Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Ik heb maar long-life onderdelen besteld > 25 jaar, dat is hij wel waard :)

Vandaag onderdelen binnen. Zo'n 50 :wacko: elco 's vervangen door mijn favoriete blauwe.

Verder speciale audio elco's in de muziek weg, het doel is een met deze moderne RT-1080

de tot nu toe beste Rotel RT-990BX /RHT-10 te overtreffen.

Meettechnisch is dat deels een feit, de vervorming is t.o.v. het origineel met 2/3 afgenomen.

Vanavond lekker radio luisteren met een boek :)

Guest tubejack

4 trappen MF, goed zo!

Hoe klinkt die?

Er komt een mooi los en natuurlijk geluid uit. Het was eerst maar een saai ding.

De vervorming is van fabriek 0,3% naar 0,14% stereo S/N verhouding stereo gemeten minimaal 85dB fabriek geeft 72 op.

Ik heb gelet op details, kijk maar b.v. hoe recht de onderdelen staan.... De ontvangst is super.

@Rob met 1N4000 serie van 8...10 cent haal ik zeker -100dB. S/N Beter = stabiele voeding

en componenten met 100Khz bandbreedte .

@Ivan het waren precies 50 elco's en priegelen = afregelen dat is leuk.

die 100db is over het hele freq. bereik? of met roze ruis of zo? de 1n400x doen het met name in het hoog slecht. laat ik het anders zeggen .... de KT1100sd ruist niet maar klink wel anders (beter vind ik) met een bergje andere diodes (nu Infineon IDT05S60C, was suggestie van Rody trouwens).

groet

Guest tubejack

die 100db is over het hele freq. bereik? of met roze ruis of zo? de 1n400x doen het met name in het hoog slecht. laat ik het anders zeggen .... de KT1100sd ruist niet maar klink wel anders (beter vind ik) met een bergje andere diodes (nu Infineon IDT05S60C, was suggestie van Rody trouwens).

Heb het even nagekeken gewoon met 1N4007. :o

Ik dacht dat ik in mijn voorversterker zelfs iets van -126dB haalt.

Zie http://wwww.tubejack.nl/anders.php onderop

Groet,

Jack

P.s. druk aan het meten en de nieuwe Rotel RT-1080 is nu praktisch evengoed als het oude topmodel RT-990bx

Guest tubejack

Net klaar zoek de verschillen (rommel links komt uit meetapp)

RT-1080 nu

VervormingRotel-RT-1080.jpg

RT-990BX origineel

Vervorming%20Rotel%20RT-990BXorg.jpg

Guest tubejack

Hij is klaar, het is zo goed :) ik zou hem nog iets verder kunnen tweaken, maar hij klinkt al zéér goed.

Er is wel iets verschil in frequentie bereik (links weer door meetapp)

De RT-990 wordt nauweliijks gefilterd na 15khz de RT-1080 heeft een eenvoudig LC filter.

Rotel RT-1080

frequentieRotelRT-1080.jpg

Rotel RT-990bx

frequentie%20Rotel%20RT-990bx.jpg

mooi!

ik heb net in de voorversterker de max 10 cm printbaan van laatste onderdeel naar uitgang 'hardwired'. printbaan los en zilverdraad in katoen eroverheen dus. opmerkelijk verschil. werk aan de winkel.

groet

Guest tubejack

Dag Rob,

Behalve kwaliteits onderdelen en precies afregelen heb ik er nog niets aangedaan.

De radio laat veel van de opname ruimte horen.

Vanmiddag een stuk pianomuziek van Satie, behoorlijk echt :)

Vanavond om 22:00 Radio M of WDR4

Nu Radio NH dat station dat met 10mV binnenkomt, studiokwaliteit.

Guest tubejack

Project = geslaagd :) er zou nog een ander opampje inkunnen een dual AD-797 waarmee de ruisvloer nog 10dB

verder zakt maar die is niet in DIP8 te krijgen. Verder wat andere koolfilm weerstanden, dat is dubbeltjes werk.

Voor een volgende keer, morgen een versterker :)

AD797 is wel in DIL te krijgen, en anders zijn er conversie-printjes van SMD naar DIL.

Maar de 797 is een wild beestje hoor, die kun je er niet zomaar even op goed geluk inprikken.

Moet je echt goed ontkoppelen aan de voedingslijnen en de uitgang mag ook geen al te complexe impedanties zien.

OPA2134 doet het over het algemeen prima in dit soort applicaties.

Guest tubejack

Het is zeker geen makkelijke opamp maar met wat geduld.

uitgangroteltr990bxnieuw.jpg

Dit is de uitgang van een nog verder getweakde RT-990bx

Resultaat is effectief.

Vervorming%20Rotel%20RT-990BX.jpg

De ruis bij een sterk FM signaal van 10mV is weer een stuk beter geworden, ik zeg bewust bij een sterk FM-signaal want de

meeste signalen hier zitten onder de 1mV en dan is een S/N van 80dB of iets meer al heel mooi.

Maar ook het standaard opampje wat er in zit een NJM-072 doet het al heel goed het is een opamp met J-Fet ingang.

En als ik zo op de 1e meting van post http://www.hear.nl/f...post__p__401478 kijk geeft dat wat meer even harmonischen die onze oortjes prettiger vinden.

Zou zo'n dure OPA 627 nog zin hebben? KT-88 (even afgezien dat ik daarvoor eigenlijk een betere FM antenne nodig heb)

Groet,

Jack

dat maakt flinke stappen Jack.

ik zit al uren verbaasd te luisteren naar het effect van een klein stukje hardwiring. volgende week van ingang naar versterkerdeel in de voorversterker, een veel groter eind met 2 draadbruggen erin ook nog.

groet

Guest tubejack

En gewoon meetbaar :)

Wat ik niet kan meten of niet makkelijk is interne bedrading.

Ik heb meerdere keren met succes, dun Siltech zilver gebruikt, dat is m.i. vele malen

beter dan het gebruikelijke industrie zilver waar tal van verontreinigingen in zitten.

Guest tubejack

Mooi resultaat. Wat doe je nu met die mooie tuner?

Van genieten, hij staat nu te spelen er komt vanzelf een liefhebber, het zijn maar dingen.

Ik heb genoeg, maar het is leuk om iets ver beneden de fabrieksspec's te maken.

Guest tubejack

Jack, is dat het spul dat bij Menno van der Veen verkrijgbaar is ?

Ik heb nog een stukje van 38cm en een van 20cm liggen.

Genoeg?

Guest tubejack

Zit nog wel behoorlijk wat 50Hz in als ik dat zo zie.

Ga je daar ook nog mee aan de slag?

[.....] Net klaar zoek de verschillen (rommel links komt uit meetapp) ^_^

Eh nee, ik ga er niets mee doen :D en is nog iets opgevallen :rolleyes: ?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...