Guest tubejack Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack,waar heb je die Electro Harmonix EL34 gekocht mvg wiel Hallo Wiel, http://www.tonefactory.nl/shop2/el34-platinum-matched-p-1084.html Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack ik dacht dat jij die buis ging testen in de versterker die je nu onder handen hebt. 415 volt heb ik er nooit uitgehaald ook niet bij 50 mA. Heb jij een hogere B+ Dat klopt, ik had gister 2 UL-40S2 staan 1 met EL-34 en de andere KT77 Misschien heb ik een hoger netspanning? Hier 230volt. Met 6550 buizen die 85ma trekken haal ik nog ruim 390volt. Ik zal voor de gein die gridweerstanden eens kleiner maken, daar zit mogelijk de oplossing. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack die toen factors richt zich kennelijk met name op gitaarversterkers. Maakt dat met buizen nog uit verder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack die toen factors richt zich kennelijk met name op gitaarversterkers. Maakt dat met buizen nog uit verder? Nee. Er zijn natuurlijk buizen die beter in een gitaar versterker kunnen, maar de toepassing is veelal per buis vermeld Kijk maar eens goed op de site Mvg. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Heb hier een lage en best wisselende netspanning. Tussen 220 en 230. Nu 224VAC E choke snoept... Uuuh is mede debet aan wat er bij B+ over blijft. Kost iets van 17 VDC. Kortom bij mij veel lagere spanningen. Maar zo heel veel maakt dat niet uit bij buizen zeggen ze Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 @Jack Ik moet mijn oor echt ter hoogte van de tweeter houden om een hele lichte ruis te houden. Nu met nog wat leefgeluiden op de achtergrond, hoor ik het niet als ik zo'n 10 à 15cm van de tweeter ben ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 (edited) Mijn audiofiele dagen: "het optimaal instellen van een KT77 buis" Ik heb precies de datasheet gevolgd, http://www.hifitubes.nl/weblog/index.php/genalex-kt77-datasheet/ En daar, mijn UL-40S2 naar omgebouwd. Ook een beetje geluk, dat de hoogspanning rond de 400volt zit bij 60ma en de benodigde RAA (belasting die de buizen ziet) gevormd door de uitgang trafo en impedantie met mijn luidsprekers. Vrijwel ideaal is. In Ultra Linear, al opmerkelijk veel details, het laag is rustig, het geluid klinkt los. In triode spectaculair. Duidelijk is dat de uitgangstrafo veel minder invloed heeft. Het laag is mooi gecontroleerd en steviger, stemmen zijn natuurlijk. Fraaie plaatsing van artiesten en instrumenten. Extreem veel details en laagjes muziek......geluidjes waarvan ik me het bestaan niet eerder van bewust was. Als je het geluk hebt, dat je versterker én luidsprekers! goed matched met deze Genalex KT77 dan is het een heel mooie buis. Helemaal als je de mogelijk hebt om hem verder optimaal in te stellen. Dan kloppen de gegevens van de datasheet akelig precies Helaas, bij audio.... niets voor niets.... Bij KT77 in triode zijn er wel 3 aandacht punten: 1) Het uitgang vermogen halveert in mijn geval naar 18watt per kanaal. 2) De z.g.n. open lus versterking van de versterker neemt af (een penthode in triode zetten = tegenkoppeling) 3) Iets minder dynamiek dan in UL. Met PP 2x16,5 en een voorversterker geen probleem.... Maar als de versterker in UL al ver open gedraaid moet worden, dan lijkt me dat niet gewenst. Als stuurbuis/ fase draaier EH 6922 http://www.tonefactory.nl/shop2/6922-e88cc-gold-balanced-p-2469.html Mvg, Jack p.s. GoodTube en Stef bedankt voor de tip. Edited 25 april 2013 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Graag gedaan ik vond het de moeite waard van het melden. We hebben nu exact dezelfde buizenbezetting. Ik heb ook de GL 6922 liggen maar daarvan ruist er 1. Optisch zijn ze erg gelijkend. Zelfde fabriek als de EH hoewel dat weinig zegt. Wat ik nu nog nodig heb zijn 8 x 22 ohm weerstanden maar ik verwacht daar geen hoorbaar verschil mee te bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 "Met PP 2x16,5 en een voorversterker geen probleem.... Maar als de versterker in UL al ver open gedraaid moet worden, dan lijkt me dat niet gewenst" Jack...als je supertriode gewend was dan valt het verschil in volume zelfs mee. Misschien stuur je nu wel minder uit dan je gewend was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Het is misschien goed om je eens te realiseren dat al die uitgangsconfiguraties (UL, ST, SP enz.) allemaal vormen zijn van tegenkoppeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Het is misschien goed om je eens te realiseren dat al die uitgangsconfiguraties (UL, ST, SP enz.) allemaal vormen zijn van tegenkoppeling. Zeker Door een penthode in triode te zetten koppel je al tegen in de buis Ben de hele dag al aan het "lummelen" sinds die KT77 in triode staan. Gaat de ene cd naar de andere in de lade en ook de nodige lp 's op de draaitafel. Ik denk dat ik vandaag maar eens een dag vrij neem en het weg schrijf op research Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Jack...als je supertriode gewend was dan valt het verschil in volume zelfs mee. Misschien stuur je nu wel minder uit dan je gewend was. Klopt. Zal even uitleggen waarom. Standaard is de open lus versterking in UL iets van 20 bij de UL-40S2. Door hem in SuperTriode te zetten koppel je terug van anode naar G1. De open lus versterking zakt naar 8. Als de de versterker in Triode zet koppel je via G2 terug de open lus versterking zakt dan naar ongeveer 13. (zie handleiding) Dat verschil tussen Triode of SuperTriode is klein. Maar daar ging het niet om. Als je een versterker hebt met KT77 of andere buizen en je gaat van Ultra Lineair naar Triode zakt dus de open lus versterking. Moet je de knop in UL al flink ver open draaien. Lijkt me Triode niet handig Ik ga weer plaatjes draaien Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Zeker Door een penthode in triode te zetten koppel je al tegen in de buis Sterker nog: men zou op theoretische gronden kunnen zeggen dat een triode al inwendige tegenkoppeling heeft. Dat is dan gekeken vanuit de anode naar het rooster, de terugwerking is erg hoog.. PS even nitpicken: hierboven heb je het over terugkoppeling en waar dat in ruimere zin wel klopt (je bedoelt nl. negatieve terugkoppeling) is de correcte technische term: tegenkoppeling. Met (positieve) terugkoppeling wordt in de techniek het oscillatorprincipe aangeduid waarbij het uitgangssignaal in fase aan de ingang wordt toegevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Nitpick jij maar Dan doe ik nog een cd in de speler ........ ahhhh Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Leuk leesvoer voor nitpickers en anderen: http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_feedback (...) The terms "positive/negative" were first applied to feedback prior to WWII. The idea of positive feedback was already current in the 1920s with the introduction of the regenerative circuit.[8] Friis and Jensen (1924) described regeneration in a set of electronic amplifiers as a case where the "feed-back" action is positive in contrast to negative feed-back action, which they mention only in passing.[9] Harold Stephen Black's classic 1934 paper first details the use of negative feedback in electronic amplifiers. (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Kom mannen. meekoppelen kan ook ....positief tegenkoppelen hihi LAAT jack maar draaien :puh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Ach .... Goodtube. In de audio krijg je niets voor niets, hier pak je wat en daar moet je wat prijsgeven. Ook met tegen koppeling. Ideaal bestaat niet, hoewel ik misschien weer een stapje dichterbij ben. Oja de ruis uit de UL-40S2 is nu verwaarloosbaar. De MCML05 lijntrap heeft ruisarme computer buizen Alleen nog die 2 in de RIAA versterker maar dát zijn slechts geringe details. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 april 2013 Report Share Posted 28 april 2013 De KT77 hebben er nu zo'n 50 uur opzitten. Dat gaat best snel. De versterker zet ik 's morgens aan en gaat rond middernacht weer uit. Extreem veel details, met deze buizen in triode. Het geluid komt erg goed los van de luidsprekers en ver daarbuiten. Vaak best spectaculair te noemen. Het is af en toe, gewoon allemaal té veel. Waardoor je in plaats van muziek, naar details gaat zitten te luisteren. Ik weet niet, of ik hier gelukkig van ga worden Nu wordt iets van 80 uur "inspelen" aanbevolen. Maar als dat eind volgende week nog zo is. Dan is de kans erg groot, dat er weer Svetlana' s 6550 in gaan en dat ik de versterker weer in super triode zet. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 april 2013 Report Share Posted 28 april 2013 Jack, details wennen, dat weet jij ook. maar is het soms meer dan echt? laat het zo teveel waarheid horen, of meer dan de waarheid? ik leerde van Rody dat veel ruimtelijk effect soms fasedraaiingen betekent. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 april 2013 Report Share Posted 28 april 2013 Jack je kunt overwegen om die 22 ohm te vergroten, zodat je iets minder triode gedrag krijgt. Probeer 100 Update: de Amerikanen zijn wat makkelijk geweest...ze hebben de datasheet uit 1977 gekopieerd en hun adres erop gedrukt. New sensor. Ik neem die spec's dan niet helemaal voor waar aan. Het is toch nieuwe productie he. 22 ohm G2 is aan de lage kant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 april 2013 Report Share Posted 28 april 2013 Jack, details wennen, dat weet jij ook. maar is het soms meer dan echt? laat het zo teveel waarheid horen, of meer dan de waarheid? ik leerde van Rody dat veel ruimtelijk effect soms fasedraaiingen betekent. groet Rob dit is af en toe bizar. Ik heb het wel eens over de muziek in of achter de muziek. Dat vind ik een prima teken, die structuren los van elkaar te kunnen horen. Maar nu blijkt er nog meer muziek achter en er omheen te zitten. En we hebben het over "gewoon" 16bit 44,1Khz Van fase verdraaiingen heb ik nauwelijks last, dat is een truc dat ze b,v, met Q-sound doen. Nee..... het gaat om muziek die in vele laagjes hoorbaar is. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 april 2013 Report Share Posted 29 april 2013 Jack je kunt overwegen om die 22 ohm te vergroten, zodat je iets minder triode gedrag krijgt. Probeer 100 Update: de Amerikanen zijn wat makkelijk geweest...ze hebben de datasheet uit 1977 gekopieerd en hun adres erop gedrukt. New sensor. Ik neem die spec's dan niet helemaal voor waar aan. Het is toch nieuwe productie he. 22 ohm G2 is aan de lage kant. Als ik ga meten, dan kloppen de waardes akelig precies. Ik gebruik 2x 22Ω =44Ω Die waarde zie je meer, zie onder 39Ω Kleinere waarders zie je ook nog. Hier b.v. een sheet van GEC http://www.tubezone.net/pdf/diagrams/kt77amp.pdf Daar zijn ze maar 33Ω Ik hou het nog een week, op inspelen en wennen Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 29 april 2013 Report Share Posted 29 april 2013 Goedzo. Ik dacht eerst ook dat het 44 ohm moest zijn... Maar de datasheet bedoelt echt 22 per buis. In de sheet is alles x2. (slaat op Push pull) Veel luisterplezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 mei 2013 Report Share Posted 2 mei 2013 Het gaat snel, 80 uur zijn alweer achter de rug. Voor ons, is audio een gebruiksartikel, waar je net als eten en drinken niet zonder kan. Vooral in het begin had ik het gevoel, naar een goede transistor versterker te luisteren. Een beetje "solid state sound" En als ik het WWW mag geloven ben ik niet de enige. De ergste harde randjes van de KT77 buizen en 6922 zijn er nu waarschijnlijk wel vanaf. Het laag vind ik uitstekend, zowel in kwaliteit als kwantiteit. Er is opmerkelijk "grip" op mijn luidsprekers. Het midden vind ik beschaafd, wat minder dan b.v. een EH EL34. Het hoog vind ik royaal aanwezig, net als vele hoorbare details. Ik ben nog geen buis tegengekomen, die deze eigenschappen heeft. In de praktijk: LP 's klinken via een phonopre mét buizen "natuurlijk en detailrijk" , De radio, via een Magnum Dynalab met buisjes ook. CD weergave blijf ik een streep te fel vinden. Het is bij ons simpel op te tossen, door een speler met buisjes te nemen. Maar dat ga ik niet doen.... Toch denk ik, dat de GL KT77 buis een mooie upgrade is voor heel veel mensen met een EL34 versterker. Vooral waar van de combinatie: luidspreker versterker het laag strakker mag en/of waar een iets frisser hoog gewenst is. In zo'n situatie, kunnen alle puzzelstukjes precies passen Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 2 mei 2013 Report Share Posted 2 mei 2013 inderdaad, ook in het cd-format is ontzettend veel informatie te horen. als je CD te fel vindt neig ik er inderdaad naar een speler in te zetten die niet zo akelig reageert op alle digitale zooi (dat zou wel eens het geval kunnen zijn bij buis) of zeer grondig HF in voedingen en audio-signaal te lijf te gaan. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts