Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Afgelopen dagen druk in de weer geweest met audio. Mooi dun 1,5mm luidsprekerdraad bij de Praxis gehaald. Klinkt m.i. beter dan de dikkere variant van Monacor en ook beter dan de eveneens dikkere kabel van Belden, die ook dikkere aders heeft. De eerste klonk te duf en de tweede te schel. Allemaal een kwestie van passen en meten, dan hoeft het niet veel geld te kosten.

Komende week laat ik door een installateur de klangmodule van AHP weer monteren. De vorige keer had ik deze ipv de automaat met ge

hoi RBH,

tja die installateur moet natuurlijk de veiligheid in gedachten houden, nietwaar.

Ben benieuwd of je het verschil hoort met aardlekbeveiliging.

Zelf heb ik een smeltpatroon in de audiogroep en deze groep is buiten de aardlek om. Uiteraard wel geaard, maar op dezelfde aardpen als de rest van het huis.

Had je de Monacor kabel wel af en toe opnieuw gestript ?

Afgelopen dagen druk in de weer geweest met audio. Mooi dun 1,5mm luidsprekerdraad bij de Praxis gehaald. Klinkt m.i. beter dan de dikkere variant van Monacor en ook beter dan de eveneens dikkere kabel van Belden, die ook dikkere aders heeft. De eerste klonk te duf en de tweede te schel. Allemaal een kwestie van passen en meten, dan hoeft het niet veel geld te kosten.

Komende week laat ik door een installateur de klangmodule van AHP weer monteren. De vorige keer had ik deze ipv de automaat met geïntegreerde aardlekbeveiliging aangebracht, maar dat vond de installateur geen goed idee. Nu dus met aardlekbeveiliging ervoor, ben benieuwd of het resultaat weer zo verbluffend is. Volgens de installateur gaat dit tegenvallen omdat er spoelen in de aardlekbeveiliging zitten.

Beste rbh,

Kun jij werkelijk horen, wat niét in de signaalweg zit? (t.w. spoel in aardlekbeveiliging)

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=5865.0 :D

(...) Mooi dun 1,5mm luidsprekerdraad bij de Praxis gehaald. Klinkt m.i. beter dan de dikkere variant van Monacor en ook beter dan de eveneens dikkere kabel van Belden, die ook dikkere aders heeft. De eerste klonk te duf en de tweede te schel. (...)

Meet-apparatuur wordt gekalibreerd, van tijd tot tijd.

Maar wie kalibreert van tijd tot tijd, onze beoordelende audiofielen? :rolleyes:

We moeten allemaal van tijd tot tijd calibreren, getuige ook de bonte stoet aan luidsprekers die jouw atelier hebben verlaten. Elke keer weer een verbetering.

Maar in mijn geval had het ook een meer specifieke reden en dat is dat naar mijn mening de buizen monoblokjes goed genoeg zijn. Zoals je weet zat ik enorm met die dingen te klooien. Maar met een andere versterker is het even weer finetunen, vandaar mijn bezoekje naar de Praxis.

Maar wie kalibreert van tijd tot tijd, onze beoordelende audiofielen? :rolleyes:

Live muziek zou ik zo zeggen.

Een concert bezoek kan je als prima calibratie beschouwen.

Guest tubejack

Gewoon van tijd tot tijd, het oude weer eens terug zetten :)

Spido,bij de theorie heb je ook een stukje praktijk,oefenen baart kunst <_<

Verschillende soorten verbindingkabels tussen wandcondcontactdoos en voedingstrafo zijn hoorbare verschillen ,Spido

Maar als jij dat niet hoort,dan kijk maar om naar een betere installatie. :D

Spido,wij kunnen een hoop niet meten,daarvoor is nog geen 10D meetapparatuur beschikbaar

<_<

Voorbeeld het sterrestelsel, wat kon 300 jaar geleden en wat kan nu ,moet ik je soms nog meer voorbeelden geven ,Spido

Live muziek zou ik zo zeggen.

Een concert bezoek kan je als prima calibratie beschouwen.

Als de hifi thuis inderdaad net zo zou klinken als live muziek - en dan met name symfonische muziek in een concertzaal, beluisterd op een redelijke plaats ergens in het midden van de zaal - dan zouden alle audiofielen meteen naar hun versterkers rennen om het hoog en het laag zo'n 6 dB omhoog te schroeven...

We moeten allemaal van tijd tot tijd calibreren, getuige ook de bonte stoet aan luidsprekers die jouw atelier hebben verlaten. Elke keer weer een verbetering. (...)

Beste rbh,

Een atelier? :blink: Spido?

Je verwart me kennelijk met iemand anders... :unsure:

Wol, die opmerking krijg ik al minstens 25 jaar te horen als ik opmerk dat een bepaalde tweak in m'n set niet tot hoorbaar resultaat leid. De resolutie zou niet hoog genoeg zijn en zo. Inmiddels ben ik er wel achter dat dan bedoeld wordt dat je set "niet instabiel genoeg" is.

Eigenlijk zouden audiofielen zicht tot "all in one" setjes moeten beperken, dat scheelt weer een hele hoop dwangneuroses per aan te schaffen kastje met bijbehorende kabeltjes.

Guest tubejack

Ik heb gister weer eens buisjes in mijn rek neergezet :)

Een voorloper van de van der Veen PR20HE en vandaag mijn getweakde MCML05.

Dit maakt echt muziek B)

Heerlijk :)

Jack

Spido,bij de theorie heb je ook een stukje praktijk,oefenen baart kunst <_<

Verschillende soorten verbindingkabels tussen wandcondcontactdoos en voedingstrafo zijn hoorbare verschillen ,Spido

Spido,wij kunnen een hoop niet meten,daarvoor is nog geen 10D meetapparatuur beschikbaar

<_<

Voorbeeld het sterrestelsel, wat kon 300 jaar geleden en wat kan nu ,moet ik je soms nog meer voorbeelden geven ,Spido

Beste Wol,

Het tegendeel is waar: wanneer jij dat allemaal wèl kunt horen, juist dàn moet je maar betere apparatuur gaan kopen!

Met betere netstoring-onderdrukking, met name.

(En wees gerust: als die in orde is, dan is de rest van het apparaat meestal ook van prima kwaliteit.)

Een onverwachte audiofiele ervaring. In mijn nieuwe huis had ik dus mijn set met een kleine Harman/Kardon aangesloten, voor de voorlopig, maar dat klonk best goed eigenlijk! Wel in een andere akoestiek, je weet niet wat die bijdraagt.

Uiteindelijk het buizenspul uitgepakt en aangesloten, ik blij dat ik weer mijn vertrouwde set had.

Maarr..

Zoveel beter dan dat simpele bakkie klonk dat niet. Sterker nog: die deed het op veel punten beter! :blink::o

Ik ga geen uitgebreide beschrijving geven nu, maar laten we zeggen: controle. Power. L

Dank je wel, Robx! 't Was heel leuk om te lezen... :)

delta30_frontaal2_120511.jpg

Mijn broer had de bijbehorende tuner... Hij vind het nog steeds jammer dat hij die ooit heeft weggedaan.

Ik vond toendetijd dat het front en de knopjes toch wel "errug plastic" waren.

:)

Leuk stuk, dank je Robx. Valt jullie ook wat op IN de versterker rolleyes.gif

Veel blauw! meestal Philips onderdelen cool.gif

delta30_trafo_outputtransistors_120511.jpg

Beste Tubejack,

Nou... ik vermoed eerder dat je een heleboel Hunt (c.q. Erie) ziet, hier.

Althans, indien 't nog de originele componenten zijn...

(...) A.H. HUNT (Capacitors) LTD, were based in Wandsworth, London, SW18, (...) A H Hunt (Capacitors) Ltd, was taken over by Erie Electronics Ltd (of Great Yarmouth) circa 1969. At that time Hunt's had factories at Wreham and Wandsworth. Hunt's products were then re-branded Erie - I have some in my components "museum".

Erie (UK) was a subsidiary of Erie USA. Erie (UK) was bought by ITT Components Group Europe circa 1975 (they also bought Daly of Weymouth). Another re-branding of former Hunt's & Erie products as ITT followed. By the late 1980s, it would appear that the former Hunt's plastic film capacitors business was closed down or scaled down drastically and sold off. Certainly the Wandsworth site closed.

When ITT floated their main UK subsidiary Standard Telephones & Cables (STC), as a public company, in the early 1980s, the electrolytic capacitor division was retained by STC and its products re-branded STC. STC sold the electrolytics business to its management and was named BHC Components (still based in Weymouth). BHC was bought by Aerovox (USA) but when Aerovox went bust a few years ago, BHC was sold to Evox-Rifa of Sweden.

The former Erie ceramic capacitor business at Great Yarmouth became Beck Electronics (now owned by Oxley Developments of Cumbria). (...)

"A.H. Hunt had a reputation for quality, especially among the Military. Their commitment to QC was extensive."(...)

http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=1756

Guest tubejack

Hallo Spido,

Ik denk... weet vrijwel zeker dat Leak zo te zien "leentje buur" heeft gedaan in dit ontwerp.

Die 2 verticale printen typisch Philips jaren 60/70.

Die blauwe elco' s op dat printje zijn van zeer goede kwaliteit en nog steeds te koop als Vishay 021.

Voor de rest is de foto en de foto's die ik kan vinden te onduidelijk. Het is best mogelijk dat meerdere

merken gebruikt zijn.

Beste Tubejack,

You turn the world around!

http://www.youtube.com/watch?v=t2TZhruT-Xs

Leak & Hunt were the originals,

Philips was merely a follower...

ag9014_inside.jpg

Zo netjes zag een Philips versterker (AG9014/02M) er in die tijd van binnen uit. :lol:

De condensatoren waren vuilgeel van kleur, toen.

Of bruinig, wanneer ze te heet waren geworden...

http://www.oudio.nl/

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...