rbh Posted 12 april 2013 Report Share Posted 12 april 2013 Is zo'n Ortofon element zo lang houdbaar Arden? Speel nu met een Cadenza Black, ben wel benieuwd hoe een 25(?) jaar oud top element van Ortofon zich daartoe zou verhouden. Speel al weer vele jaren met Ortofon, ook de goedkopere MC series altijd erg plezierig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 april 2013 Report Share Posted 12 april 2013 Mijn recente audiofiele dagen bestonden NIET uit een vast plaatsje zoeken voor de NAS en draadloze Wifi repeater, want ik hèb geen NAS die naast de PC staat. En ik hèb de enige NAS netwerkaansluiting dus ook niet aangesloten op de draadloze Wifi repeater, die ik ook niet heb, en die dus ook NIET ook als router gebruikt kan worden. En al dat digitale gedoe meer. Ik heb zelfs geen flauw idee waar dit allemaal over gáát! En ik vermoed dat het geluid er ook niet beter door wordt... Door al dat digitale ongemak van de laatste tijd, bedoel ik. Mijn recente audiofiele dagen waren gevuld met muziek. Mooie muziek. Fijne muziek. Muziek beluisterd via een heel eenvoudig high-end systeem, waarvan sommige onderdelen inmiddels een aanzienlijke leeftijd hebben bereikt. Half dommelend, met gesloten ogen. En met de voeten op een voetenbankje met een zeer audiofiel kussentje daar op. Concerten van Barbara en Aznavour in l'Olympia te Parijs, jaren zeventig. Het eerste en het tweede pianoconcert van Brahms door Ashkenazy, met respectievelijk het Koninklijk Concertgebouworkest en de Wiener Philharmoniker. Begin jaren tachtig. Beide onder leiding van Bernard Haitink: kennelijk opgenomen net vóór en net nà de stront met de directie van het KCO. De eerste via LP ("digitaal opgenomen") en de tweede via CD. Die LP klonk weer fantastisch. Maar de CD klonk tòch nog beter! Zelfs met die Wiener... En - o ja - ook nog genoten van van een héél oude DGG plaat (1961) met Beethoven sonates door Wilhelm Kempf. Klonk niet geweldig. Maar 't blijft toch genieten, hoor. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Jack,oneven is belangrijker daar moet je op letten dan de even,en nog iets Jack die foto van jou, ga je daar niet van schrikken , niet negatief bedoeld als MV een nieuwe print plaat maakt a la Treshold voorversterker zag toch een beet netter uit of niet dan die wir war kabel,s. Er zijn buizen versterker,s van 1000 euro,s die zien gelikte,r uit mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 zit toch onder de motorkap ... als het maar presteert toch ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Robbie,het was een suggestie,en het oog wil ook wat en de ruisvloer kun je misschien naar onder brengen . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Ja dat laatste zat ik ook te denken. In mijn eindversterker liep een dun 220v draadje een paar keer de hele kast door, via de temperatuursensoren op de koellichamen. En dicht langs de prints. Dat heb ik lang geleden al aangepast (dik met afscherming en die aan aarde). scheelde nogal. Alsof er compressie verdween. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 13 april 2013 Members Report Share Posted 13 april 2013 Is zo'n Ortofon element zo lang houdbaar Arden? Speel nu met een Cadenza Black, ben wel benieuwd hoe een 25(?) jaar oud top element van Ortofon zich daartoe zou verhouden. Speel al weer vele jaren met Ortofon, ook de goedkopere MC series altijd erg plezierig. De MC Anniversary 70 is eigenlijk een getunede MC3000 in een speciale witte (ipv zwarte) keramische body. De ophanging van deze elementen was verouderingsvrij, dus geen uitdrogende rubbertjes of zo. Alex Loth heeft de matchende T3000 step-ups nog heeft liggen, voor mij is dat weer een leuk experiment om eens te zien hoe de hedendaagse top zich houdt ten opzichte van de top van toen. Aangesloten op mijn Grail heeft de A70 al een fundament waar veel huidige elementen stil van zouden worden, op de 1 of andere manier nodigt dit element ook meer uit tot het draaien van lp's uit de jaren 60, 70 en 80... Ik heb trouwens nummer 131 van de 800! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Ik sprak gisteren nog even Rob Wilms van de hifiwinkel en zijn mening was ook dat oude ontwerpen vaak verassend goed waren. Hij ging er bijvoorbeeld van uit dat zo'n kleine Franco Serblin nog heel veel jaren mee zou kunnen. Ook dat Kiseki element wat Durob op de markt brengt is in feite NOS. Waar we tegenwoordig wel sterk in zijn is het paren van onderdelen met behulp van computer. Aan de andere kant is arbeidsloon weer erg duur. Ik geloof gelijk dat zo'n Ortofon element kan concurreren met bijvoorbeeld een van den Hul. Misschien is het nog wel hetzelfde ontwerp ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Jack,oneven is belangrijker daar moet je op letten dan de even,en nog iets Jack die foto van jou, ga je daar niet van schrikken , niet negatief bedoeld als MV een nieuwe print plaat maakt a la Treshold voorversterker zag toch een beet netter uit of niet dan die wir war kabel,s. Er zijn buizen versterker,s van 1000 euro,s die zien gelikte,r uit mvg wol Hallo Wol, Ik heb ze het liefst alle twee niet. Even harmonischen maskeren en geven zo 'n bruin "warm" buizen geluid. Oneven ook niet, die geven zo'n naar scherp geluid . Die wirwar van kabels daar is goed over nagedacht. De meeste zijn niet signaaldragend, maar hebben een hulp functie, om te meten of iets visueel te maken met een ledje. De spanningen door die draden zijn erg laag. Dus storen kunnen ze niet. Sommige zijn zelfs speciaal getwist. Alleen rechts 230volt power kabels en links dat goudzilver draad de signaalinvoer. Brom en ruis zit onder de -96db 2e harmonische op -110db en de 3e op -92db vervorming bij 2watt in 4ohm onder de 0,01% Lijkt me goed, de 50hertz brom zou ik nog iets beter kunnen krijgen als ik de hoogspanning v/d stuurtrap verder stabiliseer (komt wel t.z.t.) Die autobias print daar zitten zoveel onderdelen op, dat me het bijna onmogelijk lijkt, om dit te integreren op de hoofd print. Lijkt me ook niet wenselijk. Nu koop je voor 1300€ een bouwpakket van een prima versterker die al in de basis vorm met EL34 buizen erg goed is en voor iedereen bereikbaar. Heel wat beter, als de meeste goedkope Chinese versterkers. Je kunt hem stap-voor-stap verder opwaarderen en er iets van leren. Dat is ook de opzet van deze versterker. Dat staat ook in de handleiding en op zijn site. Alleen negatieve en domme mensen snappen dat niet. Die zeuren over geld en zeggen dat de versterker niet "compleet" is. Mijn volgende update wordt Golden Lion KT-77 buizen in triode en extra stabilisatie van de hoogspanning in de voor trap. Het vermogen zakt dan naar 2x 18watt ..... van 29... naar 18watt hoor je toch niet. Met dank aan Goodtube, voor deze twee goede ideeën Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Leuk Jack! Zit wel eens te denken; als Amplimo & MvdV nou eens een nieuwe print ( U-vormig ) zouden uitbrengen met de volgende aanpassingen: Ruimte voor grotere koppel condensatoren Uitgaande van autobias aansturing Voorbereid voor ST schakeling Ingebouwde E choke Uitgaande van eindversterkergebruik (daardoor wordt het ook logischer om de signaalingang naar achteren te verplaatsen) En deze print uit te brengen als MKii voor de UL40S2p. Dat zou wat zijn of niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Aan alle lezers: bij voorbaat mijn excuses voor de technische aard van dit stukje, misschien moet de moderator maar wat afsplitsen naar een zelfbouwtopic ofzo. Eens kijken of ik het zo kan uitleggen: Het bovenste plaatje laat zien wat er in klasse AB gebeurt (1 buis getekend) : het werkpunt en daarmee de steilheid verschuift tengevolge van de uitsturing. Er treden dus DC-verschillen in de anodestroom op en die magnetiseren de trafo wat remanent magnetisme oplevert. Dit is prima te meten. Het onderste plaatje laat zien dat 2 buizen in klasse A ook 2e harmonische vervorming kunnen opleveren (ook weer 1 buis getekend). De sinus wordt vervormd door het vastlopen van de anodespanning wat ook weer een DC-verschuiving oplevert. In het bovenste plaatje zie je de ideaal veronderstelde karakteristiek van een klasse A - push pull eindtrap met daarnaast de Ia/Va karakteristieken met de belastinglijn. Daarin is zichtbaar hoe het vaste Ia-instelpunt wordt gemaakt door het vast instellen van de negatieve stuurrooster-voorspanning. Door die stuurspanning op te splitsen per buis kun je inderdaad, in het ingestelde werkpunt, die constante en gelijke ruststroom bereiken. Dat is wat het autobias-printje doet. Maarrrr .... daarmee heb je dus niet de volledige karakteristiek onder controle; wat je eigenlijk wilt is de steilheid constant houden en dat lukt niet op deze manier. Zie het onderste plaatje. Daar is een vaste negatieve spanning voor 2 buizen ingetekend wat verschillende Ia's oplevert. De autobias draait dat om: in het werkpunt (dat ONDER het snijpunt met Va = 0 ligt) worden de stromen gelijk ingesteld (wat dus verschillende -Vg's kan opleveren). Daarbuiten, dus onder en boven het werkpunt, kunnen de -Vg/Ia karakteristieken en daarmee ook de verschillende Ia's van de eindbuizen weer uitwaaieren. En dat levert wederom remanent magnetisme op in de UGT tengevolge van DC-offset. Is dat erg? Is dat hoorbaar? Ik denk dat het allemaal best meevalt, maar waar jij spreekt over microdetails en alles onder de eerste watt moet perfect zijn, daar zou je dus ook aandacht moeten besteden aan dit fenomeen. Dan vind ik het een beetje kinderachtig om dat af te doen met "overal moeilijkheden zien" en "ik zie het probleem niet". Zo denkt Menno nl. niet; die pakt zo'n probleem juist aan. Als je inderdaad bezig bent met werken aan microdetails (en dat doe jij dus ook) dan zouden dit soort fenomenen juist je interesse moeten hebben. Ikzef ben absoluut niet overtuigd dat het terugbrengen van de vervorming van 0.1 % naar nog minder ook maar enigszins hoorbaar is. Afhankelijk van de soort, dat dan weer wel; maar omdat we met buizen te maken hebben met vnl. 2e en 3e harmonischen mogen die getallen gerust wat groter zijn. Binnen redelijke grenzen en ik vind 0.1 % THD alleszins redelijk. In een luistertest die ik ooit deed (en met mij nog anderen) was 3% 3H net te herkennen en bij 2H was het al moeilijk om 5% te herkennen. Nu is dat niet helemaal eerlijk; THD levert ook IMD op en DIE soort is wel buitengewoon hinderlijk en bovendien ook nog eens afhankelijk van de muzikale informatie. Goed, om aan te tonen dat ik niet alleen maar overal problemen zie is hier een mogelijke oplossing om in ieder geval de DC-stromen in de UGT over het gehele uitsturingsbereik zoveel mogelijk gelijk te houden. Wat ik nog ben vergeten in te tekenen is een lowpassfilter achter de comparator. We willen tenslotte niet dat onze muziek ook gecancelled wordt. Denk die er dus nog effe bij. De stromen door beide trafohelften (daar gaat het ons nl. om) worden gemeten door 2 opto's die terugkoppelen naar de comparator (via een LPF dus) en via de stuurschakeling de MOSFETjes aansturen die de negatieve voorspanning instellen per buis. Merk op dat ik de UL-tap met een vraagteken heb betiteld; ik denk nl. dat UL niet in alle gevallen een goed resultaat oplevert. Daar waar de schermroosterstroom toe gaat nemen (bij toenemende uitsturing) en de anodestroom afneemt, treden ook weer verschillen op. Niet alleen in die stromen maar ook in de inwendige weerstand van elke individuele buis. Kijk maar eens naar mu G1-G2, een parameter die in de datasheet wordt opgegeven. Met een AVO 163 bv. kun je dat meten. Ik heb mijn AVO mk. III omgebouwd zodat deze dat ook kan om eindbuizen zoveel mogelijk te paren. Maar goed, dat schermrooster-gedrag speelt niet zo erg onder de 1 watt. En bovendien willen we de DC-onbalans in de trafo kwijt, wat de buizen zelf doen is dan minder interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Hou het gewoon simpel, 2 mono printplaten met alles er op en er aan voor de zelf bouw. mvg wol KT, bedank voor de zeer uitvoerige uitleg,super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 13 april 2013 Members Report Share Posted 13 april 2013 Ik sprak gisteren nog even Rob Wilms van de hifiwinkel en zijn mening was ook dat oude ontwerpen vaak verassend goed waren. Hij ging er bijvoorbeeld van uit dat zo'n kleine Franco Serblin nog heel veel jaren mee zou kunnen. Ook dat Kiseki element wat Durob op de markt brengt is in feite NOS. Waar we tegenwoordig wel sterk in zijn is het paren van onderdelen met behulp van computer. Aan de andere kant is arbeidsloon weer erg duur. Ik geloof gelijk dat zo'n Ortofon element kan concurreren met bijvoorbeeld een van den Hul. Misschien is het nog wel hetzelfde ontwerp ook. Met een DDT... jazeker! Een Frog misschien nog net, maar dan houdt het wel op. Wat deze A 70 in het laag doet blijft dan nog steeds ongekend, maar kwa transparantie en afbeelding winnen de ''grotere'' vdH's het dan toch echt wel. Blijft natuurlijk fenomenaal voor een 25 tot 30 jaar oud element wat toendertijd 1000 dollar of 2500 gulden kostte, dezelfde kwaliteit vind je nu pas vanaf pak hem beet 2500-3000 euro. Ik ga hem nog wel een keer combineren met die T3000 step-up, eens zien wat er dan gebeurt... Voorheen had ik ''uit de oude doos'' altijd een zwak voor de EMT-15, maar die redt het in het geheel niet ten opzichte van deze oude Rot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Dat zou wat zijn of niet! Ja misschien wel, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet, dat het gebeurt. Het bouwpakket in de huidige vorm heeft een CE keurmerk. Dat schijnt duur en het nodige werk te zijn. Ga je nu de versterker veranderen door alle of vele modificaties die de afgelopen 10 jaar zijn bedacht toe te voegen. Dan moet je weer zo 'n traject door. En feitelijk heb je al die modificaties niet nodig. Het is het fijn slijpen van. De grootste klap maak je door van Ultra lineair naar triode te schakelen en dat kan al door een paar draadjes te veranderen. Zelfs het afregelen, kan ook zonder meetapparatuur. Kast dicht en er een half jaar mee spelen..... dan weer eens op het gehoor afregelen. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Op een braderie, iets fouts gekocht, een Lenco L85 IC Waarom fout, nu een Lenco staat bekend om zijn tussenwiel aandrijving en dit is een snaar aandrijving. Alleen het model zag er goed en mooi uit. Daarom toch gekocht, beter zelf luisteren, dan iedereen na kakelen. Een nadeel een DIN stekker en in solderen ben ik geen held, gelukkig zit er een verloop op, dus testen kan ik het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 (...) Is dat erg? Is dat hoorbaar? Ik denk dat het allemaal best meevalt, maar waar jij spreekt over microdetails en alles onder de eerste watt moet perfect zijn, daar zou je dus ook aandacht moeten besteden aan dit fenomeen. Dan vind ik het een beetje kinderachtig om dat af te doen met "overal moeilijkheden zien" en "ik zie het probleem niet". Zo denkt Menno nl. niet; die pakt zo'n probleem juist aan. Als je inderdaad bezig bent met werken aan microdetails (en dat doe jij dus ook) dan zouden dit soort fenomenen juist je interesse moeten hebben. Ikzef ben absoluut niet overtuigd dat het terugbrengen van de vervorming van 0.1 % naar nog minder ook maar enigszins hoorbaar is. Afhankelijk van de soort, dat dan weer wel; maar omdat we met buizen te maken hebben met vnl. 2e en 3e harmonischen mogen die getallen gerust wat groter zijn. Binnen redelijke grenzen en ik vind 0.1 % THD alleszins redelijk. (...) Beste KT88, Wat een indrukwekkende uitleg! (Ik snap er niet veel van... ) Maar wat hoorbaarheid van vervorming betreft, is het misschien goed om er op te wijzen dat die heel erg van de omstandigheden schijnt af te hangen. Om te beginnen, moeten de luidsprekers of de hoofdtelefoon zelf natuurlijk niet al te veel vervorming toevoegen. Verder schijnt de hoorbaarheid het meest waarschijnlijk te zijn bij opnamen van natuurlijke spreekstemmen, zangstemmen en instrumenten die de luisteraar uit eigen waarneming kent, en die ook worden weergegeven op natuurlijke sterkte. Audiometrisch komt het er op neer dat de gevoeligheid van een goed en onbeschadigd gehoor voor vervorming het grootst is voor frequenties in het midden / midden-hoog gebied (pakweg 500 Hz - 8 kHz), bij een luidheid die als natuurlijk wordt ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Maar wat hoorbaarheid van vervorming betreft, is het misschien goed om er op te wijzen dat die heel erg van de omstandigheden schijnt af te hangen. Om te beginnen, moeten de luidsprekers of de hoofdtelefoon zelf natuurlijk niet al te veel vervorming toevoegen. Juist ja! In elk geval: zorg dat je ver genoeg onder de hoorbaarheidsgrenzen blijft, zowel voor K2 als voor K3. K3 bij 1KHz schijnt al hoorbaar te zijn bij 0,1 %. Helaas zijn ISO normen niet openbaar, ook al zijn ze met belastinggeld gemaakt. Absurd! Iso 532 gaat over hoorbaarheid van vervorming. Vervorming staat ook voor "bijgeluiden". Die hoorbaarheid van vervorming is dus sterk afhankelijk van bijvoorbeeld de frequentie. Maar het is ook maar een meetwaarde. Als je weet hoe die vervorming wordt veroorzaakt: door een niet lineaire spider in de luidspreker, een niet-ideaal magnetisch veld, verzadiging in de kern van een spoel, etc. etc. Het onderscheidt de goede van de slechte! Ik ben geen Scan Speak Freak, of Mundorf fan, maar moet toegeven dat deze fabrikanten op dit gebied veel verder zijn dan bijvoorbeeld de Chinese budget-merken. En het verbaast me niks, dat de ene buis anders klinkt dan de ander... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Hou het gewoon simpel, 2 mono printplaten met alles er op en er aan voor de zelf bouw. mvg wol Als je wilt dat er iets veranderd. Is het beter, om het aan de ontwerper zelf te vragen. Stuur een een leuk mailtje naar Menno van der Veen. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Wat is vervorming eigenlijk, als je naar elpee luistert ,kan de vervorming met een gewoon arm behoorlijk op lopen en dat stoort ons niet, terwijl de cd de vervorming continu gelijk blijft . Scan Speak is super voor surround, power blues en grote klassieke werken . Arden, merk zuchtige is dit niet meer als een hebbe ding ,verouderingsvrij wat een mooie verkoop praat ,Arden ben jij ook verouderingsvrij Spido,altijd gedacht dat je super intie-slim was en een achterneef was van Einstein , Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 KT88 het is mogelijk een goed moment, om verder in discussie te gaan met mensen met diepgaand niveau. Menno kennende, zal hij -ondanks dat hij een drukke agenda heeft- dit waarderen. Lees eerst even dit: http://www.mennovanderveen.nl/nl/autobias-voordeel.html Voor de liefhebbers staat hier een fraaie auto bias schakeling. http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/Bias2.php Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Jack, ik vind dat Menno zelf maar eens creatief moet zijn . Het enigste te waar ik hem in bewonder, is zijn uitgang,s trafo de rest is kinderspel hij is net als Nelson Pass die willen gewoon aandacht terwijl er vele zijn die in achterkamertjes werken die geen aandacht willen toch super zijn in het bouwen van schakelingen . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 14 april 2013 Members Report Share Posted 14 april 2013 [...] Arden, merk zuchtige is dit niet meer als een hebbe ding ,verouderingsvrij wat een mooie verkoop praat ,Arden ben jij ook verouderingsvrij [...] Merkzuchtig niet hoor, heb van mijn hobby mijn werk weten te maken, nu heb ik via datzelfde werk een nieuwe hobby gevonden (idd met hebbedingetjes uit de oude doos)! Die verouderingsvrije ophangening is trouwens niet zo gek, wat heb je aan een Anniversary uitgave als je er geen collectable van kunt maken omdat hij na 25 jaar ''uitgefeest'' zou zijn. Zo heb ik buiten de EMT 15 ook een Audio Technica AT33 mono Anniversary element liggen, blijkbaar heb ik wat met die ''oude zut''. In datzelfde kader, iemand wel eens een Supex SD900 gehoord? Als je de kans krijgt een keer doen, is de voorloper van de Koetsu Black met een klein stukje vdH geschiedenis (die steeds vaker opduikt naarmate ik me in die materie verdiep, verdient die man zo onderhand geen standbeeld?). Met de juiste phono is ook deze Supex een waar feestje! Mijn houdbaarheidsdatum is by the way ook flink verlengt door iets bijzonders te trouwen: jong, blond en audiofiel! Kan ik iedereen aanraden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Op het eind van de griepepedemie ben ik dan ook het haasje. Net nu het weer wat beter wordt. Afgelopen woensdag kreeg ik een Denon DP-60L kado omdat de arm in alle mogelijkheden gigantische speling in de lagers had en de eigenaar er geen heil meer in zag. Onder het motto "kapot is ie toch al" maar eens begonnen aan de demontage van de complete arm. Uiteindelijk had ik de basic lagering in de handen en dan maar beginnen met proberen de juiste instelling te vinden. Raar maar waar, geen kogeltjes nodig (zoals bij Dual) en de arm werkt weer feilloos na een paar uur klooien. Ik heb de eigenaar maar gebeld en gezegd dat ie niet meer op zoek hoeft te gaan naar een Technics SL-1200 en dat ik iets anders voor hem heb, nl zijn eigen Denon DP-60L Hij is zoals op de foto: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Wat een mooie speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Mijn houdbaarheidsdatum is by the way ook flink verlengt door iets bijzonders te trouwen: jong, blond en audiofiel! Kan ik iedereen aanraden... Straks een paar koters samen met de jonge blom en je houdbaarheidsdatum is bijna oneindig...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts