Ruud Posted 11 maart 2012 Report Share Posted 11 maart 2012 Dan heb ik waarschijnlijk geen goede buizenversterker De verhalen die ik hoorde over de hemelse combinatie van Aitos/Quad verwijs ik naar het land der fabelen, tenminste als je wat luider wilt spelen. Op een laag luisterniveau kan het allemaal nog wel maar bij luider spelen komt, met name in het laag, de versterker in ademnood. De UcD was in het laag weer de betere en in het hoog weer minder. Vandaar dat de keuze op de Dynaco ST-400 is gevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 maart 2012 Report Share Posted 12 maart 2012 (...) Wat voor electrostaat-gebruikers wel van belang is dat de versterker niet van het padje geraakt door zwaar capacitieve belastingen (denk aan ESL63 waar de ingangsbeveiligingscircuits zijn overbrugd). Dat betekent dus ook stroom leveren in de hogere frequenties zonder dat de tegenkoppeling in de knoop raakt. Dat soort issues wordt dan ineens belangrijk (iets waar een goede buizenversterker geen problemen mee heeft). Zie bijvoorbeeld: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/720/ (...) The first Quad loudspeaker was the ESL-57 (the number indicates the year of design), which remained in production for 25 years. It employed a "constant charge" feature to distribute electrons across its entire Mylar diaphragm. The speakers' curved rectangular panels imaged beautifully, yielding an extraordinarily lucid midrange, speed, and transparency.However, owning a pair of ESL-57s required dedication and a generous masochistic streak. The speaker had low power handling, high-frequency beaming, limited bass response, and widely fluctuating impedances. The driving amplifier had to be able to handle the '57's capacitive load, whose impedance fell to 1 ohm at high frequencies. This required an amplifier designed to swing low amounts of voltage while remaining stable; the Quad 303 and the Levinson ML-2 worked the best. (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 maart 2012 Author Report Share Posted 12 maart 2012 Nou Hans van Liempd nog... M rc Je moet een tevreden mens niet ongelukkig maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 maart 2012 Author Report Share Posted 12 maart 2012 Daarom begreep ik de halsstarrigheid van Hans ook niet om niet eens een andere versterker op zijn Wilson's te proberen, ook daar zou een andere versterker weleens het verschil hebben kunnen maken. Wat heet halsstarrig. Het net zoiets als je hond de deur uit schoppen omdat hij niet meer bij het interieur past. In mijn geval moet het interieur dan maar anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 maart 2012 Report Share Posted 12 maart 2012 Het net zoiets als je hond de deur uit schoppen omdat hij niet meer bij het interieur past. Domme vergelijking Hans. En nu je het toch over het interieur begint, praat daar met Jerry eens over, die kan je vast tips geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 maart 2012 Report Share Posted 12 maart 2012 Dan heb ik waarschijnlijk geen goede buizenversterker Dat zeg ik niet, ik bedoelde dat de meeste goede buizenversterkers (dus feitelijk push pull met tegenkoppeling) het aanstuurgedrag van een electrostaat van nature goed afgaat. Iets wat je bij een willekeurige transistorversterker nog maar moet afwachten. Hoe mooi jouw Aitossen verder ook zijn mogen, technisch gezien blijven het SE(PP) ontwerpen die graag wat hogere impedanties zien; denk dan aan de 15 ohms Rogers LS3/5, Altec 604, Goodmans Axiom en Tri-axiom, Lowthers, oude Klipschen e.d. Of modernere hoog-rendements-systemen die een wat hogere impedantie hebben (Audio Note zal wel zoiets in het pakket hebben denk ik). Want stroom leveren, daar zijn ze helaas niet zo goed in. Aard van het beestje, ondanks de bergen tegenkoppeling. Ik heb vroeger ooit eens twee van die SEPP dingen gebouwd met 2 maal 6336A dubbeltrioden per kant, goed voor 40 watt in 16 ohm maar 20 watt in 8 ..... en dan moet je dus geen Maggies hebben. Gaat dus met 4 x EL/PL519 ook niet lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 maart 2012 Report Share Posted 13 maart 2012 KT 88,De Futterman klonk iets luchtiger als Sony Tan 88 B maar de kracht in het laag was ongeveer hetzelfde op mijn maggie,s mg2b dar begrijp ik nou niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 maart 2012 Report Share Posted 13 maart 2012 Een geslaagd luisterbezoek van Goudenhart gehad. Aimabele man. Geconstateerd dat de Dacmagic niet datzelfde vloeiende geluid geeft als de gehakte chip in de Olive. Nog even met zijn meegebrachte stroomkabel gespeeld, ongeveer dezelfde conclusie. Maar ik spreek wellicht voor mijn beurt. Altijd leuk een medemens te ontmoeten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 maart 2012 Report Share Posted 13 maart 2012 Maar je kunt toch niet ontkennen dat je "doorsnee" spullen hebt. Nou en of wel. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2012 Report Share Posted 15 maart 2012 Ik vind het moeilijk om af te rekenen op wat iets kost. De prijs wordt uiteindelijk bepaald door de stuktallen. Maak 100.000 Aitossen en ze zullen een stuk goedkoper zijn. Een handgemaakte Onkyo zal daarentegen een kapitaal gaan kosten. Het moet goed passen in je set en daar heb ik indertijd de Conrad Johnson op gekocht. Ik ben zeer er tevreden mee en als ik onverhoopt nieuwe LS koop zullen ze er in principe op moeten passen. Wat ik niet begrijp dat die Quad 80 buizen het niet goed bij Ruud doen. Een kennis is zeer tevreden met die combi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 maart 2012 Report Share Posted 15 maart 2012 word ik oud .... : heerlijk. dit op mijn pc is net zo mooi als iets op de grote boel. als de muziekuitgevers nou eens de hele top 40 van alle jaren tegen betaling op internet zouden zetten (wel in WAV ..). ik zou me suf kopen. keep dreaming, ze zeuren liever over illegaal downloaden. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 maart 2012 Report Share Posted 15 maart 2012 kende de site niet en dank, maar .... allemaal mp3 als ik het goed zie .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2012 Report Share Posted 15 maart 2012 Ja dat is jammer, want eigenlijk wil je dit https://www.hdtracks.com/ Kun je zo op DVD-Audio branden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 maart 2012 Report Share Posted 16 maart 2012 ja ik moet wat moderniseren ... haha ben al zo happy dat ik de eerste goed aanhoorbare digitale bron heb .... mijn kinders mogen de SA11 nu keuren. groet ps ... zooooo mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 maart 2012 Report Share Posted 16 maart 2012 Mooi he http://forum.audiofr...4249#msg1324249 Alleen door duizenden € meer te spenderen krijg je misschien die laatste 5% Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 maart 2012 Report Share Posted 17 maart 2012 Beste Tubejack, Boven een optimum prijs/kwaliteitverhouding (d.i. waar de prijs gaat clippen, hoewel de kwaliteit nauwelijks of zelfs helemaal niet meer toeneemt), spelen m.i. vooral de juiste aanpassingen een grote rol. Gevoeligheid, uitgangsspanning, afsluitimpedantie: dat soort dingen, dus. De prijs van de individuele onderdelen, en zelfs de absolute kwalititeit van die onderdelen, wordt dan veel minder belangrijk dan de juiste "match". Er is daarom zeker iets voor te zeggen om zoveel mogelijk apparaten uit hetzelfde huis, en m.n. uit dezelfde serie, met elkaar te combineren. Als dat huis en die serie tenminste goed zijn, zoals in dit geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 17 maart 2012 Report Share Posted 17 maart 2012 Gisteren een paar Penaudio monitoren en een door Tubejack gereviseerde Optonica set bij mijn ouders aangesloten. Ze waren er blij mee maar vonden he wel jammer dat de tuner geen voorkeuzezenders had. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 maart 2012 Report Share Posted 17 maart 2012 Wat ik niet begrijp dat die Quad 80 buizen het niet goed bij Ruud doen. Een kennis is zeer tevreden met die combi. En dit begrijp ik weer niet 'Quad 80 buizen' ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 maart 2012 Report Share Posted 17 maart 2012 Beste Spido, De Onkyo set ziet er bij mijn zo uit De reus en dwerg zeg maar. Het aardige is dat je élk Onkyo apparaat dat een R1 embleem heeft met elkaar kunt combineren. Dat hele kleine tunertje is type T-422 en die is àlleen klein van formaat WDR4 klinkt hier op. Ik heb er nauwelijks iets aan gedaan. @rbh leuk Tja ik ken maar een paar echt goede digitale tuners. Gewoon even een lijstje maken kun je vaak zo van het internet afhalen of kijk hier als je met eigen antenne luistert. Alle frequenties + alle radio programma's http://www.oorboekje...frequenties.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 maart 2012 Report Share Posted 17 maart 2012 Nu nog een mooie DX706 of 708 erbij scoren Jack! Dat zijn heel fijne spelers met soms wat kleine klachtjes zoals snaren e.d. maar verder technisch dik OK. Ook R1 (Integra) dus met dezelfde systeem afstandsbediening te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 maart 2012 Report Share Posted 17 maart 2012 ja een DX708 heb ik gehad. leuk ding, de lade is een soort kluisdeur. maar ... de laserunits zijn op meen ik gelezen te hebben. vzv dat relevant is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 maart 2012 Report Share Posted 17 maart 2012 (edited) Een Onkyo DX-706 lijkt me inderdaad mooi KT88 Ik heb er net een gekocht, "met wat werk" Hier staan leuke plaatjes van een vergelijkbaar exemplaar. Ziet er stevig uit http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/ONKYO%20INTEGRA/Onkyo_Integra.html Edited 17 maart 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 maart 2012 Author Report Share Posted 18 maart 2012 Tijdens m'n audioreis gisteren ben ik ook nog even bij Audiovorden op bezoek geweest. Omdat de CD speler al achter in de auto stond hoefde ik niet meer naar Enschede, en had ik even tijd om te luisteren. Hij speelt met een Fat Bob met Jan Allaards en wat buizen spullen van Tube Elysium. Een eindversterker is er niet, want die zit in de Audiostatic panelen ingebouwd. De laatste zijn er trouwens van een type wat nooit op de markt is gekomen. N.l. twee panelen naast elkaar en ca. 1,2 m hoog. Ik was verrast door de goede klank van deze set. Dit klinkt dus echt goed. ën met voldoende laag. Stemmen klinken erg realistisch evenals de instrumenten die ik hoorde. Voor CD's speelt hij met een PS loopwerk met losse dac. Omdat ik juist van Pink Faun vandaan kwam stond mijn nieuwe dac achterin de auto en hebben we die nog even aangesloten. Volgens Lourens was dit een duidelijke verbetering t.o.v. zijn dac (die al weer at ouder is). Ik heb dat allemaal niet echt kunnen horen. Die Audiostatics zijn n.l. echte one men speakers. Erg veel tijd had ik ook niet, dus maar weer in de auto om 1,5 uur later weer thuis te zijn (voordeel van de zaterdag). Toch leuk zo'n audiofiele dag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 maart 2012 Report Share Posted 18 maart 2012 ja een DX708 heb ik gehad. leuk ding, de lade is een soort kluisdeur. maar ... de laserunits zijn op meen ik gelezen te hebben. vzv dat relevant is. Zolang er geen "deskundigen" aan hebben zitten schroeven (om andere defecten/afregelingen te verdoezelen) heeft zo'n ding quasi het eeuwige leven. Een Onkyo DX-706 lijkt me inderdaad mooi KT88 Ik heb er net een gekocht, "met wat werk" Als je er niet uitkomt kom je maar eens hierheen, ik heb nog wel wat "foefjes" voor deze spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 18 maart 2012 Report Share Posted 18 maart 2012 Tijdens m'n audioreis gisteren ben ik ook nog even bij Audiovorden op bezoek geweest. Omdat de CD speler al achter in de auto stond hoefde ik niet meer naar Enschede, en had ik even tijd om te luisteren. Hij speelt met een Fat Bob met Jan Allaards en wat buizen spullen van Tube Elysium. Een eindversterker is er niet, want die zit in de Audiostatic panelen ingebouwd. De laatste zijn er trouwens van een type wat nooit op de markt is gekomen. N.l. twee panelen naast elkaar en ca. 1,2 m hoog. Ik was verrast door de goede klank van deze set. Dit klinkt dus echt goed. ën met voldoende laag. Stemmen klinken erg realistisch evenals de instrumenten die ik hoorde. Hans, je vergeet te vermelden dat je een phonokabel kwam brengen. Ik heb in een eerdere post wel eens gemeld dat ik gebruik maak van een 7 m lange interlink. Die is sinds kort vervangen door een DIY-kabel met getwiste draadjes afkomstig van Hans. Die nieuwe kabel klinkt dermate goed dat ik alle interlinks inmiddels heb vervangen door zelfgemaakte kabels met dunne getwiste draadjes. Ik had een jaar geleden niet kunnen dromen dat ik zelf nog eens een kabel zou maken, maar je bent nooit te oud om de leren. En ja, ook alle korte interlinks laten een geluidsverbetering horen. Een veel schoner geluid, veel dynamischer, etc. En nu is dus ook de phonokabel vervangen door een getwiste kabel van Hans. Eigenlijk is het een luxe uitvoering met 2x3 gevlochten draadjes. Nu heb ik al heel wat phonokabels mogen beluisteren op mijn set (de standaard vdHul phonokabel, Cardas Quadlink (klonk veel mooier dan de vdH), JvG (klonk slechter dan de Cardas), Extreme IC-phonokabel van Coincident Speaker Technology (de mooist klinkende kabel tot gisteren, RAL Paradise phono kabel (kleur paars, verder geen commentaar) en een Artspeak silver phono kabel (ook mooi), maar ook hier scoren de dunne draadjes van Hans. Ja Hans, hoewel de luistersessie kort was, was ik onder de indruk van je nieuwe DAC. En hoewel mijn DAC een oudje is (Camtech/Audiolab), klinkt die dan wel weer beter dan mijn vorige DAC (PS Audio Digital Link III). Dus die PF is wel iets bijzonders. Gefeliciteerd met je aankoop. Lourens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts