Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Kwam ik net tegen..... jammer dat ik het niet eerder heb gevonden.

Prefer

Ik heb ook een interlink met Prefer MKG-6 kabel een een gerestaureerde Kenwood KT-8300

aangesloten en daarmee luister ik naar radio 6 North sea Jazz

Klinkt geweldig mooi :)

Verder een oud maar interessant stuk gelezen van Henri van der Heide.

Het is me ietsje duidelijker waarom die interlinks het zo goed klinken er is veel

natuurlijk materiaal gebruikt, n.l. koper en koolstof.

Groet,

Jack

Guest tubejack

Hans heeft een heel andere Avatar toch ? :rolleyes:

Maar mijn Array set klinkt nu zo goed dat ik nu van mening ben.

Dat het zich kan meten met een topklasse buizenset.

Kostte wel enige moeite. Je moet het liefde en aandacht geven.

Voor nieuwerwets spul, vind ik het razend knap

Upgraden hoeft niet :)

Voor de liefhebber leuke link http://link.marktplaats.nl/462498798

Maar 2K :o

Vriendelijke groet,

Jack

Heb je het al eens vergeleken met een Jadis-, KR- of VTL-set?

Ik vind de Array's nogal wat emotie en dynamiek tekort komen in vergelijking met voornoemde merken.

Mvg. Miracle.

Guest tubejack

Heb je het al eens vergeleken met een Jadis-, KR- of VTL-set?

Ik vind de Array's nogal wat emotie en dynamiek tekort komen in vergelijking met voornoemde merken.

Mvg. Miracle.

Nee zulke mooie maar prijzige spullen heb ik niet Michel ....ach....

Ik kan ze vergelijken met een EL84 SE een EMlabs 300BXLS een KT88pp een EL34pp en

hoop deze week met mijn geliefde 6550 pp. En een bergje vintage versterkers....

Ik ben van mening dynamiek zat, logisch ook. Er wordt zover ik weet voornamelijk lokaal tegengekoppeld en er zijn geen serie condensatoren. Ik weet niet wat slewrate is. Maar ik vind het beslist géén trage versterker. Hij is ook niet hypernerveus. Precies goed....

Emotie is iets wat Array niet kent, het voegt weinig of niets toe .....

Die moet van de bron komen.... Maar juist omdat het zo weinig toevoegt zijn al hele kleine wijzingen in je setup

goed merkbaar. Je mag van mij rustig weten dat ik wel eens de neiging had de set uit het raam te flikkeren.... en al

bijna 2x voor en schijntje weggedaan heb.....

Beetje dom van mij ..... Want achteraf was het erg simpel ....

Dit is echt een versterker die ongelofelijk veel details kan laten horen.

Fouten, die ik maakte in de setup .....dus ook. Zoals oude versleten interlinks met verzilvert koperdraad :wacko:

Maar nu, speelt het fijn :)

Groet,

Jack

Nee zulke mooie maar prijzige spullen heb ik niet Michel ....ach....

Ik kan ze vergelijken met een EL84 SE een EMlabs 300BXLS een KT88pp een EL34pp en

hoop deze week met mijn geliefde 6550 pp. En een bergje vintage versterkers....

Ik ben van mening dynamiek zat, logisch ook. Er wordt zover ik weet voornamelijk lokaal tegengekoppeld en er zijn geen serie condensatoren. Ik weet niet wat slewrate is. Maar ik vind het beslist g

Guest tubejack

Je moet het iets tunen Michel.

Ik ken meerdere mensen van diverse audioclubs die juist razend enthousiast zijn.

Maar zelf:

Emotie kan ik bij een referentie set, niet gebruiken.

Groet,

Jack

Beste Tubejack,

"Iets tunen", Tubejack?

Neen! Het vergt veel méér!

Het vergt onthechting, audio-ascese.

Audiofielen "zijn" hun hifi-sets. Vereenzelvigen zich ermee.

Wensen dat hun apparatuur hun individuele verkniptheid, hun persoonlijke perversie bevestigt.

Er is heel veel discipline voor nodig, om een audiofiel tot audiorealisme te bekeren!

Wie emotie zoekt in audio-apparatuur, is een dwaas.

Audio-apparatuur is niet meer - màg niet meer zijn - dan gereedschap.

Wie meent dat audio-apparatuur bedoeld is om audio-signaal aan te passen aan een persoonlijke voorkeur, smaak, of "emotie", heeft geen benul van de nobele doelstelling van high fidelity: werkelijkheidsweergave. Objectiviteit, dus, in een wereld die daar nauwelijks meer weet van heeft.

Array komt overigens héél dicht bij het ideaal van hifi.

(En wat ik nou zo leuk vind: Array volgt, met die massive local negative feedback, helemaal de opvattingen die Harold Joseph Leak zo'n vijfenzestig jaar geleden al formuleerde... en toepaste in zijn "Point One" (buizen)versterkers.)

Spido .zat je weer aan de speksteenpoeder :D dat moet je niet meer doen, kerel :D

Array is gewoon een versterker als andere goede versterkers niks meer en niks minder <_<

Komt aus Holland :lol:

Guest tubejack

Beste Tubejack,

"Iets tunen", Tubejack?

Neen! Het vergt veel méér!

Het vergt onthechting, audio-ascese.

Hoe het ook is ..... mijn vrouw en ik hebben gisteravond weer genoten.

Heel bijzonder, veel details, structuur. textuur.

Ik begrijpt nu, waarom de studio's bij PolyHymnia draaien met Array

De emotie moet nu van de muziek zélf komen. De set voegt weinig of niets toe.

Bijzondere ervaring :)

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack

Spido .zat je weer aan de speksteenpoeder :D dat moet je niet meer doen, kerel :D

Array is gewoon een versterker als andere goede versterkers niks meer en niks minder <_<

Komt aus Holland :lol:

Wol je hebt werkelijk geen idee waarover je praat.

Kom eens luisteren zou ik zeggen.

Maar hoe zit het met

Molykote :confused:

Wie emotie zoekt in audio-apparatuur, is een dwaas.

Audioapparatuur zal en kan zelf nooit emotie produceren. Hooguit een strakke plasser bij de eigenaar, maar dan heb je het niet over een muziekliefhebber of audiofiel, maar, idd, over een dwaas die geilt op dure spullen.

Audioapparatuur moet echter wel in staat zijn de emotie die in de muziek zit weer te geven, en daar is niet iedere versterker toe in staat.

Sommigen laten teveel van de informatie die op de software staat weg.

Zelfs "gehakt" is niet nodig :rolleyes:

Helpt dat dan om apparatuur die geen emotie weergeeft dat wel weer te laten geven? Volgens mij niet.

Zelfs bij B. (de "uitvinder" van "gehakt") kon ik die emotie niet bespeuren in de muziek.

Begrijp me niet verkeerd..... Het klinkt helemaal niet slecht daar, maar niets beter dan je zou verwachten van de gebruikte apparatuur.

"Gehakt" is voor mij nog steeds iets wat ik niet begrijp, en ook niet hoor.

Mss dat daar binnenkort verandering in komt als ik weer eens bij Mumsoft ga luisteren (komt eerst weer eens hier luisteren), maar heb het in tot nu toe 4 verschillende installaties niet kunnen horen.

Wat dat dan toe zou moeten voegen aan Array versterkers, die ik tot nu toe in 6 verschillende installaties gehoord heb, is voor mij een raadsel.

Ook hier, op de plaats van de MF Tri-Vista vond ik de Array's erg emotieloos weergeven.

Glad, iets aan de schelle kant, en met weinig kracht.

Volgens mij zijn dat eigenschappen die "gehakt" ook niet gaan en zouden verbeteren/veranderen.

(...) Audioapparatuur moet echter wel in staat zijn de emotie die in de muziek zit weer te geven, en daar is niet iedere versterker toe in staat. Sommigen laten teveel van de informatie die op de software staat weg.

Beste Miracle,

Een zeer discutabele stelling! Immers: welk uitgangspunt wordt er gekozen? Wat is de norm?

Er wordt bijvoorbeeld wel beweerd - zelfs door liefhebbers van dat type - dat buizenversterkers in het algemeen met name bij hoge versterkingsfactoren betrekkelijk veel even harmonischen produceren (even harmonische vervorming, dus), die de klank van strijkers en stemmen een bepaalde muzikale "gloed" geven.

Als je die "gloed" of "warmte" als uitgangspunt kiest, zal een neutralere (technisch dus betere) versterker als de mindere worden aangemerkt. Hoewel deze minder het signaal aantast.

(Overigens staat informatie niet op de software: de informatie

Wat dat dan toe zou moeten voegen aan Array versterkers, die ik tot nu toe in 6 verschillende installaties gehoord heb, is voor mij een raadsel.

Ook hier, op de plaats van de MF Tri-Vista vond ik de Array's erg emotieloos weergeven.

Glad, iets aan de schelle kant, en met weinig kracht.

Misschien toch weer een keer naar het zuiden afreizen..??

Alhoewel... ik zou nog een keer naar jouw komen.

Misschien binnenkort eens wat afspreken.

:)

Guest tubejack

"Gehakt" is voor mij nog steeds iets wat ik niet begrijp, en ook niet hoor.

Vind, het nog steeds een "rot woord" En snap het eerlijk gezegd ook niet.

Wat ik wel begrijp, dat natuurlijke mensvriendelijke materialen beter in staat

zijn om muziek door te geven.

Wat ik ook weet, dat met name serie condensatoren grote invloed hebben.

Welnu, Array heeft géén serie condensatoren.

Simpel, niet :)

Groet,

Jack

Guest tubejack

(...) Audioapparatuur moet echter wel in staat zijn de emotie die in de muziek zit weer te geven, en daar is niet iedere versterker toe in staat. Sommigen laten teveel van de informatie die op de software staat weg.

Beste Miracle,

Een zeer discutabele stelling! Immers: welk uitgangspunt wordt er gekozen? Wat is de norm?

Er wordt bijvoorbeeld wel beweerd - zelfs door liefhebbers van dat type - dat buizenversterkers in het algemeen met name bij hoge versterkingsfactoren betrekkelijk veel even harmonischen produceren (even harmonische vervorming, dus), die de klank van strijkers en stemmen een bepaalde muzikale "gloed" geven.

Als je die "gloed" of "warmte" als uitgangspunt kiest, zal een neutralere (technisch dus betere) versterker als de mindere worden aangemerkt. Hoewel deze minder het signaal aantast.

(Overigens staat informatie niet op de software: de informatie

Toen ik m'n Spectral set voor het eerst hoorde hier in huis was ik ook dolenthousiast wat een snelheid, detail, sprankeling, transparantie, etc...

De betrokkenheid, de 'warme douche', die is er echter niet.

Daarom luister ik toch met veel meer plezier naar m'n 300B.

Kortom Array, Spectral, (en zo zijn er uiteraard nog meer) versterken wellicht alles zo neutraal mogelijk, maar je écht bij de muziek betrekken doen ze imo niet.

Dan rijst de vraag: moet het HiFi zijn of liever van de muziek geníeten..?

Guest tubejack

Dàt is een goeie S@m.

Volgens mij zijn er vele manieren, naar het geluid zoals het oorspronkelijk door de musici werd gemaakt.

Ik heb al een aantal live concerten bijgewoond van veelal populaire muziek en dat geluid vond ik meestal

niet alleen bedroevend slecht, maar ook véél te hard staan ......

Dus "live" zoals daar gespeeld, hoeft van mij niet.

Ik heb ook een concert van eenzelfde groep in dit geval BLØF in de Wisseloord Studio' s gehoord en dàt klonk nog

beter als hun SACD. Hoewel daarop de teksten van Pascal beter verstaanbaar zijn.....

Dus de "studio opname en weergave¨ is één van de manieren en wegen naar het oorspronkelijke geluid.

Als je daar gaat kijken wat voor apparatuur gebruiken, dan zul je de meeste high-end merken niet tegenkomen.

Het resultaat met Array durf ik verbluffend goed te noemen. Ik heb net weer een rolletje Prefer microfoon kabel binnen.

De kabel die ze ook in studio' s gebruiken, maar nu de wat dikkere MKG-18.

Daar ga ik vandaag samen met 4 Neutrik NF2C-B2 een kabel voor naar mijn Thorens draaitafel van maken.

Duur? welnee. Het staat in geen ènkele verhouding tot de rest. :)

En zo is een 300B versterker weer een andere weg, te weten de weg van de "rechte draad" zo simpel mogelijk.

Ook dat kan een zéér goed resultaat geven, echter in de studio of tijdens een live concert zul je het niet tegenkomen.

Vriendelijke groet,

Jack

Toen ik m'n Spectral set voor het eerst hoorde hier in huis was ik ook dolenthousiast wat een snelheid, detail, sprankeling, transparantie, etc...

Kortom Array, Spectral, (en zo zijn er uiteraard nog meer) versterken wellicht alles zo neutraal mogelijk, maar je

Kortom Array, Spectral, (en zo zijn er uiteraard nog meer) versterken wellicht alles zo neutraal mogelijk, maar je

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...