Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Dank!

Ze zien er niet uit, met uw welnemen. :huh:

M :ph34r: rc

In het echt en met de frontjes er op valt het erg mee. Ze zijn n.l. prachtig afgewerkt, maar het blijven grote en brede kasten.

Uiteindelijk gaat het er om hoe het klinkt... en dat is... :wub: :wub:

hm hoe zou zo'n S-1 het nou doen versus een verhobby-de SA11-s1. probleem is alleen dat als je een apparaat (uit zet en) versleept, het zo van slag is dat ab-vergelijken (met een concurrent die niet versleept is) zinloos is.

herkenbaar?

groet

ps ... boeiend hoe het er uit ziet :D

hm hoe zou zo'n S-1 het nou doen versus een verhobby-de SA11-s1. probleem is alleen dat als je een apparaat (uit zet en) versleept, het zo van slag is dat ab-vergelijken (met een concurrent die niet versleept is) zinloos is.

herkenbaar?

groet

ps ... boeiend hoe het er uit ziet :D

Rob, je doelt op m'n SA-1 denk ik?

Die is in 2010 uitgebreid verbouwd. Zowel electrisch als qua voodoo-modificaties, zeg maar. Heel de ziel en zaligheid van een niet nader te noemen gerenommeerd techneut zit hier in.

Niettemin weet ik nog dat het, ook voor die verbouwing, een waanzinnig mooie speler was, die met name een ruimte levensecht kon afbeelden en de boel uit het platte vlak kon trekken.

Ja, het is voor mij herkenbaar dat je een set enigszins tot rust moet laten komen. Wel een etmaal wat mij betreft.

Bij mij zijn het overigens vooral de luidsprekers die er last van hebben als de positie gemanipuleerd wordt, maar nauwelijks de speler of de versterker.

Bij mij gaat de O-live een keer per maand van de ene kant van de kamer naar de ander, en andersom. Dan krijgt-ie zijn shot nieuwe aanwinsten. Van dat transportje heeft-ie hoegenaamd geen last.

Maar goed, dat zal wel niet tellen.

nee maar jij hebt rare spullen Marc :D

klein stukje is niet zo storend. maar ik heb veel gezien (gehoord dus) dat mijn spullen bij iemand anders de mindere zijn, en andermans spullen bij mij juist weer. daarom denk ik dat vervoeren niet goed valt. geen tijd genoeg om optimaal te gaan klinken.

@thingman: ja idd de SA1. al dat electrische heb ik inmiddels ook gedaan (met veel advies). de voodoo niet. volgende ronde ....

groet

Niet meegenomen, wel een leerzaam audiofiel dagje.

Mijn impressies in het kort:

Ik was al een keer eerder bij Hans van Liempd, en toen vond ik met name de cd-speler geen fraai plaatje neerzetten. De platenspeler, een beetje oneerbiedige naam voor het draaitafelgebeuren van Hans, deed dat echt veel beter.

Inmiddels heeft Hans niet stilgezeten, en zowat alles veranderd. De Array's zijn vernieuwd, zowel de eindtrappen als de voorverzwakker, er staat een Pink Faun DAC te glimmen in het audiomeubel, en de Consonance cd-speler, die best leuk was om te zien, heeft plaats moeten maken voor een spartaans ogende rechthoekige bak, die echter wel veel beter weet waar het om gaat. Alleen de draaitafel is dezelfde, met tangentiële arm en luchtpomp. Niettemin, er zit een ander element in.

Tenslotte, maar niet minder belangrijk, is de hele setting een kwartslag gedraaid. En tenslotte, want ik was dat nog vergeten, staan er andere speakers. Dat zijn dus de veelbesproken WATT Puppy's. De kamer is van onder tot boven audiofiel aangepast, maar daar vertel ik geen geheim mee.

Hans begon met een paar cd's van hemzelf, zodat ik kon wennen aan het geluid. Daar had ik geen moeite mee, want ik kreeg al snel een beeld. Heel duidelijk laat deze cd-speler/DAC een veel mooier stereobeeld zien dan zijn voorganger. Maar na de gewenning bleef een ander beeld hangen, de set was terughoudend in het hoog, en soms helemaal niet in het laag. Dat laatste blijkt dan wel bij sommige audiofiele cd's, die zich i.h.a. meer toeleggen op geluid dan op muziek, maar bv ook bij een cd met Stravinsly's Rite of Spring. Toen mijn meegebrachte cd's aan de beurt waren, bleef deze indruk hangen. Weinig sprankeling, weinig leven, een beetje matte vertoning (t.o.v. wat ik ervan gewend ben), en dus soms dat wat aangezette laag. We draaiden ook nog een paar mooie platen, en die vertoonden geen van alle hetzelfde beeld: fijner en levendiger, en geen overvloedig laag.

Maar dit is niet het hele verhaal.

Hans viel het laag zelf ook op, en hij zocht naar een verklaring, want eerder was het niet zó, volgens hem. Nu had hij juist van de week een digitale kabel voorzien van afscherming, en die verving hij door een exemplaar zonder. Dat maakte... toch niet uit. Hij had ook nog een oud gevlochten kabeltje, en verhip... dat klonk al een stuk frisser! Opnieuw gingen de Waterdrums en de Ieta van de Baka People in de speler, en het leek verdorie wel of er een wonder was geschied. Beduidend veel meer ruimte, detail, verfijning, en géén zompig laag meer. Gefascineerd zat ik daar nu te luisteren. :wub:

Wat één kabeltje al niet vermag!

Bovendien had ik iets gehoord in de Ieta, wat mij thuis nog niet was opgevallen. Krijg nou watt.

Sowieso vind ik de speakers een heel mooie klank voortbrengen, dat moet ik ook nog even kwijt.

Ik laat het hierbij, voor mij was dit een bijzonder leuk én leerzaam dagje, en ik geloof dat het voor Hans niet anders was.

Hans nog bedankt voor de hartelijke ontvangst en de lekkere broodjes. Die Brabo's weten wat gastvrijheid is!

'T was voor mij inderdaad ook een gezellig dagje. En vooral het kabeltje wat er op het laatst tussenkwam opende mijn oren.

Dat alles veranderd was sind het vorige bezoek, is volgens mij hier algemeen bekend. Wat ik mis in het verhaal van Mumsoft is de DAC. Deze maakt er echt dat mooie plaatje van. Die rechthoekige bak is een E sound die ik in de uitverkoop (laatste demomodel) gekocht heb. Wat ik ook mistte zijn de basstraps. Zonder die dingen is het laag een stuk vetter.

Over dat kabeltje:

Ik had tussen de CD speler en DAC al geruime tijd een onafgeschermde kabel. Omdat er twee verschillende pluggen aanzaten heb ik dat vorige week "netjes" gemaakt. En ik dacht... digitaal, dat betekent hoge stijgsnelheden en dus hoge frequenties, laat ik er maar een afscherming omheen maken. Maar dat is kennelijk toch de verkeerde aanpak. Ik had het er gisteravond nog met m'n broer over. Die bevestigde dat het best aan de afscherming kan liggen. Dat dit dus juist averechts werkt. Doordat ik de afscherming maar aan één kant had vastgemaakt werkt de afscherming als een soort antenne. Geen goed plan dus en weer wat geleerd.

:)

Hans, hoe zwaarder de kast van hout hoe minder kleuring en hoe zuiverder het laag ,daar heeft Spido gelijk in het zware geval van

Klaas Fenstra,daarom betaal je bij KV de speksteen en de speakers units krijg je gratis erbij. :)

Gisteren op de beurs van Number One Audio in Leiden de grote Quad ESL's gehoord.

Wat een mooi stereobeeld, dat heb ik thuis niet :wacko:. En best wel aardig laag voor een elektrostaat! Maar wel met een scherp randje, lijkt op een overdrijving ergens tussen 2-4KHz, dat heb ik dan gelukkig thuis niet. :P

Ook leuk waren de grote Magnepans. Niet lekker waren de AudioPhysics met een overdreven mid. Ook de Tannoys konden me niet boeien. En er was ook nog een Engels sprekende meneer die stroomkabels wou slijten aan het publiek. Hij vond dat net zo belangrijk als de akoestiek. :confused:

Een groot gedeelte van het publiek had een voorliefde voor alles wat blinkt -knopjes, kabels, computers- en interesseerde zich blijkbaar niet zo voor het geluid. Maar weinigen gingen echt in een stoel zitten luisteren, waardoor je vaak de mooiste plek midden voor de speakers kon bemachtigen.

Hans, hoe zwaarder de kast van hout hoe minder kleuring en hoe zuiverder het laag ,daar heeft Spido gelijk in het zware geval van

Klaas Fenstra,daarom betaal je bij KV de speksteen en de speakers units krijg je gratis erbij. :)

Ik ben het met Spido eens dat de stijfheid van de kast minstens zo belanrijk is. De kasten van de W/P's zijn overigens van een stijve kunststof. Ik meen een soort van Phenolhars (zeg maar Trespa). Wanneer je op de kasten klopt zijn ze vrijwel "dood".

Ik ben het met Spido eens dat de stijfheid van de kast minstens zo belanrijk is. De kasten van de W/P's zijn overigens van een stijve kunststof. Ik meen een soort van Phenolhars (zeg maar Trespa). Wanneer je op de kasten klopt zijn ze vrijwel "dood".

Hallo,

Volgens mij worden Watt Puppies van "Corian" gemaakt. Een product van Dupont.

Groet,

Leobus

Trespa is toch samengeperst hout"stof"?

Pantzerholz is de nieuwste trend, echter nog tamelijk onbetaalbaar.

Maar inderdaad, hoe stijver hoe beter. Het is niet het gewicht dat telt, echte de hoeveelheid verstevigingen e.d. Zelfs 12mm. multiplex schijnt goed genoeg te zijn, als je het maar flink verstevigt. Een soort matrix bouwen dus.

Trespa is toch samengeperst hout"stof"?

samengeperst houtstof met bindmiddel is MDF

Trespa is 'papier' geperst met hars. Hardweefsel is textiel geperst met hars. Pantzerholz is hout geperst met hars. Niet alles van hout en hars echter is ook Pantzerholz. Er zijn nog veel meer van dit soort 'engineerd woods' (en stones (Corian, PE+zand/steentjes)).

Trespa is een volkernplaat. Het papier wordt met phenol geimnpregneerd. Een groot aantal lagen van dit papier worden op elkaar geperst. De buitenste papierlaag is voorzien van een print. Hier overheen komt de melaminelaag.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...