Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wie of wat is "Sonore"?

Beste Spido,

Over het algemeen, ga ik mijn eigen weg, maar van sommige neem ik wat aan.

Dat zijn mensen, firma's waarvan ik vind, dat die baanbrekend werk hebben

verricht of dat doen.

Een daarvan is Cock van der Weiden van de firma Sonore soundsystems B.V.

Voor mij, een referentie qua weergevers.

De andere heet Willem P. van der Burg van Array B.V.

Deze firma vind ik uitzonderlijk goed en eerlijk bezig op het gebied van transistor versterkers.

Voor mij een referentie qua transistor verstekers.

Commerci

Ruud,zo bijzonder is die Sonnore ook al weer niet, de prijs is wel spannend . :D

Array en Sonore hebben beiden zijn voor en nadelen.

Wie of wat is "Sonore"?

Beste Spido,

Over het algemeen, ga ik mijn eigen weg, maar van sommige neem ik wat aan.

Dat zijn mensen, firma's waarvan ik vind, dat die baanbrekend werk hebben

verricht of dat doen.

Een daarvan is Cock van der Weiden van de firma Sonore soundsystems B.V.

Voor mij, een referentie qua weergevers.

De andere heet Willem P. van der Burg van Array B.V.

Deze firma vind ik uitzonderlijk goed en eerlijk bezig op het gebied van transistor versterkers.

Voor mij een referentie qua transistor verstekers.

Commerci

Guest tubejack

Hoeveel watt heb je nodig? Weinig bleek weer vandaag.

Een aardig gemodificeerde Aurexx1 versterkertje staat te spelen.

Maar liefst 2x 3watt en dan ook nog opmerkelijke fraaie watt 's

Mooie buis zo'n EL84, het hoog is zeer fraai, los en lucht , veel details.

Stemmen klinken natuurlijk, In het begin vond ik het midden ietsje ruw klinken

maar na een middag onder spanning te hebben gestaan valt het niet meer op..

Waarschijnlijk moeten de buizen nog even inspelen.

Met een dempingsfactor van 7 klinkt het laag opmerkelijk goed,

en erg beschaafd, het gaat nauwelijks fout.

Het leuke is de versterker klinkt absoluut niet warm zoals sommige

andere buizenversterkers maar ook niet t

Er was geen jitter, toen. Geen jetter. Geen jotter, zelfs.

Ga eens luisteren naar streaming bij bijvoorbeeld Bert Fruitema. Jitter is ook van vroeger, inmiddels <_<

Hallo,

Bert is kind aan huis bij de AVMN. Daar heeft hij laatst zijn gemodificeerde Transporter gedemonstreerd. Hij heeft echter aan het analoge deel gesleuteld en niets aan jitter gedaan. Volgens mij is dat ook zijn deskundigheid niet. Dus waarom jij het afwezig zijn van jitter aan Bert koppelt, snap ik niet. Dat er met streaming en een mooie DAC prachtige resultaten zijn te behalen, heb ik al vaker gemerkt. De laatste tijd zelfs elke dag.

groet,

Leobus

Waar ik hier op doelde -indirect- is dat digitaal gewoon ontzettend goed klinkt. Maar pas sinds streaming is de weergave volwassen -vind ik- en vooral bij weergave van hoge resolutie digitale audio. Voor sommigen is dat geen nieuws, voor anderen is er geen overtuiging. Daarom: ga luisteren.

Inderdaad die Squeezebox Transporter is fantastisch gemod in het analoge deel en voorzien van buizentrap (6N30P).

Speelt de FLAC bestanden vanaf de NAS fantastisch af. Bediening via Ipad/Iphone. Zoiets lijkt mij nou ook wel wat.

PS De hoeveelheid jitter ten opzichte van CD weergave wordt geëlimineerd bij het rippen van de CD (omzetten CD audio naar WAV/FLAC). Verder is een perfect analoog deel in de uitgang van de media player van grote invloed op de klank. Modificaties in het digitale deel zoals klok en voeding reduceert jitter nog verder en de toename van de kwaliteit van de weergave is pas goed waarneembaar als het analoge deel al perfect is.

Guest tubejack

Mooi hè? B)

Ben benieuwd naar je publicatie. Wellicht ga ik ook nog iets schrijven ;) (Krijg ik 'm gratis thuisgestuurd :cool2: )

Ja het is een héél leuk en héél ànder volwassen versterkertje nu.

Ik ga zelf niets publiceren in de Audiospecial, wel misschien een stukje op mijn website, want ik heb ook een paar eigen dingetjes.

Hoe is het met jouw EL84 versterker?

En 2 wist je dat je die waarschijnlijk ook in supertriode kan zetten....

Jack,je wilt toch niet zeggen dat er een fatsoenlijke bas uit komt, zet hem maar op de scoop en maak de foto,s in blokgolf bij 40 Hz :) niet schrikken.

In triode Half watt dat is super!!!!! ,hoger rendement speaker zoeken zoeken ,Jack <_<

Jack,je wilt toch niet zeggen dat er een fatsoenlijke bas uit komt, zet hem maar op de scoop en maak de foto,s in blokgolf bij 40 Hz :) niet schrikken. (...)

Beste Wol,

Wat een versterker werkelijk waard is, komt pas akoestisch (bij weergave via luidsprekers) tot uiting.

Dus niet via stille meting aan de onbelaste versterkeruitgang, maar door het geluid ("akoestisch product") te meten.

En dan liefst bij realistische belasting, d.w.z. dat een complexe blokgolf met een fundamentele frequentie van 40 Hz (en met vele oneven harmonische boventonen daarbij) zo luid zou moeten worden weergegeven als de min of meer overeenkomende natuurlijke toon van bijvoorbeeld een concertvleugel, kerkorgel of bastuba.

Meting met blokgolven is echter vooral van belang voor het vaststellen van de fasereinheid.

De vele oneven harmonischen (veelvouden van de grondfrequentie) in de blokgolf moeten immers niet vertraagd (dus met fasefouten) t.o.v. de grondfrequentie van 40 Hz worden weergegeven.

Maar het ging het jou kennelijk helemaal niet om fasereinheid.

(Dat is dan jammer, want fasereinheid is muzikaal véél belangrijker dan wat jij wilde onderzoeken!)

Als je wilt nagaan of de versterker specifiek in het laag (voor bepaalde speakers) voldoende power kan leveren, kun je beter bijvoorbeeld enkelvoudige (pure) 40 Hz tonebursts gebruiken.

Alleen maar 40 Hz sinus, dus.

't Mag ook continu sinus zijn, in plaats van bursts.

(Bye, bye, speakers...!)

Vooral a-muzikale mensen hechten veel waarde aan dit type metingen.

Guest tubejack

Jack,je wilt toch niet zeggen dat er een fatsoenlijke bas uit komt, zet hem maar op de scoop en maak de foto,s in blokgolf bij 40 Hz :) niet schrikken.

In triode Half watt dat is super!!!!! ,hoger rendement speaker zoeken zoeken ,Jack <_<

Het laag is opmerkelijk beschaafd, voor een buizen versterker.

De versterker staat in een soort van triode stand, alleen dan met behoud

van een groot deel van het ultra lineair vermogen. Maximaal is dat 3,4 watt in 8ohm.

Er wordt en is veel aangemeten e.e.a. zal eind van het jaar gepubliceerd worden.

Met de weergevers die ik nu heb 93dB bij 1 meter gaat het goed.

Meer, vertel ik er niet over.

Verder, schrik ik niet zo gauw ....

Jack

Niet mee eens Wollie.

En wat die blokgolf betreft ben ik het totaal niet mee eens. ;)

De versterker staat in een soort van triode stand, alleen dan met behoud

van een groot deel van het ultra lineair vermogen.

...

Meer, vertel ik er niet over.

Oftewel de Super triode schakeling m.b.v. cathode feedback wikkeling

Jack, het is nog maar Mei! Niet teveel verklappen anders weten wij in Augustus al wat er in December* wordt gepubliceerd... ;)

update *lees ik net dat je niet in de AudioSpecial gaat pulbiceren* okay okay

Guest tubejack

update *lees ik net dat je niet in de AudioSpecial gaat pulbiceren* okay okay

Nee iets anders, het is een heel leuk en ook inspirerend project.

Het geeft inzicht en ruimte voor eigen idee

Frenske ,laat het mij maar eens zien dat je uit een el 84 simgle ended een waanzinnige mooie 40 hz blokgolf er uit krijgt, ongelovige wollie :)

Frenske ,je wilt toch niet zeggen dat de bas van el 84 hetzelfde klinkt al jou triode ampli :)

Frenske ,laat het mij maar eens zien dat je uit een el 84 simgle ended een waanzinnige mooie 40 hz blokgolf er uit krijgt, ongelovige wollie :)

Frenske ,je wilt toch niet zeggen dat de bas van el 84 hetzelfde klinkt als jou triode ampli :)

Dat is dan ook een heel bijzondere Ampli.Wollie ;)

Die klinkt daarom ook heel bijzonder in combi met mijn AN speakers. :D;)

Guest tubejack

Vandaag weer een audiofiele dag.

Lekker sleutelen aan deze Kenwood KT-8300, staat nu in te spelen.

KT-8300.jpg

Wordt steeds zeldzamer .......Waanzinnig mooie hoog-frequent techniek.

Zie je zelden zo'n mooie afstem condensator

KT-8300inside.jpg

Daar kan Sansui, Sony, Pioneer, of een ander merk niet aan tippen....

Logisch want eigenlijk is het merk Trio-Kenwood, en dat is bekent van

zeer goede communicatie apparatuur.

http://www.thevintag...od-KT-8300.html

Ga weer lekker luisteren :)

prachtig, mooi gebouwd ook.

hier thuis is alle verfwerk enzo bijna af. dus met enkele weken gaat de set weer op zijn plek, laatste koppelcondensator vervangen, en inspelen. can't wait.

groet

Guest tubejack

Een Philips 22AH673 :o

Het front-end/ontvangst gedeelte van de Kenwood vind ik iets mooier.

Het midden frequent van de Philips is mooier met haar 32 LC kringen

De middengolf van de Philips is véél mooier.....

De stereo-decoder van de Kenwood is deels discreet en mooier...

Kortom 2 totaal verschillende tuners de Philips kostte 1695,- in 1979 de Kenwood iets van 1995,-

Overal vind ik de Kenwood KT-8300 robuuster/veelzijdiger

Maar net als mijn gerestaureerde Philips mag één exemplaar blijven :)

transistorreferentie.jpg

maar die nieuwe koppelcondensatoren staan bekend om hun vreselijke inspeeltijd .... :D

dat wordt hard werken en afzien (lees: geduldig wachten tot het langzaamaan beter gaat klinken).

groet

maar die nieuwe koppelcondensatoren staan bekend om hun vreselijke inspeeltijd .... :D

dat wordt hard werken en afzien (lees: geduldig wachten tot het langzaamaan beter gaat klinken).

groet

Dat is zeker waar inspelen is nodig em het veranderd echt

Maar je moet het wel juist zien, als het in het begin niet goed klinkt word het nooit wat je wil

als het afzien is om er naar te luisteren t.o.v je oude c's dan blijft het een teleurstelling.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...