Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Meten is maar een klein onderdeel van het totaal.

Mijn eigen ervaring: "hoe lager de vervorming" des te meer details te voorschijn komen.

Dan hangt het ook nog af hoe de vervorming zo laag is geworden, het kan ook naar niks klinken.

Bij zo'n puur analoge tuner als de Marantz 104 is dat niet heel moeilijk, als je weet

wat je moet doen. Je moet ook een beetje geluk hebben, deze waardes zijn extreem laag.

Vergelijk dat maar eens met tuners van een bekent Canadees merk...

Het exemplaar dat hier staat is van 2 september 1977.

Verder kun je natuurlijk alles denken.... ik zoek het liever zelf uit.

Groet,

Jack

Helaas... de € 100.000,- om dat systeem te bekostigen heb ik niet.

Hoe anders bij Bogers Audio.

Deze blijken nu in in een geheel gerenoveerd bedrijven hotel te zitten. Op het industrieterrein, maar wél naast een Karwei bouwmarkt en aan een redelijk drukke weg (schuin tegenover de Heineken brouwerij). Nu dus niet meer in een uithoek van een bedrijventerreintje. De parkeerplaats is nog niet klaar, maar er is ruim voldoende parkeerplaats in de nabije omgeving.

Eenmaal binnen volg je de bordjes naar Bogers Audio. Deze blijken op de eerste verdieping een ruime luisterkamer te hebben. Maar vooraleer je daar bent is er een grote algemene ruimte. Hier stond ook een set te spelen en was de koffiehoek ingericht. Bovendien stond Gerrit Nutters hier met een mooie verzameling CD's en Lp's.

De lichte luisterkamer is ca. 4 x 8 m, vergelijkbaar met een huiskamer dus.

Safe%20078.JPG

Hier staat een set opgesteld met een Pathos CD spelertje (Carl..?)

digit_3_4.jpg

een Pathos geintegreerde versterker

Pathos-ethos.jpg

en een paartje Diapason Admantes III (Linkse uitvoering).

adamantes_big.jpg

Wat in de klank op valt, is een prachtig midden en hoog, maar het laag op een wat lager niveau. Dit heeft natuurlijk alles met de opstelling van de speakers en akoestiek te maken. De kamer is vooral in het midden en hoog nog wat aan de harde kant. Hierdoor klinken midden en hoog wat harder. Maar wat er aan laag uit komt (en dat is best behoorlijk voor zo'n kleine monitor) klinkt strak en gaat gaat ook erg diep door. Er stonden nog een paar andere Pathos versterkers, maar helaas heb ik die niet gehoord. het ziet er wel prachtig uit. Zo'n Italiaanse set ziet er toch heel anders en veel verfijnder uit dan b.v. de Harley look van Mc-Intosch of de bling-bling apparaten van b.v. Burmester en MBL. Ik denk dat de WAF factor van zo'n set dan ook behoorlijk hoog ligt.

Iets wat me bij de verschillende demo's bij Bogers altijd opvalt, is dat de opgestelde sets er altijd goed klinken. Er is nooit geen scherpte in het hoog of een boemerig laag. Ook klinkt het altijd erg natuurlijk. Dit mag best eens gezegd worden. Kennelijk is een set opbouwen en opstellen toch iets anders, dan wat apparaten en kabels op internet bij elkaar zoeken en in de kamer zetten. Ik durf te garanderen dat daar toch echt wel wat meer kennis en ervaring voor nodig is.

Wat ook opvalt is, dat de catering altijd perfect verzorgt is.

Al met al is Bogers audio echt wat anders dan een volgepropte audiozaak met een stel "snuiters" als verkopers. Hier heeft men aandacht en liefde voor het audiovak.

Hulde.

:)

De Matrix is dat niet Line Ray :(

Wél...en is absoluut het mooiste wat ik gehoord heb.

Overigens is Hans een meester in overdrijven want het systeem kost slechts de helft naar ik vernam(ofschoon 50.000 euro ook nog steeds best veel geld is).

Vandaag de geleende gevlochten HvL ls kabels willen uitproberen. Mijn Kimber Monocle XL eraf en de HvL kabels erop. Rechterkanaal doet het niet. (een beetje gepruttel op de achtergrond) Gvd!. Ls kabels maar weer terug in oorsponkelijke staat. Probleem blijft, dus ligt niet aan de HvL kables. Interlinks vv naar ev gewisseld en zelfde probleem nu met het andere kanaal. Ligt dus niet aan de kabel en ook niet aan de eindversterkers.

Moet aan de voorversterker liggen of bron.

VV open geschroefd en gekeken of er iets is los geschoten. Niets te zien. Onderplaat er weer op en alles terug gezet in het rack.

Wat ziet dat ene stuurbuisje er raar uit op de vv. (Siemens D3a.) Blijkt dat die in het rechterkanaal een klein barstje heeft en daardoor helemaal wit is geworden. Gelukkig had ik nog een nieuw setje. Die er in en ja hoor alles werkt weer.

Toch wel toevallig dat op het moment dat ik er een andere ls kabel op zet teglijkertijd een buisje het begeeft. Is trouwens de eerste keer in 5 jaar dat er een buisje kapot gaat en moet worden vervangen. Gelukkig het goedkoopste buisje wat er in mijn set zit. (14 euro)

Vanmiddag maar een nieuwe poging wagen.

Guest tubejack

kop_in_het_zand.jpg

Dat is m.i. je kop in het zand steken Marc. Sonore hoort m.i. bij de absolute top.

Heel bijzonder om een keer te horen. Valt helaas buiten mijn budget, daarom niet minder tevreden :)

Als het buiten je budget valt is het allemaal veel gemakkelijker te aanvaarden... Vandaag naar het Concertgebouw geweest voor het zondagochtendconcert. Wat je daar hoort behoort voor mij tot de absolute top, én is way boven budget, zo'n orkest in de kamer. Maar bij die Sonore zou het verdorie kunnen gaan knagen, en denk ik wellicht, dan maar een paar jaartjes doorwerken.

Dan liever de kop in 't zand.

M :ph34r: rc

(...) Sonore hoort m.i. bij de absolute top. (...) Valt helaas buiten mijn budget, daarom niet minder tevreden :)

Beste Tubejack,

Je krappe budget heeft je destijds geholpen de juiste keuze te maken!

Beschouw je smalle beurs dus als een zegen... :P

Guest tubejack

Beschouw je smalle beurs dus als een zegen...

Zeker Spido mijn leven is zoveel rijker in veel opzichten. :)

Maar Sonore is écht heel erg bijzonder :wub: Ga eens luisteren en verbaas je :)

Guest tubejack

[.....} Maar bij die Sonore zou het verdorie kunnen gaan knagen, en denk ik wellicht, dan maar een paar jaartjes doorwerken.

Als zoiets ook maar een beetje bereikbaar zou zijn Marc.... zou ik vooral "doorgaan" :rolleyes:

Wat moet je thuis?

Sonore De Matrix is gewoon een PA speaker niet meer en niet minder, maar voor klassiek en koor is die ongeschikt ,het brengt een overdreven geluid, in het begin vindt je het indrukwekkend en prachtig maar daarna gaat je dat vervelen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...