mumsoft Posted 8 juli 2012 Report Share Posted 8 juli 2012 Dus ik had vanmiddag zo de buizen set met carbon interlinks aangesloten. Bij sommige cd's met diep laag gaat dat toch fout. Goede en goedkope OFC interlink (15€) er tussen en het scheelt, dag en nacht. Ik moet alleen de van den Hul Skyline speaker kabels nog vervangen door gewone kabels. Ah, dus de Prefers zijn hier niet te prefereren? BTW ik heb nog een paar Inakustik ls-kabels liggen, ik meen 2 keer 3 meter. Toen ik de onbewerkte Skyline er voor het eerst in had, vond ik die laatste toch ietsje scherper klinken. Ruilen of zo? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 juli 2012 Report Share Posted 8 juli 2012 Hoi Marc, Met mijn transistor set, heb ik weer liever die Skyline luidspreker kabel. Ik heb nu tussen de voor en eind versterker ook een gewone goede ofc kabel net als naar de luidspreker. Om de e.e.a. manier, heb ik het idee dat het effect van die 2 minder groot is als die éne kabel tussen de cd-speler en voorversterker. Kan dit technisch nog wel verder elimineren door de uitgang impendantie van de voorversterker een factor 3...4 lager te maken, dan maakt ook dat nauwelijks nog iets uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 juli 2012 Report Share Posted 9 juli 2012 Hi Jack, Die Inakustik kabels heb ik toch maar liggen. Het is black&white LF 1102 of zo. Ik kan die gemakkelijk voor je meenemen de volgende keer, ik moet er alleen even het stof van afblazen. En het is een prima kabel, maar ik heb maar één setje, en de skyline matcht beter. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 juli 2012 Report Share Posted 9 juli 2012 Ah, dus de Prefers zijn hier niet te prefereren? De Prefers zijn interlinks, geen luidsprekerkabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 juli 2012 Report Share Posted 9 juli 2012 Simpel Hans, ik heb verschillende klanten, dus verschillende referenties, in élke soort streef ik naar het beste. Hier op volgend, het is verbluffend wat één interlink al voor verschil kan maken. Bij transistors gebruik ik meestal die met carbon afscherming gewoon omdat die de harmonische meetbaar dempen en zo ook de al gauw storende oneven harmonische die het geluid een beetje "hard" karakter geven. Dus ik had vanmiddag zo de buizen set met carbon interlinks aangesloten. Bij sommige cd's met diep laag gaat dat toch fout. Goede en goedkope OFC interlink (15€) er tussen en het scheelt, dag en nacht. De Prefers zijn interlinks, geen luidsprekerkabels. Juist. Vertel mij wat. You got mail, al een tijd geleden. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 juli 2012 Report Share Posted 9 juli 2012 Na maanden met plezier met transistors gespeeld te hebben, weer mijn VDV buizen voor en eind neergezet. Wat een heerlijk vloeiend geluid Beste Tubejack, Is er meetbaar verschil in de signaalverwerking tussen transistorversterkers en buizenversterkers? Voor veel audio-liefhebbers, en zelfs voor sommige fabrikanten van transistorversterkers, blijkt "buizenklank" een ideaal te zijn. Wat maakt dat geluid zo "vloeiend", denk je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juli 2012 Report Share Posted 9 juli 2012 Beste Tubejack, Is er meetbaar verschil in de signaalverwerking tussen transistorversterkers en buizenversterkers? Beste Spido, Vast. Het vervelende is dat er een heleboel verschillende zijn, zowel buizen als transistors die allemaal net even anders werken. Volgens mij, kun je het daarom ook niet over één kam scheren. Voor veel audio-liefhebbers, en zelfs voor sommige fabrikanten van transistorversterkers, blijkt "buizenklank" een ideaal te zijn. Dat begrijp ik, "buizenklank" is mijn ideaal niet Hoewel je volgens mij nooit helemaal aan de (klank) eigenschappen van iets kunt ontkomen. Wat maakt dat geluid zo "vloeiend", denk je? Om wat te noemen: Gebrek aan memory distortion. Een goede buis is een uiterst lineair component. Verder versterk je spanning i.p.v. stroom. Bij buizen heb je daar gewoon minder complexe schakelingen voor nodig. Maar ik vind het net zo min "perfect" als dat van een goede transistor versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 juli 2012 Report Share Posted 9 juli 2012 Beste Spido, Vast. Het vervelende is dat er een heleboel verschillende zijn, zowel buizen als transistors die allemaal net even anders werken. Volgens mij, kun je het daarom ook niet over één kam scheren. Dat begrijp ik, "buizenklank" is mijn ideaal niet Hoewel je volgens mij nooit helemaal aan de (klank) eigenschappen van iets kunt ontkomen. Om wat te noemen: Gebrek aan memory distortion. Een goede buis is een uiterst lineair component. Verder versterk je spanning i.p.v. stroom. Bij buizen heb je daar gewoon minder complexe schakelingen voor nodig. Maar ik vind het net zo min "perfect" als dat van een goede transistor versterker. Wat een heerlijk vloeiend geluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juli 2012 Report Share Posted 9 juli 2012 (edited) Alleen "vloeiend" vind ik niet perfect, Hans Het komt wel in de buurt Mijn vrouw zit op zit moment mee te klappen en te zingen met de muziek Wat je denk ik wil, is het precieze van een goede transistor versterker erbij gecombineerd. Ik heb over ruim en weekje vrij dan ga ik mijn voorversterker nog eens terug bouwen naar een eerder fase die ik eerder heb geprobeerd en extreem weinig vervormd. Niets spannend gewoon MOD-2C http://www.mennovand...l/mcm-mod2.html Voor buizen begrippen dan..... iets van 0,050%. De vorige keer heb ik dat teruggedraaid omdat de voedingstrafo te heet naar mijn zin werd. Nu heb ik een oplossing bedacht. Het leuke is dat ik het nu zelf ook kan nameten. Zie ook www.tubejack.nl/anders.php onderop 15 april 2012 Tuberolling Ik bedenk me net Hans, dat jij die configuratie met MOD 2C vorig jaar op de Hear dag hebt gehoord. Edited 9 juli 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 juli 2012 Report Share Posted 10 juli 2012 LooooL heel verhaal over veranderen van de schakeling (allemaal oud nieuws) om uiteindelijk toch bij de bekende SRPP uit te komen. Natuurlijk meet die het beste, maar klinkt die niet het beste. Heeft alles te maken met het op de kathode uitgaan. Maar net zoals bij kathodevolgers vind ik het wat suffig allemaal. Niet "gestoken" zeg maar. Wil je zoiets proberen, neem dan eens een 6H30 of maak een mu follower met een penthode erboven. Je bek valt open. Ik was ook nooit fan van die "moeilijke" schakelingen, totdat ik het zelf eens probeerde. En kun je qua impedanties veroorloven om met een GKS uit te komen, probeer dat dan ook eens met een low-mu triode. Gewoon 2 helften in parallel zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 juli 2012 Report Share Posted 10 juli 2012 (edited) LooooL heel verhaal over veranderen van de schakeling (allemaal oud nieuws) om uiteindelijk toch bij de bekende SRPP uit te komen. Natuurlijk meet die het beste, maar klinkt die niet het beste. Heeft alles te maken met het op de kathode uitgaan. Maar net zoals bij kathodevolgers vind ik het wat suffig allemaal. Niet "gestoken" zeg maar. Nou àllemaal oud nieuws vind ik wat kort door de bocht. Voor de "kenner" natuurlijk wel. Hoewel er wordt ook verwezen naar Dieleman en dat is recent. Maar voor de nieuwkomer wordt e.e.a. fatsoenlijk uitgelegd Wie doet dat nog? Verder klinkt een ECC99 in SRPP best mooi vind ik. Er gaat lekker wat stroom door zo 10ma. En klinkt is een normale kathode of anode schakeling zelfs iets warm. Dat is iets wat ik niet wil. SRPP dus mét de uitgang op de bovenste kathode zorgt inderdaad voor een iets helderder sound samen met het "warme" van een ECC99 is het vind ik weer precies goed. En krijg je niet zo'n typische "buizensound" [....] "De VdV/vB buizencombinatie klonk heel goed, fris en helder, en had niet zo'n typisch warme buizenklank." Ook Mu-stages heb ik een aantal keer gebouwd, wie kent het werk van Allan Kimmel niet? Maar ook hier is het m.i. Dieleman die e.e.a. verder heeft uitgewerkt. Vond nog een oude foto van een eigen ontwerp riaa (met hulp van Doede voor het filter) Per kanaal 3 mu-stages. EF184/6SN7 1e 2 trappen en de laatste een E280F en DHT 1G4. Een low-mu triode zoals de 12SX7-GT werkt inderdaad prima . Gewoon één helft..... kan vaak... Edited 11 juli 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 juli 2012 Report Share Posted 10 juli 2012 hee doe eens even niet zo onbegrijpelijk ps ... dat stukkie zilverdraad in de voorversterker doet inmiddels enorm zeer aan mijn oren. ieks. geduld .... geduld .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 juli 2012 Report Share Posted 10 juli 2012 Wat zilver heb je gebruikt? Er is verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 juli 2012 Report Share Posted 10 juli 2012 audiofabriek. eerst even tijdje met rust laten de boel. de eerste avond was het geweldig, ervaring leert dat dat een beeld is van het eindresultaat. geduld ... (lastig hoor). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2012 Report Share Posted 10 juli 2012 (...) Natuurlijk meet die het beste, maar klinkt die niet het beste. (...) Beste KT88, Hoe kàn dat nou? Is het iets psycho-akoestisch? Jij lijkt mij toch niet iemand die vindt dat vervorming lekker klinkt... Heeft het wellicht hiermee te maken? (...) Psychoacoustic phenomena include the effect that high-order harmonics are more offensive than low. Thus, in distortion measurements this should be taken into consideration to weight audible high-order harmonics more than low. The importance of high-order harmonics suggests that distortion should be regarded in terms of the complete series or of the composite wave-form that this series represents. It has been shown that weighting the harmonics by the square of the order correlates well with subjective listening tests. Weighting the distortion wave-form proportionally to the square of the frequency gives a measure of the reciprocal of the radius of curvature of the wave-form, and is therefore related to the sharpness of any corners on it.[6] Based on said discovery, highly sophisticated methods of weighting of distortion harmonics have been developed.[7] Since they concentrate in the origins of the distortion, they are mostly useful for the engineers who develop and design audio amplifiers, but on the other hand they may be difficult to use for the reviewers who only measure the output.[8](...) http://en.wikipedia....iki/Valve_sound Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 A. Nou àllemaal oud nieuws vind ik wat kort door de bocht. Voor de "kenner" natuurlijk wel. Hoewel er wordt ook verwezen naar Dieleman en dat is recent. Maar voor de nieuwkomer wordt e.e.a. fatsoenlijk uitgelegd Wie doet dat nog? B. Verder klinkt een ECC99 in SRPP best mooi vind ik. Er gaat lekker wat stroom door zo 10ma. En klinkt is een normale kathode schakeling zelfs iets warm. Dat is iets wat ik niet wil. SRPP dus mét de uitgang op de bovenste kathode zorgt inderdaad voor een iets helderder sound samen met het "warme" van een ECC99 is het vind ik weer precies goed. En krijg je niet zo'n typische "buizensound"(...) Beste Tubejack, Ad A. "Recent"... is dat een aanbeveling? Ben je er zeker van dat "recente" buizenversterkers beter, echter, natuurlijker klinken dan de minder recente 0,1% THD buizenversterkers uit 1945-1960 (Leak, Williamson, Radford, Rogers e.d.)? Ad B. "Buizensound" is "warmte", nietwaar? Velen menen dat die "warmte" ontstaat door een overmaat van even harmonischen (een vorm van harmonische vervorming, dus). Ben je het daarmee eens? Hoe veel c.q. hoe weinig van die vervorming vind jij aanvaardbaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Ad A. "Recent"... is dat een aanbeveling? Ben je er zeker van dat "recente" buizenversterkers beter, echter, natuurlijker klinken dan de minder recente 0,1% THD buizenversterkers uit 1945-1960 (Leak, Williamson, Radford, Rogers e.d.)? Met Recent bedoel ik het uitstekende werk van Peter Dieleman Waarbij het voor een groot deel, gaat om buizen voorversterker schakelingen. Er staat echter ook 1 of meer complete voor- en eind schakelingen in. Om toch in te gaan op je vraag dat is lastig, ik heb namelijk niet àlle nieuwe en oude buizen versterkers gehoord. Maar wel een aantal kunnen vergelijken. Laat ik het zo stellen wat er in die tijd gemaakt is knap toch ben ik van mening dat er versterkers zijn die natuurlijker klinken. Dat zal verwacht ik niet voor èlke nieuwe versterker gelden. Het is m.i. ook zeker de moeite waard om dergelijke oude versterkers in top conditie te houden. Dus te vrijwaarden van lekkende condensatoren en verlopen weerstanden. Ad B. "Buizensound" is "warmte", nietwaar? Velen menen dat die "warmte" ontstaat door een overmaat van even harmonischen (een vorm van harmonische vervorming, dus). Ben je het daarmee eens? Ja, persoonlijk wel, maar ik ben ruimdenkend genoeg, dat ik snap dat hele groepen liefhebbers dàt mooi vinden. Hoe veel c.q. hoe weinig van die vervorming vind jij aanvaardbaar? Uitgaande van de vervorming van andere gemiddelde componenten pickup-element 1% tuner 0,5% en luidspreker > 1% Lijkt me 0,5% al redelijk, dat is meestal een optelling van even en oneven harmonischen. Als beide soorten ongeveer even sterk zijn dan is dat minder storend, even = warm en oneven= scherp kort door de bocht kun je dan zeggen dat het eindresultaat dan warm-scherp wordt. Zorg je er voor dat beide dus even én oneven harmonischen veel lager zijn dan kun je met betere componenten gewoon méér horen. Die voor én eindversterkers halen gemakkelijk 0,2% betere gaan daar nog dik onder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Het spectrum van de vervorming is wel belangrijk; hoe hoger de orde, hoe meer we die kunnen waarnemen. Oneven harmonischen zijn ook "gemener" dan even. Symmetrische schakelingen zullen meer oneven harmonischen genereren, dus theoretisch is de PP eindtrap hierbij in het nadeel. Oplossing: tegenkoppelen. Locaal en globaal. Echt, het werkt. Meetbaar én hoorbaar. Verder zijn die SRPP-varianten al bekend sinds de jaren '50, de 1 of andere Japanner heeft dat bedacht (weet zo effe de naam niet). Variant op de SEPP zoals die door Dickie-Mackovski als OTL-eindtrap werd gebruikt. Verder blijf ik erbij dat kathode-uit minder fijn klinkt dan anode-uit. Dat kan te maken hebben met de virtuele RC-kring die tussen kathodepotentiaal en ruimteladingswolk hangt, de kathode "zweeft" dan enigszins en er kan dan lichte compressie optreden icm. een variabele R-out (afh. van mu en ouderdom buis). Toegegeven, bij anode-uit heb je weer last van mr. Miller, maar dat is een constante (i.t.t. bij transistoren) en kun je beperkt houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Zucht even geen fiel dagje vandaag. Versterker had geen zin meer. Moet nu eerst even opzoek naar een service manual van de Aaron No3 Milenium. Er zal wel mer kapot zijn dan alleen de weerstand en de zekering. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 He, vervelend voor je. Nog ergens een vervanger liggen? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Ik luister nu naar het TubeSociety project waar nog niet heel veel aangedaan is. Kan helaas mijn vellen niet aan sturen dus nu maar op een paar boekenplank B&Wtjes naar internet radio aan het luisteren. Gaat ook wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Hallo George, Da's balen zeg. Zie er het leuke maar van in. Je hebt weer wat te knutselen. Hopelijk heb je het snel weer voor elkaar. Groet, Leo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Ik begrijp dat je in een versterkerontwerp de even harmonischen en oneven harmonischen onder controle wilt hebben. Maar hoe zit dat met muziekinstrumenten, als dat inherent aan het instrument is, zit dat niet gewoon in de opname, het geluid en moet de versterker dat niet gewoon weergegeven? Waar leg je de grens in het ontwerp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Ik denk dat je een versterker wilt, die van zichzelf géén enkel soort harmonische toevoegt. En zoveel mogelijk van de originele opname laat horen. Dat is mogelijk, helemaal perfect niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Maar hoe weet je dat je geen harmonischen van een instrument onderdrukt door het versterkerontwerp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts