Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


WanFie
 Share

Recommended Posts

Snoeihard kan het natuurlijk niet met 2x 40W, maar voor een huiskamer toch wel ruim voldoende.

Waarom zou dat niet "snoeihard" kunnen Hans?

 

86Db@1Watt@1meter betekend 86Db@3 meter met 2 speakers, is dus zo'n 101Db op de luisterplaats die 3 meter van de speakers vandaan is bij 32Watt.

Dan heb je nog zo'n 8watt over, aan dynamiek, voordat de boel gaat vervormen.

 

Neem van mij aan dat in de gemiddelde woning de buren echt niet vrolijk van je gaan worden als je op 101Db muziek aan het luisteren bent. ;)

 

Wanneer ik mijn Jadis JCA-30 versterkers echt aan het werk ga zetten op de Morel Supreme DIY monitoren, welke ook een rendement van 86Db@1M hebben, kunnen de buren redelijk goed meeluisteren.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Snoeihard kan het natuurlijk niet met 2x 40W, maar voor een huiskamer toch wel ruim voldoende.

Waarom zou dat niet "snoeihard" kunnen Hans?

 

86Db@1Watt@1meter betekend 86Db@3 meter met 2 speakers, is dus zo'n 101Db op de luisterplaats die 3 meter van de speakers vandaan is bij 32Watt.

Dan heb je nog zo'n 8watt over, aan dynamiek, voordat de boel gaat vervormen.

 

Neem van mij aan dat in de gemiddelde woning de buren echt niet vrolijk van je gaan worden als je op 101Db muziek aan het luisteren bent. ;)

 

Wanneer ik mijn Jadis JCA-30 versterkers echt aan het werk ga zetten op de Morel Supreme DIY monitoren, welke ook een rendement van 86Db@1M hebben, kunnen de buren redelijk goed meeluisteren.

 

Mvg. Miracle.

 

Die 101 dB zijn dan wel de pieken. In het geval van de Magnepans begon het bij uithalen op stemmen soms toch al wel wat te vervormen. Maar de Maggies laten dan ook ALLES horen. Overigens is 101 dB op de pieken niet snoeihard te noemen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

 

Die 101 dB zijn dan wel de pieken. In het geval van de Magnepans begon het bij uithalen op stemmen soms toch al wel wat te vervormen. Maar de Maggies laten dan ook ALLES horen. Overigens is 101 dB op de pieken niet snoeihard te noemen.

 

:)

Jammer dat het bij de uithalen van stemmen bij die Magnepans soms toch al wel wat begon te vervormen.

Die ervaring heb ik niet met Apogee Stages (met nieuwe 6 element etched Kapton mid/high units) van ook 86Db en de Morel monitoren met een zelfde rendement.

 

Volgens mij is er met de Magnepans of versterkers dan toch iets mis waardoor die vervorming al met 40 watt versterkers bij normaal volume optreed.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Vele audiofiele dagen. Diversen shows bezoeken, forum meeting van de zuiderburen, audiovereniging avond, bezoekje doen bij forumlid.

 

@ Hans van L,

De Bogers show was goed. In de ochtend had men de andere Pathos versterker (voor en eind) ertussen. Volgens mij heb je de ge

Link to comment
Share on other sites

Vele audiofiele dagen. Diversen shows bezoeken, forum meeting van de zuiderburen, audiovereniging avond, bezoekje doen bij forumlid.

 

@ Hans van L,

De Bogers show was goed. In de ochtend had men de andere Pathos versterker (voor en eind) ertussen. Volgens mij heb je de ge

Link to comment
Share on other sites

Laten we vooral het verhaal "vervorming" niet opblazen. Dit was na een verzoek van iemand die een stuk muziek op "volle oorlogssterkte" wilde horen (wat dus eighenlijk niet kon) [...]

 

Hans, je begon met te stellen dat de betreffende luidsprekers niet 'comprimeerden' maar je stelt ook dat ze in dynamiek beperkt waren om dat ze op een bepaald niveau begonnen te vervormen. Da's dan toch compressie?

 

Een van de problemen die ik bij vrijwel alle thuisgebruik luidsprekers tegen kom is dat ze 'sterk' gelimiteerd zijn in de maximaal haalbare luidheid (even onafhankelijk van de versterker). Meestal houd het bij zo'n 104 dB wel op, compressie dus. De grap is inderdaad vaak dat speakers met een laag rendement ook eens een lage maximale geluidsterkte kunnen halen.

 

Ben een beetje aan het prutsen met een interessante kleine pro-audio coax in een waveguide, extreem vlakke frequentie curve van zo'n 100Hz tot 20 KHz (voor zo'n constructie). Maximale continue geluidsdruk ca. 125 dB/m, gevoeligheid ca. 96 dB/m. Als je daar naar luistert lijkt alles moeiteloos te klinken.

Link to comment
Share on other sites

@ Hans vL

 

Nee, opblazen houden we ons niet mee bezig.

Daar zijn andere hearders voor.

Jij en ik hebben genoten van de show en dat is toch het belangrijkste.

 

Jammer dat ik daar gister niet bij kon zijn.

Wel was ik In Breda maar op een forumdag van Zeffbouwaudio.

Was ook heel gezellig zelfs WOL daar nog tegen het lijf gelopen.

 

Ene de Maggies net even latten knallen hier met de DB meter erbij maar op de luisterpositie -+3M van de speakers toch met twee vingers in de neus naar de 100 Db toe zonder een spoor van vervorming te horen. Harder kon nog wel maar dan komen de buren klagen.

 

Wel staat hier wat meer vermogen ter beschikking dus dat vast het probleem geweest zijn.

 

Groetjes George.

Link to comment
Share on other sites

Laten we vooral het verhaal "vervorming" niet opblazen. Dit was na een verzoek van iemand die een stuk muziek op "volle oorlogssterkte" wilde horen (wat dus eighenlijk niet kon) [...]

 

Hans, je begon met te stellen dat de betreffende luidsprekers niet 'comprimeerden' maar je stelt ook dat ze in dynamiek beperkt waren om dat ze op een bepaald niveau begonnen te vervormen. Da's dan toch compressie?

 

Een van de problemen die ik bij vrijwel alle thuisgebruik luidsprekers tegen kom is dat ze 'sterk' gelimiteerd zijn in de maximaal haalbare luidheid (even onafhankelijk van de versterker). Meestal houd het bij zo'n 104 dB wel op, compressie dus. De grap is inderdaad vaak dat speakers met een laag rendement ook eens een lage maximale geluidsterkte kunnen halen.

 

Ben een beetje aan het prutsen met een interessante kleine pro-audio coax in een waveguide, extreem vlakke frequentie curve van zo'n 100Hz tot 20 KHz (voor zo'n constructie). Maximale continue geluidsdruk ca. 125 dB/m, gevoeligheid ca. 96 dB/m. Als je daar naar luistert lijkt alles moeiteloos te klinken.

 

Wanneer versterkers op hun tenen moeten lopen gaan ze vervormen, zo werkt dat nu eenmaal met versterkers. Dat heeft dus niks met compressie van de luidsprekers te maken.

 

@ Kappa7

Jij snapt 't.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Voeding werd instabiel. :(

In sommige ontwerpen is nu eenmaal rekening gehouden met de weerstand van bepaalde onderdelen, en wanneer je die weerstand weg neemt, en die niet compenseert, kan het instabiel worden.

Dat is niet alleen bij voedingen, maar zelfs totaan de andere kant van de keten, de speakers. ;)

Link to comment
Share on other sites

Een onverwachte audiofiele ervaring. In mijn nieuwe huis had ik dus mijn set met een kleine Harman/Kardon aangesloten, voor de voorlopig, maar dat klonk best goed eigenlijk! Wel in een andere akoestiek, je weet niet wat die bijdraagt.

Uiteindelijk het buizenspul uitgepakt en aangesloten, ik blij dat ik weer mijn vertrouwde set had.

Maarr..

Zoveel beter dan dat simpele bakkie klonk dat niet. Sterker nog: die deed het op veel punten beter! :blink::o

Ik ga geen uitgebreide beschrijving geven nu, maar laten we zeggen: controle. Power. L

Link to comment
Share on other sites

Een onverwachte audiofiele ervaring. In mijn nieuwe huis had ik dus mijn set met een kleine Harman/Kardon aangesloten, voor de voorlopig, maar dat klonk best goed eigenlijk! Wel in een andere akoestiek, je weet niet wat die bijdraagt.

Uiteindelijk het buizenspul uitgepakt en aangesloten, ik blij dat ik weer mijn vertrouwde set had.

Maarr..

Zoveel beter dan dat simpele bakkie klonk dat niet. Sterker nog: die deed het op veel punten beter! :blink::o

Ik ga geen uitgebreide beschrijving geven nu, maar laten we zeggen: controle. Power. L

Link to comment
Share on other sites

(...) Toch maar eens een stevige buizenbak bouwen, ik vraag echt teveel van die EL84jes, mijn speakers hebben meer nodig.(...)

 

Stereo60_picture.JPG

 

Ter inspiratie...

 

(...) In December 1948, Leak released the amplifier that gave them a reputation for high performance at resonable cost, with excellence in manufacturing standards. This was the Leak TL/12 - the schematic is attached.

The amplifier uses a pair of KT66 valves in the output stage that are connected in a triode configuration with cathode bias. The first stage is a pentode voltage gain stage, and the second stage a long-tailed pair phase splitter and driver. This configuration was the basis for all Leak power amplifier circuits that would follow for the next 20 years (except of course for the later transistor amplifiers). (...)

http://www.44bx.com/leak/leak_bkgnd.html

 

The Stereo 60 power amplifier is my own dream-amplifier. The EL34 ultra-linear output stage can actually deliver about 35 Watts at clipping, with distortion reaching 0.1% at about 25 Watts.

The amplifier is closely related to the Stereo 50 model, which at first glance looks quite similar. The external differences are:

The Stereo 60 has an input attenuator switch (some later Stereo 50 units also have these).

The first stage valve socket is mounted above the chassis instead of from below.

A power supply filter choke was included in the Stereo 60 in the middle of the chassis. In the photo above the round can in the middle is where the filter choke is located. It has been reported (but not confirmed) that some Stereo 60 units had a large choke (like that shown), but most were much smaller that this.

 

Circuit-wise, the Stereo 60 is almost identical to the Stereo 50, except that the power supply voltage is higher - the power transformer outputs more voltage, and the filter choke results in less voltage drop in the filtering circuit. More impotantly though, the Stereo 60 uses type 8615 output transformers (with 25% screen taps) where as the Stereo 50 uses type 3925 output transformers (with 50% screen taps, making operation of the output stage closer to triode, with less power). As a result the Stereo 60 delivers slightly more power than the Stereo 50.

http://www.44bx.com/leak/Stereo60.html

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Tubejack,

 

Zou er in zo'n geval iets voor te zeggen zijn om heel mooie elco's te combineren met een heel mooi serie-weerstandje?

 

Beste Spido,

 

Dat zou inderdaad kunnen, maar er is geen ruimte voor op de print.

 

Ik heb die elco's heel bewust uitgekozen ter vervanging van Black Gates die niet meer gemaakt worden.

Ze hebben ook niet een extreem lage inwendige weerstand zoals sommige ultra low ESR types die

zowat een kortsluiting veroorzaken.

 

Maar het probleem is inmiddels opgelost e.e.a. blijft mooi stabiel en de tuner klinkt prachtig

Een van de weinige waarmee ik radio 4 nagenoeg ruisvrij op een simpele draadantenne kan ontvangen.

 

Vriendelijke groet,

 

Jack :)

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen Woensdag heb ik een heel fiel dagje gehad.

 

Zo als ik al eerder had gemeld heb ik met mijn DT op de Zefbouw audio dag in Breda gestaan en ben daar Arnout tegen het lijf gelopen.

Ook hij heeft naast dat hij hele mooie versterkers heeft gebouwd ook zelf een DT in elkaar gezet.

Dit moest ik natuurlijk zien en horen en dat ben ik dus afgelopen woensdag wezen doen.

 

Dat is echt een geweldige ervaring om dat eens te horen spelen.

Dit topic gaat over zijn versterkers en geeft een goed idee van hoe hij bouwt.

Kort samengevat is dat compromisloos te noemen.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

(...) Zou er in zo'n geval iets voor te zeggen zijn om heel mooie elco's te combineren met een heel mooi serie-weerstandje?

 

(...) Dat zou inderdaad kunnen, maar er is geen ruimte voor op de print. (...)

 

Beste Tubejack,

 

In de radartechniek wordt, voor heel hoge frequenties en heel zwakke signaaltjes, wel gebruik gemaakt van op kunststof montageplaatjes gelijmde micro-componenten. Daardoor geïnspireerd zie ik jouw elco's geschakeld met behulp van "weerstandjes" van puur weerstandsdraad, van dikte (geleidbaarheid) naar behoefte en al naar behoefte zigzag of geslingerd (langer = meer weerstand) gelijmd op het circuit board. Kan gewoon in de ruimte tussen de gewone componenten in. (Maar dan wel fijnsolderen met een stopnaald of zo... :unsure: )

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Spido,

 

Ik heb andere types gevonden van hetzelfde merk met een iets

hogere inwendige weerstand, maar zeer goede audio eigenschappen.

 

Instabiele gedrag een ander eenzelfde apparaat is daarmee nog niet opgelost.

Ik werd even op het verkeerde been gezet....... ik zoek verder, want het moet

perfect.

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

 

 

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

De oplossing is altijd simpel, als je het weet :blink: maar vrijwel nooit hetzelfde ;)

Bij dit apparaat was de afstemcondensator geoxideerd bij 2 andere van hetzelfde type nagenoeg niet.

Heeft wellicht op een vochtige zolder of schuur gestaan? Afijn opgelost.

 

Mijn audiofiele dag was mijn buizen versterker die ik in mijn werkplaatsje heb staan in het rek zetten.

Deze is ooit door Menno van der Veen himzelf gebouwd als http://www.mennovand.../project18.html

amp-15.jpg

 

 

Ik heb hem eens serieus aangesloten en afgeregeld en een NOS kwartet Sovtek 6550C er in gestopt.

De dempingsfactor is rond de 1 bij 4ohm maar toch is het laag mooi strak dankzij slimme tegenkoppeling

 

 

vdv.jpg

 

De Array set In de verkoop gezet :)

 

Lekker genieten, er gaat bijna niets boven 6550 tubes :)

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...