mumsoft Posted 11 januari 2012 Report Share Posted 11 januari 2012 Met eentje! En die ene ligt al weer een tijdje te liggen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 januari 2012 Report Share Posted 13 januari 2012 een forum helpt iig steeds minder. het verzandt hier weer in wellusnietus en ik zie steeds minder mensen delen wat ze uitproberen en wat ze vinden. bang voor het ge-emmer dat er op volgt. groet Ok dan zal ik weer iets fiels delen Een M-audio Transit dac aan mijn laptop geknoopt die ik speciaal heb gekocht om met de PC te kunnen meten. Leuk klein handzaam ding, kan 24bit 96khz aan en klinkt ook nog eens verrassend goed. Wat minder en totaal niet fiel was XP op een nieuwe laptop installeren Veel geluidskaarten en audiosoftware werken daar nog mee. Ik heb XP op een DVD met servicepack 3 en er volgde nog > 110 updates Een virtuele XPmachine was helaas te traag Maar àlle inspanningen waren niet voor niets Vanavond muziek gestreamd via een NAS die 65km verderop staat, van en met mijn schoonzoon, ging prima. Ook leuk is YouTube, Sommige filmpjes kennen een zéér goede geluidkwaliteit. Onder Linux doet hij het ook super Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 januari 2012 Report Share Posted 13 januari 2012 ach ... je moest eens weten hoe veel pret ik heb (we hebben, jongens ook) met oude muziekjes op youtube. niks high end maar erg audiofiel. nu .... james last ... wedding song. zo mooi. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 17 januari 2012 Report Share Posted 17 januari 2012 Ja, dat van die dubbele CD was even verwarrend. Maar voor de rest van de middag was er weinig verwarrends aan. Hans had mij uitgenodigd om mijn lange interlink, waar ik qua geluid niet tevreden over was, eens bij hem te komen vergelijken met zijn interlink. Hans mailde dat hij niet de ervaring had dat een lange interlink zoveel slechter klinkt dan een kortere. Dus zat ik gistermiddag zo maar op de hotspot in Hans zijn luisterruimte. Ik had hear al wat gelezen van Hans zijn belevenissen op zolder, dus geheel onvoorbereid was ik niet. Wat wel gelijk opviel dat je zo dicht op de speakers zat. En die stonden in verhouding ver van elkaar en fors ingedraaid. Maar ik heb die speakers niet meer gezien nadat de eerste klanken klonken. Pfff, het geluidsbeeld gaat veel verder dat de muur waar je kort op zit. En ieder instrument is bijna aan te raken en staat mooi in de ruimte. Dit is wat je noemt een installatie die echt de instrumenten laat horen zoals het eigenlijk hoort. Maar dat valt in eerste instantie wel op. Na enige tijd wen je daaraan en is het genieten geblazen. Je hoort dus geen speakers, ik bedoel eigenlijk kastkleuring, nee niets van dat alles en zo dynamisch en snel. Ik heb wel in de gaten dat Hans niet over een nacht ijs is gegaan en vele uurtjes heeft gestopt in de optimalisatie van de apparatuur, bekabeling, ruimte/akoestiek, etc. Maar dan nog, petje af voor zo'n fraai geheel. Oja, ik kwam eigenlijk ook om mijn kabel eens te vergelijken met de huisvlijt van Hans, of de getwiste vislijntjes, zoals ik hierboven las. Nou dat vergelijken waren we snel mee klaar. Het aansluiten kostte meer tijd dan het vellen van een oordeel over de kwaliteit van mijn lawaaikabels.De aandacht verslapte gelijk met mijn kabel tussen de versterkers. Saai, grauwsluier, het pinpoint geluid was weg. Toch opvallend dat een simpel kabeltje zoveel effect op een installatie kan hebben. En ik gebruik die kabel al jaren.... Met Hans zijn kabel er weer tussen hebben we nog een tijdje naar enkele fraaie elpees geluisterd. Leuke hobby is het toch. Ik heb thuis mijn kabel toch maar weer aangesloten. Want zonder kabel klinkt het helemaal niet. Ik ben bevestigd in het beeld dat mijn lange interlink in belangrijke mate de geluidskwaliteit van mijn set bepaald. Een leermoment dus. Een tweede leermoment is dat een eigen luisterruimte, die je akoestisch optimaal kan aanpassen, veel voordelen heeft. Zoiets lukt je niet een ruimte die ook als woonruimte moet dienen (en dan niet alleen voor jezelf). Hans, bedankt voor je gastvrijheid. Lourens Het bezoek aan Hans eind vorig jaar heeft toch nog een staartje gekregen. Zijn getwiste kabel klonk zo goed, die wilde ik ook hebben. Een kwestie van huisvlijt zei Hans en hij begon me uit te leggen hoe hij de kabel had gemaakt. De twee dunne aders twisten, in een plastic slang stoppen, afscherming erom heen en voorzien van een krimpkous, dat was alles, zei Hans. Maar hij wist niet dat ik twee linker handen heb en nog nooit had gesoldeerd. Dat vertelde ik hem die middag dan ook maar. Ik zag mij nog geen kabel in elkaar frutselen. Maar de volgende dag begon het toch te kriebelen en na meerdere emails van Hans met uitleg over hoe je de kabel moest maken, besloot ik toch maar een poging te wagen. Je kan eerst een kabel zonder afscherming proberen, zei Hans, dat moet toch lukken. Op oudejaarsmiddag was er een briefenveloppe van Hans met de post, met daarin ca. 20 m alvast getwiste draad. Handig die dunne vislijntjes. Op het werk had ik al 2 x 7 m plastic slang van 8 mm dik en dunnere teflontubes "geleend". Die laatste om te gebruiken als "trekveer" om de dunne draad in de plastic slang te krijgen. Oudejaarsavond had ik mijn eerste zelf gemaakte kabels klaar. Voor het solderen had ik gebruik gemaakt van een soldeerpistool. Later hoorde ik van Hans dat je eigenlijk een dunne soldeerbout moet gebruiken, maar voor een eerste prototype met goedkope oude pluggen moest het maar zo. Na nog even doorgemeten te hebben (beide aders hadden dezelfde kleur isolatiemantel), de kabel aangesloten. Jammer, ik hoorde een lichte brom, naar later bleek afkomstig van de trafo's van mijn elektrostaten. Maar ik kon toch wel gaan luisteren en jawel ook bij mij klonk deze dunne kabel veel mooier dan mijn oude kabel. Veel schoner, strakker, dynamischer, gedetailleerder geluid. Alleen bij zachte passages hoorde ik de brom van de trafo's doorklinken. Afgelopen weekend heb ik de kabels voorzien van afscherming en een krimpkous. Vanwege de 7 m. lengte, was dit nog een hele klus. Qua uiterlijk verdient het niet de hoofdprijs, maar voor een eerste kabel ben ik toch wel trots op mijn huisvlijt. Belangrijkste is dat de brom nu weg is en het echte luisteren kan beginnen. Nu de brom weg is hoor ik pas goed, hoe goed deze kabel is. Ik had nooit kunnen bedenken dat ik zelf een interlink van 7 meter lengte in elkaar kan "frutselen" en dan ook nog eentje die fabelachtig goed klinkt. Ik zei eerder al dat Hans ca. 20 meter kabel had opgestuurd. Kun je misschien nog gebruiken om ook enkele korte interlinks te maken, zei Hans. Inmiddels ben ik ook daar mee begonnen. En...(binnenkort meer hierover). Rest mij nog Hans te bedanken voor alle adviezen, support en het gratis beschikbaar stellen van zijn "vislijntjes". Lourens Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 17 januari 2012 Report Share Posted 17 januari 2012 Mooi dat het forum dit soort dingen bewerkstelligt, mooi verhaal... :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 18 januari 2012 Report Share Posted 18 januari 2012 Beste Laurens, Leuk verhaal met een prima resultaat. Prima kerel die Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 januari 2012 Report Share Posted 18 januari 2012 Denk hieraan M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 januari 2012 Report Share Posted 26 januari 2012 ik geloof (!) dat mijn CD speler nu beter klinkt dan mijn tuner. durf m niet meer aan te raken. moet ik weer met de tuner aan de slag (weet nog wel wat dingen) groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 Niet een idee om een 2e Marantz erbij te kopen Rob.? Het zou toch zonde zijn nu dat hij zo goed klinkt, stuk gaat. Ik heb 2 reserve exemplaren en nog wat onderdelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 goed idee, van dit ding weet ik tenminste hoe je er muziek uit haalt. of iig een reserve-loopwerk incl de print die er onder zit. waar haal je zoiets vandaan? dit weekeinde trouwens even wat reparatiewerk aan de voorversterker, de cinchbusjes 'out' vervangen. zijn op de pcb gesoldeerd, en rechts maakt soms slecht contact (zoals bezoekers ook al merkten). lekker knutselen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 Je moet eerst even uitvissen welk loopwerk er in zit. Kijk eens hier http://www.dutchaudioclassics.nl/ Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 Vandaag weer eens mijn Philips CD-160 te voorschijn gehaald. Ik had een klant over de vloer, die was er helemaal weg van Vond hem mooier als mijn Rotel Gelukkig ik niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 de SA11 wordt daar niet genoemd. de service manual noemt ook geen nummer (jawel allerlei nummers bij een exploded view van de 'engine', maar daar heb ik niks aan). staat wel een NL distributor voor onderdelen voor de SA11 in. ff vragen. straks mogen de jongens oordelen over de huidige stand van zaken. die zijn behoorlijk luistervaardig en ook erg kritisch. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 Zal FF kijken of ik wat kan vinden. Durf je hem te vergelijken met mijn CD-160 Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 ja als ik 'm aflever en 6 weken laat staan. niet met een vergelijk in 1 middag. het ding is heeeeeeel gevoelig voor rust en opwarmen. en dan maak ik geen grapje, je mag 'm zes weken houden. leerzaam ! groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 6 ŵeken ! Nee joh, allemaal geen tijd voor Die CD-160 klinkt na een minuut of 5 al lekker Maar mijn b.v. mijn Array versterker staat 24x7 op standby. Na een dag of 3 klinkt hij echt mooi (voor een torrenbak dan ) Ik heb even gekeken naar het loopwerk van je Marantz maar het is vaagheid troef In versie S2 hebben ze er een heel ander loopwerk ingestopt ik meen van het topmodel. ? Geef mij maar vintage, dan heb je al dat gedoe niet. Aanzetten en spelen Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 ik betwijfel dat er in versie s2 echt een ander loopwerk in zit. ja ... een andere blikken doos er om heen .... gaap. een marantz verbetering die glimt. er zit gewoon een dvd-lorretje in. maar welke groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 Ik denk wel eens, in die zes weken zijn al die tweaks bezig een Robbertje te vechten. Gehakt is instant. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 Die tweaks zijn waarschijnlijk na/met een logische redenering geplaatst. Luister nu naar een Meridian 206 DS die ik vandaag gerepareerd heb. Erg mooie speler, lekker muziekaal veel details, los geluid en een snel en stevig laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 Jack, éérst een week wegleggen hoor. Anders luister je meer naar jezelf. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 ja ik probeer te bedenken waarom dat ding zo van slag is als ik er aan zit. wordt erger naarmate ik er binnen korte tijd vaker aan zit. ook het luisterpanel hoort dit. misschien wordt het ding wel gek van mij groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 Ik vertrouw op mijn intuïtie. Vanavond weer wat grappigs. Komt een klant met diverse apparaten w.o. een zware tuner/versterker van een kilo of 20. De klacht: "ineens een zacht geluid in het linker kanaal" Ik nieuwsgierig en even kijken nadat de klant weg is. Doe ik de kap eraf en ligt er een complete stuurprint en alle eindtransistoren gewoon los en niets is aangesloten Verder heeft het apparaat vochtig gestaan en is er minimaal een, maar waarschijnlijk twee wonderen nodig om het ooit nog werkend te krijgen. En dat zo'n opmerking, ala: "gisteren deed hij het nog! Met een strak gezicht! Wat een geweldig gevoel humor hebben sommige mensen, heerlijk Audio is een feest Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 ja en audio heeft me weer mensen leren kennen die ik anders niet tegengekomen was. das mooi. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 x2 Morgen wordt mijn pc gecalibreerd en ga ik op les. Zodat ik hem ook als meetpc kan gebruiken. Ik heb er mooie hard en software voor gekocht en na de cursus morgen hoop ik mooie meetgrafiekjes te kunnen maken. Iets wat vroeger bij audiotesten heel normaal was, maar wat je nu in de meeste audio recensies nauwelijks meer ziet. Hoe zal "een git zwarte achtergrond " er meettechnisch uitzien? Ik ga het hopelijk meemaken. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 januari 2012 Report Share Posted 27 januari 2012 hm ja ... ik las een antieke service manual van mijn Bryston 1b voorversterker en zag 86 db s/r verhouding. hoe zou een goeie vv dan wel klinken groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts