Ivan10 Posted 18 juni 2012 Report Share Posted 18 juni 2012 Bij mij groeit het alletwee, alleen nog geen downloads. Daar heb ik nog geen hardware voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 juni 2012 Report Share Posted 19 juni 2012 Analoge Tuner tijd is voorbij-nostalgie- ,geef mij maar internet tuner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 juni 2012 Report Share Posted 19 juni 2012 Welke gebruik je Wol? Ik heb een iets gemodificeerde Logitech Duet en een Cambrige Azur 650 DAB plus tuner. Op het internet zijn een paar goede streams met een fatsoenlijke bitrate van 256Kbit of hoger. Voor radio 1 t/m 6 hoef je het m.i. niet te doen 192Kbit MP3 DAB is nog het oude systeem uit 2004 meestal 128Kbit alleen Radio 4 heeft 160Kbit. MP2 In 2013 wordt DAB+ de nieuwe standaard aan je oude DAB tuner heb je dan waarschijnlijk niets meer. Bron http://www.radio-tv-nederland.nl/ FM is ook bijna altijd digitaal tot in de zendmast Radio 1 t/m 4 384Kbit MP2. Het verschil met internet of DAB vind ik groot. Ik heb vandaag een FM antenne op het dak gezet. Wel eerst even nagevraagd bij de Gemeente of het mocht. Was geen probleem tot 5 meter boven het dak, ik zit op een meter of 3. Ik moet hem nog tuien, daar ga ik morgen mee verder Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 juni 2012 Report Share Posted 19 juni 2012 ow benieuwd wat je daarvan vindt Jack ! heb geen (eigen) dak groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 juni 2012 Report Share Posted 19 juni 2012 ow benieuwd wat je daarvan vindt Jack ! heb geen (eigen) dak Ik heb nu een kabel en raamantenne zie http://www.tubejack.nl/antenne.php Beide werken hier prima. Maar met een antenne op het dak verwacht ik sommige FM zenders met een sterker antenne signaal te ontvangen. B.v. Radio M op 93.1 na 22:00 of Radio NH na 22:00 naast WDR4 natuurlijk op de kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 juni 2012 Report Share Posted 20 juni 2012 De antenne is nu voorzien van tui draden, alles is van RVS het meeste scheepvaartkwaliteit. Best prijzig maar ik moet geen gedoe op het dak hebben. Robx vervolg op jouw vraag, op het moment dat een antenne signaal harder is stijgt bij een goede tuner de signaal/ruisverhouding. Sommige halen bij 1000microvolt of 1mV een S/N van 85dB stereo of meer.... Daar kan de kabel nooit tegen op, hoe goed ook die moeten onderweg het signaal versterken en omzetten, dat geeft helaas ook extra ruis..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 juni 2012 Report Share Posted 20 juni 2012 Vanavond rond 19:30 de nieuwe antenne aangesloten. Wat ik verwachtte klopt aardig veel zenders met een signaal harder dan 1mV. Dat blijkt voor- maar ook nadelen te hebben, hier vlakbij de hoofdstad. Stations die al sterk op mijn raamantenne binnenkwamen zijn nu zo sterk dat ze nabijgelegen zenders wegdrukken. Voorbeeld Radio M op 93,1 zend uit vanaf Lopik met relatief weinig zendvermogen. Omdat de antennes van M helemaal boven in de mast zitten, is het bereik evengoed groot. Lokaal zit er 200Khz verder een keiharde zender op 93,3Mhz met als gevolg dat die iets stoort op 93,1. Gelukkig heb ik ook tuners waar ik de bandbreedte van "wide" naar "narrow" kan zetten en kijk dàt help. Met een licht getweakde Onkyo tuner klinkt M met momenteel Eveliens Love Songs magisch mooi. Je kan artiesten af en toe zo pakken Met standaard fabrieks tuners klinkt het stukken minder, een vrij nieuwe Cambridge Azur 650 klinkt plat en saai de ontvangst is wel super. Met een moderne Rotel RT-1080 ook een zeer goede ontangst geluid valt tegen. (lees goedkope componenten) Een gerestaureerde Pioneer TX-9800 klinkt zéér audiofiel, maar ook hier spettert dat lokale station door... Gelukkig is e.e.a. makkelijk op te lossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 juni 2012 Report Share Posted 20 juni 2012 Dat is nu eenmaal de ellende met FM kwaliteitsontvangers, die moeten een grote bandbreedte hebben. Het is of het 1, of het ander: DX-en of Hifi-stereo topkwaliteit. Beide tegelijk gaat niet, zelfs niet met een narrow/wide schakelaartje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Dat is nu eenmaal de ellende met FM kwaliteitsontvangers, die moeten een grote bandbreedte hebben. Het is of het 1, of het ander: DX-en of Hifi-stereo topkwaliteit. Beide tegelijk gaat niet, zelfs niet met een narrow/wide schakelaartje. Ik heb gelukkig een assortiment keramische 10,7Mhz filters liggen waarvan sommige van zeer goede kwaliteit. En deze Tandberg heeft wide, normal en narrow Net als de Kenwood KT-1100SD van Robx. Komt goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 waarom niet gewoon omschakelen tussen twee antennes, afhankelijk van waar je naar wilt luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 waarom niet gewoon omschakelen tussen twee antennes, afhankelijk van waar je naar wilt luisteren? Dat doe ik ook, maar geheel is iets complexer, kijk maar op mijn site. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Fijn om te horen Jack dat het project Antenne al werkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Fijn om te horen Jack dat het project Antenne al werkt! Ik heb vanochtend een half uurtje geluisterd en b.v. Arrow Jazz FM klinkt erg goed. Maar ook Radio 4 (een probleemkindje hier) komt ruisvrij stereo binnen. Misschien leuk om t.z.t. eens een appart topic van te maken, want ook radio kan zéér audiofiel klinken. Maar ben nu druk bezig met andere dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Ik heb gelukkig een assortiment keramische 10,7Mhz filters liggen waarvan sommige van zeer goede kwaliteit. En deze Tandberg heeft wide, normal en narrow Net als de Kenwood KT-1100SD van Robx. Komt goed Mja ..... dat zijn goeie tuners. Wordt de MF versterking mee omgeschakeld? Eigenlijk worden daar andere eisen aan gesteld voor de diverse doeleinden. Ook de demodulator zou je moeten kunnen kiezen, ratio of Foster Seeley. En dan ook de limitertrap niet vergeten. Voor heel echte kwaliteitsontvangst (op korte afstand) zou de schakeldemodulator bijzonder mooi zijn; maar die heeft als "nadelen" dat je extreem breedbandige MF kringen moet hebben (dus dempen of staggeren), heeft een zeer laag rendement (0.1%), doet niets als je ook maar even naast de afstemming zit (dus ook geen zijbandgelispel) en moet echt met een flink signaal worden uitgestuurd. Tegelijk zijn dat ook wel weer alle voordelen voor kwaliteitsontvangst (zeer goede S/N). Bij stereo komt daar nog de decoder achteraan met de-emphasis. Ook daar kun je kiezen voor de makkelijke weg (IC-PLL) of een echte getriggerde oscillator met LC kring. Moeilijk afregelen, maar dan heb je ook wat. Misschien leuk om eens zelf een nec-plus-ultra tuner op stapel te zetten voor korte afstand-kwaliteitsontvangst. Komt die goede antenne ook tot zijn recht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Mja ..... dat zijn goeie tuners. Wordt de MF versterking mee omgeschakeld? Nog iets mooier, ze hebben eigen cirquits een voor "wide" en een voor "normal en narrow" met eigen versterking uiteraard. Eigenlijk worden daar andere eisen aan gesteld voor de diverse doeleinden. Ook de demodulator zou je moeten kunnen kiezen, ratio of Foster Seeley. En dan ook de limitertrap niet vergeten. Voor heel echte kwaliteitsontvangst (op korte afstand) zou de schakeldemodulator bijzonder mooi zijn; maar die heeft als "nadelen" dat je extreem breedbandige MF kringen moet hebben (dus dempen of staggeren), heeft een zeer laag rendement (0.1%), doet niets als je ook maar even naast de afstemming zit (dus ook geen zijbandgelispel) en moet echt met een flink signaal worden uitgestuurd. Tegelijk zijn dat ook wel weer alle voordelen voor kwaliteitsontvangst (zeer goede S/N). Bij stereo komt daar nog de decoder achteraan met de-emphasis. Ook daar kun je kiezen voor de makkelijke weg (IC-PLL) of een echte getriggerde oscillator met LC kring. Moeilijk afregelen, maar dan heb je ook wat. Je bedoelt b.v. een Philips 22AH673 ? die heeft 24 LC kringen i.p.v. de gangbare 3 ....8 keramische filters. Dat afregelen is zo moeilijk, dat je volgens de service manual er vanaf moet blijven.... zolang ik de vervorming onder de fabrieks spec's kan afregelen prima. Een eigen tuner bouwen zie ik niet zitten. Er speelt momenteel met een gereviseerde Sony ST-3950. Die veegt de vloer aan, met veel modern spul. Je moet het aandacht geven, dan maakt het muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Je moet het aandacht geven, dan maakt het muziek. Klinkt aardig "v.d. Heide" ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Toch maar een antenne gebruiken die meer richting gevoelig is? Je huidige antenne heeft een 8 karakteristiek en ontvangt dus nog al veel van alle kanten op. Met een meer element antenne kan je beter de zender er uit vissen die je wil hebben en de gene die er naast zitten minder. maar dan is een rotor echt nodig. Daar naast zou je de antenne niet op de verticale buis moeten plaatsen om dat deze ook mee werkt in de karakteristiek van de antenne, beter is het om de antenne op een uithouder te plaatsen en de antenne naast de paal te plaatsen. Wel goed dat je nu een mooie antenne gebruikt. Het kan echt veel schelen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Kijk eens goed, de mast is van kunstof PVC pijp 50 met daarin 40, 32 en een bezemsteel Ik ben t.z.t. van plan een 5 elements Fuba FM antenne op het dak te zetten, de rotor heb ik al liggen, maar ik wil even weten of dit zoal niet te veel wind vangt. Anders ga ik waarschijnlijk over naar een Slim Jim http://www.m0ukd.com...m_Jim/index.php Sorry mod.... ik wou niet! Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 ik ben door Jack weer nieuwsgierig geworden, ga dit weekeinde ook eens experimenteren. de KT1100sd is enorm ruisvrij en dingen als lispelen ... doet ie gewoon niet. benieuwd wat ie presteert als ik m niet aan de kabel-antenne heb zitten. het is nu al zo goed .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 Pvc pijp ja dat kon ik op de foto niet zien. Dan ben je wat dat betrefd goed bezig. De richting gevoelige antenne op een rotor wil wel helpen om de selectivitijd t verbeteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 juni 2012 Report Share Posted 21 juni 2012 ik ben door Jack weer nieuwsgierig geworden, ga dit weekeinde ook eens experimenteren. de KT1100sd is enorm ruisvrij en dingen als lispelen ... doet ie gewoon niet. benieuwd wat ie presteert als ik m niet aan de kabel-antenne heb zitten. het is nu al zo goed .... De kabel is hier al erg goed, het signaal is niet verpest, met eigen antenne versterkers. Maar hoe goed ook, een eigen antenne voegd vanzichzelf geen ruis toe..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 juni 2012 Report Share Posted 22 juni 2012 Gisteravond van 21:30 tot 11:00 naar Radio M Utrecht geluisterd. Veel muziek uit mijn jeugd dus mijn roots. Nummers die je nauwelijks nog op andere zenders hoort, met een ongekende geluidskwaliteit. Het is een open deur, maar het klopt echt. Een betere signaal/ruisverhouding doordat de ontvangst nu een stuk beter is zorgt ervoor dat het stereo-beeld duidelijker is. Je kunt soms heel diep in de opname luisteren. Bizar af en toe. Peter Skellern bekent van het nummer "your a lady" staat gewoon in de kamer te zingen. http://www.rtvutrech...621-2200/819821 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 juni 2012 Report Share Posted 22 juni 2012 Mijn werkradio staat al jaren vast op Radio M Utrecht, beter dan al die schreeuwzenders met dj's die zichzelf zo fantastisch vinden en 30 minuten van het uur lopen te lullen/lachen met elkaar. Vreemd genoeg zijn enkele collega's die het in het begin maar niets vonden, beetje oubollig vonden ze, toch zijn overgestapt naar Radio M Utrecht. Draaien muziek voor "elk wat wils" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 juni 2012 Report Share Posted 22 juni 2012 [...]Je kunt soms heel diep in de opname luisteren.Bizar af en toe. Peter Skellern bekent van het nummer "your a lady" staat gewoon in de kamer te zingen. Weet je misschien ook wat de bron is? Lijkt me ertoe doen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 juni 2012 Report Share Posted 22 juni 2012 hopen dat het niet teveel scheelt want dan gaat ie de CD speler weer voorbij ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts