Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

De ontwerpers zijn overgestapt naar Electrocompaniet.

Tandberg-audio is gesloopt door een investeringsmaatschappij, ze maken nu nog wel conferentiesystemen en talenpractica.

Guest tubejack

Een groter verschil maakt voor mij die (nog-)niet-meetbare zaken uit. Zet jouw niet te dure tuner maar eens naast mijn digitale speeltje, en laat mij maar eens luisteren. Ik weet nu al waar ik de voorkeur aan geef. ;)

Goed idee Marc. Ik wist niet dat jouw Olive ook internet streams kan verwerken. Want daar praten we over en niet over 16bits 44Khz bestanden.

Guest tubejack

De ontwerpers zijn overgestapt naar Electrocompaniet.

Tandberg-audio is gesloopt door een investeringsmaatschappij, ze maken nu nog wel conferentiesystemen en talenpractica.

Toevallig vanmiddag gemeten aan de Tandberg TPT-3001 . Veel gegevens kloppen heel aardig. andere zijn wat verlopen en nog niet

goed af te regelen. (einde van het potmetertje) Qua signaal ruisverhouding is het een van beste tuners die ik ooit heb gehad.

Dit is de S/N bij 10mV. Een heel realistische waarde, bij sommige stations, die ik hier via mijn buitenantenne ontvang.

tandberg10mv.jpg

Maar ook bij meer "modale" FM signalen van rond de 1mV

tandberg1mv.jpg

En zelfs bij 100uV :)

tandberg01mv.jpg

Alle waardes natuurlijk in stereo.

M.i. een goed geconstrueerd apparaat, was wel met 1995$ of > 4000 gulden duur in +/- 1983...1990.

Een mooie referentie :)

Guest tubejack

Ja, uhm, internetradio heet dat. Ging, met af en toe een hikje, best goed met die Top 2000.

Prima ik ga de uitdaging aan, met een nieuwe tuner van ongeveer 600€

Kom maar langs ik heb hier een goede FM antenne op het dak dus dat is wel zo praktisch.

Verder geen probleem als je nog eigen dingen kabels, versterkers etc wil aansluiten.

Guest tubejack

Ik weet niet of dit het goede topic is. Maar voor de duidelijkheid heb ik nóg beter in mijn Avatar neer gezet

dat ik naast alle andere dingen die men mij toebedeelt, ook "zakelijke deelnemer" ben.

Dat wou ik even kwijt. Sorry voor het off-topic gedoe.

Een groter verschil maakt voor mij die (nog-)niet-meetbare zaken uit. Zet jouw niet te dure tuner maar eens naast mijn digitale speeltje, en laat mij maar eens luisteren. Ik weet nu al waar ik de voorkeur aan geef. ;)

M :ph34r: rc

Goed idee Marc. Ik wist niet dat jouw Olive ook internet streams kan verwerken. Want daar praten we over en niet over 16bits 44Khz bestanden.

Prima ik ga de uitdaging aan, met een nieuwe tuner van ongeveer 600€

Kom maar langs ik heb hier een goede FM antenne op het dak dus dat is wel zo praktisch.

Verder geen probleem als je nog eigen dingen kabels, versterkers etc wil aansluiten.

Geen denken aan. Ik heb precies 1 (één) gehakte streamer en daar ga ik niet mee slepen, daar is het ding mij veel te kostbaar voor. Jij hebt de keus uit tientallen apparaten, en ik heb hier nog wel een antenne-aansluiting. Je bent hier welkom.

Guest tubejack

In http://www.hear.nl/f...post__p__405965

laat ik zien dat een goede antenne, hetzelfde is als de banden voor een auto of de relatie pick-up element, met een phono-trap.

Zonder goede buiten antenne, wordt het nooit wat, ook bij diverse kabel maatschappijen is radio een ondergeschoven kindje.

En bij mij in de werkplaats kunnen we ook nog de nodige meetapparatuur aansluiten.

Soit, dan niet. Sinds jouw komst hier is er wel e.e.a. veranderd. Tegels, kabel, dac weg, gehaktupdates. Allemaal autosuggestie wijzigingen natuurlijk. Maar wellicht de moeite waard?

Guest tubejack

Zeker de moeite waard.

De Top2000 wordt herhaald via het internet en is gereduceerd tot een stroompje 128Kbit MP3

Van het voorjaar/zomer komt er een grote antenne op het dak.

Die 3 element FM antenne die er nu staat kan ik dan meenemen, voor een A/B tussen een

FM station en een stream op het WWW.

Nou kijk, dat vind ik top.

Spreken we tegen die tijd wat af, het heeft geen haast.

Lang geleden hadden we een antenne op de vliering liggen, daar was de ontvangst best ok.

Op het dak mag hier niet.

zal ik het zeggen zal ik het niet zeggen....

nou vooruit....heb al een paar weken Chinese KT88's op de versterker staan. Niet de eerste de beste, maar de Black bottles van Shuguang. (Treasure -Z)

Prachtige buizen in alle opzichten! (afb gegoogled)

2012102322212278647.jpg

Shuguang-KT88-Z-Treasures.jpg

Neil Diamond's concert uit 1972 staat hier te spelen. Prachtig concert, uitstekende klank. Aanrader!

Guest tubejack

Leuk Goodtube, dat je dit wil delen :)

Mijn audiofiele dag. Referentie tuner 3, de Tandberg TPT-3001a zit weer in elkaar.

Geen "katje om zonder handschoenen aan te pakken" brrrrr erg complex.

Ik moet nog het e.e.a. veranderen daar heb ik speciaal gereedschap voor nodig, maar het speelt weer. :)

Op naar referentie nummer 4 een Yamaha CT-7000 daar is ook het e.e.a. niet naar mijn zin.

Hij blijkt toch nog iets beter dan de Tandberg.... :)

Guest tubejack

Ik had vandaag een héél bijzonder iemand op visite. En kreeg bij het afscheid een mooie P. W. B. (Peter Belt) kerstkaart.

Het is een "device" en heeft effect op het geluid in de ruimte waar hij geplaatst wordt.

Ik geeft hem een een mooi plekje onder mijn versterker :)

Beste Tubejack,

Èlke kerstkaart heeft een effect op de ruimte waarin hij geplaatst wordt.

Vooral wanneer hij opengevouwen vóór een tweeter wordt geplaatst.

Of wanneer hij - middels een tjippie of zo - zelf een soort muziek gaat maken bij het openvouwen. (Jingle Bells?)

Maar ook wanneer heel passief opgehangen, aan een soort waslijn - zoals bij ons thuis - hebben/hadden alle kerstkaarten individueel en collectief een (on)zeker akoestisch effect op de ruimte.

Want alle kerstkaarten tezamen maken/maakten alle kerstmuziek een stuk warmer.

Met mijn set, één en al mind setting, wat dat ook moge betekenen, had ik deze dagen wat minder geluk.

Na de maandelijkse oogst erop gezet te hebben wilde mij O-Live maar niet goed meer werken. De helft van de muziek was niet af te spelen, de index werkte niet meer goed. Heel veel gecontroleerd, en de linux-commando's die ik voor het overzetten gebruik zwaar beproefd, maar ik kon geen verschil ontdekken in de bron, die goed werkte, en het doel.

Dit kostte best wat tijd, en zonder muziek is ook maar zo zo, dus heb ik wat plaatjes uit de kast getrokken, en ben die serieus gaan beluisteren terwijl de pc zijn langdurige controles uitvoerde. En zo kwam ik erachter dat mijn set één en al mind setting is.

Die LP's klinken verdómd goed!

Misschien maar een fractie minder dan wat de O-Live presteert!

Alleen het gemak, dat is een stuk minder. Tablet, smartphone, laptop, pc, maakt niet uit, overal kan ik daarmee muziek draaien, en plaat, tja, dat hoef ik niet te vertellen.

Times, they are a'changin. Voor deze ouwe knar dan.

Met mijn set, één en al mind setting, wat dat ook moge betekenen, had ik deze dagen wat minder geluk.

Na de maandelijkse oogst erop gezet te hebben wilde mij O-Live maar niet goed meer werken. De helft van de muziek was niet af te spelen, de index werkte niet meer goed. Heel veel gecontroleerd, en de linux-commando's die ik voor het overzetten gebruik zwaar beproefd, maar ik kon geen verschil ontdekken in de bron, die goed werkte, en het doel.

Dit kostte best wat tijd, en zonder muziek is ook maar zo zo, dus heb ik wat plaatjes uit de kast getrokken, en ben die serieus gaan beluisteren terwijl de pc zijn langdurige controles uitvoerde. En zo kwam ik erachter dat mijn set één en al mind setting is.

Alleen het gemak, dat is een stuk minder. Tablet, smartphone, laptop, pc, maakt niet uit, overal kan ik daarmee muziek draaien, en plaat, tja, dat hoef ik niet te vertellen.

Gezien het ongemak wat je toch regelmatig hebt met dat olijfje apparaat, denk ik dat een lp toch wat gemakkelijker is in de omgang.

Bljjf nog even luisteren, dan wil je niets anders meer.

Het is voor mij het mooiste als het niet uitmaakt hoor. Bij de platenspeler weet ik nog wel wat laag hangend fruit, zoals dat heet.

En het gaat vooruit hier, ik leer er veel van, en dat helpt voor de consolidatie. Ik wil graag van alle marcten thuis zijn.

Ik ga denk ik ook naar café Engels in maart, al heb ik dan ook een uitvoering van het NKK en een zondagochtendconcert.

Mijn audiofiele avond bestond uit het beluisteren van de LS50 speakers van Kef. Het heeft even geduurd, maar ik kon vanavond terecht bij S&S in Zutphen voor een demo. En jawel, ik ben ook verkocht. Eerst denk je, zo'n kleine speaker dat kan toch niet.... Maar na even geluisterd te hebben, heb je het niet meer over de speaker, maar over de muziek. Dat is een goed teken.

Vooral stemmen klinken fenomenaal. En dan de ruimtelijkheid. Hemels bijna. Je vergeet dat het geluid uit zo'n kleine speaker komt.Binnenkort ga ik ze een keertje thuis beluisteren. Ben benieuwd of ie partij is voor mijn elektrostaten. Maar ik geef ze een goede kans. Ook nog even naar serieus grotere en duurdere speakers geluisterd. Maar de magie van de LS50 was verdwenen. Met dank aan Ruud voor de tip.

Wordt vervolgt....

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...