Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

koppel-c's is nooit goed. als het zonder kan zonder de boel op te blazen is het beter.

vraag voor eenieder die er wat van wil zeggen: kan ik een njm4560 zonder problemen vervangen door een LM4562 ? natuurlijk in de KT1100sd tuner, de laatste 2 opamps richting de uitgang (en geen uitgangscondensatoren meer aanwezig).

groet

thx! jij hebt daar ervaring mee he ? goede ervaring?

heeft die enorme berg onderdeeltjes geen hoorbaar nadeel?

groet

Lijkt me een valide vraag.

Die berg onderdeeltjes geheten DacMagic doen het bij toch niet beter dan de chip-met-veeg.

Dus opampje, veegje erover, Burson-modules, ook flink vegen, en vergelijken. Vervelende klus lijkt me dat.

@Tubejack: Mocht dát van je vrouw ^_^;):D

M :ph34r: rc

Guest tubejack

@Tubejack: Mocht dát van je vrouw ^_^;):D

Ze is net als ik, meer gehecht aan mensen, dan aan veel spullen.

Bovendien heb ik hebben we, veel liever dat zoiets staat te spelen, dan dat het

alleen maar staat mooi te wezen. ;)

Guest tubejack

yup dat vind ik nou echt mooi. net als die mega-grote receivers van Pioneer en zo.

Het is soms een mega klus om ze weer echt mooi te laten zijn.

Sommige onderdelen zijn niet of nauwelijks te krijgen of heel duur.

Dus je moet soms creatieve oplossingen verzinnen.

Had ik deze al laten zien?

dubbelelco.jpg

Ik heb vandaag iemand gelukkig gemaakt met één van mijn beste vintage versterkers. "high-end uit 1975"

optonica-sm-3000_34657.jpg

Het heeft iets van laboratorium-apparatuur... maar ook iets van elegantie.

Het eerste merk dat deze stijl hanteerde, was Pioneer - voor zoverre het mij destijds opviel, tenminste.

Pioneer SA 810 stereo integrated tube amplifier

SA 810, 1966-1969.

Vandaag mijn nieuwe Dac Music Hall aangesloten en ff wat muziek er doorheen gejast....

1. Sting - All this Time

2. Eagles - Hell Freeze Over

3. Bach -Matheus Passion

4. Ilse de Lange - Live at Ahoy

Het klinkt nu allemaal plastischer en "organischer" als voorheen en ook het geluid

lijkt wat meer body te hebben (meer gedragen door de grondtonen)

Bepaalde irraties van voorheen, vooral bij wat "slankere" opnames, bleven nu achterwege.

Of het nu door de ingebouwde buis komt (NOS Philips Goldpin) of whatever, zal me een worst wezen

maar het hoog klinkt nu wat gepolijster, waardoor bekkens en strijkers wat meer glans krijgen.

Nu ook geen (in iedere geval veel minder) last van scherpe digitale randjes :)

Nu dacht ik altijd (vooroordeel), dat je bij buizen voor een wat "vriendelijker/warmer" geluid,

je wat inlevert m.b.t. resolutie maar ook dit vooroordeel kan nu de prullenbak in.

Ook nu weer ontwaarde ik (zonder hier expliciet op te letten / ben geen technische luisteraar)

in de CD "All this Time" van Sting, kleine subtiele achtergrondgeluiden, die me eerder niet waren opgevallen.

Er is weer "magie" hiero --> 1 + 1 = 3 :wub:

M.b.t. een vluchtig vergelijk tussen de selecteerbare verschillende samplingrates, heb ik tot op heden nog geen verschillen kunnen ontdekken. De luistersessie heeft met samplingrate 24/192 plaatsgevonden

- als bron diende een Nas van Qnap

- mediaplayer Squezebox Duet / Logitech

- geluidsdragers FLAC-format

- DAC Music Hall 25.3 (met buis & condensatormod)

- Dig.interlink Canare_HifiSupply

- Marantz PM11S2 versterker

- Interlink analoog Siltech Paris MTX

- Luidsprekers Sonus Faber Liuto

- Luidsprekerkabel Supra Ply3.4

Set (niet 100% actueel)

dpve2o.jpg

deze DAC ken ik .... en daarom : zet 'm om te beginnen eens op 3 (omgekeerde) HEMA eierdopjes met een grote knikker er onder. vindt ie lekker :)

groet

wat zijn de voordelen van die eierdoppen :confused:

Uit nood geboren, staat deze DAC op mijn BD/DVD-speler, met onder de standaard voeten,

rubberen trillingsdempers die je ook voor onder wasmachines gebruikt.

- Dit om beschadigingen/krassen op de BD/DVD-speler te voorkomen

- Je met een poetsdoek er nog makkelijk tussen kan komen

Cheapy_advanced_hifi_shockabsorbers

er is ooit een topic geweest hier over die eierdoppen, was een probeerseltje van een forumlid. voordeel is schoner geluid, dus diepere en beter omlijnde bas, meer focus, detail, frisser hoog, en dat alles. ik heb het vergeleken met van alles (rubber, masterbase, siliconendingetjes, SC pucks en nog zo wat), en die DAC (althans in de omgeving van de eigenaar van die DAC) was duidelijk happy met de eierdoppies. evenals overigens mijn CD speler. een plak rubber eronder was een van de mindere opties.

maar ... mijn tuner is weer beter met Masterbase en SC pucks. proberen is het devies. ow ja ... gewicht op de kast vindt ie ook fijn.

groet

Guest tubejack

Vandaag ging ik door de 0,1% grens qua vervorming in stereo.

Alleen de beste tuners zoals Magnum Dynalab kunnen dat, maar een goed afgeregelde Pioneer TX-9800 ook.

Wel een geduld werk dat afregelen van dit apparaat :wacko: Zit nu rond de 0,08% stereo wide dus bijna dezelfde

waarde als deze test. http://www.fmtunerinfo.com/TX-9800review.pdf

Ik heb betere trimspullen besteld ik zal die 0,07% halen! :D

Lekker "pielen" :)

Mooi werk man. Hoor hier hele goede berichten van het setje dat je hebt gereviseerd.

Keep up the good work!

Ondertussen zit ik al een maand of vier op mijn audiofiele dagje te wachten. Hebben een Michell Orbe besteld. Die worden in de UK gemaakt op bestelling. Echter dat gaat traaaag, niet normaal. Hij staat al twee week klaar voor verzending naar NL. Slecht hoor...

ik ga dit weekeinde de in gebruik zijnde ingangsbussen van de voorversterker vervangen (uit al gedaan). zitten direct op de pcb gesoldeerd. de nieuwe zijn deugdelijker en dan is meteen het soldeerwerk weer vers (het is nogal een oud ding). en even wat dingetjes netter afwerken. lekker ff knutselen.

groet

Guest tubejack

Mooi werk man. Hoor hier hele goede berichten van het setje dat je hebt gereviseerd.

Keep up the good work!

Ha leuk, ik had vandaag weer zo'n klant wilde persé zijn Sansui versterker gereviseerd hebben.

Ik nog: "nou met een klein beurtje " .... Nee hoor :confused: ....... Ok :)

Ondertussen zit ik al een maand of vier op mijn audiofiele dagje te wachten. Hebben een Michell Orbe besteld. Die worden in de UK gemaakt op bestelling. Echter dat gaat traaaag, niet normaal. Hij staat al twee week klaar voor verzending naar NL. Slecht hoor...

Wat een "boortoren zeg :o ))) wat voor het arm komt erop? en welk element?

Guest tubejack

ik ga dit weekeinde de in gebruik zijnde ingangsbussen van de voorversterker vervangen (uit al gedaan). zitten direct op de pcb gesoldeerd. de nieuwe zijn deugdelijker en dan is meteen het soldeerwerk weer vers (het is nogal een oud ding). en even wat dingetjes netter afwerken. lekker ff knutselen.

Van Spido mag het niet .... maar toevallig heb ik 2 van die Philips juweeltjes daar komen mooie vergulde op.

Bij Conrad heet dat Cinch aansluitplaat 2-polig 736902_BB_01_FB.EPS.jpgSoldeer ze :)

Vervorming%20Philips%20FT-980.jpg

Had ik dit al laten zien? Dit is van een Philips FT-980 ook al zo goed, ok misschien net niet de spec's van een 2000€ apparaat

maar 0,12% is erg goed (het een na het beste dat ik tot nu gemeten heb) de rommel links komt van mijn meet spullen als je

bij 500hertz kijk dan zie je dat de S/N iets van 98-10dB= 88dB mono verder zijn de 2e harmonische niet echt sterk maar toch

zal deze tuner een iets warm geluid geven. Wat wij ik audiofielen zo mooi vinden :)

vervorming ... ?

Kenwood kt1100sd: bij stereo 50 hz - 10khz wide : 0,04%

maar vergaande rf-bestrijding deed nog heel veel. ik heb er nog eentje staan met een klein (brom)probleempje, wellicht kan je er je licht eens over laten schijnen.

groet

Guest tubejack

vervorming ... ?

Kenwood kt1100sd: bij stereo 50 hz - 10khz wide : 0,04%

maar vergaande rf-bestrijding deed nog heel veel. ik heb er nog eentje staan met een klein (brom)probleempje, wellicht kan je er je licht eens over laten schijnen.

groet

Kijk met zulke waardes kun je thuis komen :o

Voor de meelezers gemiddeld is de vervorming van een FM tuner 0,5% stereo en dàt is gewoon goed

Voor de beeldvorming: "de meeste pick-up elementen en luidsprekers zitten daar behoorlijk boven"

Het is gewoon een nieuw speeltje van mij. Mooi toch? om een relatie proberen te leggen, van wat je hoort

en wat je meet.

Ik wil met alle plezier ook aan jouw tuner meten Rob :)

vorige week wat dingen gedaan aan de voorversterker. en toen ging ie niet meer aan. week gedacht wat ik in hemelsnaam fout zou hebben gedaan. niks dus, na de printschroefjes los te hebben gedraaid ging ie weer. het relais op de uitgang blijft soms hangen. enige beweging doet 'm weer aanklikken. even vervangen dus.

wat heb ik gedaan: ingangsbussen vervangen (op de pcb gesoldeerd, het oude spul was aan zijn eindje na bijna 30 jaar). en een r/c netwerkje op de 220v ingang (een 0,47uF x2 cap met in serie 50ohm tussen fase en nul). dus wat meer RF afscherming. en alle ongebruikte ingangen afgesloten met een (el cheapo) kortgesloten cinchplugje. en wat dunne 220v print-leidingen overbrugd met draad.

en hoe klinkt dat nou ? geen idee, alles is weer ijskoud nou :D

2 maandjes wachten maar.

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...