Guest tubejack Posted 9 mei 2011 Report Share Posted 9 mei 2011 (edited) Dit dan meestal op componentniveau. De laatste ontwikkeling is het verminderen van de memory distorsion. Voor wie niet weet wat dat is, mag zijn versterker eens meebrengen en hier vergelijken met de nieuwe Array's. Wanneer ik tijd heb, wil ik er zelfs mee naar jullie toe komen. Dan kun je zelf horen wat de verschillen zijn. Ik heb nu enig idee en heb een sterk vermoeden waarom in dit specifieke onderdeel memory distortion een buis altijd superieur zal blijven. M.i. omdat eindbuizen heel weinig eigen capaciteit hebben een KT88 zit zo rond de 15pF. Dat is extreem weinig. Als je een stukje draad in elkaar draait, heb je al gauw méér capaciteit. De 2 eindtransistoren in mijn Optonica hebben een capaciteit van 160pF* en dat is nog niet veel. Als ik het na een avondje zoeken vergelijk, met andere eindtransistoren. Maar ga nu eens 8 van dit soort eindtrappen parallel zetten, dan heb je ook 8x de capaciteit van zo'n eindtrap. Daar is vermoed ik, veel winst te halen. Met vriendelijke groet. Jack Vandaag na lang zoeken gevonden dat dit bij de bekende 2N3055 maar liefst 700pF is ..... http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/92454/MICROSEMI/2N3055.html Edited 9 mei 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 mei 2011 Report Share Posted 9 mei 2011 Jack, komt voor de slager. Ik stel het dan ook op prijs als jij weer een keer komt luisteren en dan de Optonica meeneemt. Zoals je wel weet is zijnsinformatie iets wat gemakkelijk te vervuilen is. Mijn LFD in jouw installatie doet het op dat gebied denkelijk niet veel beter dan een origineel exemplaar. Een vergelijk bij de thuiswedstrijd kan dus heel anders uitpakken. En ook is mijn thuissituatie sinds jouw vorige komst flink verbeterd. Marc De vorige keer bij jouw klonk het al heel goed. Wat "zijn informatie" betreft ik noem het liever het gevoel: "er bij zijn" Sommige noemen het ook "betrokkenheid" Ikzelf ben daar niet zo bang voor, de ruimte waar iets staat te spelen is belangrijk. Maar ook het vermogen om hele subtiele details weer te geven, die juist zo belangrijk zijn voor betrokkenheid. Kun je volgens mij met een bak techniek prima voor elkaar krijgen. Verder wil ik je het fenomeen "memory distortion" laten horen. Een mogelijk nadeel is: "als je het eenmaal hebt gehoord hebt" de kans loopt, dat je veel solid state versterkers niet meer mooi vind klinken. Mijn luidsprekers "kleuren" haast niets en laten het genadeloos horen. Laten we na 16 oktober afspreken, ik heb dan wat meer tijd en ook meer materiaal. In de tussentijd ben je hier altijd welkom, neem je LFD mee dan kun je die vergelijken. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 mei 2011 Report Share Posted 9 mei 2011 Soms "vertil" je wel eens aan een klusje zo ook met een TU-X1 het vlaggenschip van Sansui. Hier ongeveer op een derde van de werkzaamheden, ik heb nog nooit zoveel draadjes, stekkertjes etc bij elkaar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 mei 2011 Report Share Posted 9 mei 2011 Soms "vertil" je wel eens aan een klusje zo ook met een TU-X1 het vlaggenschip van Sansui. (...) Beste Tubejack, Deze, dus? (Maar dan zonder gaatjes...) WOW! Toch - ik weet niet hoe ànderen er over denken - vond ik ze destijds altijd wat "bruin", "warm" klinken. 't Kan ook wel hebben gelegen aan de Celestion speakers waarmee importeur Tempofoon ze destijds altijd demonstreerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 (edited) Toch - ik weet niet hoe ànderen er over denken - vond ik ze destijds altijd wat "bruin", "warm" klinken. 't Kan ook wel hebben gelegen aan de Celestion speakers waarmee importeur Tempofoon ze destijds altijd demonstreerde. Ja die. ik vond hem niet alleen "warm" klinken maar ook saai zat weinig pit meer in. Dat laatste komt door verdroogde elco' s, dat is voor de komende 25jaar verholpen. Ik hoefde maar een héél klein beetje te tweaken. Uit zichzelf, is dit al een zeer goed apparaat. Servicen is wat minder.... wel een leuke uitdaging. Edited 10 mei 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Tja... ooit hebben we een topic gehad over muzikaliteit... daarin kwam duidelijk naar voor dat dit niks met kwaliteit, maar alles met interpretatie te maken had. Wat voor de een muzikaal was, is voor de ander "klinisch". En wat voor de ander muzikaal was, is voor de weer andere bagger. Een Array versterker doet niks meer dan versterker. En dat met zo weinig mogelijk vervorming. Op het gehoor worden ook nog aanpassingen gedaan. Dit dan meestal op componentniveau. De laatste ontwikkeling is het verminderen van de memory distorsion. Voor wie niet weet wat dat is, mag zijn versterker eens meebrengen en hier vergelijken met de nieuwe Array's. Wanneer ik tijd heb, wil ik er zelfs mee naar jullie toe komen. Dan kun je zelf horen wat de verschillen zijn. En mischien vind je het wel helemaal niks (zie ook hierboven). Die memory distortion is toch iets waar Lavardin al jaren mee bezig is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Hans, geen onzin vertellen Array is gewoon een van de duizenden versterkers ,of was dat een reclame boodschap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2011 Author Report Share Posted 10 mei 2011 Tja... ooit hebben we een topic gehad over muzikaliteit... daarin kwam duidelijk naar voor dat dit niks met kwaliteit, maar alles met interpretatie te maken had. Wat voor de een muzikaal was, is voor de ander "klinisch". En wat voor de ander muzikaal was, is voor de weer andere bagger. Een Array versterker doet niks meer dan versterker. En dat met zo weinig mogelijk vervorming. Op het gehoor worden ook nog aanpassingen gedaan. Dit dan meestal op componentniveau. De laatste ontwikkeling is het verminderen van de memory distorsion. Voor wie niet weet wat dat is, mag zijn versterker eens meebrengen en hier vergelijken met de nieuwe Array's. Wanneer ik tijd heb, wil ik er zelfs mee naar jullie toe komen. Dan kun je zelf horen wat de verschillen zijn. En mischien vind je het wel helemaal niks (zie ook hierboven). Die memory distortion is toch iets waar Lavardin al jaren mee bezig is? Precies... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2011 Author Report Share Posted 10 mei 2011 Hans, geen onzin vertellen Array is gewoon een van de duizenden versterkers ,of was dat een reclame boodschap Ik vertel geen onzin... Vind eens een endere versterker met de opbouw van de Array's. Ik bedoel 64 kleine en snelle eindtransistoren die samen een behoorlijk vermogen kunnen leveren. De memory distorsion is iets waar Array al vanaf 1997 mee bezig is. Het heeft alles te maken met stress door belastte componenten. Wanneer je wilt kun je dit als reclame zien... je kunt het ook zien als waardevolle informatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Nog wat reclame dan maar. Er staat ook een goeie test van de S10 in de HVT. Staat ook mooi in uitgelegd hoe de techniek in deze versterker werkt. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Er staat ook een goeie test van de S10 in de HVT. Dank je voor de tip George, Ik zou hem graag willen horen. Maar ja, dan wil ik hem ook kunnen kopen als ik het mooi vind. Zit er niet in Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Hans,er vindt een tijdverschuiving plaats onder die 64 kleine snelle eindtorren Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Hans,er vindt een tijdverschuiving plaats onder die 64 kleine snelle eindtorren Duidelijk niet de recensie gelezen in de HVT. De tijdverschuiving zou juist een van de sterke punten zijn van dit ontwerp. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2011 Author Report Share Posted 10 mei 2011 Hans,er vindt een tijdverschuiving plaats onder die 64 kleine snelle eindtorren De tijdverschuiving zou juist een van de sterke punten zijn van dit ontwerp. Groetjes George Precies... Wanneer er 64 auto's op dezelfde tijd vertrekken en met precies dezelfde snelheid naar Amsterdam rijden, komen ze ook allemaal precies dezelfde tijd aan (theoretisch natuurlijk). Bij een versterker is dat niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Ja Hans in theorie ,maar we leven helaas in de praktijk,dus die 64 auto,s vertrekken helaas niet op tijd Hans dat is het zelfde met de Dap. van Jack, in theorie moet de dap.de 4 LM units van de PP van mijnheer Spido koosnaampje Klaas de zelfde parameters hebben,maar hebben die dat ook,ik geloof er geen bal van ,en hoe kom je er achter ,heel simpel laat de units meten,ze noemen wel een Dap maar is het wel een Dap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 .................... Wanneer ik tijd heb, wil ik er zelfs mee naar jullie toe komen. Dan kun je zelf horen wat de verschillen zijn. En mischien vind je het wel helemaal niks (zie ook hierboven). Lijkt me leuk Hans. Kom hier eens luisteren en neem de Array's mee. Ik ben toch wel benieuwd wat die versterkers doen tov een Musical Fidelity Tri Vista 300 met 0,5% gematchte milspec 5703WB buisjes (1980 batch) ipv de originele (slecht gematchte) 5703's (1986 batch). Kunnen we, als je dat leuk vind, ook nog een vergelijk doen met Jadis JCA-30 monoblokken (nog die met de zwarte en blauwe elco's ipv alleen blauwe zoals de nieuwe dat hebben). Ook zeer neutrale versterkers, waarvan al meerdere mensen verbaasd hebben gestaan dat het buizenbakken zijn omdat ze niet zo klinken, maar dan met een brok minder vermogen. Ook een vergelijk met de Array VV en mijn eigenverbouw Hawk P11 is dan mogelijk, maar word wel een lange dag denk ik. Mss leuk om dat met wat meer forumleden te doen, of er zelfs een heardag van te maken, met mss zelfs nog meer verschillende versterkers. Sorry, ik denk ook maar even hardop, wat me net zo even te binnen schiet tijdens dat ik het bericht typ. Mvg. Miracle. P.S. 64 auto's zullen nooit en te nimmer tegelijk kunnen starten, simpel omdat de wegen niet breed genoeg zijn om ze naast elkaar op te stellen. Zo is dat vaak ook met een muzieksignaal. Dat vertrekt ook niet allemaal tegelijk, en is al helemaal niet gelijk aan elkaar. Alleen al het gemiddelde gehoor neemt 19.980 verschillende toonhoogten weer (20-20.000 hz), en hebben we het nog niet over alle variabelen in die toonhoogten. De stelling van gelijk vertrekken en gelijk eindigen heeft hier dus geen enkele waarde voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Mss leuk om dat met wat meer forumleden te doen, of er zelfs een heardag van te maken, met mss zelfs nog meer verschillende versterkers. Hulde Miracle, ik mag blijkbaar de moed nog niet opgeven met dit forum. Lijkt mij ook leuk, ik ben ook benieuwd geworden naar die versterkers. En ik heb nu ook een heel mooi versterkertje staan, moet ik alleen nog een nette -en optimaal getweakte- versie van bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Leuk Ik heb nog een lekker klinkende "torren bak" Maar ben tot 16 oktober druk met trainen voor de marathon van Amsterdam. Kan eigenlijk geen weekeinde meer missen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Leuk Ik heb nog een lekker klinkende "torren bak" Maar ben tot 16 oktober druk met trainen voor de marathon van Amsterdam. Kan eigenlijk geen weekeinde meer missen. Dat is net een mooie tijd Jack. In die tijd van het jaar gaat het weer weer wat slechter worden, en gaan we weer wat meer met audio bezig zijn. Word het meestal ook weer wat drukker op de fora. In de zomer is toch iedereen meer buiten bezig, of op vakantie. Zo'n heardag lijkt mij uitermate geschikt voor de maanden oktober/november/december. @Bart: Dit forum hoef je idd nog echt niet op te geven, ondanks de paar ziekelijke figuren die hier zo af en toe toch weer de kop op steken. Als ik onderaan de pagina bij "Online Gebruikers" kijk zie ik toch iedere keer wel weer de bekende namen staan. Er word alleen weinig gepost. Bij de meeste serieuze forumleden staat onderhand wel een installatie die behoorlijk bevredigend is, en de grenzen van het budget bereikt heeft, waardoor er weinig tot niets nieuws meer te melden valt. Daarbij is er ook weinig vernieuwends meer onder de zon de laatste tijd, tenzij je je bezig gaat houden met 'de nieuwe media', waar er onder de high-end forummers, die zich hier nogal eens ophouden, toch weinig tot geen interesse is (bij mij ook niet). Toch kom je die forumgenoten nog wel iedere keer op de shows (hoe erg die ook iedere keer weer tegen vallen) weer tegen, waardoor ik het idee heb dat een heardag toch ook dit jaar wel weer een succes zal worden. Daarom wil ik na de zomervakenties de stemmingen wel eens gaan peilen, en bij voldoende interesse zoiets weer eens op poten te gaan zetten. Ideeën daaromtrent heb ik genoeg, en zaaltjes zijn er genoeg te vinden. De vergelijking met de Array versterkers die Hans aandroeg gaven mij eigenlijk weer een leuke aanzet tot die gedachte. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 (...) Bij de meeste serieuze forumleden staat onderhand wel een installatie die behoorlijk bevredigend is, en de grenzen van het budget bereikt heeft, waardoor er weinig tot niets nieuws meer te melden valt. Daarbij is er ook weinig vernieuwends meer onder de zon de laatste tijd, (...) Beste Miracle, Om iets "vernieuwends" op te merken, heb je goede oren nodig. Tubejack heeft die. Goodtube ook. En Geraldo45, bijvoorbeeld. Om van de mijne nog maar te zwijgen! Jij hebt zulke oren kennelijk niét. Helaas. Wie oren heeft om te horen... Hij hóre! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 Om iets "vernieuwends" op te merken, heb je goede oren nodig. Tubejack heeft die. Goodtube ook. En Geraldo45, bijvoorbeeld. Om van de mijne nog maar te zwijgen! Jij hebt zulke oren kennelijk ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 Om iets "vernieuwends" op te merken, heb je goede oren nodig. Beste Spido, Met alleen goede oren kom je er niet, al ben je nog zo vernieuwend. Wil je een ander enthousiast maken, dan zijn goede manieren..... empathie minstens zo belangrijk. Knoop d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 Lekker sleutelen aan mijn nieuwe buizenversterkertje . Ik had vandaag w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 Om iets "vernieuwends" op te merken, heb je goede oren nodig. Beste Spido, Met alleen goede oren kom je er niet, al ben je nog zo vernieuwend. Wil je een ander enthousiast maken, dan zijn goede manieren..... empathie minstens zo belangrijk. Knoop d Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 "Memory distortion" is een term die reeds lang in de psychologie en aanverwante wetenschappen wordt gebruikt (en wel voor een verschijnsel dat ook wel kan optreden tijdens en na vergelijkende hifi-luistertests, dus er ìs wel een min of meer toevallige link met audio.) In de psychologie heeft de term "Memory distortion" echter een heel andere betekenis: Memory distortion reflects failures to identify the sources of mental experience (reality monitoring failures or source misattributions). For example, people sometimes confuse what they inferred or imagined and what actually happened, what they saw and what was suggested to them, one person's actions and another's what they heard and what they previously knew, and fiction and fact. Source confusions arise because activated information is incomplete or ambiguous and the evaluative processes responsible for attributing information to sources are imperfect. Both accurate and inaccurate source attributions result from heuristic processes and more reflectively complex processes that evaluate a mental experience for various qualities such as amount and type of perceptual, contextual, affective, semantic and cognitive detail, that retrieve additional supporting or disconfirming evidence, and that evaluate plausibility and consistency given general knowledge, schemes, biases and goals. Experimental and clinical evidence regarding cognitive mechanisms and underlying brain structures of source monitoring are discussed.(...) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1692093/ Komt dus neer op mentaal gestoord herinneringsvermogen. Het zou daarom wellicht beter zijn, voor audio een andere term te bedenken. Wat in audio wordt bedoeld, is het effect van "signal-induced thermal drifts in transistors": door het signaal veroorzaakte temperatuurswisselingen in transistoren (met het vervormende effect daarvan voor later signaal). http://peufeu.free.fr/audio/memory/memory-1-theory.html Ik vond het grappig te lezen, onder punt 7: (...) I personnally think that high feedback is preferable. TIM seems more like a legend to me. High feedback can be used more efficiently against memory effects. Besides, you can make a fast amp that has high feedback too. There will be more on this in the next article, which will cover the details of the amplifier I designed against memory distortion. (...) Immers, reeds in 1949 schreef de National Physics Laboratorium in een test van de "Point One" TL/12 versterker van H. J. Leak & Co: (...) It is extremely difficult to apply feedback over several stages and in large magnitudes without causing instability. This may be more clearly grasped when it is realised that the beneficial effects of feedback were known early in 1934 (Ref 15), though it was not until 1945 that an amplifier with a distortion content as low as 0.1% became available in Britain, when H. J. Leak revolutionised performance standards with the design of the original " POINT ONE " amplifiers (Ref 16). There is, of course, always a time lag between scientific research and commercial development, and the extremely long lag in this case should bring home to the non-technical reader the great difficulty of applying feedback properly.This difficulty cannot be stressed too strongly. In general, the beneficial results of negative feedback are enhaced by increasing the magnitude of the feedback, and by increasing the number of stages over which the feedback is taken (up to an optimum munber of stages - Ref 17). These conditions are, unfortunately, exactly those which are the most difficult to attain. As in other fields of human endeavour, the most desirable result is attained only by employing maximum skill and effort. (...) http://www.44bx.com/leak/PointOne2.html Met name de juiste toepassing van negatieve feedback leverde resultaten op, waarvan "moderne" buizenversterkers alleen maar kunnen dromen: (...) The 1946 Wireless World advertisement announces the arrival of a product that appears forgotten these days - it was the "Type 15" audio power amplifier. The amplifiers claim to fame was the then astonishingly low total harmonic distortion - at just 0.1 per cent for 15 Watts output. Other interesting details were:• a flat frequency response with 0.25dB from 20Hz to 20kHz • distortion of 0.2% for 15 Watts at 60Hz • a damping factor of 20 • Class-A triode output stage (presumably a pair of KT-66 valves) • a four-stage circuit(...). http://www.44bx.com/leak/leak_bkgnd.html Hoewel het moeilijk is om met een buizenversterker een redelijk goede dempingsfactor te bereiken... het lukte Leak met de Type 15 en de latere "Point One" types heel aardig. Beter, dan bij "moderne" buizenversterkers. In de eerder genoemde test van de National Physics Laboratorium (1949) lezen we ondermeer: (...) Before the main feedback loop is closed, the " damping factor " presented by the internal impedance of the TL/12 amplifier to the load is approximately 2, a representative figure for triode output valves. Thus, if to the " 15 ohms-20 ohms" output windings a 16 ohms loudspeaker is connected, it will look back into an effective impedance of about 8 ohms. When the main feedback loop is closed a radical change takes place, and the loudspeaker looks back into an effective impedance of about 0.4 ohms. The ratio of 0.4 ohms: 16 ohms, (40), is the " damping factor." In practice it varies with power output (Ref 12). In good amplifiers this variation will be small, and the output impedance will be substantially resistive, as shown by the National Physical Laboratory report on the TL/12 amplifier. Damping factors of the order of 40 effect a striking audible improvement to the quality of reproduction, particularly as regards "cleanness" in the bass register. The capability of a loudspeaker to reproduce transient low frequency sounds is astonishingly improved (Ref 13) by a high damping factor. It has been stated that transients can be " over-damped " by a high damping factor. This is a fallacy arising from the contemplation of false analogies and not from experience or careful listening tests. This fallacy has recently been exploded by the practical research of J. Moir (Ref 14). It is true that heavy damping will not only completely remove the bass resonant peak caused by stiff centring devices, but may actually reduce the response near resonance to a few db below the reference level. This is really beneficial, for it means that waveform distortion has been reduced to the absolute minimum, and the bass response may easily be boosted back to level by means of distortionless circuits such as those in the RC/PA/U pre-amplifier. Therefore, we deprecate juggling an amplifier's output impedance in an attempt to obtain a flat response from a particular loudspeaker. In short, the higher the damping factor the better, for it can only lead to less distortion. (...)" Reeds in de dagen van onze opa's zeiden sommigen dat een hoge dempingsfactor het geluid saai of dof zou kunnen maken. En sommigen beweren dat nu nog steeds. Het testinstituut beschouwde die opvatting toen reeds als een "fallacy" (bedrog), en dat wàs het ook. Is het nu nog steeds. Alleen lui die van vervorming houden, zullen het tegendeel beweren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts