan eh, gut, hoe heet het ook alweer, gedacht?

Daar gaat die Array lekker van opknappen, zodat je dochter hem gaat verkiezen.

Imho liggen alle verschillen in versterkergeluid aan... , he, ik kom maar niet op de naam!

Marc

Ja en nee. Jaren 70 apparatuur heeft standaard vaak koolstof-composiet weerstanden, toen was

dat gewoon, nu een luxe. Van koolstof-composiet is bekent dat ze betere lineaire eigenschappen

hebben dan de nieuwere kool-film. Dit omdat koolstof-composiet uit één stuk gemaakt is en kool-film

een stukje film op een drager is.

Dat heeft als nadeel als zo'n weerstand warm wordt de drager en film beide andere eigenschappen hebben

en dat kan weer voor niet lineaire vervorming zorgen. Metaal-film heeft dat nadeel ook.

Beide hebben echter het voordeel dat ze gemakkelijker nauwkeurig gefabriceerd kunnen worden en metaal-film is ruisarmer.

Maar je kunt het al op je klompen aanvoelen Marc, koolstof-composiet laat ook méér structuur informatie door.

En in de Optonica heb ik inderdaad, méér technische foefjes toegepast in de gedachte van H v/d H.

De Array hou ik liever origineel ;)

Ben al een paar uur lekker muziek aan het draaien. :)

Vriendelijke groet,

Jack

Ik had een lang antwoord geschreven, maar dat vervloog in de mist van de tijd.

Kort: gehakt <> koolstof. Jouw handelingen wel een beetje.

De array zou bij mij linea recta gehakt worden, maar ik snap wel dat je dat niet doet als je hem wilt verkopen. Die Optonica is door jou behandeld en klingt ook daarom mooier. Doe dat met de Array, liever gezegd, laat het doen, en dan is die de kampioen.

Maar je moet niks. Het gaat om het idee.

Guest tubejack

Bij Array kan dat ook, maar dan door de leverancier op een technische manier, daar hangt in verhouding een redelijk prijskaartje aan. Maar dan is hij wel weer,zoals de bouwer/ontwerper het bedoelt heeft.

Array heeft het over het elimineren van memory distortion

Ik heb geen aandelen bij dat bedrijf en ik heb me er nog niet echt in verdiept

maar m.i. weten die mensen waar ze over praten.

http://peufeu.free.fr/audio/memory/

Bij Vintage heb ik haast onbeperkte mogelijkheden.

Koolstof is niet onbelangrijk, maar slechts een deel v/h verhaal.

Verder hou ik het voornamelijk bij technische ingrepen en zaken die ik zelf kan verklaren.

Vriendelijke groet,

Jack

Edited by tubejack

Ik had een lang antwoord geschreven, maar dat vervloog in de mist van de tijd.

Kort: gehakt <> koolstof. Jouw handelingen wel een beetje.

De array zou bij mij linea recta gehakt worden, maar ik snap wel dat je dat niet doet als je hem wilt verkopen. Die Optonica is door jou behandeld en klingt ook daarom mooier. Doe dat met de Array, liever gezegd, laat het doen, en dan is die de kampioen.

Maar je moet niks. Het gaat om het idee.

Een Array gehakten heeft volgens mij geen zin Marc, of je moet het heel rigoureus aanpakken, en daar gaan nogal wat uren werk in zitten, en h

Mijn LFD is gehakt zonder enige technische modificatie. Mijn streamer idem dito. Gehakt is niet het vervangen van onderdelen, al zijn er die teveel in de weg zitten, ik bedoel niet fysiek, en daarom beter vervangen kunnen worden.

En je hebt een hoofdpijncategorie, die zo vol zit met vuiligheid, dat ze niet kunnen worden behandeld. Of de Array in deze categorie valt weet ik niet.

Marc

Guest tubejack

Mijn LFD is gehakt zonder enige technische modificatie. ....

In de Optonica alleen maar technische ingrepen.....

Je bent van harte welkom om het te beluisteren, neem je LFD mee.

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. Heel goed contact met Array.

Ik denk er zelfs over, - zodra ik financiële ruimte heb- om mijn set op te laten waarderen

naar de laatste versies. Kom daar maar eens voor, bij een ander merk.... klasse :)

Tja... ooit hebben we een topic gehad over muzikaliteit... daarin kwam duidelijk naar voor dat dit niks met kwaliteit, maar alles met interpretatie te maken had. Wat voor de een muzikaal was, is voor de ander "klinisch". En wat voor de ander muzikaal was, is voor de weer andere bagger.

Een Array versterker doet niks meer dan versterker. En dat met zo weinig mogelijk vervorming. Op het gehoor worden ook nog aanpassingen gedaan. Dit dan meestal op componentniveau. De laatste ontwikkeling is het verminderen van de memory distorsion. Voor wie niet weet wat dat is, mag zijn versterker eens meebrengen en hier vergelijken met de nieuwe Array's. Wanneer ik tijd heb, wil ik er zelfs mee naar jullie toe komen. Dan kun je zelf horen wat de verschillen zijn. En mischien vind je het wel helemaal niks (zie ook hierboven).

:)

Jack, komt voor de slager.

Ik stel het dan ook op prijs als jij weer een keer komt luisteren en dan de Optonica meeneemt. Zoals je wel weet is zijnsinformatie iets wat gemakkelijk te vervuilen is. Mijn LFD in jouw installatie doet het op dat gebied denkelijk niet veel beter dan een origineel exemplaar. Een vergelijk bij de thuiswedstrijd kan dus heel anders uitpakken.

En ook is mijn thuissituatie sinds jouw vorige komst flink verbeterd.

Marc

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...