Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

MyFi is een verzinsel dat smaak aan geeft. Omdat referenties ontbreken moeten wij mensen dat zelf maar bedenken en uitzoeken.

MyFi is bijvoorbeeld ook het gebruik van buisjes in je voorversterker, omdat je daarmee de kleuring naar je oor kunt zetten.

De tijd is rijp om MyFi niet langer als iets verderfelijks te zien, zoals KT88 ook voorstaat. MyFi is gewoon ingebakken in al het audiofiele handelen, of je wilt of niet. Bij sommigen misschien iets meer dan bij anderen, maar in essentie is alles MyFi.

Een bevrijdend inzicht... :D

Werkelijke weergave bestaat niet, want geen enkel gewoon mens, heeft een referentie van die werkelijkheid.

Er is namelijk geen werkelijkheid ,

Natuurlijk wel.

Wat denk je van akoestische instrumenten.

De piano bij ons in de huiskamer klinkt altijd nog veel beter dan de mooiste vleugel via m'n set.

En wanneer veel mensen mijn set horen vinden ze het te direct, het moet softer.

In mijn oren dus nóg verder van de werkelijkheid af.

:)

Guest tubejack

*"Zucht*' Nog duidelijker uitgelegd.

Buisjes = smaak, transistoren is = smaak, (Mos)Fets = smaak, LP = smaak etc ...... we hebben geen of te weinig referenties.

Dat gepingel op een piano of getokkel op een gitaar akoestische stelt niets voor. Het meeste geluid wordt in de studio

gemaakt.

En dan bouwen ze bijvoorbeeld basreflexsystemen, die kwantiteit met kwaliteit verwarren?

Beste Thingman,

Goede reflexsystemen zijn zodanig ontworpen en gebouwd dat de weergavekarakteristiek vrijwel recht is en de vervorming geringer is dan bij andere systemen, met uitzondering van geheel gesloten systemen.

Die leveren echter vrijwel geen bas: net zoals geheel open systemen.

tenzij je je gesloten doos lekker groot maakt :)

Beste Robx,

Ja, ja... maar hoe groter de panelen, des te lager (Frs) en des te sterker (Q) worden de paneelresonanties (in het kritische middengebied!), toch?

(...) When speakers are designed for home use, manufacturers often consider the advantages of porting to outweigh disadvantages. The design is popular among consumers and manufacturers (speakers cabinets can be smaller and lighter, for more or less equivalent performance) but the increase in bass output requires close matching of driver, the enclosure, and port. Poorly matched reflex designs can have unfortunate characteristics, making them unsuitable for settings requiring high accuracy and neutrality of sound, e.g. in monitoring facilities, recording studios etc. (...)

Such a resonant system augments the bass response of the driver and, if designed properly, can extend the frequency response of the driver/enclosure combination to below the range the driver would reproduce in a similarly sized sealed box. The enclosure resonance has a secondary benefit in that it limits cone movement in a band of frequencies centered around the tuning frequency, reducing distortion in that frequency range. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex

Spido,een basreflex kleurt van alle kanten het voeg wat toe wat niet bestaat.

Beste Wol,

Zo'n kleurrijke figuur als jij vindt dat toch niet erg?

Integendeel zelfs, vermoed ik.

Want jij was toch degene die de kleurtoeter Decca London Ribbon mooier vond klinken dan de vrijwel volkomen kleurloze Multicel foiltweeter?

(Was jij niet één van de Drie Wijzen uit het Zuiden die in 1982 of zo te Appelscha kwamen verkondigen dat "Wai in Làmboijchh da Decca London bèter venden as diene Multicel!" ?

Dan viel het jou vast wel erg tegen dat bijna alle zelfbouwluidsprekers op de HVT Home Constructors' Show in Hotel Smit, Utrecht, die kort daarop werd gehouden, waren uitgerust met zo'n Multicel hogetonenunit. En niet ééntje met de Decca. :P )

Overigens hoeft een reflexsysteem niet te kleuren... als 't maar goed bedacht en goed gemaakt is.

Spido,als je goed leest op dit form heeft Wollie altijd positief geschreven op dit form over KLaas Fenstraa Multicell,s ,en heeft alleen nog een Decca zonder toetertje,lezen,lezen,lezen,en niet kloek kloek. :D

En in ons mooie Limbo land met onze mooie kastelen en heuvels en K&T wielrenners :mad2: zijn er meer als drie wijzen :D :biggrin: :D

Beste Wol,

(...) Jij was er helemaal niet bij toen het verteld werd over die Multicel,ik ook niet,(...)

Als jij er niet bij was... hoe kun je dan weten dat ik er ook niet was?

(Spido was er trouwens inderdaad niet bij.

Maar Spido hóeft er niet bij te zijn geweest, om het te kunnen weten.)

Dan is Spido onzinnige verhaal aan het vertellen over de drie wijzen uit Limboland op dit forum ,je ziet mensen kunnen toch wat vertellen wat niet waar is . :D :biggrin: :D

Tubejack ,je hebt heel veel gemist als je niet Krefeld was,bv apparatuur uit de jaren 70,80.

wiel heeft er zeker een uur geluisterd.Heel mooi spul.

Heel verhaal over buizen vervorming zowel theorie als praktijk voorbeelden en ook nog hoorbaar ook .

Maar je hebt geluk ,deze workshop wordt ook op you tube geplaats.

Er werd ook gedemonstreerd met Leak met stroom bias .

Dus eindconclusie zorg dat je volgend jaar erbij bent.

Ik ben van 9.00 tot 18.30 geweest ik heb er van genoten.

mvg wiel.

PS is vandaag ook nog van 11.00 -18.00

Guest tubejack

[..] ik heb er van genoten.

Mooi Wiel,

Ik zit dagelijkse aan vintage te sleutelen en er naar te luisteren.

Erg leuk om te doen. Dat high-end spul heb ik ook.

Als ik dan weer zo'n mooi verslag en foto's van Ivan of AudioPaul zie

denk ik: "mooi. " Maar als ik niets nodig heb, zou ik echt niet weten, wat op ik op

zo'n beurs moet doen. Ja ok, het is leuk om af en toe forum leden te ontmoeten.

Maar zo ben ik, als mijn set een maal op het gewenste niveau is, heb ik er geen

behoefte aan. Zonde van mijn tijd :) En "vooruitgang" waar????

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...