Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

ik ben vandaag richting Jack gegaan. met tuner (kenwood kt1100sd) en cd's.

eerst heeft Jack metingen gedaan aan de tuner, en 'm beter afgeregeld. kanaalscheiding en vervorming zijn daardoor verbeterd. Jack zei al nou klinkt ie wel iets anders, en dat kan ik bevestigen hoewel het weer ff moet inspelen en warm worden. meer detail, precisie. daardoor natuurlijker geluid, betere plaatsing. en zo. benieuwd wat er uit groeit als ie weer lekker op dreef is.

en daarna hebben we muziek geluisterd uit allerlei bronnen. de eerste keer dat ik de stenen luidsprekers hoorde. het is duidelijk hoorbaar wat een onwrikbare kast en geen (bas) of nauwelijks (hoog) filteronderdelen doen. en hoewel alle bronnen hun charme hebben ... vond ik deze keer de draaitafel wel heel mooi.

Jack, dank voor de gezellige ontvangst!

groet

Guest tubejack

Ja dat was een leuke middag Rob, bedankt.

Wat afregelen en meten niet kan doen. 

Graag gedaan :)

De draaitafel is inderdaad het mooist.

Techniek.... apparatuur ..... het lost helemaal op....

Alleen maar muziek. :wub:

Groet,

Jack 

ik ben vandaag richting Jack gegaan. met tuner (kenwood kt1100sd) en cd's.

eerst heeft Jack metingen gedaan aan de tuner, en 'm beter afgeregeld. kanaalscheiding en vervorming zijn daardoor verbeterd. Jack zei al nou klinkt ie wel iets anders, en dat kan ik bevestigen hoewel het weer ff moet inspelen en warm worden. meer detail, precisie. daardoor natuurlijker geluid, betere plaatsing. en zo. benieuwd wat er uit groeit als ie weer lekker op dreef is.

en daarna hebben we muziek geluisterd uit allerlei bronnen. de eerste keer dat ik de stenen luidsprekers hoorde. het is duidelijk hoorbaar wat een onwrikbare kast en geen (bas) of nauwelijks (hoog) filteronderdelen doen. en hoewel alle bronnen hun charme hebben ... vond ik deze keer de draaitafel wel heel mooi.(...) 

Beste Robx,

Je vond deze keer de draaitafel "wel heel mooi"?

Heb je die dan beluisterd zònder de versterker(s) en de luidsprekers?

Mijn audiofiele avond bestond uit het beluisteren van de LS50 speakers van Kef. Het heeft even geduurd, maar ik kon vanavond terecht bij S&S in Zutphen voor een demo. En jawel, ik ben ook verkocht. Eerst denk je, zo'n kleine speaker dat kan toch niet.... Maar na even geluisterd te hebben, heb je het niet meer over de speaker, maar over de muziek. Dat is een goed teken.

Vooral stemmen klinken fenomenaal. En dan de ruimtelijkheid. Hemels bijna. Je vergeet dat het geluid uit zo'n kleine speaker komt.Binnenkort ga ik ze een keertje thuis beluisteren. Ben benieuwd of ie partij is voor mijn elektrostaten. Maar ik geef ze een goede kans. Ook nog even naar serieus grotere en duurdere speakers geluisterd. Maar de magie van de LS50 was verdwenen. Met dank aan Ruud voor de tip.

Wordt vervolgt....

Inmiddels staan de Kefjes sinds vrijdag in de woonkamer te spelen. Nooit geweten dat we zo'n grote woonkamer hebben, nu de wat grotere etektrostaten het (slag)veld hebben moeten ruimen. Omdat ik geen losse eindversterker heb (actieve elektrostaat), moest ik ook gelijk een eindversterker proberen. In eerste instantie klonk het nergens naar. Ik had een Nuforce versterker mee op proef gekregen. Moest een perfecte match zijn. Of het aan mijn 7 m lange interlink lag of aan de combinatie, maar ik kreeg de boel niet aan het spelen. Tenslotte maar een korte interlink en een lange speakerkabel geprobeerd. Toen klonk het al beter.

Maar ik was er niet gerust op. Tenslotte maar besloten om nog twee andere eindversterkers te proberen. En ook nog een andere speakerkabel.

Inmiddels is de rust weergekeerd in de woon/luisterkamer. De Kefjes klinken inmiddels naar wens. Het mooist in combinatie met een Pink Faun D-power versterker, maar ook met een Myryad MA 120 (een oudje) klinken ze fraai. 

Less is More. Je hebt geen betere speaker nodig om te genieten in de woonkamer. Wat een mooie stemmen en wat een ruimtelijkheid. Nee, ik heb mijn keuze gemaakt. Downsizen is nog nooit zo'n goed idee geweest. Ik luister nu naar Radio 4 (live opname van een gitaar) en geniet...

Inmiddels staan de Kefjes sinds vrijdag in de woonkamer te spelen. Nooit geweten dat we zo'n grote woonkamer hebben, nu de wat grotere etektrostaten het (slag)veld hebben moeten ruimen. Omdat ik geen losse eindversterker heb (actieve elektrostaat), moest ik ook gelijk een eindversterker proberen. In eerste instantie klonk het nergens naar. Ik had een Nuforce versterker mee op proef gekregen. Moest een perfecte match zijn. Of het aan mijn 7 m lange interlink lag of aan de combinatie, maar ik kreeg de boel niet aan het spelen. Tenslotte maar een korte interlink en een lange speakerkabel geprobeerd. Toen klonk het al beter.

Maar ik was er niet gerust op. Tenslotte maar besloten om nog twee andere eindversterkers te proberen. En ook nog een andere speakerkabel.

Inmiddels is de rust weergekeerd in de woon/luisterkamer. De Kefjes klinken inmiddels naar wens. Het mooist in combinatie met een Pink Faun D-power versterker, maar ook met een Myryad MA 120 (een oudje) klinken ze fraai. 

Less is More. Je hebt geen betere speaker nodig om te genieten in de woonkamer. Wat een mooie stemmen en wat een ruimtelijkheid. Nee, ik heb mijn keuze gemaakt. Downsizen is nog nooit zo'n goed idee geweest. Ik luister nu naar Radio 4 (live opname van een gitaar) en geniet...

Grappig. Dit zou je toch niet verwachten, eerst electrostaten en nu dan kleine monitoren..... Ik was ook nieuwsgierig geworden na de jubelende berichten van Ruud, maar ik ben nu zelf ook voorzien van prachtige monitoren, dus daar hou ik het maar even bij B) . Volgens mij kan je met goede kleine speakers met een hele goede "voorkant" héél ver komen......

@spido: ik keek ernaar en toen overviel mij een golf niet onderdrukbare autosuggestie en toen dacht ik wat klinkt die goed als je m beluistert via een versterker en stenen speakers en toen kwam ik thuis en toen dacht ik nou dat schrijf ik op en toen heb ik dat ook echt gedaan. en toen dacht ik later moet ik maar niet meer doen.

groet

Er zijn 2 mogelijkheden

Beïnvloeding ,en daar geef ik Hansko gelijk ,daar komt Ruud t.z.t. wel achter 

of Ruud wil toch weer iets anders hebben :)

PS het hoog van de Kef  wordt verstrooid en dat klinkt aangenamer door reflecties, maar is minder zuiver in het hoog.

Iemand van de heren theoretici en commentatoren die spiekertjes eens serieus beluisterd?

Ja?

ik weet er nog een, kijk, dit chipje:

sh102893-detail.jpg

kan natuurlijk niet net zo goed klinken als deze mooie DAC:

Cambridge-Audio-DacMagic-Gear-Patrol.jpg

laat staan beter!

Nee hè. <_<

M :ph34r: rc

Kleine speakers zijn gewoon fijn. Grote speakers lastig maar beter.

Het is maar wat je klein vindt. Geef daar eens een definitie van. En wat is dan groot?

Misschien zit er inderdaad wel wat tussen. Die van mij zijn bijv. 1,02m hoog. Is dat groot?

Groet,

Leobus

Guest tubejack

Vandaag heerlijk gesleuteld aan een Philips FT-980. Dat vind ik de béste digitale tuner, ooit door dit merk gemaakt.

Ik had al eerder een paar upgrades bedacht,  maar ben verder gegaan.  Betere voeding en  nóg betere condensatoren.

Hierdoor  nog meer diepte en micro details

Ook de gemeten resultaten liegen er niet om. Dankzij de opgewaardeerde  voeding zo'n 6dB betere S/N verhouding in stereo.

Die is nu > 90dB  bij een antenne signaal van 10mV .   

Audiofiel en meten gaan prima samen :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...