spido Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 (...) Zelfs 12mm. multiplex schijnt goed genoeg te zijn, als je het maar flink verstevigt. Een soort matrix bouwen dus. Door Britse onderzoekers werd, in de vroege jaren zestig, op initiatief van de BBC voor hifi-monitorluidsprekers van ca. 60 liter een optimum bereikt met 12 mm multiplex wanden, goed geschoord en van verstevigingsbalken voorzien, maar vooral ook gedempt met een dikke laag (net zo dik als de kastwand!) in bitumen gedrenkt vilt, die aan de binnenzijde op de kastwanden is geplakt. Dit om de paneelresonantie te dempen. Bovendien werden rollen BAF (Bonded Acetate Fibre: een soort kunststof watten) gebruikt voor ruimte-demping. (...) The loudspeaker cabinet for the Sandwich system featured some novel design features also. The cabinet walls were only 12mm thick, but were very heavily damped with a similar thickness of bituminous lining. The magnet of the woofer was rigidly attached to the rear wall of the cabinet, thus increasing cabinet rigidity. (...) http://www.44bx.com/leak/sandwich.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 24 november 2012 Report Share Posted 24 november 2012 Vandaag naar de verzamelaarsbeurs geweest samen met deMega Platen en CD Beurs in Utrecht. De antiekesectie wordt nu vintage genoemd. En vintage is altijd leuk. Ik ging al snel naar de scifi-toy-film-merchandising afdeling. Veel Star Wars en ander film- en gamespeelgoed. Daarna naar de muziekhal. Toch nog een plaatje of 2 gescoord. De prijzen waren hier en daar weer `belachelijk` hoog. De muziekhal vond ik tamelijk benauwd en de verlichting is slecht. De hallen van de Jaarbeurs zijn gewoon niet echt mijn ding. Tonar of Pickupnaald.nl heb ik niet kunnen vinden. Het blijft toch een doolhof zelfs met plattegrond. Zie hier wat foto´s van de organisatie: Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 november 2012 Report Share Posted 24 november 2012 Toch nog een plaatje of 2 gescoord. De prijzen waren hier en daar weer `belachelijk` hoog. 2 maar? Ik zag nog ergens een klein bakje met "Audiophile" staan, beetje zielig natuurlijk tussen al die andere muziek. Want muziek, daar gaat het daar om, en bij mij ook. Of iets audiofiel is of niet doet dan ineens helemaal niet ter zake. Trouwens, wat een tering-herrie toch weer in de muziekhal bij de koffie stand. Voor de rest weer ouderwets druk, zoals het vroeger was, hoezo crisis , de muzieksektie breidt zelfs uit naar de andere hal. Voor de geinteresseerden (alle analoge audiofielen): morgen is het ook nog! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 november 2012 Report Share Posted 25 november 2012 Door Britse onderzoekers werd, in de vroege jaren zestig, op initiatief van de BBC voor hifi-monitorluidsprekers van ca. 60 liter een optimum bereikt met 12 mm multiplex wanden, goed geschoord en van verstevigingsbalken voorzien, maar vooral ook gedempt met een dikke laag (net zo dik als de kastwand!) in bitumen gedrenkt vilt, die aan de binnenzijde op de kastwanden is geplakt. Dit om de paneelresonantie te dempen. Bovendien werden rollen BAF (Bonded Acetate Fibre: een soort kunststof watten) gebruikt voor ruimte-demping. http://www.44bx.com/leak/sandwich.html Alan A. Shaw (eigenaar en ontwerper van Harbeth Audio UK) schreef hier in 2008 nog wat over: (...) Now, let's not kid ourself that it is possible to kill cabinet resonance stone dead. It isn't. Not with any approach to cabinet design because the sound pressure inside the cabinet is huge. What the thin-wall approach does is to move unwanted resonances downwards in amplitude and frequency so that they are adequately buried below the music and then pushed down in pitch. Note that I saidadequately. Providing that the resonance, be it from the cone, cabinet or even recording - whatever the source - is x dBs below the fundamental, the BBC proved that it was completely inaudible. Once inaudible to trained listeners on all types of music/speech, that is the end of the matter. Inaudible to the trained listener is as good as the solution needs to be. It is neither necessary nor cost effective (nor good engineering) to continue pushing for a degree of theoretical excellence that nobody can appreciate but everyone must pay for. That pragmatism keeps our speaker affordable - and sounding natural. What we seem to be lacking in the industry today is the good old fashioned common sense that was abundant when serious researchers with zero commercial interest (i.e. the BBC) had their hands on the tiller. Thank goodness that they thoroughly documented their efforts for posterity since physics, acoustics and our hearing are the same now as fifty years ago. Now it seems we are all conditioned by marketeers to chase theoretical perfection which is far, far beyond what our ears can reliably resolve. (...) http://www.harbeth.c...-Why-so-special Inmiddels weten we dat kastresonanties dank zij de stijfheid, de massa èn de inwendige demping van spekstenen behuizingen heel behoorlijk "stone dead" gekilled kunnen worden... En wat we nu, anders (eig. beter) dan "fifty years ago" wèl weten, is de enorme invloed van vertraagde resonanties. Dank zij de cumulatieve decay spectrums (FFT meting) zien we de vervuiling die we horen. En die is belangrijker dan "x dBs below the fundamental". Maar toch, evenwel, nochtans: de BBC damped thin wall technologie leverde heel aardige luidsprekersystemen op, waarvan vele nu met recht tot vintage mogen worden gerekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 25 november 2012 Report Share Posted 25 november 2012 2 maar? Ik zag nog ergens een klein bakje met "Audiophile" staan, beetje zielig natuurlijk tussen al die andere muziek. Want muziek, daar gaat het daar om, en bij mij ook. Of iets audiofiel is of niet doet dan ineens helemaal niet ter zake. Trouwens, wat een tering-herrie toch weer in de muziekhal bij de koffie stand. Voor de rest weer ouderwets druk, zoals het vroeger was, hoezo crisis , de muzieksektie breidt zelfs uit naar de andere hal. Voor de geïnteresseerden (alle analoge audiofielen): morgen is het ook nog! Ja, er werd ook nog live-gespeeld. Best leuk. Maar de indeling van de zalen heb ik beter gezien. Het was zoeken naar de signeer-acteurs en het podium. Natuurlijk ook Happy Sad records bezocht. ook zij hadden een kleine audiophile-sectie staan. Maar er was veel keuze ja en veel bezoekers. De crisis werd even vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 25 november 2012 Report Share Posted 25 november 2012 Leak fabriektour 1968, leuk link Spido: http://www.44bx.com/leak/1968.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 25 november 2012 Report Share Posted 25 november 2012 Olie vernieuwd in een TD150. Het laten draaien van een speler is me weer overkomen: 24 uur. Stom. Gelukkig geen lager berschadigd, maar weer wel die zwarte strepen op de stang. Ik kreeg advies van mijn familielid, die plakte altijd een sticker op de rand van de Thorens zijn draaiplateau. Dan was het draaien altijd goed te zien van een afstand. Ik gebruik nu Van den Hul olie. Dat ziet er wat stroperiger uit ten opzichte van mijn andere olie. Maar ja, het moet me niet nog een keer overkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 november 2012 Report Share Posted 25 november 2012 De mijne slaat gelukkig vanzelf af aan het eind van de plaat. In Luister heeft een keer een artikel gestaan (van Jan Kool denk ik) over de slijtage van de naald als je een plaat een nachtje liet draaien, en dat bleek erg mee te vallen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 25 november 2012 Report Share Posted 25 november 2012 Ja, gelukkig had ik de arm/naald er afgehaald. Diamonds are forever. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 24 uur laten draaien zijn ca 70 LP-kanten. De slijtage daarvan is vast niet te meten. Persoonlijk denk ik dat de schade afhangt van hoe erg het tikje op de uitloopgroef is, waar de groef op de uitloopgroef raakt, de wissel in treintermen. Een stille uitloopgroef laat de naald vast niet erg slijten, in vergelijking met een drukker muziekgedeelte. En het laten draaien van de motor is niet zo erg. Ik ken iemand die zijn Thorens TD124 de hele dag door laat draaien omdat dat beter zou zijn dan het steeds starten en stoppen (en hij kan het weten ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Ik had gister leuke dag, forumlid Mumsoft op visite. Mijn Array set mocht acte de presence geven. Klonk lekker. Marc had leuke en mooie muziek mee. Drums stonden levensecht in de woonkamer. Je hoorde het vel Swingende watergeluiden waarvan je aandrang kreeg om naar de WC te gaan. Waren ze de was aan het doen Marc?. Wat modern werk van mij o.a. Dido. Nog even gestreamd vanaf de laptop. Ook nog kans gezien een LP van Toots en kant 3 van de The Wall van Pink Floyd te draaien. We hebben naderhand een een echt dikke Onkyo versterker neergezet die ook stabiel is op 2Ω is en vele honderden watt's kan leveren. En e.e.a. dunnetjes over gedaan. Marc vond de grip beter met deze versterker en het hoog wat frisser. Het zal de combinatie zijn. Maar dat Array koud, kil en klinisch zou zijn, is hiermee denk ik wel uit de wereld. En nee, zilveren of verzilverde interlinks moet je echt niet gebruiken met dit merk. Verder kwam een kennis langs met 2 grote rode tassen model "Dirk" vol met klassieke LP's voor niks Alle klassieke grootheden waarmee ik in mijn jeugd ben "gehersenspoeld" Waar ik gewoon, te veel van gehoord heb en daardoor lange tijd een gruwelijke hekel aan had zitten er in. Toeval? Geloof ik niet in. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Maar dat Array koud, kil en klinisch zou zijn, is hiermee denk ik wel uit de wereld. Dat is ook de mening van Marc? En nee, zilveren of verzilverde interlinks moet je echt niet gebruiken met dit merk. Vreemd dat je puur zilver en verzilverd (koper) in één zin noemt, daar zit (relatief natuurlijk) veel verschil tussen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 1) Nee dat is natuurlijk mijn mening. Iedereen die de moeite neemt om te komen luisteren is vrij om daar haaks iets van te vinden. Je mag het ook helemaal niks vinden. Ik kan steeds beter mens en ding scheiden en zal je daarom niet minder aardig vinden. Zelfs als je niet komt, heb je alle vrijheid. 2) Dat is in het algemeen, een eigen ervaring door schande en schade... en studie... In detail zullen de meeste zilver of verzilverde interlinks niet zuiver genoeg zijn. Daar komt bij dat nog steeds veel mensen niet met interlinks en ander kabels om kunnen gaan en daardoor kunnen er onnodig veel breuken in het materiaal komen wat "halfgeleider effecten" geeft en daar samen met de verontreinigingen voor een "scherp" geluid zullen zorgen. Een transparante versterker geeft dat door.... die Array doet dat genadeloos, "garbage in garbage out" Hij is immers vanaf de tekentafel zijnde perfect ontworpen, zonder luister proeven in 1e instantie dacht ik. Die Onkyo heeft voor een deel dezelfde techniek en filosofie en doet dat ook... De O van Onkyo S@m jij had toch Spectral? Lijkt me ook een merk dat compromisloos en transparant versterkt. Waarom had je dat ook alweer weg gedaan? Scherpte? gebrek aan emotie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Spectral vond ik erg mooi klinken (op Wilson Sophia's). Absoluut geen spoor van hardheid of scherpte, maar ik miste wel wat 'vlees'. Met verschillende MIT kabels is dat redelijk te compenseren heb ik uit ervaring kunnen vaststellen. Een deel van de hobby (voor mij) is het wisselen van apparatuur, dat was de reden dat Spectral plaats heeft mogen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 1 wijsheid van KT88: Hoed u voor mensen met al te stellige meningen, want zij hebben of geen ervaring genoeg of enigszins belang ergens bij. En Jack: weet je nog wat ik (lang geleden) tegen je zei over zilver? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Ik vind het ook leuk om af en toe wat anders neer te zetten. Soms doe ik dat op verzoek. Gister Array, vandaag Onkyo en morgen weer buizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 En Jack: weet je nog wat ik (lang geleden) tegen je zei over zilver? Jij ook al )))) Ik ben het even kwijt KT ..... Zelf gebruik ik een buizen voor en versterker, waar misschien wel 100meter zilverdraad in zit. Klinkt niet scherp hoor .......... "vind ik" Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 ik zal binnenkort eens de MGK-6 proef nemen ... versus de zilver coax interlink die al 26 jaar tussen vv en ev zit ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Kan leuk werken, als het net even "te helder" is. Meestal is 1 set genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 november 2012 Author Report Share Posted 30 november 2012 Tja... zilver laat genadeloos horen wat de kwaliteit van de rest van de installatie is. Koper verdoezeld iets meer. Ik heb hier alleen verzilverd koper, en helemaal geen last van scherpte. Vraag het maar aan Mumsoft, die toch echt van het koper en carbon is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Tubejack is me een beetje voor, maar dat mag best. Voor mij was het bezoekje de moeite waard, om eens kennis te maken met een authentiek vintage versterker. In mijn jeugd heb ik die ook gehad, maar ik zat toen op een scholierenbudget, en de apparaten die Jack in zijn enorme rack heeft staan, overtreffen qua oorspronkelijke prijs alles wat ik tot voor kort bezeten heb. Mijn idee, maar zeg dat aan niemand, is, dat 'duur' vintage spul niet alleen goed gebouwd is, maar ook lang onder de mensen heeft verkeerd, en daardoor alleen al fijner, prettiger, zeg maar menselijker kan zijn gaan klinken (kom er maar in, Spido, r.a.v.o.n.) De ervaring gisteren heeft dat bevestigd. De Onkyo ging de Array set met enig gemak voorbij, al duurde het even voor die op stoom was, na het neerzetten. En hierdoor kan ik ook beter onder woorden brengen wat de Arrays deden. In vergelijk zetten die een gemakkelijk, benen-over-elkaar beeld neer, zonder stress, maar ook zonder uitdaging, zonder moeite, zonder betrokkenheid. Of zònder... nou, in ieder geval minder dan de Onkyo ten toon (!) spreidde. Het hoog van de Arrays kwam niet echt los, het toneelbeeld lag achterovergeleund. Dat echter afgezet tegen de Onkyo, die je meer bij de les betrok, meer tintelde, meer vreugde schepte. Ook in het laag wist deze meer te boeien, waar de Arrays alleen veel macht toonden. Ik zou niet durven zeggen dat de Arrays koud, kil en klinisch klonken, zo was het helemaal niet. Wellicht dat de blauwe MGK-6 kabel van TJ hier een woordje meespreekt, dat is zelfs waarschijnlijk. Wat nog meer te zeggen? O ja, de cd van de Baka People, die ik altijd in mijn ransel stop bij deze strooptochten, bleek ook hier veel ruimte en 'dasein' rond te sproeien. Maar Ionisation van Varèse, een nieuwer liefje van me, deed dat veel minder, terwijl die thuis de opname van Baka evenaart. Enfin, ik sta er ook niet meer altijd bij stil, maar de Baka cd is de enige in mijn hele verzameling waar wat Trollensnot aan te pas is gekomen... Jack, het was gezellig, de koffie is prima, en je hebt een leuke vrouw. Hoor je het ook eens van een ander. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Marc je vertelt ongeveer hetzelfde wat een andere audiokennis vorige week opmerkte: "rustig, controle" Het was een Array bezitter hij noemde het: "autoriteit" Tja zoveel mensen zoveel wensen. Die Onkyo is inderdaad wat brutaler wat speelser. Daar was iemand laatst helemaal van slag door.... Hij begreep niet hoe het kan.... Ik hou het op boxen. Net weer even een "buizenset" neergezet. Toch wel een verschil . Hoewel ik een hekel heb aan benamingen als "warm" bij buizen versterkers. Kan ik niet ontkennen dat het t.o.v. de Onkyo een beetje zo is. Het hoog is wat minder fel ..... Ik bedacht me net dat, dat iets fellere eigenlijk ook heel goed kan uit pakken. Vooral als je net als ik, de 50 gepasseerd bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Mijn idee, maar zeg dat aan niemand, is, dat 'duur' vintage spul niet alleen goed gebouwd is, maar ook lang onder de mensen heeft verkeerd, en daardoor alleen al fijner, prettiger, zeg maar menselijker kan zijn gaan klinken (kom er maar in, Spido, r.a.v.o.n.) Prima hoor, als het gaat om conditionering van de waarneming is alles toegestaan. Je komt op die manier alleen nooit los van het huidige niveau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 december 2012 Report Share Posted 1 december 2012 Zonder te willen denigreren of te zeuren. Het blijft een beetje een tik van (veel) audiofielen dat ze eigenschappen als betrokkenheid, uitdaging (emotie ook vaak gebruikt) willen toekennen aan een apparaat. Ik denk dat het ene moment je meer het gevoel hebt er bij te zijn, de muziek je iets meer doet (kom er maar in Marc ). maar ik denk dat dat dan vaak met je eigen gemoedstoestand te maken heeft. Los daarvan, bij een lelijke akoestiek of slechte opname vergt het heel wat "gemoed" om het dan nog emotieel te worden. Dus die zaken op orde hebben is wel belangrijk.Vermoedelijk belangrijker dan de rest van de keten (zolang die maar aan normale hifi normen voldoet). Uit eigen ervaring, een Aleph versterker type van Nelson Pass laat muziek ook met veel emotie en betrokkenheid horen, "bigger than life" (mits de speakers niet te grillig zijn). Maar komt dat nou omdat ze echt iets doen, of omdat ik verwacht dat ze dat doen, bv omdat ik er al zo vaak iets overgelezen heb en Nelson wel een toffe peer vind .... (kom er maar in Wol). Gelukkig is het goed mogelijk van muziek te genieten zonder dure appratuur. Zoiets op youtube op mn 180 euro Teufel pc setje geeft me al genoeg kippevel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 1 december 2012 Report Share Posted 1 december 2012 Dukkie weet je hoeveel versie,s Nellie heeft ! En hoe die klinken :biggrin: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts