Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Straks een paar koters samen met de jonge blom en je houdbaarheidsdatum is bijna oneindig...! ^_^

Jong en blond is in de pocket en audiofiel? Ze vond de B&W N802 die we ooit bij de dealer zagen erg mooi en ze wou ze wel in de woonkamer.  :)

KT88 het is mogelijk een goed moment, om verder in discussie

te gaan met mensen met diepgaand niveau.  Menno kennende, zal

hij -ondanks dat hij een drukke agenda heeft-  dit waarderen.

Lees eerst even dit:

http://www.mennovanderveen.nl/nl/autobias-voordeel.html

Voor de liefhebbers staat hier een fraaie auto bias schakeling.

http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/Bias2.php

Mvg,

Jack

Maar ik heb toch al een discussie met iemand van diepgaand niveau? Jij toch? :D

Haal Menno ook hierheen, kan ook nog goed zijn voor zijn business.

Guest tubejack

Maar ik heb toch al een discussie met iemand van diepgaand niveau? Jij toch? :D

Haal Menno ook hierheen, kan ook nog goed zijn voor zijn business.

Dank je :)  Verder ben ik het niet, met je eens  :P 

Menno heeft het echt druk. of doet echt druk, kan ook.

Ik schat in, dat hij zich voor discussies op fora geen tijd gunt.  

Hoe oud zal hij zijn 61...62?. 

Mijn gevoel zegt dat hij net voor zijn pensioen met iets bijzonders bezig is. 

Misschien om (eind)buizen met transistoren meer onder bedwang te krijgen?

Als ik me niet vergis,  DC koppeling.

Gewoon even afwachten .....  Wat vind of vond je trouwens van zijn autobias module?

http://www.mennovanderveen.nl/nl/autobias.html

Klein stukje  hieruit. :

[....] Traditionele servoschakelingen houden die instelling wel constant, maar deze verloopt zodra de versterker wordt uitgestuurd.

De ruststroom wijzigt dan en wordt afhankelijk van de uitsturing van de versterker, hetgeen ongewenst is. [....]

Lijkt me precies het stukje dat je benoemt ;)

Mvg,

Jack

Mooi ding Rogier. Zoiets zou leuk zijn voor mijn alternatieve luisterruimte naast de Thorens 160.1 en de Dual 1019 die daar gepland zijn. Voor een Raven moet ik de toto winnen. Zou mijn favoriet zijn naast de Oracle. <_<

.

Guest tubejack

@Jack

Een paar pagina's terug las ik dat je de genalex KT77 wilt proberen ...

Waar heeft Goodtube ze ooit gehoord denk je ;)

Heb je ze al? Ben benieuwd

Dag Stef,

Ik heb ze zaterdag besteld,  dus dat zal nog een a twee dagen duren.

Dan moeten ze ook nog even inspelen :)

Misschien dat Goodtube het leuk vind e.e.a. te vertellen?

Ik ga ze na het inspelen, in triode zetten.  Daar moet ik in mijn versterker

wat draadjes veranderen en een paar  22Ω gridweerstandjes in de G2's  plaatsen.

In triode hebben ze namelijk de laagste vervorming en is mijn uitgangstrafo samen

met mijn luidsprekers  met +/-  5kΩ  RAA een optimale belasting voor deze  buizen.

De 2x 18watt die er dan uit komt is verwacht ik genoeg.  

Grote voordeel van triode schakeling is dat deze nagenoeg geen 3e harmonische kent en

ook het grootste deel van de 2e harmonische dooft bij push-pull in de uitgangstrafo tegen elkaar weg.

Stuurbuizen EH 6992 matched gold. :wub:

http://www.jacmusic.com/techcorner/ARTICLES/English-neu/Portraits/ECC88/6922-EHX/index.htm

Dus ja, ik verwacht, wel wat  c050.gif Maar eerst even inspelen ;)

Mvg,

Jack

Goodtube mag gerust het verhaal vertellen ... :)

Tov EL34 ga je zeker niet ontgoocheld zijn in deze buis ...

herinner je je nogJack dat ik jaren terug de vraag stelde wat het verschil is tussen een KT66 en KT77

genoeg tips om te weten waar Goodtube de genalex gehoord heeft ;)

Guest tubejack

Hoi Stef,

Ja daar kan ik me vaag iets van herinneren.

Er zijn een heleboel mooie buizen. 

De kunst is de buis te zoeken die het best in je versterker past.

Voor mijn versterker was dat voorheen EL34.  Nu met àlle updates de Svetlana 6550. Dáár is hij nu technisch optimaal op ingesteld.

Het is volgens de kenners echter niet de meest subtiele buis een KT88 is mooier.  Maar dan loop ik het risico dat mijn versterker

instabiel wordt omdat die buis het liefst een uitgangtrafo ziet met een RAA van rond de 8kΩ  En dat red ik niet.

Mijn luidsprekers zitten rond de 3,5..... 4Ω qua impedantie en dat zit aan een uitgangstrafo die secundair 5Ω is en

dan een RAA heeft van 6KΩ.

Daardoor  zakt die naar een RAA bij een luidspreker impedantie van 3,5Ω   6000/5X3,5 = 4200Ω  Een 6550 buis geeft dan nog

geen krimp,  maar een KT88 buis zit op het randje van instabiliteit.

Zo zijn er tal van technische dingen waar je eigenlijk op moet letten.  Dat voor de 6550 is nu wel uit gepuzzeld.

Die klinkt en meet heel goed en is zeer stabiel.   De volgende stap, naar nog meer kleine details is mogelijk 

een optimaal ingestelde KT77.  Het zal mij benieuwen  ;)

Mvg,

Jack

Wat is vervorming eigenlijk, als je naar elpee luistert ,kan de vervorming met een gewoon  arm behoorlijk op lopen en dat stoort ons niet, terwijl de cd de vervorming continu gelijk blijft .

50 jaar evolutie heeft er voor gezorgd dat de LP voor wat betreft vervorming acceptabel kan klinken. Als we willen demonstreren hoe goed het kán, dan nemen we altijd een goede LP op een referentie draaitafel (in onze gedachten). Maar hoe vaak klinkt het juist niet goed, ...vanwege de vervorming? Die keren vergeten we maar voor het gemak. Klinkt het "grijs". Een beetje stof onder de naald zorgt al voor extra vervorming.

De LP zit zó op het randje voor wat betreft vervorming, dat elk nadeeltje (stof, slecht vinyl, fouthoek, beetje versleten naald, niet-optimale instelling, slechte opname, resonanties in de lp zelf omdat 'ie niet vlak op de mat ligt, et. etc.) ervoor zorgt dat het hoorbaar wordt.

Harmonische vervorming, is als je een extra toon hoort terwijl je systeem er maar één mag weergeven. Dus bij een sinus van 1 KHz. hoor je dan ook bijgeluiden van 2, 3, 4 etc. KHz. Onder een bepaald niveau worden ze gemaskeerd door de basisfrequentie. Harmonische vervorming komt in de natuur ook voor dus we kunnen er aardig wat van verdragen, ook al is het wel hoorbaar (zoals bij de LP of door buizen).

Daarnaast heb je nog allerlei andere vervormingen die in de natuur niet voorkomen en sommige verdraagt het gehoor totaal niet. Als die hoorbaar worden dan wordt het gelijk afgestraft en kan het zelfs "pijn" doen. Je gehoor kan er helemaal niets meer van maken.

Wat is vervorming eigenlijk, als je naar elpee luistert ,kan de vervorming met een gewoon  arm behoorlijk op lopen en dat stoort ons niet, terwijl de cd de vervorming continu gelijk blijft .(...)

Beste Wol,

Bij elpee is de vervorming het grootst bij de grootste amplituden.

Bij CD is de vervorming het grootst bij de kleinste amplituden.

Spido, ik heb het over dat vervorming varieert van een elpee van laag tot hoog met een gewone arm, als ik 1 khz toon meet op de plaat  ,snap je dat of snap jij dat niet.

mvg wol

het dient de voedingsspanning na de trafo en voor de diodes/condensatoren te ontdoen van hoogfrequente signalen. dit soort maatregelen heeft al veel vooruitgang opgeleverd bij mij. overal en in alle stappen van de apparatuur zitten maatregelen tegen HF signalen.

eens zien of dit beter is dan wat ik zelf deed (een condensator-weerstand serieschakeling over de trafo secundair).

dit soort dingen kan je zelf zonder veel risico's toepassen en is redelijk te doen ook.

groet

Mijn audiofiele afgelopen week: de Ayre P-5xe met de Blue Amp Surzur vergelijken. 

Beiden gebalanceerd aangesloten.

Allebei heel mooi, maar wel echt totaal anders .... 

PS. ik heb de laatste tijd weining van me laten horen, maar ik speel nog steeds met de Bluenote Bellavista Signature en ongeveer een jaar geleden heb ik een Lyra Delos element aangeschaft. Deze combi speelde al mooi met de Bluenote phonotrap, maar speelt nu helemaal de sterren van de hemel.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...