Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Kan je hem niet even "opwarmen" Rob? met een haarföhn of zo (meelezers niet thuis proberen)

2 maanden wachten is wel afzien :wacko: Mijn Array set profiteert daar ook erg van, maar na een dag of 3.... :)

Groet,

Jack

P.s. mijn audiofiele dag een 5 tal oude, nieuwe LP's van Music on Vinyl , erg goed :)

het trekt nu al ernstig bij. ik hoor al de vruchten van het gedoe. losser, dieper, meer energie de kamer in. lekker geduld verder. ben al lang blij dat het weer 'loopt', was ff dipje dat het ermee kapte nadat ik er aan zat. was me nog nooit gebeurd.

groet

wat is de voorversterker opgeknapt van een paar gerichte en simpele maatregelen tegen HF. dit is net zo krachtig als de koppelcondensatoren eruit halen.

the best is yet to come.

groet

Kan je hem niet even "opwarmen" Rob? met een haarföhn of zo (meelezers niet thuis proberen)

Doet mij denken aan mijn gouden idee van een voorverwarmd audiorack © :D

@Rob: zoiets in mijn versterker lijkt me ook wel wat.

M :ph34r: rc

Vandaag bij Carl langsgeweest. Gewapend met eierdopjes, houten balletjes en wat cd's. De eierdopjes om te beproeven of daarmee het laagprobleem dat Carl gemeld had kon worden geëlimineerd, maar dat was eigenlijk alleen de aanleiding om Carl eens te ontmoeten. Puntje bij paaltje gekomen hebben we ze niet eens geprobeerd, maar ik ben er wel van overtuigd dat ze wat kunnen doen, want toen ik mijn speakers aan de achterzijde had beroofd van de balletjes, en ze dus schuin achterover helden, verdween er meteen een stuk laag in de weergave. Gek hoor.

Carl liet me het huis zien, bepaald geen klein optrekje in een landelijke omgeving, waar hij tegenwoordig samen met zijn vrouw woont, nu de kinderen zowat uit huis zijn. Dit levert meteen een aantal mogelijke alternatieve luisterplekken op, waar Carl voorshands geen gebruik van wil maken, want in de L-vormige woonkamer staat de set prima in de korte poot van de L. Twee vloerstaanders - maar feitelijk monitorspeakers van Monitor Audio - staan goed ruim opgesteld, nog met spikes op metalen plaatjes, en die tijdelijk op (audio)tijdschrijften, om niet te krassen op het parket, en vanwege de wellicht heilzame werking van het dempende papier. Vlak naast de luisterstoel staat de set in een fraai rek, de buizen voor- en eindversterkers van Conrad Johnson, daarboven de Meridian cd-speler, en op de top de trots van Carl, de draaitafel, een mooi, modern glimding dat luistert naar de naam Oracle Delphi V met Graham 2.2 arm en Benz Ruby 3 element. (Sorry, geen foto's).

Om te beginnen zette Carl wat cd-tjes op. Nu is het altijd wennen aan sets van anderen, en dat was nu niet anders. Het geluid bleef ongeveer tussen de speakers hangen, het laag bleek weinig gearticuleerd, en het hoog ontbeerde toch wat sprankeling. Lekker, zo'n eerste indruk. :( Maar naarmate Carl meer cd's liet horen bleef dat toch het overheersende beeld, tot Carl met een andere interlink aankwam, gemaakt door Hans van Liempd. Onmiddellijk klaarde het beeld op, de sprankeling was er plotseling, het laag was ineens een stuk strakker, en algeheel klikkerde het geluid er van op. Wat zo'n kabeltje al niet vermag...

Carl meldde dat hij de Meridian binnenkort toch wil vervangen, en van boven haalde hij een gloednieuwe Vincent cd-speler, met buizen, die hij op zicht had. De Meridian moest het veld ruimen, en entré le Vincent. Optisch past deze ook beter bij de rest.

Nog maar koud aan bleek dit een schot in de roos, want nu werd de ruimte in de opname aangesproken, het toneelbeeld verbreedde zich, er kwam een losheid in het geluid dat de oude Meridian niet had laten horen. Wat een buisje al niet vermag... ^_^ Nou ja, het kan natuurlijk ook aan het betere ontwerp liggen.

Onderwijl hadden we ook een enkele plaat beluisterd, en hier is de overheersende induk ook een van losheid, gemak, strak laag, sprankelend hoog, kortom ongeveer waar de avonturen met de cd-speler toe geleid hadden, maar mogelijk nog iets verder. Lastig vergelijken met verschillende soorten muziek, tenslotte.

Tja, maar nu dat laagprobleem? Dat had Carl voor het laatst bewaard. De cd van het Modern Jazz Quartet mocht eindelijk zijn zegje doen, maar deed dat niet. O, het laag was zeker aan de rommelige kant, en het hoog van deze cd vond ik ook niet fraai, maar dat kwam misschien doordat Carl het volume even flink opdraaide, om aanstootgevende frequenties een ruime kans te geven. Die grepen ze dus niet. Enfin, het is geen lekkere cd, maar zó erg was die dus ook weer niet. We hebben er niet meer naar geluisterd via de Meridian en de oude kabel, maar vermoedelijk zijn die ook mede schuldig, gezien mijn bovenstaande ervaringen ermee. Daarbij had Carl ook een lege kast in de zijwand al eerder gevuld met tijdschriften en boeken, zodat daarin ook geen galm meer kan ontstaan.

Als je het mij vraagt; probleem opgelost.

We hadden onderwijl heel wat afgekletst, zoals dat gaat, en ongemerkt liep het alweer tegen vieren. Omdat het ondertussen ook weer was gaan regenen bracht Carl me met fiets en al naar het station. Zo kwam er toch nog snel een eind aan dit audiofiel maar regenachtig dagje.

Carl bedankt voor gastvrijheid, het was me een genoegen. En ook nog bedankt voor de stapel Music Emotions. Die waardeer ik vooral door de besprekingen van de sets van lezers. Altijd leuk om over sets van anderen te lezen.

Toch?

Het was inderdaad gezellig Marc. Ik zal toch langzaam aan een nieuwe CD speler moeten denken. Een Meridian zal het zeker niet worden.Die Vincent is inderdaad heel mooi.Probleem een beetje naar voren geschoven omdat ik eigenlijk altijd vinyl speel. Heb daarom wel de tijd.

Oh ja dat Bal Gehakt verhaal komt me nu minder vreemd over. Zeker die smeerseltjes met koolstof erin.

PS de Oracle is al zeker 35 jaar op de markt.

Maar naarmate Carl meer cd's liet horen bleef dat toch het overheersende beeld, tot Carl met een andere interlink aankwam, gemaakt door Hans van Liempd. Onmiddellijk klaarde het beeld op, de sprankeling was er plotseling, het laag was ineens een stuk strakker, en algeheel klikkerde het geluid er van op. Wat zo'n kabeltje al niet vermag...

Toch?

:D :biggrin: :D

Heb ook wel eens zoiets gehad, bleek de connector niet helemaal jofel aan de geleider geassembleerd te zijn.

Jammer dat jullie niet een derde kabeltje hebben geprobeerd...

Ik had al eierdopjes bij me (Pasen, nietwaar), moest ik ook nog met kabeltjes gaan slepen? :wacko:

En pas op, nog meer varaiabelen, en je wordt horendol. Letterlijk.

Als een kabeltje verbetering brengt, is het oorspronkelijke kabeltje - of heel iets anders - niet in orde.

Dat is de negatieve kijk op de zaak, Spido.

Bezie het leven van een vrolijker kant, dan klaart het gemoed op. ^_^

Ik had al eierdopjes bij me (Pasen, nietwaar), moest ik ook nog met kabeltjes gaan slepen? :wacko:

En pas op, nog meer varaiabelen, en je wordt horendol. Letterlijk.

Ik ging er gemakshalve van uit dat een liefhebber als Carl wel een extra kabeltje ergens in een la zou hebben liggen. Bij nader inzien had ik kunnen weten dat iemand die z'n luidsprekers op tijdschriften heeft staan waarschijnlijk geen lade heeft met extra audiofrutseltjes.

:)

Och, ik zou hier thuis best een plaatje kurk eronder kunnen hebben, maar ik heb toch een doos met kabels op zolder liggen.

Maar ik durf wel te voorspellen dat Carl geen kabeltje in huis heeft dat beter structuurinformatie doorgeeft dan die HvL-kabel. ;)

Och, ik zou hier thuis best een plaatje kurk eronder kunnen hebben, maar ik heb toch een doos met kabels op zolder liggen.

Maar ik durf wel te voorspellen dat Carl geen kabeltje in huis heeft dat beter structuurinformatie doorgeeft dan die HvL-kabel. ;)

Dat kabeltje bestaat ook niet

Ik ging er gemakshalve van uit dat een liefhebber als Carl wel een extra kabeltje ergens in een la zou hebben liggen. Bij nader inzien had ik kunnen weten dat iemand die z'n luidsprekers op tijdschriften heeft staan waarschijnlijk geen lade heeft met extra audiofrutseltjes.

Daar zou je van kunnen schrikken S@M want ik heb nogal wat op dit terrein (volgens mijn vrouw staat haar hele huis vol met mijn hobbies} ^_^ Even wat nadere info. Ik gebruik als vaste interlink Kimber PBJ en dat vind ik na veel vergelijk onder meer met de duurste Siltechs (toen) en MIT, de kabel met de beste prijs/kwaliteits verhouding. Ik heb eens een keer een duurdere Kimber Hero gekocht tweede hands. Die klinkt mijn inziens iets softer dan de PBJ en die Hero gebruik ik dan ook niet standaard. Ik had hem de avond ervoor er even aangehangen om te vergelijken met de interlink van Hans. Overigens nadeel van de kabel van Hans is dat de mantel erg stug is (heb je hem wel eens zonder gebruikt Hans) .

De tijdschriften onder de LS zijn gebaseerd op een onderzoek van Stereophile indertijd waar men tot de ontdekking kwam dat de beste ontkoppelaars potten met stroop waren :ph34r: . Allerlei laagjes papier dempen natuurlijk ook en daarbij schuift het lekker over het parket want de LS staan met de spikes op het papier. Ook hier een experiment. Feit is dat ik een groot deel van het laagprobleem kwijt ben (al kan dat ook aan alle boeken en strips die ik in een kast gezet heb liggen).

Overigens nadeel van de kabel van Hans is dat de mantel erg stug is (heb je hem wel eens zonder gebruikt Hans) .

Zonder slang kan ook, maar dan is het wel erg kwetsbaar.

Maar de slang (Polyamide) die om de interlinks bij jouw zit, is wel veel stugger dan de slang (polyurethaan) die ik normaal gebruik.

Ik zal om die interlinks eens een andere slang zetten. Ik heb die opmerking al eerder gekregen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...