Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Ik heb "engelen geduld" dat is een eigenschap die je vanzelf krijgt, met 2 dochters en een vrouw.

Maar soms kleun ik zelf ook wel eens mis :o

Roep vaak, dat door gebrek aan geduld de mooiste dingen mis gaan.

En nu heb ik het zelf :rolleyes: Tijdje terug een als nieuwe Array set van een kennis

overgenomen, die ging samenwonen geen ruimte moest het kwijt en ja vrouwen en audio gaan vaak

niet samen. Liefde maakt blind....

Tijd naar geluisterd en ja het klonk wel erg mooi hoor, maar was het n

Dan moet ik maar snel langskomen! :) Ik hoop binnenkort een afspraak te maken, Jack. Leuk om je kabeladvies even te horen. Ja, microfoonkabel, zag op MP, dat je dat ook als phono-kabel kunt gebruiken. Ben benieuwd of dat echt zo is.

Van de week weer eens de bout opgestookt

Ik heb bij de Phono Dude de 47K weerstand vervangen voor een Caddock MK120 Precision Power Film Radial-Lead Resistor.

a4e256e6e3.png

Resultaat was dat de ruimtelijke afbeelding weer iets was toegenomen.

Op het moment ligt de PD nu weer hulpeloos op zijn rug om verder nog wat andere weerstanden te vervangen die direct in de signaal weg zitten.

Ik ben benieuwd wat dat nog weer zal doen.

Groetjes George

Ineens ging er een lampje branden ...... Array wordt ook gebruikt bij Polyhymnia, in Baarn gebruikt.

En in studio gebruiken ze gewoon goede kwaliteit aansluit kabels, maar verder gaan ze er volgens mij niet mee

stoeien zoals ik als audiofiel gewent ben.

Hmmm de silver plated Puresonic kabels maar eens vervangen door simpele maar goede OFC kabels.

Niks bijzonders ze kostte iets van 15

Guest tubejack

Ik ga eerst de MKG-6 proberen, lekker simpel een asymmetrische kabel.

De afscherming is retour. Er zit ook nog een koolstof afscherming op.

Kost maar 3€95 per meter ....

Vast ergens nog wel goedkoper te krijgen want er staat géén van den Hul op :rolleyes:

Net Yello gedraaid.

Touch en dat stereoplay demo cdtje.

Super :)

Groet,

jack

Heb hier ergens nog 10m Pefer D2300 liggen (Bas zijn favoriet). Dat is wel voor gebalanceerd overigens.

Waarmeen je heel simpel een a-symmetrische verbinding kunt maken, oranje : signaal, wit : massa en de afscherming alleen aan de bronkant ook aan massa cool.gif

NB ook hier favoriet..........

Wat voor soort weerstanden zaten er eerst George? Metaalfilm?

Ja klopt gewone standaard metaalfilm weerstanden 0.25 waters.

Van middag dus ook de 1K gridstopers vervangen voor deze weerstanden.

P1050682.jpg

Gevolg is dat de ruimte nog wat meer is toe genomen nu vooral in de diepte lijken de instrumenten beter te plaatsen.

Ook lijkt het (moet ik nog meten) of de ruis minder is geworden.

Wel is het geheel iets scherper geworden maar nog niet te.

Nu moet ik zeggen dat ik pas 1 plaat heb gedraaid met deze weerstanden dus ze moeten nog wat inspelen.

Eerst dus maar even met rust laten en gewoon gaan spelen, vervolgens over een paar weekjes nog maar eens horen hoe het dan klinkt.

De juiste gegevens van deze weerstanden weet ik helaas niet meer maar.

Wel kan ik nu zeggen dat het dus wel degelijk uitmaakt welke weerstanden er gebruikt worden.

Jij bent trouwens ook goed bezig Jack,

Leuk dat je zo ontdekt hebt dat de Array toch weer hele andere dingen laar horen als je ze een ander draadje geeft.

Kan je zien horen dat een kabel toch nog wel behoorlijk wat invloed kan hebben.

Ik heb ook nog een setje andere Ctjes liggen.

Die gaan over een week of wat in de PD als ik weet wat deze tweak gedaan heeft.

Groetjes George

Jack,heeft toch wat met die kabels :D wat een euforie :D

Ik zie geen verschil in kabels,elke kabel klinkt goed zet hem wel in de juiste configuratie :D en dat geldt ook voor luidspreker kabel :)

Zoiets hadden we al in 1988 met OFC en met die aansluiting van Jitze, maar dat is lang geleden <_<

Guest tubejack

Voorheen, had ik ook niet zoveel met kabels.... :rolleyes:

Het kreeg aandacht en was iets beter dan standaard dropveters.

Er waren wel hoorbare verschillen, maar geen straatlengtes

Ik was waarschijnlijk, nog v

Guest tubejack

Hallo George,

Ik heb goede ervaring met koolfilm weerstanden.

Dat zijn goedkope weerstanden een stukje koolfilm op een keramische drager.

Nadeel is dat dat stukje koolfilm en die keramische drager andere eigenschappen hebben.

En als zo'n weerstand heet wordt kunnen er zelfs allerlei vervelende niet lineaire eigenschappen ontstaan.

Daarom is het beter om koolstof composiet te gebruiken daar is alles van hetzelfde materiaal.

Alleen die weerstanden zijn duurder, vaak minder nauwkeurig etc...

Truukje = om voldoende hoge wattage te kiezen zodat temperatuur geen of nauwelijks invloed heeft.

Zo zit je letterlijk voor een dubbeltje op de 1e rij.....

Bij een riaa voorversterker ingang met ieniemiene spanningkjes maakt het natuurlijk niet zoveel uit.

Kathodeweerstanden zijn vaak ook relatief laagohmig ..... maar die in de anode.... zijn vaak 100K of meer...

Voor het riaa-filter heb ik zeer goede ervaring met zilvermica dat vind ik z

Guest tubejack
Hmmm de silver plated Puresonic kabels maar eens vervangen door simpele maar goede OFC kabels.

Niks bijzonders ze kostte iets van 15€

(...)

Voor de "finishing touch" heb ik een aantal meter zeer goede Prefer microfoon kabel besteld en wat mooie pluggen.

Want wat in de studio goed is.... zal toch zeker thuis ook goed zijn?

En daar kom je nu pas achter? :rolleyes::D

Trouwens, als het echt zo'n groot verschil maakt, dan geeft dat wel te denken over je vorige kabels... :rolleyes:

Ja erg he.... Ik kreeg van niemand Hear een hint... Heb ook niet zoveel met kabels .....achteraf weten er velen het beter. :huh:

Ik denk ook dat ze kapot zijn. Wat bijna niemand weet, laat staan stil bij staat. Dat je kabels van OFC of zilver of een ander zacht materiaal NIET in scherpe bochten moet buigen. Dan verniel je de fijne kristal structuur van dergelijke zachte kabels. Op die plek krijg je dan hele kleine scheurtjes en in principe is de kabel waardeloos geworden.

Je moet zo'n kabel dus nooit opgevouwen in je broekzak stoppen.... Het aardige is dat ik in het grijze verleden door

een aantal mensen hierop ben gewezen. Maar ik heb er gewoon niet aan gedacht. Ik geef het gewoon toe :)

En hoe voorzichtig je ook met kabels bent (ik zet ze vast met klittenband) het hangt altijd een beetje en kennelijk

heb je onvermijdelijk een aantal breukjes ....

Vriendelijke groet,

Jack

ja het zijn de onbenulligheden die er (ook) toe doen.

vandaag - na lang werk aan het huis - zijn de bronnen en voorversterker weer op spanning gegaan. benieuwd of de EV datzelfde gaat overleven na vijf maanden uit .... als ie ontploft prutsen hem gewoon weer in orde.

bijna weer muziek. prachtige 'hinreisende' muziek.

groet

(...) Ik denk ook dat ze kapot zijn. Wat bijna niemand weet, laat staan stil bij staat. Dat je kabels van OFC of zilver of een ander zacht materiaal NIET in scherpe bochten moet buigen. Dan verniel je de fijne kristal structuur van dergelijke zachte kabels. Op die plek krijg je dan hele kleine scheurtjes en in principe is de kabel waardeloos geworden.

Je moet zo'n kabel dus nooit opgevouwen in je broekzak stoppen.... (...)

Beste Tubejack,

En wat zou er met de kristalletjes gebeuren bij het vlechten van dunne draadjes?

Kunnen de elektroontjes dan nog wel de weg vinden?

(Althans: volgens deze Leer der Kabel-kristallistiek - waar Spido overigens beslist geen aanhanger van is!

We hebben het over láágfrequent, heren! Met golflengtes, in de vaste geleiders, die groter / langer zijn dan welke toegepaste / toepasbare kabel ook. Voor audio is de kristallijne structuur van geleiders volstrekt non-existent en irrelevant. De kabel wordt door laagfrequente elektriciteit (potentiaalverschillen V bij bepaalde intensiteit A) niet "gezien" als een weg - als een door elektronen af te leggen traject - maar als een directe, dus afstandsloze en tijdsloze verbinding.)

Guest tubejack

Beste Spido,

Wat sommige Hear met hun (luidspreker) kabels doen, ziet er toch op zijn minst indrukwekkend uit. ?

Of het werkt ? Ja, als je er in geloofd wel. UTP werkt (gelukkig) ook en de elektronen door die kabels

raken juist niet van slag.

Alleen dat koperdraad in UTP is van een andere kwaliteit stugger en massief. Speciaal hiervoor gemaakt.

Om je een idee te geven wat er met een OFC interlink gebeurt kreeg ik de volgende ingeving.

Ik heb jaren als loodgieters hulp gewerkt. Op sommige plaatsen b.v. in een keukenkastje zijn soms zoveel

bochten dat het wel heel lastig is om gewone koperen pijp te gebruiken en dit vooraf op maat te buigen.

We gebruikte daar flexibele uitgegloeide koperen pijp voor. Dat zat op een rol en kun je gemakkelijk

Beste Spido,

Wat sommige Hear met hun (luidspreker) kabels doen, ziet er toch op zijn minst indrukwekkend uit. ?

Of het werkt ? Ja, als je er in geloofd wel. UTP werkt (gelukkig) ook en de elektronen door die kabels

raken juist niet van slag.

Alleen dat koperdraad in UTP is van een andere kwaliteit stugger en massief. Speciaal hiervoor gemaakt.

Om je een idee te geven wat er met een OFC interlink gebeurt kreeg ik de volgende ingeving.

Ik heb jaren als loodgieters hulp gewerkt. Op sommige plaatsen b.v. in een keukenkastje zijn soms zoveel

bochten dat het wel heel lastig is om gewone koperen pijp te gebruiken en dit vooraf op maat te buigen.

We gebruikte daar flexibele uitgegloeide koperen pijp voor. Dat zat op een rol en kun je gemakkelijk

Guest tubejack

Mijn audiofilee dag was nieuwe interlinks maken met Prefer MKG-6 kabel.

Gelijk e.e.a. op maat gemaakt :)

De gebruikte pluggen zijn Neutrik :)

Deze pro van 10€ per stuk

30204050A.jpg

Deze van 2,95 per stuk

wty_rca_neutrik.jpg

En deze, Profii Golds die heb gekregen van 90cent per stuk.

Ik hoor eigenlijk géén verschil :o

profi.jpg

Guest tubejack

Jack geen onzin verkopen alle kabels kunnen goed klinken en ofc is een een hen

Jack de perfecte kabel bestaat lekker niet

Wol word je nooit moe van jezelf?. Die twijfel altijd...... Zo kom je toch nooit een stap verder :confused:

Die Prefer MKG6 kabel is van studio kwaliteit, Heeft een mooie carbon afscherming en ik vind hem perfect genoeg. :cool2:

De Array set, klinkt super, Nu ook de PH-1 phono trap samen met de Lyra Delos :)

Mijn audiofiele dag was sleutelen aan mijn buizen eindversterker.

De hoofd print is klaar, morgen alle opties inbouwen. :)

Groet,

Jack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...