Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

De antenne is nu voorzien van tui draden, alles is van RVS het meeste scheepvaartkwaliteit.

Best prijzig maar ik moet geen gedoe op het dak hebben.

antenneklaar.jpg

Robx vervolg op jouw vraag, op het moment dat een antenne signaal harder is stijgt bij een

goede tuner de signaal/ruisverhouding. Sommige halen bij 1000microvolt of 1mV een S/N van 85dB stereo

of meer.... :) Daar kan de kabel nooit tegen op, hoe goed ook die moeten onderweg het signaal versterken

en omzetten, dat geeft helaas ook extra ruis.....

Beste Tubejack,

Gefeliciteerd met deze resultaten! Fijn dat je zo kunt genieten van hifi-radio.

Een paar vraagjes, als 't mag:

Vraagje 1: Je hebt de FM-antenne verticaal opgesteld, nietwaar? Met de dipool in de richting van de zendmast? Heb je (aan signaalsterkte, wellicht) kunnen vaststellen dat dit inderdaad beter is dan horizontaal? (Vanwege de verticale polarisatie zou men dat kunnen vermoeden... maar is het ook vastgesteld?)

Vraagje 2: zouden die harde, reflecterende zonnepanelen (m.n. die rechts van de antenne, en daar op gericht) invloed kunnen uitoefenen op de ontvangst?

Vraagje 3: Ik ken iemand die dicht bij een zendmast woont, die binnenkort weer gaat zenden. Is het in principe mogelijk dat je tè dicht bij een zendmast woont? Dat die min of meer over je héén straalt, dus?

Guest tubejack

Weet je misschien ook wat de bron is? Lijkt me ertoe doen.

Voor zover ik weet werken, de meeste FM stations met Dalet broadcast software.

De bron is dan een harddisk. Ik verwacht dat Radio M ook daarmee werkt.

http://www.dalet.nl/

Echter WDR4, Radio 6 draaien ook CD's en LP 's .

@Ruud leuk :) Een ander regionaal station die mogelijk de moeite waard is, is Radio West

Hier te ontvangen op 89,3 Mhz. zie http://www.oorboekje.nl/frequenties.php

Guest tubejack

Beste Tubejack,

Gefeliciteerd met deze resultaten! Fijn dat je zo kunt genieten van hifi-radio.

Een paar vraagjes, als 't mag:

Natuurlijk Spido,

Vraagje 1: Je hebt de FM-antenne verticaal opgesteld, nietwaar? Met de dipool in de richting van de zendmast? Heb je (aan signaalsterkte, wellicht) kunnen vaststellen dat dit inderdaad beter is dan horizontaal? (Vanwege de verticale polarisatie zou men dat kunnen vermoeden... maar is het ook vastgesteld?)

Ja, al vele decennia is de polarisatie vertikaal, immers veel luisteraars zitten in de auto die een vertikale antenne heeft.

Verder luisteren de meeste in Nederland via de kabel.

Maar... als je vlak bij de zender woont, dat je met een eenvoudig T-lintje (dipoolantennetje) het signaal kunt ontvangen zou ik het gewoon proberen.

De veldsterkte is op sommige plekken zo groot, dat daar door refelecties etc wel eens verschil in kan zitten. Pas op grotere afstand is volgens mij

het signaal meer een bundel en in dit geval vertikaal.

Vraagje 2: zouden die harde, reflecterende zonnepanelen (m.n. die rechts van de antenne, en daar op gericht) invloed kunnen uitoefenen op de ontvangst?

De afstand daarna toe, is meer dat een hele golflengte bij FM is dat 3 meter, dus ik verwacht het niet. Verder woon ik zover van de zender

vandaan dat het een wonder is dat sommige signalen hier met 1milivolt binnenkomen. Eigenlijk woon ik in Zaandam erg ongunstig.

Aan de rand van het zendbereik van Lopik én Wieringen.

Vraagje 3: Ik ken iemand die dicht bij een zendmast woont, die binnenkort weer gaat zenden. Is het in principe mogelijk dat je tè dicht bij een zendmast woont? Dat die min of meer over je héén straalt, dus?

Dat kan, maar meestal is de veldsterkte rondom een zendmast dermate sterk dat het niet uit maakt. En waarschijnlijk alleen maar kan storen omdat sommige ontvangers gewoon helemaal op tilt gaan. Voorbeeld mijn dochter woont in Ijselsteijn vlak onder de zendmast "Lopik" het signaal is zo sterk dat menig radio daarvan van slag raakt. Ze hebben niets voor niets glasvezel en alles digitaal....

Guest tubejack

Vandaag de Tandberg TPT3001 neergezet die heeft een µVolt meter.

Het signaal van sommige zender was nog sterker dan ik dacht :huh:

Radio NH 89,9Mhz 7mVolt in de stand wide zelfs 10mVolt. :o

Radio West 89,3Mhz 30µVolt prima bruikbaar.

Arrow 90,7 Mhz 700µVolt wide 900µVolt

Veronica 91.6Mhz 7mVolt wide 9 mVolt.

Radio 2 92,6Mhz 300µVolt wide 700µVolt

Radio M 93,1Mhz 90µVolt helaas Uljala zit op 93,3Mhz er doorheen te tetteren

Zelfs als ik de tuner op Narrow zet. :(

Een iets gepimde Onkyo T4511 tuner pakt datzelfde signaal probleemloos in de stand Narrow.

Filters met een dergelijke bandbreedte moeten ook in de Tandberg komen. ;)

Wat signaalruis verhoudig en vervorming betreft is die Tandberg het beste wat ik ooit gehad heb.

Bij 500µVolt al een S/N van 82dB stereo en bij 5mVolt 92dB stereo.

Radio NH , Veronica en Sky radio redden dat makkelijk.

http://www.fmtunerin...Areview1988.pdf

De Hilversumse zenders komen ook in studio kwaliteit binnen, echter de iets gepimde Onkyo

is praktischer, ontvangt en klinkt gewoon beter als de Tandberg zoals hij nu is..... origineel en vooral oud.

Spec's en prijs zeggen dus niet alles ^_^

De Onkyo was 40€ plus wat aandacht, de Tandberg doet 2e hands iets meer.....

Guest tubejack

Vanochtend nog even "gespeeld" het valt me op dat over het algemeen de commerciële zenders

hier beter te ontvangen zijn vanwege een sterker signaal. De Tandberg heeft af en toe kuren en is

aan een grondige revisie toe. Je zou zoiets maar voor veel geld gekocht hebben..... :(

http://www.audio-ext...ner-p-1024.html

Jack,ik heb al 22 jaar een 13 element aan de gevel hangen met verschillende Sony halfgeleider tuners en Quad cq Philips buizen tuner ,geef mij internet tuner die laat meer horen vooral in verschillende opname technieken

Guest tubejack

Jack,ik heb al 22 jaar een 13 element aan de gevel hangen met verschillende Sony halfgeleider tuners en Quad cq Philips buizen tuner ,geef mij internet tuner die laat meer horen vooral in verschillende opname technieken

Ik vind het nog in de kinderschoenen staan Wol. Het meeste is MP3 met een lage bitrate van 128Kbit.

Maar als je daar gelukkig van wordt, prima toch. Laat de omroepen eens dezelfde hoeveelheid digitale data

naar het WWW sturen als ze nu naar de FM zendmasten sturen. Misschien wordt het dan wat.

Radio 1 t/m 6 doen het dan aardig met 192Kbit MP3 maar het verschil met FM vind ik erg groot.

In de ether is digitale DAB radio al niet beter.....

Het gaat precies dezelfde kant op als de TV voorheen hadden we met analoge TV 5.5Mhz en bij sommige kabelleveranciers wel 8Mhz

voor één TV zender. Nu met digitenne zitten op diezelfde bandbreedte 24 zenders....

Kwaliteit lijkt wel totaal onbelangrijk, het gaat alleen maar om geld tegenwoordig.

Ik ga tot het gaatje als het moet en heb al eerder vragen gesteld aan 2e kamer leden.

Zijn ze nu helemaal ..... :angry:

Guest tubejack

Jack.Hiversum 4 Live in WMA en luisteren naar de dac FN 1242 A , strijkkwartetten super :)

Wol, mooi dat het goed klinkt met 160Kbits WMA . Je mist wel minstens de helft van de data.

Guest tubejack

Jack ,ik mis bij analoog de opname informatie ,als strijkqwartetten lief hebber moet je tocch in de gaten heben hoe het klinkt.

Wol, herkenbaar :) Maar als je wat mist in de muziek. dan is er volgens mij ergens iets mis in de informatie stroom.

Het medium digitaal of analoog, is daarbij denk ik ondergeschikt aan.

Beetje vruchteloze discussie. De een zweert bij zoveel mogelijk 'data', en de ander bij zoveel mogelijk (structuur)informatie. Die DAC is toch een buizengeval?

M :ph34r: rc

Jack ,ik mis bij analoog de opname informatie ,als strijkqwartetten lief hebber moet je tocch in de gaten heben hoe het klinkt.

Als liefhebber van strijkkwartetten ben ik van mening dat de analoge weergave het beste medium is voor dit prachtige muziekgenre.

Guest tubejack

Beetje vruchteloze discussie. De een zweert bij zoveel mogelijk 'data', en de ander bij zoveel mogelijk (structuur)informatie. Die DAC is toch een buizengeval?

Vind je?

De Nederlandse FM zenders "zenden met" 384Kbits Mpeg 1 layer 2

Bron: http://en.wikipedia...._Audio_Layer_II

Een CD heeft een datastroom van +/- 1,2 Mbit

Vergelijk dat eens met:

DAB max 160Kbits Mpeg 1 layer 2 alleen radio 4

Of Radio 1 t/m 6 via het internet max 192Kbits Mpeg 1 layer 3 of 160Kbit WMA

Bron: http://www.listenlive.eu/netherlands.html

Maar het één staat volgens mij niet los van het ander.

Veel data = volgens mij veel informatie.

*bronnen er bij.

Edited by tubejack

Ja, veel data is veel informatie. De cd die jij noemt is daar kennelijk het beste in.

Maar verwar data niet met structuurinformatie. Daarin is de cd niet zo goed.

Het is leuk, zoveel mogelijk data, maar het is niet hetzelfde als zoveel mogelijk muziek.

Dus ja, ik vind dat.

En of kamermuziek nu digitaal of analoog tot mij komt doet er voor mij niet toe, mits het maar voldoende structuurinformatie bevat. De lp is daarin wel het gemakkelijkst.

Marc

Guest tubejack

Nou èn?

Over "vruchteloze" discussies gesproken: "beetje jammer Marc" Ik kom notabene mét bronvermelding.

Subjectief kan iets heel goed klinken, maar objectief gezien is een grotere data stroom beter.

Bewijs maar, dat het anders is.

Met "structuurinformatie" kan ik als techneut niets, wel met het vermogen om kleine details weer te geven

Dàt is beredeneerbaar en meetbaar.

Guest tubejack

Vandaag begonnen met de revisie, van een moderne Rotel tuner uit 2004.

Een mooi ontwerp, maar wat een weggooi componenten gebruiken ze tegenwoordig :wacko:

Daar is echt op bezuinigd, o.a. elco's van een vaag merk, meten nu al na 8 jaar "matig tot slecht"

Bij Rotel spullen die 10 jaar ouder zijn, gebruikten ze betere componenten.

Hoe dat nu kan?

De prijs van een Rotel RT-990BX was 1300 gulden in 1996.

Deze RT-1080 met 650€ net zo duur.

Ik heb maar long-life onderdelen besteld > 25 jaar, dat is hij wel waard :)

De service van Rotel USA is echter wel zéér goed, binnen een uur had ik de gevraagde manual.

Klasse B)

Guest tubejack

na de laatste keer alles uit is nu een maand voorbij. alles is weer redelijk op klank dus. net 1,5 uur WDR4 geluisterd. bijzonder mooi.

Rob,

Niet een idee om over te gaan op buizen?

Door hun hoge werktemperatuur van zo'n 200graden zijn die met 5.... hooguit 10minuten wel op klank :)

Bij mijn Array duurt dat een dag of 3.....

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...