Hans van Liempd Posted 23 december 2011 Author Report Share Posted 23 december 2011 Vandaag effe bij de Stemvork geweest om wat cinchstekkers te halen. Er is weer een duidelijke opgaande lijn in de winkel. De compagnon is er n.l. uit, en Frans kan het weer doen zoals hij het goed vindt. Het ziet er weer een stuk verzorgder uit, al blijft het een fabriekshal. Leuke tip... Frans heeft van de vorige importeur van Chario een behoorlijke serie luidsprekers tegen gereduceerde prijs kunnen inkopen. Die staan nu dus ook met een heel mooie korting in z'n winkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 december 2011 Report Share Posted 23 december 2011 Andere tip de Action heeft weer audiofiele vergulde HDMI kabels van 3 meter voor 2€39 Gelijk 2 gescoord En wat te denken van stalen antenne pluggen? nou ... 1€29 de set!. En heel goede kwaliteit, daar word ik blij van Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 december 2011 Report Share Posted 24 december 2011 vandaag een tip van KT88 uitgevoerd: de cinch-chassisdelen in de cd speler vervangen door van de kast geisoleerde exemplaren (Neutrik) en 22nF ontkoppeling naar de kast. En tegelijk het -6db weerstandsnetwerkje eraf. Die weerstanden werden hoe langer hoe beter hoorbaar, en dat bepaald in negatieve zin. is niet de eerste keer dat ik weerstanden in negatieve zin hoor (Takman koolfilm bevalt tot nu telkens wel goed). eerst alles weer een paar dagen laten bijkomen voor ik een oordeel geef. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 december 2011 Author Report Share Posted 24 december 2011 Vandaag nog een netkabel van mooie stekkers voorzien. Of het helpt... ??? Nodig was het niet, maar het ziet er wel beter uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 december 2011 Author Report Share Posted 27 december 2011 Vanmiddag samen met Audiovorden een paar paartjes lange interlinks vergeleken. Mijn getwiste vislijntjes deden het zo slecht nog niet. Er ontstond overigens nog een leuke verwarring. Audiovorden had n.l. dezelfde CD meegebracht (Tony Overwater) als die die ik als tweede uit m'n CD rek haalde. Hij dacht dat ik Dynamic Experience had opgezet (deze lag ook op het tafeltje), en zat verbaast te kijken of het nummer van Tony Overwater ook op deze CD stond. De verwarring was pas opgelost toen hem bleek, dat een van de tweede doosjes van Tony Overwater geen CD bevatte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 (...) De verwarring was pas opgelost toen hem bleek, dat een van de tweede doosjes van Tony Overwater geen CD bevatte. Beste Hans, Bij mij begint die verwarring nu pas! Wie van jullie tweeën heeft er nou een CD van Tony Overwater gepikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Ja, lekker vaag. Gisteren de laatste CD van Mozart geript, en gebackupped. Ben nu dus over de helft, maar Bach staat me nog te wachten! Ik ben vanaf de Z (van Zemlinsky) begonnen, maar kwam zojuist een cd-tje van Scarlatti tegen, die helemaal verkeerd stond. O, o. Mijn échte audiofiele dagen waren toen ik de draden in de speakers en de bekabeling buiten de set volledig met oorsmeer heb behandeld. Maar ja, dat is zó vaag. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Er zijn dingen waar je beter niet over kunt praten, zoals spiritualiteit, Winti en gehakt. Lullen over zandzakjes, Aurios voetjes, Array, Menno vd Veen, vintage tuners en magische koppelcondensatoren mag dan weer wèl, evenals over getwiste draadjes. Dat je 't effe wéét Marc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Héé Sander, bedankt voor de tip kerel. Eén probleem, ik ben vreselijk hardleers. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 (edited) Er zijn dingen waar je beter niet over kunt praten, zoals spiritualiteit, Winti en gehakt. Lullen over zandzakjes, Aurios voetjes, Array, Menno vd Veen, vintage tuners en magische koppelcondensatoren mag dan weer wèl, evenals over getwiste draadjes. Dat je 't effe wéét Marc. Hoho niet iedereen en alles over één kam scheren vriend Blond zeker Maar méér "als lullen over gehakt" heb ik hier nog niemand zien doen. Ik wacht op de dag, dat er iemand een enigzins logische verklaring kan geven. Hetzelfde geldt, trouwens ook voor Hans met zijn gevlochten kabels. Mijn Array set werkt zelfs beter met normaal OFC. dan met van der Hul spul. Edited 28 december 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 december 2011 Author Report Share Posted 28 december 2011 Beste Hans, Bij mij begint die verwarring nu pas! Wie van jullie tweeën heeft er nou een CD van Tony Overwater gepikt? De CD speler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 december 2011 Author Report Share Posted 28 december 2011 1. Er zijn dingen waar je beter niet over kunt praten, zoals spiritualiteit, Winti en gehakt. 2. Lullen over zandzakjes, Aurios voetjes, Array, Menno vd Veen, vintage tuners en magische koppelcondensatoren mag dan weer wèl, evenals over getwiste draadjes. Zoek de verschillen en kleur de plaatjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Hallo, Gisteren een audiofiel middagje bij Kappa 7 gehad. Een luisterbezoekje dus. George is een echte analoogfan. Een flinke voorraad LP's en niet heel veel CD's dus. Verder is George een zelfbouwer. Tenminste als het niet om speakers gaat. Een flink deel van zijn set bestaat uit zelfbouwonderdelen, met als kroon toch wel zijn zelf gebouwde tangentiele arm op de Thorens draaitafel. Ook de phonopre en de voorversterker zijn zelfbouw. Verder bestaat de set uit een Aaron eindversterker en een paar Magnepan 1.5 speakers. De eerste indruk van de set was dat het behoorlijk anders is dan bij mij. Bij luisterbezoekjes neem je natuurlijk altijd je eigen set/geluid mee als referentie. Of die nu goed is of niet, je hebt nu eenmaal die referentie. Wat me als eerste opviel was het ontbreken van het diepe laag. Ik vermoed dat Spido daar wel een verklaring voor heeft. Overigens, wat er aan laag uitkomt is wel strak en detailrijk. Wat me verder opviel was dat de plaatsing prima voor elkaar is; geen grote stemmen en andere instrumenten, gewoon alles in de juiste proporties neergezet. Wel vond ik het hoog aan de scherpe kant, maar dat zegt niet heel veel, want ik heb de reputatie dat ik daar wel heel erg gevoelig voor ben. Of ik nu gevoelig ben voor aangedikt hoog of voor fasefouten weet ik eigenlijk niet, ik kan dus niet zeggen waar het aan ligt. (Vermoedelijk aan mij. ) George denkt dat het aan zijn element zou kunnen liggen. Wat mij ook opviel was dat de set genadeloos laat horen of een opname goed of slecht is. Bij mooie opnames, klinkt het prachtig, bij wat slechtere heb ik gauw de neiging wat anders op te zetten omdat het wat agressief gaat klinken. Al met al een leuke set gehoord en een gezellige middag gehad. Ik hoop voor George dat het een beetje gaat lopen met zijn arm, want die ziet er perfect uit en is, denk ik, van grote kwaliteit. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Toen ik bij Kappa op bezoek was had hij net een ander buisje in de VV gezet, en allebei vonden we die erg scherp klinken. Met een andere buis werd het veel aangenamer. Nu ben ik zelf ook nogal allergisch voor teveel en/of scherp hoog, en als het in mijn set opduikt ga ik het te lijf. Dat is eigenlijk best simpel met mijn vaagheid. Wat je dan ook krijgt is een set die niet "genadeloos" laat horen of een opname goed of slecht is. Dat lijkt notabene wel een audiofiele goody, dat genadeloze. Ik moet het niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat het wel goed gaat komen, bij Kappa. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 hm bij mij gaan de rotopnames in de loop van de tijd ook beter klinken. gaat zeker iets fout hier. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Vanmiddag samen met Audiovorden een paar paartjes lange interlinks vergeleken. Mijn getwiste vislijntjes deden het zo slecht nog niet. Er ontstond overigens nog een leuke verwarring. Audiovorden had n.l. dezelfde CD meegebracht (Tony Overwater) als die die ik als tweede uit m'n CD rek haalde. Hij dacht dat ik Dynamic Experience had opgezet (deze lag ook op het tafeltje), en zat verbaast te kijken of het nummer van Tony Overwater ook op deze CD stond. De verwarring was pas opgelost toen hem bleek, dat een van de tweede doosjes van Tony Overwater geen CD bevatte. Ja, dat van die dubbele CD was even verwarrend. Maar voor de rest van de middag was er weinig verwarrends aan. Hans had mij uitgenodigd om mijn lange interlink, waar ik qua geluid niet tevreden over was, eens bij hem te komen vergelijken met zijn interlink. Hans mailde dat hij niet de ervaring had dat een lange interlink zoveel slechter klinkt dan een kortere. Dus zat ik gistermiddag zo maar op de hotspot in Hans zijn luisterruimte. Ik had hear al wat gelezen van Hans zijn belevenissen op zolder, dus geheel onvoorbereid was ik niet. Wat wel gelijk opviel dat je zo dicht op de speakers zat. En die stonden in verhouding ver van elkaar en fors ingedraaid. Maar ik heb die speakers niet meer gezien nadat de eerste klanken klonken. Pfff, het geluidsbeeld gaat veel verder dat de muur waar je kort op zit. En ieder instrument is bijna aan te raken en staat mooi in de ruimte. Dit is wat je noemt een installatie die echt de instrumenten laat horen zoals het eigenlijk hoort. Maar dat valt in eerste instantie wel op. Na enige tijd wen je daaraan en is het genieten geblazen. Je hoort dus geen speakers, ik bedoel eigenlijk kastkleuring, nee niets van dat alles en zo dynamisch en snel. Ik heb wel in de gaten dat Hans niet over een nacht ijs is gegaan en vele uurtjes heeft gestopt in de optimalisatie van de apparatuur, bekabeling, ruimte/akoestiek, etc. Maar dan nog, petje af voor zo'n fraai geheel. Oja, ik kwam eigenlijk ook om mijn kabel eens te vergelijken met de huisvlijt van Hans, of de getwiste vislijntjes, zoals ik hierboven las. Nou dat vergelijken waren we snel mee klaar. Het aansluiten kostte meer tijd dan het vellen van een oordeel over de kwaliteit van mijn lawaaikabels.De aandacht verslapte gelijk met mijn kabel tussen de versterkers. Saai, grauwsluier, het pinpoint geluid was weg. Toch opvallend dat een simpel kabeltje zoveel effect op een installatie kan hebben. En ik gebruik die kabel al jaren.... Met Hans zijn kabel er weer tussen hebben we nog een tijdje naar enkele fraaie elpees geluisterd. Leuke hobby is het toch. Ik heb thuis mijn kabel toch maar weer aangesloten. Want zonder kabel klinkt het helemaal niet. Ik ben bevestigd in het beeld dat mijn lange interlink in belangrijke mate de geluidskwaliteit van mijn set bepaald. Een leermoment dus. Een tweede leermoment is dat een eigen luisterruimte, die je akoestisch optimaal kan aanpassen, veel voordelen heeft. Zoiets lukt je niet een ruimte die ook als woonruimte moet dienen (en dan niet alleen voor jezelf). Hans, bedankt voor je gastvrijheid. Lourens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 december 2011 Author Report Share Posted 28 december 2011 Graag gedaan. Ik wil nog even een kanttekening bij je kabels plaatsen. Omdat jouw kabels aan beide zijde een cinchaansluiting hebben, past deze niet in mijn eindversterkers. Die is n.l. voorzien van een XLR aansluiting en is symetrisch opgebouwd. We hebben jouw kabel dus m.b.v. een verloopstukje aan moeten aansluiten. Dat verloopstukje legt één van beide aders aan aarde. Op zich niet erg, maar wel een verschil. Bij mijn kabels zit de afscherming alleen aan de kast van de eindversterker vast en aan de andere kant aan de buitenkant van de cinchplug. Dit noemen ze semi gebalanceerd. In mijn geval is het eigenlijk echt gebalanceerd, omdat de eindversterkerelektronica nergens met de aarde is verbonden. Dit kán een deel van het verschil verklaren. Van de andere kant, heb ik dit verschil wel eerder meegemaakt. B.v. bij de laatste Hearbijeenkomst waar de Sharp met gevlochten kabeltjes veel beter presteerde dan de Sony. Maar ook in eerdere vergelijken heb ik dit gemerkt. Het zou er aan kunnen liggen dat het magnetisch veld om de signaaldraadjes door de afscherming worden afgevangen. Instraling door HF kan ook een oorzaak zijn. Als laatste heb je door die dunne draadjes maar weinig capaciteit. Ik vond de kabel die je meebracht eigenlijk ook een knap stukje vakwerk. Misschien die draadjes eens door een slang trekken met de afscherming daar om heen. Ik kon niet zien of je kabel was afgeschermd, maar wanneer dit wél zo was, dan ligt de afscherming dicht op de draadjes en volgens mij is dat niet best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Hallo, Gisteren een audiofiel middagje bij Kappa 7 gehad. Een luisterbezoekje dus. George is een echte analoogfan. Een flinke voorraad LP's en niet heel veel CD's dus. Verder is George een zelfbouwer. Tenminste als het niet om speakers gaat. Een flink deel van zijn set bestaat uit zelfbouwonderdelen, met als kroon toch wel zijn zelf gebouwde tangentiele arm op de Thorens draaitafel. Ook de phonopre en de voorversterker zijn zelfbouw. Verder bestaat de set uit een Aaron eindversterker en een paar Magnepan 1.5 speakers. De eerste indruk van de set was dat het behoorlijk anders is dan bij mij. Bij luisterbezoekjes neem je natuurlijk altijd je eigen set/geluid mee als referentie. Of die nu goed is of niet, je hebt nu eenmaal die referentie. Wat me als eerste opviel was het ontbreken van het diepe laag. Ik vermoed dat Spido daar wel een verklaring voor heeft. Overigens, wat er aan laag uitkomt is wel strak en detailrijk. Wat me verder opviel was dat de plaatsing prima voor elkaar is; geen grote stemmen en andere instrumenten, gewoon alles in de juiste proporties neergezet. Wel vond ik het hoog aan de scherpe kant, maar dat zegt niet heel veel, want ik heb de reputatie dat ik daar wel heel erg gevoelig voor ben. Of ik nu gevoelig ben voor aangedikt hoog of voor fasefouten weet ik eigenlijk niet, ik kan dus niet zeggen waar het aan ligt. (Vermoedelijk aan mij. ) George denkt dat het aan zijn element zou kunnen liggen. Wat mij ook opviel was dat de set genadeloos laat horen of een opname goed of slecht is. Bij mooie opnames, klinkt het prachtig, bij wat slechtere heb ik gauw de neiging wat anders op te zetten omdat het wat agressief gaat klinken. Al met al een leuke set gehoord en een gezellige middag gehad. Ik hoop voor George dat het een beetje gaat lopen met zijn arm, want die ziet er perfect uit en is, denk ik, van grote kwaliteit. Groet, Leobus Hoi Leo, Bedankt voor de gezellige middag! Toch altijd weer leuk om te horen wat een ander van je installatie vind. Ook leuk om de muziek te horen die je had mee genomen. toch altijd weer afwachten hoe die op je eigen set klinkt. Temeer om dat dit toch andere muziek is dan wat zelf in mijn verzameling heb staan. Marc was de eerste in rij die dit jaar bij mij is komen luisteren en er is inmiddels al heel wat veranderd. De buisjes waar Marc het overheeft zijn in ieder geval terug gegaan. Daar was in deze bezetting echt niet naar te luisteren. Wel zijn de luidspreker kabels vervangen en heb ik een paar kleine aanpassingen aan m'n voorversterker gedaan. B. gehakt heeft me daar in geadviseerd. Deze aanpassingen waren net gereed voor dat Leo bij mij is komen luisteren en hebben naar mijn idee wel wat gedaan. Stapje voor stapje gat het de goede kant op. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Maar méér "als lullen over gehakt" heb ik hier nog niemand zien doen. Ik wacht op de dag, dat er iemand een enigzins logische verklaring kan geven. Dan kun je net zo lang wachten als Hans van Liempd. Er is geen verklaring, niemand weet het. Ik weet wel hoe het werkt, maar dat is zo onwaarschijnlijk en a-audifiel, dat ik het daarover op een forum niet zal hebben. Doe het maar met mijn onderschrift. @Hans: gefeliciteerd met je set, mooie recensie van Audiovorden! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 ik was vorige week verkouden, en mijn gehoor is nog steeds niet in orde. of zou ik de set nou aangestoken hebben. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 yup. gewoon wachten, komt wel terug. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 ik was vorige week verkouden, en mijn gehoor is nog steeds niet in orde. of zou ik de set nou aangestoken hebben. groet Oei warm houden en goed stomen is je set zo weer open. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 december 2011 Report Share Posted 28 december 2011 Dan kun je net zo lang wachten als Hans van Liempd. Er is geen verklaring, niemand weet het. Ik weet wel hoe het werkt, maar dat is zo onwaarschijnlijk en a-audifiel, dat ik het daarover op een forum niet zal hebben. Doe het maar met mijn onderschrift. @Hans: gefeliciteerd met je set, mooie recensie van Audiovorden! M rc Dat doet, hij (als ik het goed door de regels heen lees lees) wel....... Het zou er aan kunnen liggen dat het magnetisch veld om de signaaldraadjes door de afscherming worden afgevangen. Instraling door HF kan ook een oorzaak zijn. Als laatste heb je door die dunne draadjes maar weinig capaciteit. Dus twisten helpt tegen hoogfrequent en weinig capaciteit. Zelf twist ik mijn interne audiobekabeling ook. Met dun zuiver zilver/goud draad en dan tegendraads getwist zodat de aders in tegen fase zijn met elkaar. Voor interlinks gebruik ik gewone OFC microfoonkabel met Carbon (koolstof) afscherming, wat ze ook in de studio gebruiken. Voor gehakt zal ook een logische verklaring zijn, volgens mij kom je ver met materialen uit de natuur. @allen wat een leuke recensies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 december 2011 Report Share Posted 30 december 2011 Kennen jullie dat? Ik draai eigenlijk te weinig platen Na het vintage "geweld" van de afgelopen maanden, staat sinds gister mijn transistor set weer onder spanning in de woonkamer. Ook de Sony heeft stuiver moeten wisselen voor de Thorens. Iedereen is lekker weg en de hele avond gaat de ene zwarte schijf naar de andere op de draaitafel. Wat is het een fantastisch element zo'n Lyra Delos, of zou het komen dat hij nu eindelijk goed ingespeeld is? Zou best kunnen... een groot deel van de tijd zit ik met mijn handen en voeten op de maat te tikken en te stampen. Vintage is leuk, maar high-end heeft ook zo haar charmes Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts