kappa7 Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Klopt een versterker moet zo min mogelijk toevoegen of weglaten. Bij een instrument is dat natuurlijk anders, die harmonische vervorming moet gewoon doorgegeven worden. Deze bepalen immers de klank en de expressie van de artiest. Denk maar aan distortion van een gitaar. Hoi Leo zeker balen maar gaat wel weer goed komen. inmiddels ligt de amp al op de operatie tafel en zijn de beschadigde organen verwijderd. Nu maar hopen dat er niet meer stuk is. Nog wel contact gehad met Aaron en zij hebben aangeboden om een nieuwe versterker module te plaatsen voor maar €590,- dat heb ik dus even afgeslagen, mogelijk heb ik wel voor €5,- aan componenten kapot. Mocht dat dus niet werken dan gaat er een nieuwe module in maar dat is dan we het laatste red middel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 juli 2012 Author Report Share Posted 11 juli 2012 Zucht even geen fiel dagje vandaag. Versterker had geen zin meer. Moet nu eerst even opzoek naar een service manual van de Aaron No3 Milenium. Er zal wel mer kapot zijn dan alleen de weerstand en de zekering. Groetjes George Ik meen dat 't merk Aaron hier gemaakt wordt. http://www.quality-products.nl/pages/flat_tab_long_index.html Niet verder vertellen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 Maar hoe weet je dat je geen harmonischen van een instrument onderdrukt door het versterkerontwerp? Dat is dè vraag Ivan. Zou zomaar kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 juli 2012 Report Share Posted 11 juli 2012 audiofabriek. eerst even tijdje met rust laten de boel. de eerste avond was het geweldig, ervaring leert dat dat een beeld is van het eindresultaat. geduld ... (lastig hoor). De Audiofabriek? die bestaat toch niet meer ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 oude voorraad in de kast hier. het zwabbert momenteel, soms lekker soms akelig. geduld .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 oude voorraad in de kast hier. het zwabbert momenteel, soms lekker soms akelig. geduld .... groet Whiskey? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 Nee, Hansko, zilver. Oud geld. Een beetje begrijpend lezen kan geen kwaad hoor. Zeg Rob, zilver heeft een kwade reuk bij gehaktfreaks. 't Is maar dat je 't weet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 Omdat de Quotes niet werken ..... meer als 7 mag niet? Hier een verlate reactie... Het spectrum van de vervorming is wel belangrijk; hoe hoger de orde, hoe meer we die kunnen waarnemen. Oneven harmonischen zijn ook "gemener" dan even. Het ene klinkt inderdaad wat scherp en het andere wat warm. Symmetrische schakelingen zullen meer oneven harmonischen genereren, PP triode is hier wellicht in het voordeel. dus theoretisch is de PP eindtrap hierbij in het nadeel. Meestal, PP heeft weer andere voordelen, zoals meer zelfinductie, dat nodig is voor een stevig laag. Oplossing: tegenkoppelen. Locaal en globaal. Echt, het werkt. Meetbaar én hoorbaar. Ook niet ideaal. Afhankelijk van de mate van tegenkoppeling kunnen nieuwe extra vervormingen gegenereerd worden. Stel dat je PP bak harmonische produceerd, daar komt weer een beetje terug van in de ingang dat zorgt weer voor nieuwe vervormingen. Lokaal ...kan handig zijn. Verder zijn die SRPP-varianten al bekend sinds de jaren '50, de 1 of andere Japanner heeft dat bedacht (weet zo effe de naam niet). Variant op de SEPP zoals die door Dickie-Mackovski als OTL-eindtrap werd gebruikt. Voor de liefhebber http://www.tubecad.com/may2000/ Verder blijf ik erbij dat kathode-uit minder fijn klinkt dan anode-uit. Dat kan te maken hebben met de virtuele RC-kring die tussen kathodepotentiaal en ruimteladingswolk hangt, de kathode "zweeft" dan enigszins en er kan dan lichte compressie optreden icm. een variabele R-out (afh. van mu en ouderdom buis). Dan is het géén echte SRPP maar een variant. In alle schakelingen wordt hij van de bovenste kathode afgetapt. Grote voordeel is ook dat de kathode een lagere uitgangsimpendantie heeft en de vervorming is nóg minder. Toegegeven, bij anode-uit heb je weer last van mr. Miller, maar dat is een constante (i.t.t. bij transistoren) en kun je beperkt houden. Bij een lijntrapje waar we hier over praten is dat niet belangrijk, bij een stuurtrap en riaa wel. Affijn ik heb de lijntrap veranderd in een E180CC in SRPP, werkt goed. Jammer dat dergelijke buizen met een grote anode weer microfonisch zijn . Geen voordelen zonder nadelen...... ga een buizendemper proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 zilver heeft een kwade reuk bij gehaktfreaks. 't Is maar dat je 't weet. Ik gebruik 10 talle meters misschien wel >100 zonder problemen. Alleen het ene zilver is het andere niet. Bovendien moet je daar voorzichtig mee omgaan en geen scherpe vouwen in maken net als ofc. Voordat je het weet is de structuur kapot en dan krijg je inderdaad een scherp geluid omdat dan de breukjes in het zilver of ofc halfgeleider eigenschappen krijgen dat zorgt voor een scherp geluid. Verder is goedkoop zilver vaak niet zuiver genoeg, ook verontreinigingen geven een scherp geluid. Maar kun je er mee omgaan, dan is het mooi materiaal ik heb net weer een aantal meter Siltech besteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 al luisterend denk ik ... geduld .... maar ik herken zowel wat Marc zegt als de opmerkingen van Jack. Ik denk stiekem ... hardwiring is mooi, maar wellicht gewoon koper of het Siltech spul. ik hoor nou iets .... net alsof ik de koolstof interlinks vervang door koper .... dat gaat nooit goed hier. kan er niet mee leven. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 @jack: als je het hebt over OFC ... wat gebruik jij en waar haal ik dat ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 (edited) Met transistors heb je inderdaad méér kans dat het fout gaat. Ik heb standaard ofc interlinks van een plaatselijke electro zaak zéér soepel Dus op passen met knikken! a 15€ En zeer soepel ofc 4mm luidsprekerdraad +/- a 2€50 (gratis bij mij luidsprekers) Misschien dat je daar wat adertjes uit kunt halen? Groet, Mijn audiofiele dag, na enig tweaken zit ik dicht bij mijn ideale geluid. Ben begonnen met pick-up weergave, met die E180CC in de lijntrap is dat prachtig. Je hoort waar zo'n Delos toe in staat is, weergaloos. Naar de draaitafel toe Prefer MKG18 Neutik Pro dat is een kabel met heel lage capaciteit. Tussen voor en eind had ik eerst ofc toch weer terug naar MKG6 Neutrik Pro vanwege het iets frisse karakter van het SRPP trapje ( KT-88 ))) Naar mijn alles speler gewoon ofc. Het laag is dan niet té vet veel details. Naar mijn Rotel RT-1080 MKG6 Naar mijn DAB tuner MKG6 Ik ga nog experimenteren met eigenbouw interlinks met Siltech. Voor tussen de voor en eind versterker, kijken wat dat doet, intern zijn beide apparaten hiermee uitgerust. En dan nog een paar knappe buizendempers. Zoek nog een leuk adres. Groet, Jack Gevonden! http://www.acoustic-...tube-damper.htm Edited 12 juli 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 juli 2012 Report Share Posted 12 juli 2012 hm ... ideeen die Jack. thx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 juli 2012 Report Share Posted 14 juli 2012 Yeah, hoe ga ik dit nu weer quoten? kleurtje dan maar. Omdat de Quotes niet werken ..... meer als 7 mag niet? Hier een verlate reactie... Het spectrum van de vervorming is wel belangrijk; hoe hoger de orde, hoe meer we die kunnen waarnemen. Oneven harmonischen zijn ook "gemener" dan even. Het ene klinkt inderdaad wat scherp en het andere wat warm. Symmetrische schakelingen zullen meer oneven harmonischen genereren, PP triode is hier wellicht in het voordeel. Niet per sé. Kleine afwijkingen in eindbuizen en wikkelingen van UGTs kunnen maken dat die mooie triodeversterker toch een hoog aandeel 3H heeft. Zelfs bij 300B SE versterkers komt dat voor, heb hier eens een Cary gehad met 8% (!) THD en overwegend 3H. Dan krab je jezelf wel even achter den oortjes hoor. dus theoretisch is de PP eindtrap hierbij in het nadeel. Meestal, PP heeft weer andere voordelen, zoals meer zelfinductie, dat nodig is voor een stevig laag. Maar bij ook maar een kleine onderlinge afwijking in I-a door de respectievelijke wikkelingen dondert die Lp een heel eind naar beneden hoor. En dat is onvermijdelijk omdat je buizen wel kunt paren voor gelijkheid in hun instelpunt maar nooit voor gelijke anodestroom tijdens uitsturing. Ik durf zelfs te stellen dat je met een dikke SE-kern soms een beter resultaat kunt boeken dan met een normaal bemeten PP trafo. Komt nog bij dat je met triodes aan een lagere Lp genoeg hebt wegens de lagere Ri, dus ook minder spreidings-zelfinductie en ook minder strooicapaciteit. Oplossing: tegenkoppelen. Locaal en globaal. Echt, het werkt. Meetbaar én hoorbaar. Ook niet ideaal. Afhankelijk van de mate van tegenkoppeling kunnen nieuwe extra vervormingen gegenereerd worden. Stel dat je PP bak harmonische produceerd, daar komt weer een beetje terug van in de ingang dat zorgt weer voor nieuwe vervormingen. In theorie is dat juist, in de praktijk valt het enorm mee. Jij hebt toch die VdV knutseldoos? Ga maar eens het spectrum meten in de diverse instellingen. Door de aanwezigheid van een uitgangstrafo zal het aandeel hogere harmonischen niet groot zijn en qua amplitude laag, mede dankzij die tegenkoppeling en de benodigde Boucherotnetwerkjes (oa. RC over anode stuurbuis). Kijk dan voor de lol ook eens wat kathodebias en fixed bias doet. Daar zit nl. verschil in. Lokaal ...kan handig zijn. Locale TK is onvermijdelijk. Zelfs een triode zonder iets eromheen heeft al tegenkoppeling in gebouwd (durchgriff, terugwerking anode op rooster). Verder zijn die SRPP-varianten al bekend sinds de jaren '50, de 1 of andere Japanner heeft dat bedacht (weet zo effe de naam niet). Variant op de SEPP zoals die door Dickie-Mackovski als OTL-eindtrap werd gebruikt. Voor de liefhebber http://www.tubecad.com/may2000/ Yeah, nog ouder dus. Maar die Jap heeft het uitgewerkt voor audio meen ik te hebben gelezen, zal eens kijken of ik het artikel kan terugvinden. Verder blijf ik erbij dat kathode-uit minder fijn klinkt dan anode-uit. Dat kan te maken hebben met de virtuele RC-kring die tussen kathodepotentiaal en ruimteladingswolk hangt, de kathode "zweeft" dan enigszins en er kan dan lichte compressie optreden icm. een variabele R-out (afh. van mu en ouderdom buis). Dan is het géén echte SRPP maar een variant. In alle schakelingen wordt hij van de bovenste kathode afgetapt. Grote voordeel is ook dat de kathode een lagere uitgangsimpendantie heeft en de vervorming is nóg minder. Dan pak je hem dus nog van de kathode af, al is het de bovenste. Toegegeven, bij anode-uit heb je weer last van mr. Miller, maar dat is een constante (i.t.t. bij transistoren) en kun je beperkt houden. Bij een lijntrapje waar we hier over praten is dat niet belangrijk, bij een stuurtrap en riaa wel. Affijn ik heb de lijntrap veranderd in een E180CC in SRPP, werkt goed. Jammer dat dergelijke buizen met een grote anode weer microfonisch zijn . Geen voordelen zonder nadelen...... ga een buizendemper proberen. Buizendempers doen niet zoveel, het is het electrodensysteem zelf wat bewegingsvrijheid heeft in de mica ophanging. Het glas zelf is niet de oorzaak en kun je zo ook niet dempen. Zo heb ik een doos vol 6211A die zo microfonisch zijn dat je jezelf kunt horen praten door de buizen. onbruikbaar in zelfs een lijntrap. Helaas, want het is een mooi buisje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 juli 2012 Report Share Posted 14 juli 2012 Output transformers Because of their inability to drive low impedance loads directly, valve audio amplifiers must employ output transformers to step down the impedance to match the loudspeakers. Output transformers are not perfect devices and will always introduce some odd harmonic distortion and amplitude variation with frequency to the output signal. In addition, transformers introduce frequency-dependent phase shifts which limit the overall negative feedback which can be used, to keep within the Nyquist stability criteria at high frequencies and avoid oscillation. http://en.wikipedia....ier_-_technical Zo te zien levert de uitgangstrafo ook nogal wat vervorming op... Zijn deze effecten alleen gerelateerd aan frequentie? Of ook aan de impedantie(karakteristiek) van de aangesloten luidspreker? Die bepaalt immers mede, per frequentiegebied, de elektrische demping èn het ter beschikking staande "onvervormd vermogen" (en dus ook de clipping). Of zie ik dat verkeerd? Een gesloten luidsprekersysteem kent in principe minder "ringing" dan een reflexsysteem, maar heeft wel een aanmerkelijk hogere impedantiepiek bij Frs. Met welke configuratie kan een buizenversterker beter (controle, demping, vervorming, vermogen) uit de voeten? Wat "lokale negatieve feedback" betreft: die zou reeds volgens H.J. Leak (anno 1945!) alle individuele versterkertrappen èn de uitgangstrafo moeten omvatten! Maar... "de tegenkoppeling moet kennelijk niet tè groot worden, zodat de stabiliteit van de schakeling in het geding komt". Wat wordt daar mee bedoeld? (...) To achieve the distortion figure of 0.1%, the main feedback loop encompasses all three stages and the output transformer. The loop gain is 20 (ie: 26dB) so the distortion present in the amplifier without feedback would be 2%. In addition Leak published stability margins for the TL/12 emphasising their claim that the application of heavy amounts of feedback cannot be done without due consideration to the stability of the circuit. (...) http://www.44bx.com/...l#anchor2133751 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 juli 2012 Report Share Posted 14 juli 2012 Het wordt een beetje een rommeltje KT-88 als ik dat geel/oranje van jouw probeer te quoten. Wat trafo's betreft daar zit nu juist een deel v/h prijsverschil in met het spul uit de goedkope landen. Goede trafo's zijn relatief duur. Voor de prijs van 1 goed gewikkelde uitgangstrafo voor b.v. een ballans EL84 versterker kan ik bijna een complete versterker kopen. De eigenschappen van buizen zijn sowieso nooit helemaal 100% gelijk. Wat helpt is gematchde paren kopen of quads. En een goede autobias schakeling die ten alle tijden de stroom door beide buizen precies gelijk houd. Vind ik een goed hoorbare verbetering. Tegenkoppeling, vind ik een bruikbaar instrument. Wat ik jammer vind dat meestal alleen de voordelen van zoiets belicht worden. Als je, je in de levensloop van een b.v. Menno van der Veen verdiept dat hij net als vele anderen zich ook mede heeft laten inspireren door het boek: "Het ontwerpen van Versterkers met schema's van 2 tot 70 watt" van Ir. D J. Hellings 1e druk september 1958 Muidenkring ..... Ik heb de 3e druk een kostbaar bezit. Dus schakelingen... wie dat bedacht heeft vind ik mooi. Maar net als leren rekenen, moet je het blijvend onder de aandacht brengen voor nieuwe generaties. Dan kan je wel zeggen dat staat daar en daar. Maar dat werkt niet altijd zo bij ons mensen. Je moet het vermogen hebben om saaie en taaie stof toch begrijpelijk te kunnen brengen, zodat dingen gaan "leven" Dus hulde voor mensen die dat anno 2012 nog begrijpend onder de aandacht kunnen brengen. SRPP inderdaad van de bovenste kathode, ik heb een aantal 6211A van General Electric fijne buis. Maar inderdaad microfonisch, hoewel bij mij alleen storend als ik b.v. van tuner naar pick-up schakel. Dat hoor je goed. Wellicht dat geheel ontkoppelen dus compleet met buisvoet helpt.... Ik ga weer genieten hoewel de E180CC in het rechter kanaal doet vervelend. Tja 2e hands uit de bak "uitzoeken voor 1€" Je moet bij alles, ook een beetje geluk hebben. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 juli 2012 Report Share Posted 14 juli 2012 Geluk bij een ongeluk, vond nog een paartje ECC802S. Niet microfonisch en klinken ook heel fijn in SRPP . Ik zit al vanaf 13:00 plaatjes te draaien met een glimlach van oor tot oor Wat een fantastisch element zo'n Delos... Gewoon een weekje korter met vakantie gaan en het is elke dag feest Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 juli 2012 Report Share Posted 21 juli 2012 zo juist een dwaling rechtgezet. de hardwiring in de voorversterker veranderd van massief zilver naar OFC, strengetje uit een ls kabel (dank Jack, in een teflon buisje). het zilver bleef in alle opzichten klem zitten. nu herken ik direct weer 'mijn' geluid, wat een opluchting. maar wel met duidelijk meer fut en detail dan de printbaan-verbindingen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 juli 2012 Report Share Posted 22 juli 2012 Very happy met koper. hoewel ik ook tot volle tevredenheid koolstof (van den hul 1st ultimate) en een zilveren interlink (vv-ev) gebruik. dus zou het zilver dat ik gebruikte een beetje minder goed zijn denk ik dan. het is nu iig erg mooi. en wordt nog een tijdje beter. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juli 2012 Report Share Posted 23 juli 2012 Ja, ja... maar die uitgangstrafo's (-trafi?) van onze teerbeminde & hooggeprezen buizenversterkers hebben ook koperen draadspoelen! En die leveren toch oneven harmonische en niet-lineaire vervormingen op, hè? (Of vinden we dat juist "móói"?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 juli 2012 Report Share Posted 23 juli 2012 Koper hoeft niet persé, oneven harmonischen zijn naar en een trafo heeft ook zo zijn voordelen. Is het gezien het grote aantal vragen, niet een idee, om zélf een cursus buizen techniek te volgen.? Naast dat het leuk is, krijg je zoveel meer inzicht . Er is veel meer mogelijk dan in de jaren 50 en 60 maar ook omgekeerd, wetten van toen, gelden nog steeds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 juli 2012 Report Share Posted 23 juli 2012 van vervorming weet ik niks. weet wel dat op deze plek in de set een beetje koperdraad in vergelijk met wat ik voor zilver gebruikte meer diepte, betere klankbalans, aangenaam mid en hoog en gewoon menselijker geluid geeft (m rc waarschuwde me al ....). jippie. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 juli 2012 Report Share Posted 28 juli 2012 Ik heb vandaag mijn Array set aangesloten en ben al een paar uur platen aan het draaien. Nu ik de juiste interlinks voor deze set heb gemaakt, hoor je hoe hoge resolutie ook zo'n high-end transistor set heeft. Het klinkt echt prachtig, samen met de Lyra Delos. Ik gebruikt een afsluitweerstand van 135ohm en een versterking van 66dB. De capaciteit heb ik op 320pF staan. Dan te bedenken dat ik met deze set, heel wat te stellen heb gehad Het is namelijk helemaal niet moeilijk om het steriel, koud en haast klinisch te laten klinken. De juiste interlinks waren bij mij dé oplossing. Tip van Jack voor iedereen die mooie spullen heeft, maar het toch niet lekker klinkend krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 juli 2012 Report Share Posted 28 juli 2012 Sorry Jack, ik weet niet meer om welke interlinks het hier gaat. Waren het nou wel of niet de Prefers? Hoe dan ook die ga ik in mijn set ook eens proberen. Bij een gehakte set gaat het er gelukkig alleen nog maar om om de structuurinformatie geen strobreed in de weg te leggen. Gemak dient de mens. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 juli 2012 Report Share Posted 28 juli 2012 De Prefers met Neutrik Pro stekkers een paar verschillende soorten. MKG-18 tussen draaitafel en phono en MKG-6 tussen phono en pre en pre en eind. Van den Hul maakt ook van die mooie kabels, b.v. The Bay C5 Hybrid Lijkt me met 96€ voor 1 meter niet duur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts